Ny mobil vad ska man välja?

Permalänk
Medlem

Ny mobil vad ska man välja?

Mitt abonemang på mobilen har sedan länge gått ut och nu har jag börjar fundera på en ny mobil.
Jag har en Iphone 4 idag men är väl inte 100% nöjd. Skulle gärna önska en bättre kamera
och sen är jag verkligen inte vän med Itunes.
Så nu är min fundering på om jag skulle byta till Samsung? Vad tror ni om detta eller har ni kanske
något annat bra tips på mobil?
Jag använder telefonen mest till att ta kort, använda runkeeper och lyssna på Spotify.

// Madespetz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madspetz:

Jag använder telefonen mest till att ta kort, använda runkeeper och lyssna på Spotify.
// Madespetz

AV dem krav du har så är Nokia Lumia serien det som nog passar dina behov.. Har du ekonomin och ork att vänta så
inkommer väl Lumia 1020 med 41MP kamera som tar GRYMT bra bilder, annars är en väl lumia 920---> oxo bra alternativ, den serie telefoner tar utan
tvekan dom bästa video/korten av smartphones idag... Det ända som är "lite" nackdel med WP8 är att apputbudet inte är riktigt lika stort som på IOS o Android.. Klarar man sig ifrån det så är det givet att välja Nokia

Visa signatur

Corei5 2500k@4.5ghz 1.29v|MSI P67A-GD55|Asus5850@900/1000 1.112volt|8GB Corsair Vengeance DDR3 1600mhz cl9|Crucial m4 64GB|WD2TB+Caviar Green|Corsair HX620
http://3dmark.com/3dmv/2867753

Permalänk
Medlem

Jag är ju lite av en appnörd så att det finns många appar är väl lite av ett krav

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Madspetz:

Jag är ju lite av en appnörd så att det finns många appar är väl lite av ett krav

Nexsus 4 då

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Nexus 4 är ju mest prisvärd! 3200kr med frakt, som hittat!

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom Rosa | MB: ASUS M5A99FX PRO R2.0 | CPU: AMD AM3+ FX-8120 @ 4,1 GHZ | CPU Cooler: Corsair H80i @2x Akasa Viper Fläktar | GPU: CrossfireX @MSI R7970 Lightning 3GB+HIS IceQ Boost Clock HD7950 3GB | Ram: Crucial DDR3 BallistiX Tactical 1866mhz 9-9-9-27 8GB (2x4gb) | PSU: Enermax Maxrevo 1200W | Hårddiskar: OCZ Trion SSD 480GB | Western Digital Caviar Black 1TB

Permalänk
Medlem

Oppo Find 5 kostar 399€ - 429€
http://europe.oppostyle.com/

Ett tips är att man borde direkt flasha om den till CM 10.1 så man slipper oppo's bloatware

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Medlem

Fundera på Nokia Lumia 520. Windows Phone har idag många fler appar än de hade för bara ett år sedan och ökar 3 gånger snabbare än alla andra system(dock ska det nämnas att de började på en låg nivå). De är t.ex. 10% av marknaden i Storbritannien.

Enda nackdelen är bristen på 4G, men du får snabbt HSPA+. Därutöver så är fördelen med WP att du, liksom som med Apple, kan ha telefonen i flera år. Med Android så räcker telefonen i drygt ett år sen skiter tillverkarna i telefonen.
Stirra dig inte blind på priset.

Om du ska ha en Android så skulle jag ta en Google edition från HTC(HTC one är bättre än S4) alternativt vänta på Nexus 5, som kommer väldigt snart. Vet inte hur det blir med Moto X från Motorola(som ägs av Google). Kanske blir den telefonen Nexus 5? Den som lever får se.

TL;DR:
Titta inte på priset. Tänk på vilken lur som kommer ha bäst support i 2-3 år framåt. Svaret är iOS(väldigt dyrt) eller en WP-lur. Inom Androidsfären så är det Google Edition lurar från OEMs som HTC eller Googles egna lurar.
Om 4G är ett måste så kan Xperia V vara ett alternativt, dock så måste du börja använda custom ROMs, vilket inte är det direkt alla vill, då Sony inte längre uppdaterar telefonen. Men utöver den detaljen så är telefonen värd mycket mer.

