NSA XKeyscore avlyssnar nästan allt en användare gör på nätet – kartlägger svenskar

Permalänk
Medlem

Fina sökkort, nu vet de alltså vilka eftersökningar journalister gör, vilka hemsidor de besöker och vem de talar med. Journalister har rätt att rapportera anonymt, dem kan de inte nu även om det kan vara önskvärt vid t ex bevakning av extremistgrupper. Även om det är över tjänster som är krypterade när de har tillgång till okrypterad data direkt från företagen eller med hjälp av svagheter de fått tillgång till med hjälp från företagen. Allt utan att gå till en domare och presentera några misstankar om brott.

Det är också klart att dessa förmågor är kända av andra västländer, känns inte som Tyskland fått vara med dock.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av phz:

Många minns säkert inte kalla kriget och underrättelsetjänsterna i östblocket.

Skrämmande i så fall, Berlinmuren föll 1989. Minns dessa år där diktatur efter diktatur föll. Blev lika glad och lika förvånad för varje land som frigjorde sig med en folkets revolution oftast utan större våldsyttringar..Gorbatjov bäddade ju vägen för något som var omöjligt något decennium tidigare utan stor blodspillan och inblandning av Sovjet och mycket troligt kärnvapenkrig om "utomstående" skulle blandat sig i.. "Pragvåren" är när folket i Tjeckoslovakien försökte göra revolution men när sovjetiska pansarvagnar rullade in i prag i led efter led tvingades ge upp, som ett exempel.
När berlinmuren monterades ner av folket sten för sten så var det kronan på verket..får fortfarande gåshud när jag minns TV-bilderna från Berlin där öst och väst möttes.
Den långa processen att förlåta angivarna och spionerna som ofta var deras grannar eller arbetskamrater eller till och med familjemedlemmar rapporterades det flitigt om i svenska nyhetsprogram. Du kunde ha skämtat om Honecker så blev det arbetsläger, fängelse eller också så "försvann" man bara i DDR. FRAs motsvarighet var underättelsetjänsten. De använde sig ofta av närstående eller bara illvillga ryktesspridare under hot och lockelser.
Kan bara föreställa mig hur FRA skulle kunnat underlätta säkerhetstjänstens jobb om det vore nutid. Inga mutor och lockelser utan bara kalla fakta att man var kritisk till regimen genom ett tweet eller facebookinlägg eller "privat" e-mail konversation..

Nu är alltså USA på god väg att förvandlas till ett nytt DDR med deras paranoida övervakningshets och viljan att kontrollera minsta steg och tanke hos medborgarna.
Bara en liten återblick för er som inte var med på den tiden..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sweede:

Håller med, men vad ska dom göra?

Känns som att så fort en sådan här grej är "up and running" så försvinner det aldrig, organisationer ändras eller flyttar möjligen men upphör aldrig.

Även om FRA inte är samma grej har dom väl fått 9-10 prickar nu på att dom inte sköter sig? Men det verkar ju inte leda någonstans, dom kör på ändå.

Dom som inte har en aning om vad som händer lever med huvudet i sanden.

Tycker dock att det är bra att dokument kommer ut för då finns det svart på vitt vad dom håller på med, och kan inte lika lätt viftas undan som konspirationsteorier eller liknande.

Absolut det är ju bra att "vanligt" folk får reda på det också Även folk som sagt "vi är inte övervakad på nätet, det är bara en inbildning ni har" alltid lika kul att visa fakta för sådana människor. oavsett vad det gäller

Visa signatur

Intel i7 3930k , Asus p9x79-pro, 16gb ram, Evga Gtx 780, Samsung 840 250gb ssd, 2tb hdd,
benq XL2420t 120hz skärm , Qpad mk80 tagentbord, Steelseries sensei raw mus,
,corsair hx850w , 800d chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Jag håller med om att Obama inte förtjänade fredspriset, men kom igen. EU om något förtjänar ett fredspris. Europa har i några tusen år varit i konstant krig. Dock skapades EU efter andra världskriget och sen har det varit väldigt lugnt på krigsfronten. Säga vad man vill om EU, men de har lyckats med det ursprungliga syftet att inte ha krig i Europa. l

Jag förstår inte varför Manning eller Snowden ska få fredspriset. Jag stödjer vad Snowden har gjort(Manning lite mer gråzon), men jag anser inte att han på något sätt hjälpt till att skaffa fred.

