NSA XKeyscore avlyssnar nästan allt en användare gör på nätet – kartlägger svenskar

Permalänk
Medlem

Nazister på väg mot makten i Grekland, etniska spanjorer som lever på Röda Korset -handouts för att sociala där är bankrupta etc, tack vare just EU. Vänta några år innan du berömmer detta imperiebyggandes fredsbevarande inflytelse.

Permalänk
Medlem

EU skapades inte efter WW2. Dagens imperiebygge går inte att jämföra med den tidens samarbeten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VagenTG:

EU skapades inte efter WW2.

Jo, EU bildades på 50-talet efter kriget.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem

Vad ska USA:s politiker göra åt det enorma problemet dom har med sk.'home grown -terrorism'?

Utan sånt som NSA skulle USA (och övriga västvärlden: inklusive Sverige) ha drabbats av extremt många otroligt ruggiga terrorbrott (som en majoritet här på t.ex. Sweclockers inte har en aning om).

Att t.ex. fängsla och utvisa utan rättsordnings-tillräckliga bevis, attackeras av hela västvärldens medier och alla internationella samfund, och skapar splittring, misstro osv inom den egna befolkningen.

Att bl.a. singla ut folk i sk. 'profiling' likaså.

Men att låta det smälla och lemlästas etc för fullt, skulle å andra sidan kunna skapa massakrer på västvärldens muslimer, och skapa mängder med organisationer som EDL, fast mycket värre, som själva skulle svara med mord och terror.

Ja, vad än våra myndigheter skulle göra och gör, så skulle det kritiseras, precis som det redan gör. Folk skulle ju knappast acceptera att västvärlden förvandlas till Mellanöstern/Nordafrika heller, där terrorn är vardagsmat.

Permalänk
Medlem

Sverige kryllar av jihad-terrorister och deras sympatisörer.

Bara sen 2006 har t.ex. (lågt räknat) 70 muslimska breivikare (dvs: med al-Qaida -ideologi) rest utomlands och mördat för Allah:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artike...

(Fler har stridit som legosoldater, om man inte bara räknar de med al-Qaida -ideologi, som vill införa shari'ah etc.).

Många internationella terrorgrupper har också/eller har haft ledare med svenska pass, etc.

Det säger du ingenting om, däremot reagerar du på hans formulering.

Hur ska vi tolka det?

Permalänk
Medlem

EU bildades 1993. EKSG, som trädde i kraft 1952, ledde fram till EU, men det är långt, långt, långt ifrån dagens imperiebygge.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av phz:

Jag tror inte personen du svarade på försökte poängtera något negativt i att t ex civilingenjörer och läkare tjänade pengar och att de kunde komma till formella maktpositioner, utan snarare den informella makt som tillskrivs familjer med massivt kapital som ärvs genom generationer samt företag som växer till att bli en inflytelserik ekonomisk kraft — dvs grupperingar som har medel att underhålla lobbyistverksamhet o dyl (cf. Lawmakers Who Upheld NSA Phone Spying Received Double the Defense Industry Cash). Blev exempelvis Bush den yngre president helt på helt egna meriter (akademiska och annat), eller hade han fördel av sin omgivning? Vilka krav kunde isf denna omgivning i sin tur införliva på hans presidentskap? Det är nog snarare sådana tanker som personen du svarade på hade i åtanke.

Bara för att man har "president" som titel så innebär det inte i praktiken att man är den som kan "styra" landet helt efter egen agenda.

(Ett tangentiellt tankeexperiment är att ta din retoriska fråga "Alla vill väl ha en klok ledare?" och göra en snabbcheck av ledande svenska politikers utbildningsnivå.)

Väldigt bra skrivit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VagenTG:

EU bildades 1993. EKSG, som trädde i kraft 1952, ledde fram till EU, men det är långt, långt, långt ifrån dagens imperiebygge.

Ja, EU är speciellt. Kol och stål unionen från 50-talet har utvecklas på ett dramatiskt sätt. Idag har EU synpunkter på det mesta, inte bara kol och stål. Nu är även glödlampor och bananer reglerade. Se även https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/g....

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem

Shiiiit.... Allt det där taskiga jag har skrivit om USA, feta jänkare, dumma jänkare, hysteriska jänkare, galna jänkare och religiösa jänkare och jänkare i allra största allmänhet finns på NSAs servrar! :[

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredde1337:

Ge asyl till Snowden genast Reinfeldt!

