NSA XKeyscore avlyssnar nästan allt en användare gör på nätet – kartlägger svenskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Kryptering är inget som helst problem för NSA då de sitter på alla kort där, då den kryptering som finns är den som de tillåtit användas...

Öh, den enda kryptering NSA bestämmer över är den som ska skydda USAs eller NATOs intressen...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av jakkes:

Diverse olika tidningar skrev om det.
Först var det någon liten nättidning, sen hoppade andra på (till och med aftonbladet, mest överraskad där).

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 | MSI MAG B560 TOMAHAWK WIFI | Intel Core i5 11600K | MSI GeForce RTX 3060 12GB VENTUS 3X OC | ASUS ROG Strix 850W | Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz | Noctua NH-U12S | Samsung 970 EVO Plus 2TB | W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av WinJi:

Saken är ju att Ryssland ville att Snowden skulle vara tyst. Så där kanske är fler deltagare i spelet?

*Och längst in i Kreml sitter Putin och försöker få allt han kan ut ur Snowden*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakkes:

Sverige använde sitt veto när EU.
De användes för att Sverige,troligen, inte vill att EU ska föra våran talan i säkerhetsfrågor.
Mer diskussion kan finnas t.ex. här:
http://www.reddit.com/r/sweden/comments/1hup4h/vem_utf%C3%B6r...
http://www.reddit.com/r/sweden/comments/1hqrmb/sverige_och_st...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av scienta:

Har för mig jag läste någonstans att han är nominerad?

Reinfeldt skulle aldrig göra något sådant. Han vänder sig om, knäpper upp byxorna och böjer sig lätt framåt för att blotta de delar som Obama vill åt så fort presidenten slänger ett öga åt Sveriges håll. Alternativt så tittar han åt ett annat håll, knyter nävarna till knogarna vitnar och viskar för sig själv "titta inte på mig, titta inte på mig, titta inte på mig". Lobbyisternas makt i Sverige är väl bevis nog för detta.

Vi är ett land på 9 miljoner utan något som helst att säga till om ute i den stora världen.

Bradley Manning var nominerad men "vann" inte..
Och hur fan kunde Obama vinna? Var det för att han var svart?
Och EU??! ... Give me a break. ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Öh, den enda kryptering NSA bestämmer över är den som ska skydda USAs eller NATOs intressen...

Varsågod:

http://en.wikipedia.org/wiki/NSA_cryptography

Här är vad de som jobbar med kryptografi (några av de främsta på området till och med) skriver om NSA: http://www.rsa.com/rsalabs/node.asp?id=2316
Skrämmande läsning från riktigt kunniga människor.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Bradley Manning var nominerad men "vann" inte..
Och hur fan kunde Obama vinna? Var det för att han var svart?
Och EU??! ... Give me a break. ..

EU var ju ett ganska lyckat fredsprojekt.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Bradley Manning var nominerad men "vann" inte..
Och hur fan kunde Obama vinna? Var det för att han var svart?
Och EU??! ... Give me a break. ..

Ja, Obama vann för att han är svart.

Permalänk
Avstängd

LALALALALALA

Dold text

Om ett par dagar är detta bortglömt.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Musikälskare

Nothing will be done by anyone

Nej men, de kommer väll att gå till en viss punkt sen hoppas jag USA vaknar upp!

Men för nu så är detta glömt och begravt av media-maskinen inom en vecka ^^

_post_saved_by_NSA

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Undrar om det går att stämma tex Facebook i ett så kallat class action lawsuit (att många målsägande tillsammans driver ärendet) för att de varit grovt oaktsamma med personuppgifter etc. Hade varit intressant om några tusen gjorde gemensam sak av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Haha, exakt vilken del av det där forumet gjorde det till svenskt?

Du är ju svensk om du bara åker tunnelbana i Stockholm, det har jag hört av pålitliga politiker i alla fall...

