Hur mycket är en Intel Core 2 Quad värd idag?

Permalänk

Hur mycket är en Intel Core 2 Quad värd idag?

Tja!

Jag har en Intel Core 2 Quad som jag aldrig hann packa upp. Hur mycket kan en sådan vara värd i dagens läge? Det är en boxad version (dvs. med fläkt och retail förpackning). Jag tror att det är en Q9650. Jag har inte ens öppnat postpaketet än, så jag är inte säker på vilken modell det är, men jag tror att det ska vara Q9650 som på den tiden (~2008) var en av de bästa man kunde ha. Vad kan man göra med den idag? Vad är den värd som samlingsobjekt? Är det någon som samlar processorer här som är intresserad?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Det är ju en processor som, än idag, är kompetent.

4-500 kan du nog få för den. Lägg upp den på Sweclockers marknad och se vad du får för respons.

Ångrar att jag slängde mina gamla LGA775 moderkort nu, annars hade jag gärna köpt processorn och satt ihop ett fint litet system.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

1000:- eller liknande.

Folk är beredda att betala mer för C2Q processorer för att det finns säkert många som sitter på äldre Core2 Duo.

Permalänk

Bara 500 spänn? Inte mer än så?

Jag tog en snabb titt på ebay och så fick jag fram 17 stycken processorer. Många säljer endast Intel fläktarna, alltså utan processorn. Men av dessa 17 så är det 1 Xenon och 1 Extreme (alltså QX9650). Så totalt blir det 15 stycken Q9650.

Jag hade nog satt ett pris på 2000 kr. Men det blir kanske svårt att hitta en köpare.

Här är en kille som säljer en för 349 USD (motsvarande 2304 SEK):
http://www.ebay.com/itm/Intel-Core-2-Q9650-3-00GHz-12M-1333-0...

Men hans är använd redan, min har inte ens kört en enda liten bit kod, inte ens öppnad. Då är det väl inte helt orimligt med 2000 kr?

Här är en helt ny för 269 EUR (motsvarande 2359 SEK):
http://www.ebay.com/itm/Intel-Q9650-3-0-GHz-Processor-LGA775-...

Men det här är en "tray" modell, dvs. utan kylare och fläkt. Ja visst, man kanske har redan kylare men "tray" är väl inte plomberade? De kommer i packade i hårdplast som man bara kan lyfta upp? En "box" version är pomberad, så man vet att den är helt orörd.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ElectroGeeza:

Bara 500 spänn? Inte mer än så?

Jag tog en snabb titt på ebay och så fick jag fram 17 stycken processorer. Många säljer endast Intel fläktarna, alltså utan processorn. Men av dessa 17 så är det 1 Xenon och 1 Extreme (alltså QX9650). Så totalt blir det 15 stycken Q9650.

Jag hade nog satt ett pris på 2000 kr. Men det blir kanske svårt att hitta en köpare.

Här är en kille som säljer en för 349 USD (motsvarande 2304 SEK):
http://www.ebay.com/itm/Intel-Core-2-Q9650-3-00GHz-12M-1333-0...

Men hans är använd redan, min har inte ens kört en enda liten bit kod, inte ens öppnad. Då är det väl inte helt orimligt med 2000 kr?

Här är en helt ny för 269 EUR (motsvarande 2359 SEK):
http://www.ebay.com/itm/Intel-Q9650-3-0-GHz-Processor-LGA775-...

Men det här är en "tray" modell, dvs. utan kylare och fläkt. Ja visst, man kanske har redan kylare men "tray" är väl inte plomberade? De kommer i packade i hårdplast som man bara kan lyfta upp? En "box" version är pomberad, så man vet att den är helt orörd.

tyvärr det är så med teknik-ITvärlden, plötsligt fallet värdet av ganska rejält året efter. intel i7 980/990x är knappt värda 2k i dagsläget och då kostade det ca 7-9k

Permalänk

Alltså även om man nu kan få tag på Intel Core i7 4770K för typ 2500 kr så är ju gamla Core 2 Quad ganska kompetenta ändå. En Q9650 är en grym processor. Just Q9650 låg på ca 350 USD (motsvarande ca 3500 SEK) när den kom ut. Bara för att det är gammalt betyder inte att det inte är värt något. Om vi bara ska slänga några år gammal elektronik, hur ska det då gå för moder natur?...

