Den eviga rädslan för fri konkurrens?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Om man köper en fin teknisk pryl,
så är det väl bara sunt om man (är nöjd och) framför dess fördelar.

Osunt blir det när detta tillstånd övergår till att allt annat är skit,
och att de som hävdar annorlunda är idioter eller värre.

Fo3

Beträffande Sony, så från att tidigare närmast ha varit ett "Sonyfan",
så har jag inte köpt något från Sony efter "rootkitskandalen",
och kommer sannolikt aldrig att göra det framgent...

Där gick de långt över min gräns.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Stopp nu lite här va. Bara för att man har en åsikt är man inte per definition en fanboy. Fanboyismen kommer fram när du slutar lyssna på rationella argument från ena eller andra hållet om varför din grej är kass eller annan grej är bra, oavsett om du håller med eller inte. Men att lyssna på argument och acceptera att de är giltiga trots att de inte styrker din position är sunt. Fanboys är inte sunda.

Ett life-exempel:

Min moster är av åsikten att gud finns, men om jag kommer med argument för varför jag inte tror det, så börjar hon inte vifta vilt med armarna och skrika om hur jävla dum jag är som inte tycker som hon. Hade hon varit en "guds fanboy", hade det troligen varit fallet. Istället lyssnar hon på mina åsikter och vi "agree to disagree" under fredliga termer. Jag accepterar hennes tro, och hon accepterar min ateism. En fanboy accepterar inte motståndarens åsikt, för den är "per definition fel".

Likheterna med religiös fanatism är så stora att jag blir mörkrädd, på riktigt.

Vi har rätten att tänka och säga ogenomtänkta saker. Vi gör så därför att vi vill. Ni tycker detta inte är bra.

Eran åsikt är ska vi begränsa yttrandefriheten vilket i mina öron och andras låter som att ni inte lyssnar på rationella argument och per er egen definition gör er till fanboys. Inte min definition med andra ord men som ni ser blir även de mest genomtänkta argumenten ibland icke rationella så alla är vi fanboys.

Anledningen till åsiktsfrihet och yttrandefrihet är enligt min åsikt att vi har bedömt fördelarna större än nackdelarna.

Fördelarna talar nog för sig själva. Vi vill tänka fritt samt yttra våra tankar.
Ni ser nackdelar i dåliga/absurda icke rationella tankar som ni inte tycker inte är hälsosamma. T.ex. religös fanatism.
För och nackdelar väger mot varandra som i alla beslut och handlingar.

Men jag är av den åsikten att yttrandefrihet är bra vilket kan vara en absurd icke rationell tanke hos mig det vill säga jag är också en fanboy i denna mening.
Alla är vi fanboys i någons tankar men kanske inte alltid i våra egna.

Permalänk
Rekordmedlem

Jo det kan ju vara svårt att erkänna att man inte gjort ett bra val om man tex köpt en dyr telefon, då försvarar man troligen valet mera än vad som är sakligt motiverat, det gäller inte bara telefoner utan många andra livstilsprodukter som även kan ses som statussymboler och inte bara som något som ska utföra en viss uppgift och inte skapa status för brukaren.
De här mekanismerna kan nog även förklara varför en del har många telefoner eller byter direkt det kommer nått nytt även om man egentligen inte har behov, det finns företag som bara lever på varumärket och imagen snarare än produktkvalitet, se bara på hörlurar och modekläder där mycket av märkesprylarna snarare är sämre kvalitetsmässigt än nonameprodukter, detsamma gäller ju tex vissa mobiler som inte gått att hålla i på normalt sätt när man velat ringa på normalt vis, de som köpt en telefon för 4-5 tusen och upptäckte att den var sämre att ringa med än en för 200kr pga att de kortslöt antennen när de höll den i handen borde inte ha försvarat märket, men det gjorde de ändå och det kanske berodde på att eftersom telefonen var relativt dyr så måste den vara bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepe's Bodega:

Vi har rätten att tänka och säga ogenomtänkta saker. Vi gör så därför att vi vill. Ni tycker detta inte är bra.

Eran åsikt är ska vi begränsa yttrandefriheten vilket i mina öron och andras låter som att ni inte lyssnar på rationella argument och per er egen definition gör er till fanboys. Inte min definition med andra ord men som ni ser blir även de mest genomtänkta argumenten ibland icke rationella så alla är vi fanboys.

Anledningen till åsiktsfrihet och yttrandefrihet är enligt min åsikt att vi har bedömt fördelarna större än nackdelarna.

Fördelarna talar nog för sig själva. Vi vill tänka fritt samt yttra våra tankar.
Ni ser nackdelar i dåliga/absurda icke rationella tankar som ni inte tycker inte är hälsosamma. T.ex. religös fanatism.
För och nackdelar väger mot varandra som i alla beslut och handlingar.

Men jag är av den åsikten att yttrandefrihet är bra vilket kan vara en absurd icke rationell tanke hos mig det vill säga jag är också en fanboy i denna mening.
Alla är vi fanboys i någons tankar men kanske inte alltid i våra egna.