Skrivet av Dallebull:

Stäng av all Internettrafik över Atlanten, de viktigaste servrarna finns ändå här,

Flyttade inte flashback till USA för att komma undan svenska lagar? Då får flashback allt ta och flytta till rätt sida om Atlanten, bra idé!

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sputte:

Jaru. Kan inte föreställa mig att de är särskilt intresserade av vad för nyhetssidor tant Agda besöker, eller vilken slags porr Stefan 16 söker efter
Tvivlar också starkt på att det handlar om andra brott så länge det inte handlar om terrorhot eller andra slags stora hot

Knappast nyhetssidorna, men jag tror man måste vända lite på saken.

Stefan 16 söker på lite alla möjliga grejer och klickar nyfiket på lite för kinky grejer när det kommer upp, något han aldrig skulle erkänna för allmänheten.
Förmodligen ingen som är speciellt intresserad.

Men Stefan kanske börjar en politisk karriär där han plötsligt har tagit sig till en betydande ställning där han kan påverka landet, eller till och med statsminister.
Vad händer då när privata intressen kommer över att Stefan surfade en del sjuka grejer tidigare?
Jo dom kanske hör av sig till honom, förklara att om han inte röstar si eller så kommer känslig information läcka till pressen och hela han anseende kommer vara förstört och hans politiska karriär över och kanske till och med relationer gå i kras.

Då börjar företag kunna påverka politiker för deras ekonomiska vinnings skull, inte så trevligt.

Informationen behöver ju absolut inte vara avsedd för dessa företag men allt kan köpas för pengar och information läcker alltid.

Jag inser att det kanske är lite foliehatt över denna teorin men det är ändå en möjlighet.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Knappast nyhetssidorna, men jag tror man måste vända lite på saken.

Stefan 16 söker på lite alla möjliga grejer och klickar nyfiket på lite för kinky grejer när det kommer upp, något han aldrig skulle erkänna för allmänheten.
Förmodligen ingen som är speciellt intresserad.

Men Stefan kanske börjar en politisk karriär där han plötsligt har tagit sig till en betydande ställning där han kan påverka landet, eller till och med statsminister.
Vad händer då när privata intressen kommer över att Stefan surfade en del sjuka grejer tidigare?
Jo dom kanske hör av sig till honom, förklara att om han inte röstar si eller så kommer känslig information läcka till pressen och hela han anseende kommer vara förstört och hans politiska karriär över och kanske till och med relationer gå i kras.

Då börjar företag kunna påverka politiker för deras ekonomiska vinnings skull, inte så trevligt.

Informationen behöver ju absolut inte vara avsedd för dessa företag men allt kan köpas för pengar och information läcker alltid.

Jag inser att det kanske är lite foliehatt över denna teorin men det är ändå en möjlighet.

Jag tror tyvärr du har rätt. Det kan gynna storföretagen som mer eller mindre styr samhället och göra det ännu enklare för dem.

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem

Linux TAILS till folket.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Skulle nog tro att utplacerade servrar är mer troligt än att man skulle spegla all trafik och skicka över atlanten som går mellan två punkter på europeiska sidan. Det kräver helt enkelt för mycket bandbredd. Men med lite häftigare utrustning skulle de dock kunna filtrera och temporärt lagra för att sedan komprimera rejält och skicka över bara relevant trafik tillbaka till dem.

Så det krävs ingen badbredd att skicka trafiken till en server? Som sagt, det är en dålig idé av flera skäl. Alla som jobbat med att analysera trafik till/från brandväggar/proxy vet vilka kopiösa mängder data det genererar - som skall lagras någonstans. Att Telia, Telenor och whatever skall bistå med sådan infrastruktur och underhåll - utöver de argument jag redan nämnt - är rent absurt egentligen.

