Heads up XP-användare

Permalänk
Medlem

Dagens samhälle. Hela tiden skall ungarna trycka in något nytt eller ha en ny telefon trots att det de har fungerar, bara för att det är något nytt och det andra är något gammalt. Sen så kan jag förstå Microsoft. Man tjänar inte direkt några pengar på att folk inte köper nya licenser.

Men gammalt innebär inte per automatik att det är något dåligt eller farligt.

Och när man får "skit" i datorn så beror det till 99% på en klick-glad personlighet och ha/synas begäret som ställer till det. Resten kommer in via infekterad reklam som utnyttjar i regel hål i Adobes produkter då de har en större målplattform än Microsoft. Och är det inte Adobe så är det Oracles Java eller någon Microsoft film/ljud/bildbehandlings DLL som har luckor sedan början av 2000-talet som någon upptäckt först nu.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Jag har ändå inte uppdaterat mitt Windows XP på ett bra tag, lär nog inte märka någon större skillnad.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av 0LD5K00L:

Jag har ändå inte uppdaterat mitt Windows XP på ett bra tag, lär nog inte märka någon större skillnad.

Nae, bara den dagen ditt mailkonto/bankkonto och du sitter där med ångest, då kanske du märker det

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

Nae, bara den dagen ditt mailkonto/bankkonto och du sitter där med ångest, då kanske du märker det

Nesh då, man vill ju leva på gränsen såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0LD5K00L:

Jag har ändå inte uppdaterat mitt Windows XP på ett bra tag, lär nog inte märka någon större skillnad.

Brukar själv göra det runt var 18:e-24:e månad. En rejäl säkerhetskopia utav hela lagringsenheten innan Windows update får röra datorn. Samma sak gäller vid drivrutiner. Betydligt oftare uppdatering på Adobe sidan(Flash+Shockwave) och Java har jag avstängd. Ironiskt nog så kan man få in "skit" via en Windows update uppdatering så att maskinen fungerar sämre än innan uppdateringen.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Ironiskt nog så kan man få in "skit" via en Windows update uppdatering så att maskinen fungerar sämre än innan uppdateringen.

Ja precis, brukade vara försiktig med Windows Update men nu har det gått över till att jag bara har det avstängt istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonius:

Men om det fungerar så behöver man ju inte byta, det är det som är hela poängen.

Jag repeterar mig återigen: Alla dina pengar behandlas av programvara från 70-talet. Din pension, försäkring, lön, skatt, rubbet. Bara för att den är gammal är den inte per definition dålig. Fungerar den så fungerar den.

EDIT: Vill man hårdra det så är det till och med från 50-talet

Är med på hur du tänker här, men i detta fallet så är det nog dags att börja satsa på att komma iväg från XP. Det är trots vad folk tidigare skrivit i tråden en säkerhetsrisk, en risk man inte vill ta om man jobbar med försäkring, lön, skatt, journaler inom vården m.m. Speciellt inte nu när den är offentligt framlagd.

Oavsett vad man säger om surfvett och brandvägg så kommer det dyka upp hackers som har detta i åtanke. All lycka till dem som sitter kvar med XP, att få anti-virus med brandväggar att upptäcka hackerattacker som aldrig tidigare påträffats kommer att bli svårt.

Visa signatur

Rolig signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0LD5K00L:

Ja precis, brukade vara försiktig med Windows Update men nu har det gått över till att jag bara har det avstängt istället.

Samma här :D.
Det är två tjänster som man får slå på för att den skall fungera: Automatic Updates och BITS. Dessa är "Disabled" på samtliga maskiner hos mig.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av discodns:

Är med på hur du tänker här, men i detta fallet så är det nog dags att börja satsa på att komma iväg från XP. Det är trots vad folk tidigare skrivit i tråden en säkerhetsrisk, en risk man inte vill ta om man jobbar med försäkring, lön, skatt, journaler inom vården m.m. Speciellt inte nu när den är offentligt framlagd.

Oavsett vad man säger om surfvett och brandvägg så kommer det dyka upp hackers som har detta i åtanke. All lycka till dem som sitter kvar med XP, att få anti-virus med brandväggar att upptäcka hackerattacker som aldrig tidigare påträffats kommer att bli svårt.

Sådana system skall inte alls exponeras för Internet. Enklaste lösningen för system som trots måste ha ett kundgränssnitt via just Internet är att brygga ihop systemen över t.ex RS-232 anslutningar som jobbar i runt 960 kbps där enbart unik data som skall presenteras överförs till t.ex RAM-minnestabell på en SQL server som webbservern i sin tur hämtar över vanlig nätverksuppkoppling. Överföring över RS-232 sker när en kund loggar in. När utloggnning sker så fimpas informationen från RAM-minnestabellen. Dvs formattering utav presentationen sker inte över den här långsamma RS-232 länken.