Perioden av fred efter andra världskriget beror på NATO och ömsesidigt garanterad förintelse. Det är inte EUs förtjänst. EU har visat sig oförmöget/ovilligt att motverka folkmord inom Europa.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag har inte påstått att du har påstått något Jag försökte förklara varför jag anser det orimligt att decentraliserad data mining (om än i andra ord). Det är både praktisk och kostnadsmässigt ineffektivt. Vill du tro det så varsågod.

Telia är dock bundna att följa datalagringsdirektivet i Sverige. På samma vis är de tvingade att följa motsvarande lagar i de länder/regimer de är verksamma i. Det är inte på långa vägar samma sak som att ensidigt låta en främmande makt spionera på svenskar. Hur du nu kan komma fram till en sådan slutsats?

Jag bara spekulerar för att få igång en diskussion om hur man kan göra och åstakomma detta. Med tanke på hur tysta regeringen har varit, aktivt undvikit att ens vidröra ämnet så tycker jag det inte skulle vara otroligt om de håller på sådant även om det låter långsökt.

Men eftersom andra länder som tex tyskland delar information i detta program med usa så varför skulle inte sverige?

Permalänk
Medlem

Varför får den här videon alltid nån slags förnyelse år efter år?
http://www.youtube.com/watch?v=8fvTxv46ano

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av QL:

Perioden av fred efter andra världskriget beror på NATO och ömsesidigt garanterad förintelse. Det är inte EUs förtjänst. EU har visat sig oförmöget/ovilligt att motverka folkmord inom Europa.

Det är inte NATOs förtjänst heller, och delar av NATO skapar själva illegala krig och blåser upp inbördeskrig. Men de två blocken hindrade inte krig utan de slogs i Korea, Vietnam, Utnötningskriget mot Israel efter sexdagarskriget, Afghanistan, Afrika osv istället. Många krig var de två sidorna inte direkt inblandade i men försåg dem med vapen. Det är alltid säkerhetsrådet som måste besluta om att ingripa med våld. Anledningen att Europa inte krigar med sig själva hur som helst är rent ekonomiskt och det gällde även östländerna som då var utanför EG-samarbetet. Däremot har vi utbrytarrepublik i Moldavien som har uttalat mål att gå med i EU, samt flera av de nyare EU-länderna som antingen haft krig ganska nyligen och så har också ett fåtal av de gamla satellitstaterna i öst mindre ekonomi än under deras tidigare auktoritära styre så det är i rent bedrövligt skick. Ska man tala om Europa så finns det länder med lägre löner än Kina med i den mixen så väl som länderna i Kaukasus som gränsar till och vill i någon mån tillhöra Europa trotts olösta konflikter och tidvis galen upprustning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plutoniumxx:

Finns alltid olika sätt att "skydda" sig. Finns en enorm mängd relativt okända VPNs.

*Som inte bara maskerar ens IP-adress, men också enkrypterar all information.

Gå över till Guardian och läs hur de gör specifika sökningar på VPN's och dekrypterar innehållet med en enkel sökning, de är speciellt intresserade av allt som är krypterat, de lagras tills det kan dekrypteras och analyseras, ta reda på alla filer/filnsmamn och speciellt word-dokument lagras och innehållet görs sökbart/indexeras. Om någon är uppkopplad länge och surfar mycket, är det misstänkt nog, eller om någon försöker surfa anonymt...

Tycker Sweclockers borde be "foliehattarna" om ursäkt, då de kategoriskt hånat dem de senaste åren, tyvärr var deras rädsla befogad. De är speciellt intresserade av foliehattar visar dessa dokument

Vill man undgå att hamna under radarn så lätt, sluta kryptera och bete dig annorlunda på internet Lägg dig i tid och surfa på normala tider i rätt mängd...

