Permalänk
Medlem

Datorn började ryka

Det var i går när jag startade upp min dator som det började fräsa och poff sa det så kom det rök och lukta om den. Det var inte brandrök utan luktade något annat. Då stängde jag givetvis av allt och sen när jag testade att starta den så fungerar allt jag kommer in. Men efter ett tag så får jag ingen signal till skärmen och kort efter det så dör alla usb grejer sen startar den om sig eller bara står så. Det verkar som att lukten kommer från nätagget har inte hunnit plocka ur den för att kolla än men kan den göra så att skärmen stängs av? tänkte först att det skulle vara grafikkortet som gick. Har kollat runt på moderkortet och har inte hittat något bränt.

Visa signatur

[I7 9700K @ 5.0Ghz | NH-D15 ][ASUS ROG STRIX Z390-F][G.Skill 3600MHz 32GB][Asus Strix 1070][Corsair HX 1000W][Cooler Master Storm Sniper Black Edition]

Permalänk
Avstängd

Kanske en liten drake som hittat in?

Ärligt talat:
Har du spelat något grafikintensivt på sistone?

Haft åska i området nyligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolixe:

Det var i går när jag startade upp min dator som det började fräsa och poff sa det så kom det rök och lukta om den. Det var inte brandrök utan luktade något annat. Då stängde jag givetvis av allt och sen när jag testade att starta den så fungerar allt jag kommer in. Men efter ett tag så får jag ingen signal till skärmen och kort efter det så dör alla usb grejer sen startar den om sig eller bara står så. Det verkar som att lukten kommer från nätagget har inte hunnit plocka ur den för att kolla än men kan den göra så att skärmen stängs av? tänkte först att det skulle vara grafikkortet som gick. Har kollat runt på moderkortet och har inte hittat något bränt.

spelat för mycket Skyrim?

Nej, men jag skulle inte testa starta den igen om något har brunnit.
Börja med att plocka isär den och försök hitta var det gått fel, om det är en färdigköpt dator så får du nog köra på garantin eller iaf lämna in för reparation.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Det jag lirar mest är bf3 och flight simulator (väldigt cpu intensiv) Men datorn har stått i ca en månad oanvänd också.

Ja justde på bf3 så var alla vägar typ gulgröna så därför misstänkte jag att det var grafikkortet men det syns inget alls på den att nått skulle gått fel

Ingen åska vad jag vet. Har en sån eldosa som ska tåla åska vad jag vet

Tänkte bara om någon annan varit med om liknande

Visa signatur

[I7 9700K @ 5.0Ghz | NH-D15 ][ASUS ROG STRIX Z390-F][G.Skill 3600MHz 32GB][Asus Strix 1070][Corsair HX 1000W][Cooler Master Storm Sniper Black Edition]

Permalänk

När det smäller, poffar och ryker så kommer alltid nätdelen först. Det sprakade blå gnistor för mig en gång för många år sedan. Kolla nätdelen.

Visa signatur

Spelkonsoler> | PS1\PS2\PS2Slim\PS3Slim | N64 Black/Grey
Soffdator> MacbookPro "13 Retina '12

Permalänk
Medlem

Det har hänt mig. Då var det nätaggregatet som small. Lämnade lite fina sotmärken på tapeten bakom datorn

Öppnade aldrig och kollade då jag hade kvar garanti på nätagget, men på kablarna var det karamelliserat damm, så jag kan bara gissa hur insidan på det såg ut.

Visa signatur

Lian Li 6070B / Asus P8P67 B3 / Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz
Corsair Vengance 8GB 1600MHz / Asus GTX780 / Corsair TX650V2

Permalänk
Medlem

kan dam hjälpa till att det smäller? plockade bort nätdelen nu jag ser inget men det luktar väldigt starkt om den så tror det är den

Visa signatur

[I7 9700K @ 5.0Ghz | NH-D15 ][ASUS ROG STRIX Z390-F][G.Skill 3600MHz 32GB][Asus Strix 1070][Corsair HX 1000W][Cooler Master Storm Sniper Black Edition]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Doodle:

Det har hänt mig. Då var det nätaggregatet som small. Lämnade lite fina sotmärken på tapeten bakom datorn

Öppnade aldrig och kollade då jag hade kvar garanti på nätagget, men på kablarna var det karamelliserat damm, så jag kan bara gissa hur insidan på det såg ut.

Får man fråga va du hade för nätdel då? måste ha vart ett ace modell "döda datorn snabbt så in i helvete" hehe nä inge roligt men man måste ju göra det roliga av cituationen

TS; jag är nog ganska 100 på att antingen så är det ditt grafikkort som dog (när du skrev att banorna på bf3 va gröna, eller så dödade ditt nätagg ditt grafikkort. och har du riktigt otur dödade den allt annat i datorn åxå. Så en felsökning av någon som kan vore ypperligt. vi kan bara ana saker vi kan inte ge dig exakt information om va som hänt för just dina grejor. Jag hoppas du kommer undan lyckligt och inte alls så dyrt som det kan bli

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Permalänk
Medlem

Det verkar som allt klarat sig förutom nätaget och grafikkortet. Testade att starta den i dag och allt funkade tills ja skärmen tappade signal. råkade till och med starta med överklockning igång

Men vad tror ni jag kan behöva för nätagg? datorn är det som står under fast har bara 1 grafikkort och funderar väl på att köpa ett nytt 770 lr nått snart

Visa signatur

[I7 9700K @ 5.0Ghz | NH-D15 ][ASUS ROG STRIX Z390-F][G.Skill 3600MHz 32GB][Asus Strix 1070][Corsair HX 1000W][Cooler Master Storm Sniper Black Edition]

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompi8:

Får man fråga va du hade för nätdel då? måste ha vart ett ace modell "döda datorn snabbt så in i helvete" hehe nä inge roligt men man måste ju göra det roliga av cituationen

Corsair TX650 Version 1. Verkar som skydden fungerade som de skulle eftersom datorn har rullat på i två år efter nätdelen bytts ut. Tur i oturen var att jag valde en nätdel med bra garanti, hade jag varit lite dumsnål från början och köpt något med tre år garanti istället för fem så hade jag suttit där med svansen mellan benen

TS: Det är nog bara köra på med så kraftigt nätdel som du haft tidigare, iom att lite svagare nätdelar inte har lika många anslutningar (om du fortfarande har kvar alla dina hårddiskar), så om du varit nöjd tills nu med din förra nätdel, kör på samma.

Visa signatur

Lian Li 6070B / Asus P8P67 B3 / Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz
Corsair Vengance 8GB 1600MHz / Asus GTX780 / Corsair TX650V2

Permalänk
Skrivet av Wolixe:

kan dam hjälpa till att det smäller? plockade bort nätdelen nu jag ser inget men det luktar väldigt starkt om den så tror det är den

Garanterat en kondensator som har smällt i nätagget om det luktar skumt. Brukar fungera ändå men skulle inte rekommendera att använda det för det kan bli svajiga spänningar med värre konsekvenser på resterande datorkomponenter.

Edit: Stavfel.

Visa signatur

Citera om du vill få svar!

Permalänk
Medlem

Oftast när det smäller så är det en kondensator i nätagget som exploderar. Koppla ur agget och köp nytt/fixa ny på garantin. Försök inte att använda agget alls - det är sönder och kan ta sönder fler komponenter.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Skrivet av Wolixe:

Det var i går när jag startade upp min dator som det började fräsa och poff sa det så kom det rök och lukta om den. Det var inte brandrök utan luktade något annat. Då stängde jag givetvis av allt och sen när jag testade att starta den så fungerar allt jag kommer in. Men efter ett tag så får jag ingen signal till skärmen och kort efter det så dör alla usb grejer sen startar den om sig eller bara står så. Det verkar som att lukten kommer från nätagget har inte hunnit plocka ur den för att kolla än men kan den göra så att skärmen stängs av? tänkte först att det skulle vara grafikkortet som gick. Har kollat runt på moderkortet och har inte hittat något bränt.

Är det HX1000 watt du har? Hur länge har du haft agget?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Efter att jag hade lånat tjejens nätagg och satte in det i mitt så fick jag samma problem. Det visade sig vara vattenpumpen som läckt och kortslutits så den pumpade inget vatten och det gjorde så grafikkortet blev för varmt och därför slocknade allt. så köpte nytt grafikkort för jag har tröttnat på vattenkylning nu. Bara jobb med det

Visa signatur

[I7 9700K @ 5.0Ghz | NH-D15 ][ASUS ROG STRIX Z390-F][G.Skill 3600MHz 32GB][Asus Strix 1070][Corsair HX 1000W][Cooler Master Storm Sniper Black Edition]