Nästa problem är hur man kan söka i och samköra information från olika servrar i förhoppning att hitta en hotbild. Information som skall stoppa terroristverksamhet är antingen tidskritisk eller fragmenterad och måste samköras med andra databaser för producera relevanta resultat. Hur samordna informationsutbytet, oupptäckt och utan anspråk på bandbredd?
I dokumentären jag nämnde framgick det att NSA har parallella nätverk i USA. Detsamma gäller de stora knutpunkterna i England och Tyskland (eventuellt något annan bundsförvant).

Nej, jag tvivlar starkt på att våra internetleverantörer som först stångat sig blodiga med FRA enda dagen skulle ha släppt in NSA utan att blinka den andra. Det finns inget rim och reson i ett sådant resonemang. Inga belägg heller för den delen.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sputte:

Jaru. Kan inte föreställa mig att de är särskilt intresserade av vad för nyhetssidor tant Agda besöker, eller vilken slags porr Stefan 16 söker efter
Tvivlar också starkt på att det handlar om andra brott så länge det inte handlar om terrorhot eller andra slags stora hot

Allting du säger, gör och surfar till, kan och kommer att användas emot dig. Börja redan nu att censurera dig själv. Lite piskrapp på ryggen varje kväll för att hålla de onda tankarna borta.

Permalänk
Medlem

Och vad händer när kriminella organisationer betalar någon på NSA och får tillgång till XKeyscore eller delar av den information som dom sammlat in..?

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk

En kompis till mig åkte till usa på semester när han ska visa upp papper på flygplatsen i usa plocka dem in han på förhör.
och undrade varför han sökt så mycket om terrorism och Konspirationsteori... killen är från Sverige och har bott här hela sittliv...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Varför har inte NSA lagt ner?

Permalänk
Inaktiv

Det betyder inte att de automatiskt kan avkryptera all trafik som är krypterad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Då börjar företag kunna påverka politiker för deras ekonomiska vinnings skull, inte så trevligt.

Informationen behöver ju absolut inte vara avsedd för dessa företag men allt kan köpas för pengar och information läcker alltid.

Precis. Alla har något privat dom inte vill att omvärlden ska se, lagligt eller inte.

Mer generellt, den som har informationen har makten. Det tror jag är den största drivkraften bakom övervakning.
Således ligger det i maktens intresse att det fortsätter. Ergo, vi kommer aldrig bli av med skiten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150287:

Det betyder inte att de automatiskt kan avkryptera all trafik som är krypterad.

Nej de kan de inte då tillägg har gjort till de grundläggande protokollen så som Twofish och Serpent men det är fortfarande de som varit med och godkänt standardprotokollen i Suite B för användning som marknadsstandarder.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Så det krävs ingen badbredd att skicka trafiken till en server? Som sagt, det är en dålig idé av flera skäl. Alla som jobbat med att analysera trafik till/från brandväggar/proxy vet vilka kopiösa mängder data det genererar - som skall lagras någonstans. Att Telia, Telenor och whatever skall bistå med sådan infrastruktur och underhåll - utöver de argument jag redan nämnt - är rent absurt egentligen.

Nästa problem är hur man kan söka i och samköra information från olika servrar i förhoppning att hitta en hotbild. Information som skall stoppa terroristverksamhet är antingen tidskritisk eller fragmenterad och måste samköras med andra databaser för producera relevanta resultat. Hur samordna informationsutbytet, oupptäckt och utan anspråk på bandbredd?
I dokumentären jag nämnde framgick det att NSA har parallella nätverk i USA. Detsamma gäller de stora knutpunkterna i England och Tyskland (eventuellt något annan bundsförvant).

Nej, jag tvivlar starkt på att våra internetleverantörer som först stångat sig blodiga med FRA enda dagen skulle ha släppt in NSA utan att blinka den andra. Det finns inget rim och reson i ett sådant resonemang. Inga belägg heller för den delen.

Jag har aldrig påstått att detta sker, jag skrev ett påstående att man kan anta att det sker någon form av samarbete för att få data från norden också. Inget mer detajljerat än så.

