Samsung anklagas för benchmarkfusk i Galaxy S4

Permalänk
Melding Plague

Samsung anklagas för benchmarkfusk i Galaxy S4

Genom trix med klockfrekvenserna kan Samsungs senaste flaggskepp Galaxy S4 se ut att vara snabbare än vad den i själva verket är.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Smart att döpa den till just "BenchmarkBooster" om man nu vill dölja det, haha..

Permalänk

Haha, det var ju kreativt

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Here we go....

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem

Det lilla jag testat så var det ju inte direkt laggfritt och webbläsaren kom inte riktigt upp i samma respons som Explorer i WP. Då spelar det ingen större roll för mig, om de är "världsbäst" i diverse benchmarks. 😎

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Lite pinsamt måste jag säga.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur någon på Samsung kunde tycka det här var en bra idé. Med tanke på hur android är och hur många som rotar runt i koden var det ju givet att det skulle upptäckas till slut. Nu kommer alla benchmarkresultat på Samsungmobiler att ifrågasättas och det dröjer säkert många år innan de kan sälja på att marknadsföra just prestanda igen.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Vad tänkte dem egentligen? Det här ger ju bara badwill. Telefonerna har ju ändå per generation av flaggskeppsmodellerna varit top notch i prestanda.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Shit samsung, plastmobiler och benchmark fusk. Blörk.

Permalänk
Medlem

Benchmarkfusk är det väl inte om det är fortfarande mobilen som gör uträkningarna? Det skulle väl vara fusk ifall S4an lade till massa poäng lite här och där? Eller är jag helt ut och cyklar?

Permalänk
Medlem

Anandtech, om det inte bekräftas av nån tror jag inte ett dugg på det.
Ska se om jag orkar undersöka lite på min lur.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem

Men när Nvidia gjorde samma sak med 3dMark fanns en väldig förståelse för dem och det hette att "Det är klart att de gör så när det ända benchmark-bögarna bryr sig om är just benchmarks. Go Nvidia!" Men när det är Samsung så är det plötsligt omoraliskt och fel? Mja,... det luktar dubbelmoral lång väg.

Sedan är det ju lite småklantigt att de döper den till just Benchmark-booster, även om det är bra alliteration. Påminner en del om Windows "NSA-key".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt saken med att benchmarka telefoner och hålla på, men jag är nog lite gammalmodig av mig också.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Skrivet av voro12:

Smart att döpa den till just "BenchmarkBooster" om man nu vill dölja det, haha..

Hade kanske varit värre om de hade haft ett mer dolt namn , sen hade det någon gång ändå kommits på. Då hade de fått ännu mer kritik för att verkligen ha dolt det, nu kanske de kan snacka sig ur det på någe vis

Permalänk
Medlem

Alltid lika skamligt när det fifflas med siffrorna. Men det är så här det går när folk stirrar sig blind på siffror i stället för att se helheten. Alla testsidor borde diskvalificera Galaxy S4 och byta ut alla resultat mot texten "Disqualified for cheating"

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Anandtech, om det inte bekräftas av nån tror jag inte ett dugg på det.
Ska se om jag orkar undersöka lite på min lur.

Utveckla?

Permalänk
Skrivet av zeg:

Anandtech, om det inte bekräftas av nån tror jag inte ett dugg på det.
Ska se om jag orkar undersöka lite på min lur.

Anandtech är väl en av dem få pålitliga källorna som finns nu för tiden?

Permalänk

Troligtvis inte enbart Samsung som sysslar med sådan skit. Men fult är det. Det är förövrigt en S3 på bilden

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Men när Nvidia gjorde samma sak med 3dMark fanns en väldig förståelse för dem och det hette att "Det är klart att de gör så när det ända benchmark-bögarna bryr sig om är just benchmarks. Go Nvidia!" Men när det är Samsung så är det plötsligt omoraliskt och fel? Mja,... det luktar dubbelmoral lång väg.

Sedan är det ju lite småklantigt att de döper den till just Benchmark-booster, även om det är bra alliteration. Påminner en del om Windows "NSA-key".

Skillnaden där var väll att nvidia faktiskt optimerade så att fler poäng tillkom pga. minskad detaljnivå och extra gratis poäng, i detta fallet så är det mer att hårdvaran går ur energisparläge redan innan programen startas för att inte tappa i starten av testet.
ang. gpu klocken så är det svårt att säga om det är oc eller ej då inget värde för vad den ska jobba i har angivits i exynos octa .
Så fusk är detta egentligen inte men sammtidigt så kan man kanske se detta som en gråzon som man ej ska vara i.
Frågan är ju om inte detta finns även hos andra android tillverkare?
Och i fallet iOS och iPhone så kommer vi nog aldrig få reda på detta då systemet är väldigt slutet och svårt att titta in i detta där. (så även windows phone)

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Avstängd

Hoppas att fler börjar lämna skitföretaget Samsung.

