Datavetenskap/Systemvetenskap

Permalänk
Medlem

Datavetenskap/Systemvetenskap

Det verkar ju vara skillnad på dessa två utbildningar, den första verkar ju onekligen vara mer kvantitativ och innehåller mer matematik, samt ett tyngre fokus på programmering. Samtidigt som att det känns som att den senare ligger närmre användaren, eller?

Men är det någon skillnad på var dessa hamnar efter examen, eller hamnar båda på ungefär samma instegsjobb som utvecklare?

Hur brukar det skilja sig efter 5 år in i arbetslivet?

Permalänk
Medlem

IMO så är datavetenskap mer hårdvarunära jämfört med systemvetenskap som är mer lutad åt mjukvaruutveckling...

Som du säger, dom har antagligen samma startjobb(kodknackare) men sedan efter 5 år så beror det ju mer på hur man som person inriktar sig osv.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Kolla den beskrivande informationen på valfri högskola/universitet. Där bör det stå vad utbildningen fokuserar på och vad man kan förvänta sig i framtiden.

Visa signatur

Lian Li 6070B / Asus P8P67 B3 / Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz
Corsair Vengance 8GB 1600MHz / Asus GTX780 / Corsair TX650V2

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av RaijtS:

Det verkar ju vara skillnad på dessa två utbildningar, den första verkar ju onekligen vara mer kvantitativ och innehåller mer matematik, samt ett tyngre fokus på programmering. Samtidigt som att det känns som att den senare ligger närmre användaren, eller?

Men är det någon skillnad på var dessa hamnar efter examen, eller hamnar båda på ungefär samma instegsjobb som utvecklare?

Hur brukar det skilja sig efter 5 år in i arbetslivet?

Det skiljer en del mellan olika program och högskolor, men generellt sett handlar datavetenskap om de rent matematiska delarna (logik, algoritmer etc.) och är mer forskningsorienterat, även om utbildningen innehåller en del kurser som tillhör systemvetenskapen. Datavetenskap ska du läsa om du vill bli en duktig programmerare.

Systemvetenskap är bredare och inbegriper alltifrån användarinteraktion till systemdesign (processer, analyser etc.) och projektledning. Kan anses ligga närmare människan än datavetenskapen och förbereder dig för en mer flexibel/övergripande roll inom mjukvaruutveckling.

Skrivet av Dakkie:

IMO så är datavetenskap mer hårdvarunära jämfört med systemvetenskap som är mer lutad åt mjukvaruutveckling...

"Computer science is no more about computers than astronomy is about telescopes. "

Skrivet av Dakkie:

Som du säger, dom har antagligen samma startjobb(kodknackare) men sedan efter 5 år så beror det ju mer på hur man som person inriktar sig osv.

"Kodknackare" säger inte särskilt mycket. Det är en jäkla skillnad på att t.ex. ta fram sökalgoritmer (datavetare) och att utveckla en e-handelslösning (systemvetare).

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Tackar Lärde jag mig något idag också

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

"Kodknackare" brukar väl vara en port in på båda utbildningarna. Det kan lika väl vara systemvetaren som tar fram sökalgoritmer och datavetaren som gör en e-lösning. Allt beror på tillfälligheter (ex, tidpunkt vid ansökning av en tjänst) men också egna intressen och val av ämnen m.m.

Efter utbildningen är klar och några år går skulle jag säga att båda utbildningarna kan leda åt samma håll. Eller att systemvetaren (vanligtvis närmare människan) blir mer teknisk (ex, arkitekt) och att datavetaren (vanligtvis närmare matematik) arbetar med affärsdelar.

Tips: kolla kursplanerna och välj gärna något med mycket egna val så du tidigt hittar en inriktning som passar dig.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av vajjan:

"Kodknackare" brukar väl vara en port in på båda utbildningarna. Det kan lika väl vara systemvetaren som tar fram sökalgoritmer och datavetaren som gör en e-lösning. Allt beror på tillfälligheter (ex, tidpunkt vid ansökning av en tjänst) men också egna intressen och val av ämnen m.m.

Efter utbildningen är klar och några år går skulle jag säga att båda utbildningarna kan leda åt samma håll. Eller att systemvetaren (vanligtvis närmare människan) blir mer teknisk (ex, arkitekt) och att datavetaren (vanligtvis närmare matematik) arbetar med affärsdelar.

Tips: kolla kursplanerna och välj gärna något med mycket egna val så du tidigt hittar en inriktning som passar dig.

Vilket meningslöst inlägg, med det resonemanget kan väl datavetaren (eller systemvetaren) lika gärna hamna i kassan på ICA. Får väl förutsätta att att TS söker sig till jobb som är så nära utbildningen som möjligt.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Det skiljer en del mellan olika program och högskolor, men generellt sett handlar datavetenskap om de rent matematiska delarna (logik, algoritmer etc.) och är mer forskningsorienterat, även om utbildningen innehåller en del kurser som tillhör systemvetenskapen. Datavetenskap ska du läsa om du vill bli en duktig programmerare.