Tanken var ju att jag skulle bygga en dator åt min bror. Så jag började beställa olika komponenter för ett bygge. Men han hade då redan köpt en färdig fabriksdator utan att han sa något till mig. Och det var så mycket som hände i mitt liv under den här tiden att jag helt enkelt glömt bort den här, så jag skickade aldrig tillbaka den. Jag har även nya Corsair minnen och annat smått och gått. Det finns delar så det räcker till en dator. Det som fattas är ett moderkort. Jag beställde aldrig den när jag fick veta att han redan köpt en dator.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Vad är det för minnen du har?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Jag känner att jag vill antingen casha in på de komponenter jag har, om någon vill köpa. Eller så bygger jag något med det jag har. Kanske en hemserver? Men egentligen behöver jag ingen ny dator, och en till el-tjuv. Men det kanske är smartast att köpa ett 775 moderkort, sätta ihop en dator, och sedan sälja? Istället för att sälja som separata komponenter? Hur får man ut mer värde?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga runt tusenlappen. De är fortfarande kompetenta processorer. När jag hade mitt 775-system och funderade på att uppgradera till en fyrkärning så fanns de fortfarande till försäljning i butiker, dock med ganska högt pris. Om du hade sålt den för ungefär två år sedan kanske du hade fått mer för den.

Jag hade kunnat köpa en Quad för 1k utan att känna mig blåst. För ett pris på 2k så kan man lika gärna köpa moderkort, processor och minne nytt för nästan samma pris.

Visa signatur

Lian Li 6070B / Asus P8P67 B3 / Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz
Corsair Vengance 8GB 1600MHz / Asus GTX780 / Corsair TX650V2

Permalänk
Skrivet av Megagurra:

Vad är det för minnen du har?

Det är ett 4 GB kit med 2 moduler (2 gig vardera). Det är DDR2 XMS2 med DHX kylare. Samma sak här. De är inte använda, de ligger i plastförpackningen.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Att betala 2000kr för en gammal s775 känns väldigt korkat. Så max 1000kr skulle jag säga.

Testa marknaden här

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Skrivet av Doodle:

Jag skulle säga runt tusenlappen. De är fortfarande kompetenta processorer. När jag hade mitt 775-system och funderade på att uppgradera till en fyrkärning så fanns de fortfarande till försäljning i butiker, dock med ganska högt pris. Om du hade sålt den för ungefär två år sedan kanske du hade fått mer för den.

Jag hade kunnat köpa en Quad för 1k utan att känna mig blåst. För ett pris på 2k så kan man lika gärna köpa moderkort, processor och minne nytt för nästan samma pris.

Jag skulle säga att det inte är komponenterna i sig som åldras. Eller visst, de åldras ju, i och med att de slits och så, men de åldras inte lika mycket som värdet i dem sjunker. I det här fallet har de inte åldrats alls. Jag tror inte det gör så mycket skada om de bara får ligga i sin förpackning. Det är inte som med maten precis att de har ett bäst före datum.

Det är otroligt vad man hittar i gömmorna när man väl börjar leta. Hade jag hittat den här tidigare så hade jag säkert sålt den redan, och för bra pengar också. Nu är jag sent ute.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Å andra sidan som köpare kanske man hellre köper en begagnad Phenom II X4 och ett AM3-moderkort för den där 1000-lappen så kan man använda billiga DDR3-minnen. Fast själv vill jag förstås gärna att Core 2 Quad vore värd mycket för jag sitter själv på en Xeon X3350, men använder den fortfarande i min huvuddator. Den motsvarar En Core2 Quad Q9450 men när jag jämför prestandan med min Athlon II X4 640 som sitter i servern så presterar Athlon II X4 ungefär lika bra eller något bättre (och den köpte jag begagnad tillsammans med moderkort för 700 kronor för något år sedan).