Permalänk
Medlem

Något dokument jag reagera speciellt på var en bild där de skulle ha placerat deras "stationer", det var nämligen en linje med prickar längs sydpoolen som tyder på att de lägger dem på sjöbottnen på internationellt vatten, och på så vis kan undgå alla länders lagar och regler och dessutom hålla avstånd till Ryssland och Kina.. Har sett ett annat liknande projekt google är inblandat i, att bygga vindkraftverk utanför USA's kust (utanför Atlanta), ett perfekt coverup att göra det som det verkar vara en trend om man dels uppmärksammat t ex Googles patentsökningar genom åren, att lägga servrar på sjöbotten De är inte dumma USA Vi kommer väl ihåg hur de hade flygplan de flög över internationellt luftrum när de skulle "förhöra" fångar, så detta att gå runt lagar genom att göra det på icke lagförd mark är de duktiga på, hitta alla kryphålen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är inte NATOs förtjänst heller, och delar av NATO skapar själva illegala krig och blåser upp inbördeskrig. Men de två blocken hindrade inte krig utan de slogs i Korea, Vietnam, Utnötningskriget mot Israel efter sexdagarskriget, Afghanistan, Afrika osv istället. Många krig var de två sidorna inte direkt inblandade i men försåg dem med vapen. Det är alltid säkerhetsrådet som måste besluta om att ingripa med våld. Anledningen att Europa inte krigar med sig själva hur som helst är rent ekonomiskt och det gällde även östländerna som då var utanför EG-samarbetet. Däremot har vi utbrytarrepublik i Moldavien som har uttalat mål att gå med i EU, samt flera av de nyare EU-länderna som antingen haft krig ganska nyligen och så har också ett fåtal av de gamla satellitstaterna i öst mindre ekonomi än under deras tidigare auktoritära styre så det är i rent bedrövligt skick. Ska man tala om Europa så finns det länder med lägre löner än Kina med i den mixen så väl som länderna i Kaukasus som gränsar till och vill i någon mån tillhöra Europa trotts olösta konflikter och tidvis galen upprustning.

Nu var det Europa det handlade om, inte Korea och Vietnam. För att bevara fred krävs militära muskler och det har NATO i betydligt större utsträckning än EU.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av QL:

Nu var det Europa det handlade om, inte Korea och Vietnam. För att bevara fred krävs militära muskler och det har NATO i betydligt större utsträckning än EU.

Mot vem? Sig själva? Det dog många miljoner eftersom kalla kriget inte var kallt. NATO är inte anledningen att öst och centraleuropa ville gå samman med oss. Idag är problemen länder som Georgien som tror sig kunna läsa politiska konflikter med våld, Armenien, Azerbajdzjan, Moldavien med flera, dessutom många andra konflikter i närområdet. Cypern är fortfarande delat, kurdfrågan och förutom att Nordafrika förvandlats till en region med inbördeskrig och politisk instabilitet så har vi t ex Västsaharafrågan. Ett land som är erkänt av fler stater än Taiwan är, men inte tillåts existera. NATO har inga egna styrkor och inget samarbete löser några problem om vi inte är bredda att lägga ner kapital på det. Att lägga kommandot under NATO-flagga begränsar dessutom internationellt deltagande i operationer och det är inte alltid det är bra att vara partisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luiyt:

Lösningen på hela problemet med övervakningen bör helt enkelt vara att vi som samhälle slutar stämpla sådana här saker som dåliga.
Om Stefan nu ska bli statsminister och råkar ut för ett sådant utpressningsförsök så borde vi istället för att klaga om hur omoralisk och underlig Stefan är acceptera att majoriteten av oss har något sådant här att dölja och att det Stefan gjorde inte är anmärkningsvärt.

Det är vi som gör det möjligt att utpressa människor på det här viset och det går i princip att förändra. Det jag vill ha sagt är att om allmänheten slutar reagera så slutar eventuella utpressningsförsök att ha någon poäng.

Visst, det känns inte så troligt att de människor som skulle bli så förvånade av att Stefan i sin ungdom hittade saker på internet de ser som "omoraliska" skulle gå att förändra, men det ligger i folkets intresse att försöka.

Men fattar du inte hur hemskt det är att Kungen varit på strippklubb för >30 år sedan!?!?!! TÄNKER DU INTE ALLS PÅ BARNEN!?

Permalänk
Medlem

"Hej NSA och hej X" så ska ni skriva i alla mail, säga i alla telefonsamtal och på alla forum. Nej, det är jävligt sorgligt att det ska bli så här och att ett öppet verktyg ska användas för att vara paranoid och antagligen bara orsaka mer skada för både amerikanarna och oss vardags människor som lever större delen av våra liv genom internet än det kommer göra potentiell nytta med att fånga kriminella och förbereda för terror-attentat.