Systemvetenskap är bredare och inbegriper alltifrån användarinteraktion till systemdesign (processer, analyser etc.) och projektledning. Kan anses ligga närmare människan än datavetenskapen och förbereder dig för en mer flexibel/övergripande roll inom mjukvaruutveckling.

Intressant!

Så ju närmre konstruktionen av mjukvaran vi är desto mer överlappar det mot datavetarens område, om vi förutsätter att det kräver AI, algoritmer och sånt för att utveckla produkten?

Innebär detta att det oftare är systemvetare som leder projekten och säger åt datavetaren vad han/hon ska göra? Och att datavetaren oftast stannar i rollen som programmerare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Vilket meningslöst inlägg, med det resonemanget kan väl datavetaren (eller systemvetaren) lika gärna hamna i kassan på ICA. Får väl förutsätta att att TS söker sig till jobb som är så nära utbildningen som möjligt.

Allt är inte svart eller vitt (det var min poäng)

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av RaijtS:

Intressant!

Så ju närmre konstruktionen av mjukvaran vi är desto mer överlappar det mot datavetarens område, om vi förutsätter att det kräver AI, algoritmer och sånt för att utveckla produkten?

Innebär detta att det oftare är systemvetare som leder projekten och säger åt datavetaren vad han/hon ska göra? Och att datavetaren oftast stannar i rollen som programmerare?

Båda är tvärvetenskapliga utbildningar som överlappar en del och du kommer själv kunna lägga till/ta bort kurser, välja att fördjupa dig inom områden osv. Datavetenskap är dock tuffare att ta sig igenom pga. all matematik och väger förmodligen tyngre hos arbetsgivare.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andreas D:

Vilket meningslöst inlägg, med det resonemanget kan väl datavetaren (eller systemvetaren) lika gärna hamna i kassan på ICA. Får väl förutsätta att att TS söker sig till jobb som är så nära utbildningen som möjligt.

Snarare var ditt inlägg meningslöst. Allt är inte hugget i sten, och den poängen gick fram klart och tydligt.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Snarare var ditt inlägg meningslöst. Allt är inte hugget i sten, och den poängen gick fram klart och tydligt.

Ja, det är ju klart att man kan bli vadsomhelst efter att ha läst vadsomhelst beroende på hur allt slumpar sig efter studierna.
Det var ju bara detta fullständigt självklara som Andreas konstaterade var helt meningslöst att påpeka (även om det givetvis är helt sant).

När man diskuterar vilken utbildning man bör välja bör ju ändå det relevanta vara vad utbildningen i sig lär ut, inte vilka alternativa vägar man av en slump skulle kunna ta efteråt för att kompensera för saker som inte finns i utbildningen.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JesperT:

Ja, det är ju klart att man kan bli vadsomhelst efter att ha läst vadsomhelst beroende på hur allt slumpar sig efter studierna.
Det var ju bara detta fullständigt självklara som Andreas konstaterade var helt meningslöst att påpeka (även om det givetvis är helt sant).

När man diskuterar vilken utbildning man bör välja bör ju ändå det relevanta vara vad utbildningen i sig lär ut, inte vilka alternativa vägar man av en slump skulle kunna ta efteråt för att kompensera för saker som inte finns i utbildningen.

VM i missförstånd? Tror den här tråden vann.

Data är fan sjukt brett och i framtiden kan man komma att jobba med saker som man inte riktade in sig på under utbildningen (vilket då va poängen). Därför blir sitta-i-kassan-jämförelsen bara tramsig.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

VM i missförstånd? Tror den här tråden vann.

Data är fan sjukt brett och i framtiden kan man komma att jobba med saker som man inte riktade in sig på under utbildningen (vilket då va poängen).

Ja, vilket var precis vad jag skrev.
Du kan hitta på vad du vill efter studierna och lära dig annat som inte ingick i utbildningen, vilket är helt självklart och därmed rätt meningslöst att påpeka.

Skrivet av Crippa90:

Därför blir sitta-i-kassan-jämförelsen bara tramsig.

Inte alls, det är ett exempel på något godtyckligt man kan göra efter studierna som inte hade med utbildningen att göra.

Det enda relevanta när man diskuterar utbildningar är givetvis vad som ingår i utbildningarna och inte vad man kan lära sig efteråt.
Däremot kan man ju givetvis diskutera vilken grund utbildningarna ger i olika ämnen och hur de kan förenkla för en att ytterligare förkovra sig i ämnet senare, men då bör vi som sagt iallafall diskutera själva innehållet i utbildningarna och vilka förutsättningar de ger.