Vet att du skrev Reinfeldt MEN
Så länge Carl Bildt är i livet kommer Sverige (M) inte göra ett skit för att sätta sig emot USA, förmodligen inte när han har gått bort i heller.
Skulle Sverige göra något åt detta så kommer som vanligt infon ändå hamna på något skrivbord i väst...

Jag hoppar över att fördjupa mig mer än så, för min teori/tro om hur insyltad Carl Bildt är i USA´s underrättelsetjänst hör verkligen inte in i detta forum.

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av QL:

Ja, EU är speciellt. Kol och stål unionen från 50-talet har utvecklas på ett dramatiskt sätt. Idag har EU synpunkter på det mesta, inte bara kol och stål. Nu är även glödlampor och bananer reglerade. Se även https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/g....

Skrivet av VagenTG:

EU bildades 1993. EKSG, som trädde i kraft 1952, ledde fram till EU, men det är långt, långt, långt ifrån dagens imperiebygge.

Ni kan väl läsa lite här...

http://www.eu-facts.org/en/background/dark_roots_europe_lectu...

Då ser ni att idéerna inte är så nya...

Permalänk
Skrivet av WivouZan:

Tycker detta är spännande, allt rabalder som det skapar. Personligen bryr jag mig inte ett dugg, vill de gå igenom allt jag skriver, surfar, och chattar så för all del! De kan få spela in mina samtal också, känner att jag har inget att dölja, och om jag kan bjuda på ett gott skratt för något de sett eller hört när de går på fikarast så gör man ju bara deras vardag lite bättre! Och sen känns det inte riktigt som om man kommer hamna i media för något de individerna hittar. Och folk säger ju att det är kränkande och dylikt men jag känner inte att jag blir tvingad under hot precis, ingen märker ju av detta förutom nu när det kommit ut i media och alla ställer sig i duschen och känner sig utnyttjade.

Men alla har ju olika synpunkter på detta, men jag säger fortsätt bara, kan de stoppa en enda person från och göra något dumt så är det vinst enligt mig.

Tyvärr så har ju människor olika syn på vad som är "dumt". Bara för att regeringen säger att någonting ska vara olagligt så behöver det absolut inte vara som de tycker. Försöker att komma på ett citat men jag försöker återskapa det istället. "Anne Frank tyckte inte att hon hade gjort något fel, men det tyckte den Tyska regeringen."

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 Moderkort: MSI Z77A-G45 Grafikkort: GTX770 Processor: i5-3570K@4,3GHz Kylare: Corsair H100 RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB CL9 SSD: Samsung 830 256GB HDD: WD Black 2TB Nätaggregat: Cooler Master Silent Pro M2 1000W

Permalänk
Skrivet av Bakgrund:

Haha.

On topic: Nu när de påstår att de har fångat 300 terrorister genom att avlyssna mail så kan de sluta med det. Vilka terrorister är så korkade att de nu fortsätter att sköta kommunikationen på nätet?

Målet lär ju aldrig ha varit att fånga terrorister. Otroligt korkat att sätta upp ett sådant system för att göra det i så fall. Som du redan nämnt så lär dom inte vara korkade nog att vilja åka fast.

Visa signatur

| MacBook Pro 2016 Touch Bar 15" |

| 16GB Ram DDR4 2133 MHz | i5 6500k | RX 480 4GB | ASUS Z170-A | Fractal Design XL | Corsair TX650W |

CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Medlem

Man kan ju hoppas att terroristernas nästa mål är NSA, men det skulle väl bara ge USA en ännu större anledning för att fortsätta. Vore kul om Anonymous, lulsec lr någon annan grupp lyckas komma in/åt NSA och radera all data/göra sabotage.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dagbro:

SSL och HTTPS är faktiskt säkert även fast du inte byter nyckarna IRL. Public-key-system är en genialisk uppfinning.

Förutsatt att du kan lita på servern på andra sidan alltså; Microsoft och Facebook står ju t.ex. i NSA:s förfogande så där plockar de data i klartext från de riktiga servrarna. Det är det man menar med att de kommer runt (inte genom) HTTPS.

Intressant analogi!

Jo, det är faktiskt genialiskt!