Permalänk

själv ska jag vänta på komande sony "honami"
men orkar du inte vänta så skulle jag rekommendera en av dessa 3: SG4, HTC One, Xperia Z

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Madspetz:

Jag är ju lite av en appnörd så att det finns många appar är väl lite av ett krav

Det växer snabbt. Tror de sa att det nu var 165.000 på Nokia eventet i New York:
http://www.trutower.com/2013/06/27/windows-phone-8-number-of-...

WP8 har också ökat support/uppdateringsperioden:
http://www.phonearena.com/news/Microsoft-extending-Windows-Ph...

Så nån Nokia Lumia modell skulle nog passa. De finns ju flera olika beroende på vilken budget man har råd med:
http://www.nokia.com/se-sv/produkter/alla/

Permalänk
Medlem

Som nexus 4 ägare kan jag intyga att kameran är rätt så dålig, med tanke på TS krav på bra kamera ska han undvika Nexus 4 iaf. Samsung gör bra telefoner med rätt så bra kamera men då har de TouchWiz istället som förstör hela användarupplevelsen.

Skrivet av tvelander:

Nexsus 4 då

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Hade du inte brytt dig så mycket om appar så säger jag lumia 920 direkt eller alt. vänta på lumia 1020. Kameran är oslagbar i både mörker och ljus. Gillar du appar och snabbhet med bra högtalar ljud och en bra kamera(en av dom bästa till android just nu) så säger jag htc one. Köpte en själv igår och är väldigt nöjd.

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nino:

Hade du inte brytt dig så mycket om appar så säger jag lumia 920 direkt eller alt. vänta på lumia 1020. Kameran är oslagbar i både mörker och ljus. Gillar du appar och snabbhet med bra högtalar ljud och en bra kamera(en av dom bästa till android just nu) så säger jag htc one. Köpte en själv igår och är väldigt nöjd.

One har bara 4mp kamera så välj inte den xperia z och s4 är bäst

Permalänk
Medlem
Skrivet av dencoolasnubben:

One har bara 4mp kamera så välj inte den xperia z och s4 är bäst

Stirra dig inte blind på megapixel. HTC använder en helt annan sensor vilket gör att den omgångar mer ljus som gör att du får bättre bilder i mörker osv. Här är en youtube film ( http://www.youtube.com/watch?v=5dQUaqtrC8M ) där dom testar s4an mot one. Där ser man att det inte är så stor skillnad även om s4an kanske vinner på lite mer punkter. Men snabbheten,displayen,ljudet och kvalitén på Htc´n är bättre och överväger s4ans punkter tycker jag. Det var därför jag själv valde en one.

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madspetz:

Mitt abonemang på mobilen har sedan länge gått ut och nu har jag börjar fundera på en ny mobil.
Jag har en Iphone 4 idag men är väl inte 100% nöjd. Skulle gärna önska en bättre kamera
och sen är jag verkligen inte vän med Itunes.
Så nu är min fundering på om jag skulle byta till Samsung? Vad tror ni om detta eller har ni kanske
något annat bra tips på mobil?
Jag använder telefonen mest till att ta kort, använda runkeeper och lyssna på Spotify.

// Madespetz

Jag är inte ett dugg nöjd med min iphone 5, dålig batteritid och sämre täckning på samma platser där jag tidigare haft bra täckning med min gamla android. Jag hade idag tagit en Samsung S4. Känner några som har den och är nöjda.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera lumia 920 sitter med den nu och är otroligt nöjd,kameran är grym heredrive+ likaså (GPS) och fruktansvärt snabb,enda man får tänka på är storleken,den är lika stor som Samsung s3 och lite tyngre,men dom flesta lurarna är stora i dag,och jag använde mig av Android innan men saknar inte några appar än,men det beror på vad man använder med,lycka till.:)

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Umbrellas:

Windows Phone har idag många fler appar än de hade för bara ett år sedan och ökar 3 gånger snabbare än alla andra system .