Annars kan man ju bara säga att man kan läsa humaniora som grund och sedan lära sig mer om datalogi efteråt.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Avstängd

Pallar inte sitta och skriva om ett icke ämne. För mig och säkert för flera är det intressant att veta vilka möjligheter en utbildning ger trots att det inte är dess primära syftet. Man blir inte bättre av att sitta i kassan på ICA av att plugga datavetenskap.

Tack för mig.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RaijtS:

Innebär detta att det oftare är systemvetare som leder projekten och säger åt datavetaren vad han/hon ska göra? Och att datavetaren oftast stannar i rollen som programmerare?

Lite grand är det så ja. Systemvetenskap är en samhällsvetenskaplig utbildning, med mycket lite matematik och mycket lite datavetenskap. De lär sig mera projektledning, ekonomi, etc. Typ, en projektledarroll, som säger åt programmerare vad de ska göra. Systemvetaren läser endast lite programmering och kan mera övergripande saker. Sen finns det systemvetare som själva lär sig programmera bra, men då har de suttit vid sidan av och läst extra kurser och programmerat på fritiden.

Datavetaren blir typ, en ingenjör som kan programmera på google, utveckla grafikmotorer, sökalgoritmer, skriva OS, etc. De läser mycket matte och vetenskap. Mera en ingenjörsutbidlning.

Lite krasst kan man säga att datavetenskapsmannen är nån som gör saker, och systemvetaren pratar om att göra saker.
Systemvetare: Vi borde utveckla en ny sökmotor! Då behöver vi en datavetare som kan matten och programmeringen, och kan komma på hur man ska göra vår ide.

Permalänk
Medlem

Det jag har hört från en person som läst till systemvetare i några år så skall det vara hyfsat slappt samt att han känner att han inte har lärt sig tillräckligt mycket programmering på programmet. Detta är dock info från en enskild person så jag skulle inte väga den infon särskilt tungt.

Jag kan dock säga att datavetenskap innehåller en del matematik (i Uppsala läser man totalt 40hp matematik på kandidatprogrammet, enligt nuvarande studieplan). Algoritmanalys väger även det tungt och man går även in på kompilatorteknik, datakommunikation och databasteknik bland annat. Fokuset, som jag upplever det, ligger inte på hur man skriver en specifik sak i Java, ML eller Assembler utan mer kring tanken bakom koden, själva algoritmerna och programflödet. Med det sagt så ignoreras naturligtvis inte syntax utan det är såklart en viktig del.

Jag vet för lite om systemvetenskap för att kunna göra en ordentlig jämförelse, men jag tror att datavetare är "närmre datorns kärna" än en systemvetare. Man brukar höra att en datavetare vet hur man skapar verktygen och en systemvetare vet hur man använder verktygen (t.ex. en kompilator). Huruvida detta stämmer eller inte kan jag inte uttala mig om.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem

*Datorvetenskap. Annars är det informationen på lagringsmediat man har vetskap om.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Schnitz:

*Datorvetenskap. Annars är det informationen på lagringsmediat man har vetskap om.

Nej, datavetenskap. Och ja, det är information och behandlig av sådan det handlar om; inte datorer (se även citatet i #4).

Permalänk
Geeks
SweClockers

Här är skillnaden mellan en datavetare och en systemvetare: https://twitter.com/molovo/status/360346792602259456

(ok, nu var jag elak )

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Hedersmedlem

Man skulle kunna sammanfatta lite grovt så här:

Datavetaren: Vad kan vi vi göra med datorn, sådär i största allmänhet?
Systemvetaren: Vad kan vi använda datorn till?

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

Tror vajjan kan ha en poäng i att utbildningar ofta kan leda till samma jobb. Så var det i mitt fall - jag läste en kandidat i datavetenskap (itsäkerhet) och sedan Master i programvaruteknik. Däremot har jag exakt samma jobb som tre andra personer på jobbet som tog en kandidat i systemvetenskap.

Jag skulle sammanfatta det så här:

datavetenskap:
Teori kring programmering. Du kommer här läsa mer matte och mer programmering, samtidigt som min uppfattning är att du kommer in på programmering mycket tidigare i utbildningen.

systemvetenskap:
Förutom att lära sig programmera så kan en sådan här utbildning innefatta tex företagsekonomi och en hel del webbutveckling. Mindre eller ingen matematik, vilket också gör att antagningskraven är lägre.

programvaruteknik:
Är som datavetenskap fast mer tillämpat i industrin. Det innefattar bland annat projektledning och hur man mäter kvalité i IT projekt.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Mindre eller ingen matematik

Kom in på systemvetenskap på LiU och en av de första kurserna man läser är diskret matematik och logik, så det är åtminstone inte "ingen matematik" men det är garanterat mycket mindre än i datavetenskapliga linjen.

Utöver det kan jag inte bidra med mycket till diskussionen då kurserna inte ens börjar förrän om två veckor.