Kan begripa anledningen men tycker det ändå är fel gjort, frihetens land tar för många friheter, det inkluderar att inkräkta på deras frihet till ett privatliv. Dubbelmoralen är som vanligt hög inom politiken på andra sidan Atlanten.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av flammsig:

Detta kom inte som en nyhet. exakt ALLT vi gör är bevakat, ändå verkar vissa bli förvånad när de kommer sånna här "hemliga" dokument som "avslöjar" nått vi redan vet existerar

Det här är absolut inget vanliga "svenssons/dödliga" känner till.

Visa signatur

Lancool K-62 | ASUS P7P55D-E PRO | Intel i5 @3,2 | Corsair XMS3 8GB 1600 Mhz | Sapphire Radeon HD 5970 | Corsair 750W
Samsung Galaxy S3, Cyanogenmod

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Mot vem? Sig själva? Det dog många miljoner eftersom kalla kriget inte var kallt. NATO är inte anledningen att öst och centraleuropa ville gå samman med oss. Idag är problemen länder som Georgien som tror sig kunna läsa politiska konflikter med våld, Armenien, Azerbajdzjan, Moldavien med flera, dessutom många andra konflikter i närområdet. Cypern är fortfarande delat, kurdfrågan och förutom att Nordafrika förvandlats till en region med inbördeskrig och politisk instabilitet så har vi t ex Västsaharafrågan. Ett land som är erkänt av fler stater än Taiwan är, men inte tillåts existera. NATO har inga egna styrkor och inget samarbete löser några problem om vi inte är bredda att lägga ner kapital på det. Att lägga kommandot under NATO-flagga begränsar dessutom internationellt deltagande i operationer och det är inte alltid det är bra att vara partisk.

Mot vem? Mot Soviet och Warszawapakten givetvis. På senare tid (90-tal) framtvingade NATO fred i Bosnienkonflikten vilket resulterade i Daytonavtalet.

Kalla kriget var inte utan "heta" konflikter, där håller jag med.

En av anledningarna till att östländer (tidigare lydstater under Sovietunionen) vill ansluta sig till Europa är att de är trötta på att domineras och förtryckas av den stora grannen i öst. Man vill byta försvarsallians.

Har NATO löst alla konflikter i Europa och övriga världen? Nej, givetvis inte.

NATOs muskler utgörs i förfärande utsträckning av USA. Men där har vi (EU) bara oss själva att skylla. Obama och andra presidenter har alltid hävdat att Europa satsar för lite på försvaret. Historiskt har USA vid ett flertal tillfällen varit tvungna att rycka in för att skapa fred i Europa.

MEN vi glider ifrån trådens ämne som ju var IT-politik och NSA!

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk

Detta är hur illa som helst! Så vi ska vara avlyssnade av USA och Storbritannien det är helt absurt när man läser detta.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Tycker detta är spännande, allt rabalder som det skapar. Personligen bryr jag mig inte ett dugg, vill de gå igenom allt jag skriver, surfar, och chattar så för all del! De kan få spela in mina samtal också, känner att jag har inget att dölja, och om jag kan bjuda på ett gott skratt för något de sett eller hört när de går på fikarast så gör man ju bara deras vardag lite bättre! Och sen känns det inte riktigt som om man kommer hamna i media för något de individerna hittar. Och folk säger ju att det är kränkande och dylikt men jag känner inte att jag blir tvingad under hot precis, ingen märker ju av detta förutom nu när det kommit ut i media och alla ställer sig i duschen och känner sig utnyttjade.

Men alla har ju olika synpunkter på detta, men jag säger fortsätt bara, kan de stoppa en enda person från och göra något dumt så är det vinst enligt mig.

Permalänk
Medlem

Skynet

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av WivouZan:

...Personligen bryr jag mig inte ett dugg, vill de gå igenom allt jag skriver, surfar, och chattar så för all del! De kan få spela in mina samtal också, känner att jag har inget att dölja,
...