Min åsikt är att det du skriver inte har med denna diskussionen att göra Ingen som påstår att man inte skall ha åsikter. Självklart skall man ha det, utan åsikter hade detta forum varit jäkligt trist.

Men det finns skillnad på åsikter och onödigt smutskastande eller rena trollinlägg som ofta har som mål att bara reta upp och provocera andra. Det handlar inte om yttrandefrihet och är definitivt inte bra för diskussionerna, tvärt om. Det finns olika platser att yttra sin åsikt och i många fall är det helt fel plats för den typ att inlägg för de som någon kallade "haters" (vilka är de jag irriterar mig mest på) skriver.

Vill man yttra sin åsikt om att Apple, Microsoft, Google eller vilka/vad det nu må vara är skit, ja gör det då. Inget som stoppar dig men gör det i en egen tråd och förstör inte diskussionerna för andra.

Permalänk
Skrivet av S_Z:

Min åsikt är att det du skriver inte har med denna diskussionen att göra Ingen som påstår att man inte skall ha åsikter. Självklart skall man ha det, utan åsikter hade detta forum varit jäkligt trist.

Men det finns skillnad på åsikter och onödigt smutskastande eller rena trollinlägg som ofta har som mål att bara reta upp och provocera andra. Det handlar inte om yttrandefrihet och är definitivt inte bra för diskussionerna, tvärt om. Det finns olika platser att yttra sin åsikt och i många fall är det helt fel plats för den typ att inlägg för de som någon kallade "haters" (vilka är de jag irriterar mig mest på) skriver.

Vill man yttra sin åsikt om att Apple, Microsoft, Google eller vilka/vad det nu må vara är skit, ja gör det då. Inget som stoppar dig men gör det i en egen tråd och förstör inte diskussionerna för andra.

Åsikter ville ni inte ha utan bara en egen tråd där ni fanboys kan byta kommentarer om hur eran åsikt är den bästa och hur alla andra förstör med sina åsikter.

Permalänk
Medlem

Det finns också betydligt mycket mer astroturfing än man tror. Kanske inte lika mycket på detta forum som andra, speciellt från vissa företag.
http://en.wikipedia.org/wiki/Astroturfing

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lolight:

Jag tycker det är rätt kul och bra att det finns starka åsikter. Det är lite som politik. Tyvärr finns det de som har totalt fel i allt de tycker. De som håller på Apple och röstar på alliansen, då.

HA-HA, humor på hög nivå ser jag! Men ska man dra politik-analogin så är väl Apple™ endå miljöpartiet, partiet som försöker sätta krokben för allt och alla?

Visa signatur

Android är fantastiskt, nu även med bl.a trim. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=wwXA27TWD3k&feature=youtube_g...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepe's Bodega:

Åsikter ville ni inte ha utan bara en egen tråd där ni fanboys kan byta kommentarer om hur eran åsikt är den bästa och hur alla andra förstör med sina åsikter.

Nej, du läser uppenbarligen inte vad jag skriver. Det handlar om att kunna föra vettiga diskussioner. Man får självklart ha åsikt för och emot ämnet som diskuteras, inget problem. Men som jag säger så handlar det ofta om helt andra saker, irrelevanta för diskussionen i fråga, som dessa personer kastar in. Ofta för att irritera och provocera som sagt.

Har som sagt ingenting med yttrandefrihet att göra utan att du förstör för de som vill ha en seriös diskussion i det ämnet faktiskt handlar om. Vill du yttra din åsikt om något helt irrelevant för ämnet gör det då i en tråd som berör det ämnet eller skapa en egen istället för att förstöra för andra som vill diskutera ämnet ifråga.

Permalänk
Skrivet av S_Z:

Nej, du läser uppenbarligen inte vad jag skriver. Det handlar om att kunna föra vettiga diskussioner. Man får självklart ha åsikt för och emot ämnet som diskuteras, inget problem. Men som jag säger så handlar det ofta om helt andra saker, irrelevanta för diskussionen i fråga, som dessa personer kastar in. Ofta för att irritera och provocera som sagt.

Har som sagt ingenting med yttrandefrihet att göra utan att du förstör för de som vill ha en seriös diskussion i det ämnet faktiskt handlar om. Vill du yttra din åsikt om något helt irrelevant för ämnet gör det då i en tråd som berör det ämnet eller skapa en egen istället för att förstöra för andra som vill diskutera ämnet ifråga.

Varje dag på TV finns det program innehållande våld, mord med mera. Utifrån den standarden vilket är allmänt accepterad blir inlägg på internet som är olämpliga tillräckligt ovanliga för att lösas med moderatorer.

Kopplingen till åsiktsfrihet och andra friheter är självklar.

Det ni irriterar er på är vanliga människor och ni är inte bättre själva. Det bästa är att lära sig leva med sina och andras tillkortakommanden. Om vi kan hjälpa andra är det bra men att demonisera skapar bara mera konflikt.