-Skiter i att släppa utlovade källkoder
-ingen ordentlig fix för SDS på S3, min hänger sig 50-100 gånger om dagen så man får starta om den. Samsung ville att jag skulle betala för att få skiten lagad fast jag har garanti kvar.
De rövknullar sina kunder värre än LG gör med sina! Fast den stora skaran verkar tydligen gilla att bli det av pappa Samsung.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Optimering är bra oavsett till vad. Optimera för program är kanon...mer sånt.
Klart de optimerar för benchmark-runkarna speciellt. Ser inga problem alls.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Inaktiv

+1 för svartlistning

Permalänk

Dåligt av Samsung. Blir inte mer sugen på att köpa produkter från dom efter att ha läst detta.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Som jag alltid sagt, tillverkare anpassar och optimerar hårdvaran för benchmarks och är inte den verklig prestandan.

Permalänk
Entusiast

Så vi kan än en gång konstatera att syntetiska benchmarks är rätt lurigt att titta på om man vill veta hur något faktiskt presterar i praktiken. Inte helt oväntat.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

och ja stort OCH vem fan köper mobilen ut ``efter att ha läst Benchmark man köper väll mobil efter sina behov ...eller ja kanske ej alla då som ej förstår bättre

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MicroTorrent:

Benchmarkfusk är det väl inte om det är fortfarande mobilen som gör uträkningarna? Det skulle väl vara fusk ifall S4an lade till massa poäng lite här och där? Eller är jag helt ut och cyklar?

Det här är ju mest en definitionsfråga, jag tycker det är fusk eftersom benchmarks är gjorda för att ge en idé om en telefons faktiska prestanda och då telefonen inte presterar lika bra i verkligheten så kommer benchmarksresultaten vara helt irrelevanta. Särskilt då detta är en inbyggd funktion i telefonen och inte bara en planlös fördel av testprogrammet, typ att vissa processorer/grafikprocessorer har lättare för vissa beräkningar.

"Samsung anklagas för vilseledande benchmarkresultat i Galaxy S4" kanske vore av bättre ordval.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Anandtech, om det inte bekräftas av nån tror jag inte ett dugg på det.
Ska se om jag orkar undersöka lite på min lur.

Prata inte ont om anandtech Läs en enda artikel där så förstår du vad jag menar

Skrivet av MicroTorrent:

Benchmarkfusk är det väl inte om det är fortfarande mobilen som gör uträkningarna? Det skulle väl vara fusk ifall S4an lade till massa poäng lite här och där? Eller är jag helt ut och cyklar?

Det är en intressant synpunkt faktiskt. Mobilen gör ju fortfarande alla beräkningar bara att den pressar hårdvaran lite mer i vissa program. Begränsningar som värme måste fortfarande finnas i beräkningarna. Men självfallet är det orättvist då man aldrig får använda den extra prestandan. Om den kunde låsas upp, eller om samsung var öppna med det och gav ett alternativ att bencha i 400 mhz också så hade ju det varit coolers. :<<

Från artikeln "Ett liknande beteende återfinns även i Samsung Galaxy S4 med Qualcomm Snapdragon 600, som bland annat säljs i Sverige." Skapar onödig spekulation då Benchmark Booster endast låser telefonen på den "officiella" maxfrekvensen som redan alla program har tillgång till på S600. Klart att de verkar lite shady verkar ju än så länge inte vara ett problem..

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem
Skrivet av JD:

Optimering är bra oavsett till vad. Optimera för program är kanon...mer sånt.
Klart de optimerar för benchmark-runkarna speciellt. Ser inga problem alls.

Skojar du? De fifflar med prestandasiffror som inte stämmer för att "vinna" över konkurrensen på papper och därmed få en bättre försäljning, det är jävligt fulspel, man lurar kunder att köpa en produkt de tror är bättre, fast verkligheten är en annan. Det kallas bland annat för falsk marknadsförning.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Vad tänkte dem egentligen? Det här ger ju bara badwill. Telefonerna har ju ändå per generation av flaggskeppsmodellerna varit top notch i prestanda.

Eller har dem? Då de fuskat till sig "sin prestanda på papper".

Skrivet av MicroTorrent:

Benchmarkfusk är det väl inte om det är fortfarande mobilen som gör uträkningarna? Det skulle väl vara fusk ifall S4an lade till massa poäng lite här och där? Eller är jag helt ut och cyklar?

Jo, det rä fortfarande fusk, för antagligen så drar den mycket mer batteri vid den frekvensen vilket skulle ändra en hel del siffror om hur länge mobilen håller etc. Och att den dessutom bara aktiveras för benchprogram och inget annat tycker jag talar för sig själv..

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070