Det är ju dock jobbigare om en framtida regering skulle använda eventuell data de sparat och bestämma att du behövde elemineras för att det du tyckte då inte är i linje med det de tycker nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WivouZan:

Tycker detta är spännande, allt rabalder som det skapar. Personligen bryr jag mig inte ett dugg, vill de gå igenom allt jag skriver, surfar, och chattar så för all del! De kan få spela in mina samtal också, känner att jag har inget att dölja, och om jag kan bjuda på ett gott skratt för något de sett eller hört när de går på fikarast så gör man ju bara deras vardag lite bättre! Och sen känns det inte riktigt som om man kommer hamna i media för något de individerna hittar. Och folk säger ju att det är kränkande och dylikt men jag känner inte att jag blir tvingad under hot precis, ingen märker ju av detta förutom nu när det kommit ut i media och alla ställer sig i duschen och känner sig utnyttjade.

Men alla har ju olika synpunkter på detta, men jag säger fortsätt bara, kan de stoppa en enda person från och göra något dumt så är det vinst enligt mig.

Du vet aldrig vad som händer i morgon och vem som sitter på uppgifterna då. Att inte bry sig om övervakningen är naivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Vad kan USA göra mot Sverige? Hindra oss att bygga krigsmaterial baserat på deras prylar är det enda jag spontant kan komma att tänka på. Då får vi använda Franska och Tyska prylar istället, eller lägga ned vår vapenindustri.

De kan göra massor. Hindra våra exporterande företag. Hindra vår import med pålagor. Hota hela EU med pålagor, bojkotter m m för att tvinga hela EU att gå i rätt led.

Att Sverige tas upp som ett exempel är inte förvånande, vi har länge beskyllts för att vara en fristad för extremister och terrorister från mellanöstern, tack vare vår - sett till omvärlden - omfattande invandring. Det har det rapporterats om i vanlig media i sedan 80-talet, framförallt från amerikanskt håll, och intresset för svenska surfvanor kan ju med lite enkel hjärngympa länkas till just det. Att "alla" sedan faller in i övervakningssystemet är en bisak.

Visa signatur

[Atari 400|600XL|800XL|XEGS|ST|STe|Mega ST|Mega STe|Portfolio][Commodore VIC20|64|116|128|+/4|8032|Amiga 500|Amiga 1200][BBC Micro][Sinclair QL|ZX81][TI 99/4A][Sord M5][Spectravideo 328|728][Cambridge Z88][ABC80][MFP-II][IBM RS/6000 59H][Apple LCII][Zaurus SL5000D][PDP 11/34][...massor av bråte...]

Permalänk
Medlem
Skrivet av WivouZan:

Tycker detta är spännande, allt rabalder som det skapar. Personligen bryr jag mig inte ett dugg, vill de gå igenom allt jag skriver, surfar, och chattar så för all del! De kan få spela in mina samtal också, känner att jag har inget att dölja, och om jag kan bjuda på ett gott skratt för något de sett eller hört när de går på fikarast så gör man ju bara deras vardag lite bättre! Och sen känns det inte riktigt som om man kommer hamna i media för något de individerna hittar. Och folk säger ju att det är kränkande och dylikt men jag känner inte att jag blir tvingad under hot precis, ingen märker ju av detta förutom nu när det kommit ut i media och alla ställer sig i duschen och känner sig utnyttjade.

Men alla har ju olika synpunkter på detta, men jag säger fortsätt bara, kan de stoppa en enda person från och göra något dumt så är det vinst enligt mig.

Du har inte tänkt igenom konsekvenserna av oinskränkt övervakning. Det leder nämligen till ett totalitärt samhälle med allt vad detta innebär.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem

NSA skapar nog väldigt många arbetstillfällen, iochförsig ingen ny idé; STASI anställde nästan halva befolkningen i DDR för att spionera på de andra, (oklart varför deras arkiv blivit heligstämplade här i sverige, nån sossepamp som finns med månne). NSA gör detta globalt, måste bli många jobb.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Pengar är makt, folket har inte ett skit att säga till om och så kommer det färbli tills hela alltet kollapsar. USA är ett enda stort företag.

Skickades från m.sweclockers.com

Snarare information.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av WivouZan:

Tycker detta är spännande, allt rabalder som det skapar. Personligen bryr jag mig inte ett dugg, vill de gå igenom allt jag skriver, surfar, och chattar så för all del! De kan få spela in mina samtal också, känner att jag har inget att dölja, och om jag kan bjuda på ett gott skratt för något de sett eller hört när de går på fikarast så gör man ju bara deras vardag lite bättre! Och sen känns det inte riktigt som om man kommer hamna i media för något de individerna hittar. Och folk säger ju att det är kränkande och dylikt men jag känner inte att jag blir tvingad under hot precis, ingen märker ju av detta förutom nu när det kommit ut i media och alla ställer sig i duschen och känner sig utnyttjade.