Däremot menade jag som svar på dig att skicka raw-datat kors och tvärs över hela jorden kostar för mycket bandbredd när du kan utföra jobbet decentraliserat.
Jag skulle tex kunna tänka mig att företag X på uppdrag av tex myndigheter ställer dit ett eget rackskåp i en serverhall de hyr plats i hos stora leverantörer. Och därefter få trafiken speglad till dessa egna lösningar genom avtal vi bara kan spekulera i.

Och telia som hjälper random regim i öst har väl inga probelm att hjälpa någon i väst heller.

Permalänk
Medlem

Jävla helvetesvärld detta blir.

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Knappast nyhetssidorna, men jag tror man måste vända lite på saken.

Stefan 16 söker på lite alla möjliga grejer och klickar nyfiket på lite för kinky grejer när det kommer upp, något han aldrig skulle erkänna för allmänheten.
Förmodligen ingen som är speciellt intresserad.

Men Stefan kanske börjar en politisk karriär där han plötsligt har tagit sig till en betydande ställning där han kan påverka landet, eller till och med statsminister.
Vad händer då när privata intressen kommer över att Stefan surfade en del sjuka grejer tidigare?
Jo dom kanske hör av sig till honom, förklara att om han inte röstar si eller så kommer känslig information läcka till pressen och hela han anseende kommer vara förstört och hans politiska karriär över och kanske till och med relationer gå i kras.

Då börjar företag kunna påverka politiker för deras ekonomiska vinnings skull, inte så trevligt.

Informationen behöver ju absolut inte vara avsedd för dessa företag men allt kan köpas för pengar och information läcker alltid.

Jag inser att det kanske är lite foliehatt över denna teorin men det är ändå en möjlighet.

Lösningen på hela problemet med övervakningen bör helt enkelt vara att vi som samhälle slutar stämpla sådana här saker som dåliga.
Om Stefan nu ska bli statsminister och råkar ut för ett sådant utpressningsförsök så borde vi istället för att klaga om hur omoralisk och underlig Stefan är acceptera att majoriteten av oss har något sådant här att dölja och att det Stefan gjorde inte är anmärkningsvärt.

Det är vi som gör det möjligt att utpressa människor på det här viset och det går i princip att förändra. Det jag vill ha sagt är att om allmänheten slutar reagera så slutar eventuella utpressningsförsök att ha någon poäng.

Visst, det känns inte så troligt att de människor som skulle bli så förvånade av att Stefan i sin ungdom hittade saker på internet de ser som "omoraliska" skulle gå att förändra, men det ligger i folkets intresse att försöka.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZaInT:

Det borde det göra eftersom datan krypteras i båda ändarna och därför inte går att avlyssna "i mitten".

Kolla närmare på bilden, adressen står där. Al-någonting.

Det står el-hisbah.com men det forumet är nog borttaget sen länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon152617:

Bara börja skicka brev igen

Meh, för hög responstid :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Bradley Manning var nominerad men "vann" inte..
Och hur fan kunde Obama vinna? Var det för att han var svart?
Och EU??! ... Give me a break. ..

Jag håller med om att Obama inte förtjänade fredspriset, men kom igen. EU om något förtjänar ett fredspris. Europa har i några tusen år varit i konstant krig. Dock skapades EU efter andra världskriget och sen har det varit väldigt lugnt på krigsfronten. Säga vad man vill om EU, men de har lyckats med det ursprungliga syftet att inte ha krig i Europa. l

Jag förstår inte varför Manning eller Snowden ska få fredspriset. Jag stödjer vad Snowden har gjort(Manning lite mer gråzon), men jag anser inte att han på något sätt hjälpt till att skaffa fred.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Dom ser dig dom hör dig dom vet vad du har för dig.
Snart får man inte gå å skita utan att dom vet om det om dom inte redan vet det.
Tekniken är underbar till viss del.