Spelar ingen roll hur dyrt något var när man köpte det nytt om man kan hitta nyare grejer som är bättre för ett lägre pris. Men förvånande nog verkar folk ändå köpa begagnade Core 2 Quad för uppåt 1000 kr. Hur tänker de?

Permalänk
Avstängd

Lägg ut den på Tradera så får du veta det sanna värdet. Tillgång och efterfrågan bestämmer priset. Tror knappast att det finns speciellt stor efterfrågan, men väldigt stor tillgång. Skulle personligen inte ge en krona för den.

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Ryuk00:

Lägg ut den på Tradera så får du veta det sanna värdet. Tillgång och efterfrågan bestämmer priset. Tror knappast att det finns speciellt stor efterfrågan, men väldigt stor tillgång. Skulle personligen inte ge en krona för den.

Jag har själv nyligen köpt en q9650, uppgraderade från en e6850. När jag kollade tradera verkade som just q9650 går iväg snabbt och till bra priser.
Den klarar fortfarande väldigt mycket

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Avstängd

man kan få en fx 4100 + moderkort på inet för ca 1200kr eller en 5600k + moderkort för 1200kr på inet "finns säkert billigare om man letar" så varför skulle någon vilja betala likvärdigt pris för en cpu som är flera år gammal och presterar sämmre när man kan köpa nytt med garanti och moderkort så billigt

en q9650 var kanske cool 2008 men i dag är den bara gammal även om dom fortfarande presterar ok så skulle jag inte ge 500 för en men 300 kanske då det finns andra beg för det priset som prestarar minst lika bra och gammal elektronik har inget värde så länge det inte är riktigt gammalt och har retro värde

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Grejjen är ju att det är en top processor i sin socket.
Många kan sitta på en gammal 775 burk som fungerar bra men är något slö, där är ju en Q9550/Q9650 en otroligt smidig uppgradering.
De klockade väl även rätt bra om jag inte minns fel.

Det ligger ju några uppe på tradera/blocket. 1000-1500 hos rätt köpare är nog inte omöjligt.
Beror på hur snabbt du vill bli av med den.

Permalänk
Medlem

s775 är utdaterad om man nu inte skall använda den till surf.
Min Q66@3.4 fick en min fps på 30 i F1 2012 med 2x7970 medans en Sandy Bridge fick 100+.
Vad är den värd? ca 350kr i mina ögon...

Permalänk
Entusiast

Det är för det första ingen bil vi pratar om här, TS.
Datorkomponenter åldras förvisso av användningen men inte på samma sätt som en gammal bil gör så att din processor har legat inkapslad i 5 år gör inte alls mycket för priset förutom att det garanterar att du inte har överklockat den.

Processorer är gjorda för att hålla i 10+ år och i den livscykeln så borde man definitivt ha bytt ut processorn om man gör annat än surfa och enkla saker i sitt operativsystem. Din processor är alltså inte alls mycket mer värd för att den "inte har slitits" även om den som sagt är en mycket kompetent processor.
Att köpa en bil år 2008 och låta den stå i ett perfekt utrymme utan att slitas eller köras ger ju dock en bil ett ganska högt i pris i det fallet då bilars slitage är väldigt betydelsefullt för priset.

Jag skulle nog betala max 1000kr för din C2Q eftersom det ju faktiskt är en lite "Premium"-känsla att få öppna den helt ny och veta att man är en förstahands-ägare av processorn men mer än så är överpris eftersom man fortfarande blir låst till socket 775 om man hade en C2D innan, då är det bättre att köpa nytt.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

s775 är utdaterad om man nu inte skall använda den till surf.
Min Q66@3.4 fick en min fps på 30 i F1 2012 med 2x7970 medans en Sandy Bridge fick 100+.
Vad är den värd? ca 350kr i mina ögon...

Att en Q66 inte orkar mata din crossfire configuration är väl inte jätteotippat...
Nu är väl användningssyftet främst att sparka igång äldre datorer eller lättare uppgifter.