Och länken går inte från dator(bakomliggande system) till dator(databasserver på den exponerade sidan) utan man använder sig utav en bryggkrets som inte har något operativsystem i sig utan som jobbar direkt mot en simpel mikroprocessor(en s.k svart låda) med speciell mjukvara som fungerar som första/sista filtret som ser till att inga otillåtna tecken överförs mellan systemen. Dvs det blir inget nätverk, där vad som helst trots brandväggar skulle kunna smita in/ut.

Och måste de anställda komma åt WWW och man inte orkar ha s.k Internetdatorer(någon ensam dator i en korridor eller flera datorer i ett s.k Internetrum) så får dom ta det via en isolerad Citrix instans.

Och gällande e-post så får de ha en världssimpel e-postklient(såvida inte e-postservern kan slakta och skala ner all utgående/inkommande e-post) som inte tillåter bifogade filer, skript, start utav andra DLL filer samt textformattering. Alternativet är att e-posten hämtas upp hos extern leverantör över WWW via just den tidigare nämnda isolerade Citrix instansen.

Bara ett simpelt förslag på hur man säkrar tillgången. Sen så skall man ha flera isoleringsnivåer på filsystem+operativsystemsnivå, men det spelar ingen roll om ett operativsystem är 20 år gammalt eller 2 år gammalt. Jag skulle aldrig lita på ett operativsystem bara för att där finns uppdateringar som kommer ut lite då och då. Det kan nämligen vara för sent när uppdateringen väl är tillgänglig.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

De värsta virusen osv kom efter att M$ släppt sin patch. Det funkade alldeles utmärkt då folk inte uppdaterade sina OS.

Rätt i analysen, fel i slutsatsen.

Anledningen till att det ofta har varit så att virusen har kommit efter patchen är att det är mycket lättare att jämföra koden mellan orginalfil och patch och på så sätt hitta hålet än vad det är att gräva fram det från början.

Är då folk dåliga på att patcha så har man ju lämnat ytterdörren öppen åt tjuven

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonius:

Men om det fungerar så behöver man ju inte byta, det är det som är hela poängen.

Jag repeterar mig återigen: Alla dina pengar behandlas av programvara från 70-talet. Din pension, försäkring, lön, skatt, rubbet. Bara för att den är gammal är den inte per definition dålig. Fungerar den så fungerar den.

EDIT: Vill man hårdra det så är det till och med från 50-talet

Jag vill å det bestämdaste protestera.
Pensionssystemets kod skrevs om från botten när försäkringskassan av hans kungliga majestät fick tillstånd att inhandla en datamaskin i början på 70 talet.
Så det rör sig om toppmodern cobol-kod av bästa sjuttiotalskvalitet. Alla referenser till 50 talet är en stor kränkning mot den moderna lösningen

Själva beslutet från hans Majestät fanns utställt på FK-IT tidigare så jag har sett det själv

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Att sitta och köra ett 12 år gammalt operativsystem är bara sinnessjukt. Skärp er och uppgradera!

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk
Medlem

Jag förstår att företag drivs av vinst men när tex banker sitter på uråldriga maskiner så ringer varningsklockorna. Då vill man byta till något modernare, något som har bra bank i mobil-funktioner osv. "Att något fortfarande fungerar" är inget rimligt argument - häst och vagn fungerar... inte fan ser ni någon budfirma som kör det!

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem

Det många inte tänker på spelar ingen roll om du har SLA elller dylikt, kommer bli sjuuuuukt jävla dyrt att få support på XP , pluss att alla KB artiklar osv försvinner också.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Jag vill å det bestämdaste protestera.
Pensionssystemets kod skrevs om från botten när försäkringskassan av hans kungliga majestät fick tillstånd att inhandla en datamaskin i början på 70 talet.
Så det rör sig om toppmodern cobol-kod av bästa sjuttiotalskvalitet. Alla referenser till 50 talet är en stor kränkning mot den moderna lösningen

Själva beslutet från hans Majestät fanns utställt på FK-IT tidigare så jag har sett det själv

Ah! Jag var osäker på i vilken omfattning FK-IT gav sig på det "nya" Cobol och om det fanns några referenser kvar till urfadern - men då antar jag att vi kan kalla den nuvarande implementeringen för "det absolut senaste"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Någon som vet hur omfattande det här är för en vanlig privatperson som bara surfar och använder E-mail?
Min morfar sitter nämligen på en gammal Intel P4-dator med Windows XP SP3 64 bit och skickar endast mail och surfar så vitt jag vet.

Du kan väl göra honom en tjänst och installera Lubuntu eller Xubuntu istället?
Jag kör Arch Linux med XFCE och det är snabbt både på gamla och nya datorer.

På jobbet har jag dock XP. Har vägrat byta dator eftersom jag då kommer att få Windows 7. Får se hur länge de låter mig hållas...