Men alla har ju olika synpunkter på detta, men jag säger fortsätt bara, kan de stoppa en enda person från och göra något dumt så är det vinst enligt mig.

Ja just nu fungerar det kanske okej, men om du tänker ett steg längre kommer du inse vad som kan hända i framtiden med all denna information som samlas in och med den maktfördelning som finns redan nu. Jag tycker inte om när mer och mer makt tas från folket. När man snart inte får ha kvar yttrycksfriheten osv. Det är dit detta är på väg, samt att det väldigt enkelt kan missbrukas. T.ex. kan företag få tillgång till information och inte anställa vissa personer som har uttryckt sig på nätet på ett visst sätt eller liknande. Kan bli mycket värre än så givetvis, men detta är nära till hands.
Samt att människor inte mår bra av att vara konstant övervakade. Ganska rimligt att det är så, men tror du inte på det så finns det flera undersökningar som styrker detta.

Ett steg längre än dagens läge skulle vara att tvingas ha kameror överallt förutom på toan/sovrummet t.ex. Skulle det också vara okej enligt dig? Även om det är okej enligt dig så är det inte okej för de flesta och inte något man borde använda sig av enligt mig, även om det förstås skulle stoppa många brott, övergrepp osv.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Jag bara spekulerar för att få igång en diskussion om hur man kan göra och åstakomma detta. Med tanke på hur tysta regeringen har varit, aktivt undvikit att ens vidröra ämnet så tycker jag det inte skulle vara otroligt om de håller på sådant även om det låter långsökt.

Men eftersom andra länder som tex tyskland delar information i detta program med usa så varför skulle inte sverige?

Nja, Carl Bildt har ju sagt att vi ska utgå från att vi är avlyssnade. EU gör ju gemen sak så varför ska vår regering gå sin egen väg?

Tyskland har av historiska skäl inte så mycket att säga till om (bildligt talat), de fick ju pisk av USA under 2:a världskriget. Från dokumentären fattade jag det som att NSA har egna center i både England och Tyskland. De samlar in data från alla stora knytpunkter i Europa.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

EU fick fredspriset 2012..har du sovit under en sten?
EU var en bidragande orsak till konflikten i forna jugoslavien, vilket tillhör europa..se lite dokumentärer och läs på. Finns så mycket propaganda men leta lite och bilda dig en egen åsikt.
"EU fanns inte vid första världskriget så dra inte in skotten i Sarajevo i denna diskussion." nej självklart fanns inte EU då men tror du inte det finns ett historiskt tänkande inom EU när det gäller konflikter? I sådana fall lever du i dina drömmar.
Nobels ursprungliga testamente kan man tolka lite hur man vill, jag ser inga hinder för att tilldela Snowden och Manning priset, tvärtom.

Förresten, skrev Nobel den passagen i fetstil själv eller har du redigerat testamentet helt själv?

Jag vet att EU fick fredspriset 2012, menade att de skulle kunnat få det för länge sen.

EU och Europa är inte samma sak. EU kan förhindra konflikter mellan medlemsländerna, inte inom Europa. Hur kan EU ha varit en bidragande orsak till konflikten i Jugoslavien när de inte ens var medlem i EU. Jag kanske saknar fakta, förklara gärna.

Förstår inte vad du menar med "historiskt tänkande inom EU"? EU är ingen krigsmaskin, de har ingen armé.

Fetmarkerade den delen för att jag ansåg att den delen motiverade EU:s fredspris. Möjligt att Snowden och Manning skulle kunna få fredspriset, inget jag har uttalat mig om.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakkes:

Snarare information.

Nej, pengar. Det finns en anledning till varför människor med pengar i princip styr hela USA.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk

Jag vill tipsa om den här sajten som har en sammanställning på öppen och fri mjukvara som alternativ till de stora komersiella aktörerna (som påstås samarbeta med NSA).

https://prism-break.org/

Permalänk
Medlem

Personligen dtör jag mig inte mer än att dom kunde "frågat" om dom fick bevaka mig först. Tills någon kan motivera varför detta är så himla jävligt för mig personligen. Jag hade givetvis svarat nej iofs

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |