Permalänk
Medlem

Bärbar dator för högskola

Hej
Jag ska börja på högskolan till hösten där jag ska läsa till högskoleingenjör. Jag funderar nu på att köpa en dator eller surfplatta att ha under föreläsningar och lektioner då jag kommer ha svårt att hänga med om jag ska skriva för hand. De två senaste åren i gymnasiet har jag haft en iPad som jag fick låna av skolan och den tyckte jag var jättebra då vi fick ett program av skolan som heter notability. I det kan man skifta mellan att skriva på tangentbord och skriva för hand vilket var toppen när man läste Fysik B och Matte E då tangentbord inte räcker så långt vid uträkningar och formler. Ipaden fick jag lämna tillbaka när jag slutade gymnasiet och nu är frågan vad det är jag ska skaffa. Ipad är väldigt lätt att ta med sig, startar snabbt och att skriva för hand är riktigt smidigt men den har ju också sina begränsningar när det kommer till beräkningsprogram mm som jag inte tror finns till den men vet inte.

Vad tycker ni jag ska skaffa, jag har upp till 30% studentrabatt på HPs hemsida och 15% hos Dell. Hur kraftig bör jag ha för att klara mig igen ett ingenjörsprogram och dem programmen jag kommer använda? Räcker det med en enkel i3 processor eller bör jag satsa på i5?

Då jag har en bra stationär dator hemma så är denna dator nästan bara till skolan så jag har tänkt max 14" så att den enkelt går att ta med och inte är för klumpig. Kanske så så att det är lite stort, har inget att jämföra med.

Just nu funderar jag på http://h20386.www2.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=D... som för mig kostar 4990:-

Tack på förhand

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem

Om du ska använda datorn till anteckningar så behöver du inte speciellt mycket kraft. Mest troligt(99,99%) har skolan egna labbsalar med datorer där program och uträkningar fungerar finfint. Dessutom om du har en kraftig dator hemma kan du säkert göra mycket hemma på den.

Så mitt tips är smidighet och pris framför kraft.

Edit: HPn för det priset är helt klart prisvärt! Fast kanske kika på någon med högre upplösning för lite större arbetsyta med flera dokument bland annat? 1366x768 är nästan i minsta laget.

Visa signatur

Lian Li 6070B / Asus P8P67 B3 / Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz
Corsair Vengance 8GB 1600MHz / Asus GTX780 / Corsair TX650V2

Permalänk
Medlem

Min första tanke var att hålla sig till det man vet fungerar. Vet du att notability fungerar bra för dig, kör på det. Den finns bara till Ipad vad jag vet, och fungerar mycket bättre under matteföreläsningar än en vanlig bärbar dator, utifrån egna erfarenheter. Dessutom behöver du inget mer om du endast ska använda den till att skriva anteckningar, och smidigare än iPad blir det ju inte. Väldigt sällan jag rekommenderar folk att köpa Apple-produkter, detta får bli en av de gångerna

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Om du kommer syssla med CAD så kan kanske dedikerat grafikkort vara bra...

Permalänk

Kolla på systemkraven för mjukvaran du kommer att använda och utgå från det, Jag personligen skulle inte rekommendera HP pga mina tidigare erfarenheter av dom, Moderkort som överhettar och dör osv, Men jag vet inte hur det är med deras senaste modeller.

Prisjakt.se är lämpligt att använda när man letar laptop, Där har du filter som du använda till att begränsa din sökning (cpu, tillverkare, pris, ram, skärmstorlek osv)

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Utbildningen är högskoleingenjör inom energisystem för hållbar utveckling på BTH så jag antar att det är en del uträkningar mm som man kommer göra och det är just därför jag tvivlar lite på iPad. Jag har förvisso en avancerad Texas Instruments miniräknare som klarar en hel del men jag är lite osäker på vad jag ska välja.

Detta fick jag till svar när jag mailade den programansvariga för utbildningen:

"Det är svårt att ge ett definitivt svar just nu eftersom det finns många kurser med olika inriktning.
Jag tror att det finns en del program (typ beräkningsprogram) som kan vara svåra att hitta till surfplattor.
Dock kommer mycket att göras tillgängligt via datorsalar.
Men om du ska vara på den säkra sidan och ha lätt att ta till dig alla kurser så bör du nog skaffa en dator.
Det är dock inget krav att man måste skaffa sig en egen dator."

(bör punkteras att utbildningen startar till hösten för första gången och därför är alla kurser inte helt klara)

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem

Kör du på en surfplatta. Kunde du acceptera att rita med fingrarna och skriva på en glasskiva, så tycker jag du ska fortsätta med det. När du behöver tillgång till en riktig dator med skärm, mus och prestanda så kommer datorsalar och datorer i korridorer fungera bra.

Permalänk
Medlem

Fick ett tips av den programansvariga att skaffa en bärbar dator då det kommer vara många grupparbeten och då kan det ju vara lite dumt att vara knuten till sin stationära dator hemma i studentrummet:)
Har någon här gått en ingenjörsutbildning de senaste åren eller går nu som vet ungefär hur krävande programmen är? Räcker det med en dator med en i3 processor eller bör jag kolla på i5?

Kollar just nu på dessa två http://h20386.www2.hp.com/SwedenStore/Merch/Compare.aspx?sel=... som kostar 3490:- och 3990:-
Kommer det räcka tror ni eller bör jag kolla på en kraftfullare?

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vigge50:

Fick ett tips av den programansvariga att skaffa en bärbar dator då det kommer vara många grupparbeten och då kan det ju vara lite dumt att vara knuten till sin stationära dator hemma i studentrummet:)
Har någon här gått en ingenjörsutbildning de senaste åren eller går nu som vet ungefär hur krävande programmen är? Räcker det med en dator med en i3 processor eller bör jag kolla på i5?

Kollar just nu på dessa två http://h20386.www2.hp.com/SwedenStore/Merch/Compare.aspx?sel=... som kostar 3490:- och 3990:-
Kommer det räcka tror ni eller bör jag kolla på en kraftfullare?

Jag pluggade färdigt för drygt ett år sedan och klarade mig med en dator med följande spec.
-2GH dual core (Intel)
-4 GB ram
-1 GB dedikerat grafikkort

Det funkade bra till allt utan simuleringar men då kunde man använda skolans datorer som var anpassade för simuleringar.

Personligen skulle jag undvika HP och Acer då de inte fungerade bra för mina studiekamrater då dem pressades hårt pga flaskhalsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vigge50:

Fick ett tips av den programansvariga att skaffa en bärbar dator då det kommer vara många grupparbeten och då kan det ju vara lite dumt att vara knuten till sin stationära dator hemma i studentrummet:)
Har någon här gått en ingenjörsutbildning de senaste åren eller går nu som vet ungefär hur krävande programmen är? Räcker det med en dator med en i3 processor eller bör jag kolla på i5?

Kollar just nu på dessa två http://h20386.www2.hp.com/SwedenStore/Merch/Compare.aspx?sel=... som kostar 3490:- och 3990:-
Kommer det räcka tror ni eller bör jag kolla på en kraftfullare?

Med dropbox, google document och skydrive beroende på vad du föredrar är man inte bunden till någon dator. Förhoppningsvis finns det sedan datorer i grupprummen. Ska man rita på datorn med mus eller touchpad tycker inte jag inte man hinner med eller tappar man fokus i föreläsningen.

Permalänk
Medlem

Om du ska göra tyngre arbete kommer inte en bärbar räcka långt i alla fall såvida du nu inte går in i de dyrare prisklasserna. Jag skulle rekommendera en dator eller platta du känner att du kan bära med dig ofta och förlita dig på skolans datorer för annat. Är det inget krav att skaffa sig en dator behöver du inte skaffa dig en dator.

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk
Medlem

Hittade nu att CDON har riktigt bar priser på två Fujitsu datorer. Någon som har någon erfarenhet av dessa?
Den ena som kostar 3990:- har dess spec:

Intel® Core™ i5-3317U processor (1.7 GHz), 3 MB
Windows 8
320GB Hårddisk
4 GB Ram

Sen har dem en liknande för 4990:-
Intel® Core™ i5-3317U processor (1.7 GHz), 3 MB
Windows 8
500GB Hårddisk 32 ssd
8 GB ram
Med denna ingår även Office 365 student och Norton 360

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem

Hitta dig en billig laptop med touch skärm, helst en som man kan fälla ihop som en tablet.

En med vridbar skärm: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1469203
Denna verkar riktigt smidig annars!: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1462257

Om du inte har nåt mot AMD och klarar dig utan att kunna fälla ihop skärmen som en surfplatta är nog denna ganska prisvärd: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1464790

Dock skulle jag rekommendera VAIO datorn (länk nr 2). Då har du i princip en Fullfjädrad bärbar dator i iPad format. Och som andra sagt, när det blir dags för avancerade simulationer som CAD osv, så lär ni få tillgång till kraftfulla labbdatorer för detta, vet inte hur mycket CAD kräver men tror dom flesta bärbara datorer inte klarar detta flytande i alla fall.

Visa signatur

Stationär: i5-2500K @ 4.3Ghz, Noctua NH-U12P SE2 | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Corsair VENGEANCE 8GB CL9 1600Mhz | MSI GTX 770 2GB | Samsung 840 250GB, WD Caviar: Black 1TB, Green 500GB | Cooler Master HAF 912 Plus | Corsair TX 650W
Laptop1: Clevo W150ERM: i7-3610QM @ 2.3Ghz | Kingstong HyperX 8GB 1600Mhz CL9 | Nvidia Geforce GT 650M 1GB | Plextor M3 Pro 128GB | 15" 1080p Matt display, 60% NTSC
Laptop 2: HP EliteBook 840 G2: i5-5200U | 16GB RAM | 256GB 2.5" SSD | 14" 1080p IPS