Källa på detta tack. Förra året läste jag någonstans att Android växte med 30 000 appar/ månad och Ios 10 000, stod dock inget om Windows Phone, vet inte vad de ligger på idag men har svårt att tro att WP's store växer snabbare än Play Store.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om du inte har bråttom att byta så är det ju lite nytt på ingång i höst:

http://www.swedroid.se/en-snurr-i-rykteskarusellen-vad-vi-har...

T ex "Honami" verkar intressant.

Permalänk
Skrivet av Herr Poster:

Källa på detta tack. Förra året läste jag någonstans att Android växte med 30 000 appar/ månad och Ios 10 000, stod dock inget om Windows Phone, vet inte vad de ligger på idag men har svårt att tro att WP's store växer snabbare än Play Store.

Skickades från m.sweclockers.com

Procentuellt läggs det nog till flest appar i Windows Phone Store, men knappast att det växer snabbast i antalet appar.

Jag har en Nokia Lumia 920 jag med och är hur nöjd som helst. Är taggad inför GDR2-uppdateringen som kommer snart som lägger till några riktigt bra funktioner.
Det finns endast en app som jag "saknar" (har aldrig använt, men vill använda) och det är swish. BankID har kommit nu, och är väl bara en tidsfråga innan swish finns kommer.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sephinator:

Procentuellt läggs det nog till flest appar i Windows Phone Store, men knappast att det växer snabbast i antalet appar.

Tänkte också på det men känns lite fusk att räkna så då de ha betydligt färre appar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Htc one?
Min Nexus 4 har helt OK kamera.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av KiXeR:

Som nexus 4 ägare kan jag intyga att kameran är rätt så dålig, med tanke på TS krav på bra kamera ska han undvika Nexus 4 iaf. Samsung gör bra telefoner med rätt så bra kamera men då har de TouchWiz istället som förstör hela användarupplevelsen.

Jag har Lumia 920, men tänkte apputbud.
Annars kan han la skaffa HTC.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Nokia 920 kameran + gps
Samsung galaxy S4 bra allaround dvs kamera,riktgit bra batteritid, enkelt bas gränssnitt, mycket tillbehör som väntas komma, bra skärm.
Hetast prestanda just nu
HTC ONE design, kvalite, okej batteritid (använder denna just nu), htc zoe bra/rolig funktion med kameran.
Sony xperia Z om du vill bada med din lur, men då finns S4 active......hittar ingen annan fördel med Z.

Du kommer bli nöjd med vilken du än väljer då alla är bra idag, dock känns det som samsung har minst problem med sina lurar.

Permalänk
Skrivet av Madspetz:

Mitt abonemang på mobilen har sedan länge gått ut och nu har jag börjar fundera på en ny mobil.
Jag har en Iphone 4 idag men är väl inte 100% nöjd. Skulle gärna önska en bättre kamera
och sen är jag verkligen inte vän med Itunes.
Så nu är min fundering på om jag skulle byta till Samsung? Vad tror ni om detta eller har ni kanske
något annat bra tips på mobil?
Jag använder telefonen mest till att ta kort, använda runkeeper och lyssna på Spotify.

// Madespetz

Du måste ju inte använda iTunes alls, jag använder det nästan aldrig... Håller med om att iPhone 4 inte är speciellt het eller kul idag.

Skrivet av griid_83:

Jag är inte ett dugg nöjd med min iphone 5, dålig batteritid och sämre täckning på samma platser där jag tidigare haft bra täckning med min gamla android. Jag hade idag tagit en Samsung S4. Känner några som har den och är nöjda.

Låter som nåt är vajsing med din mobil, försök få den lagad? Min iPhone 5 har fantastisk batteritid! Täckningen kan jag inte säga mer om än att jag har lika dålig täckning hemma som med alla andra mobiler jag testat

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av tooobe:

Du måste ju inte använda iTunes alls, jag använder det nästan aldrig... Håller med om att iPhone 4 inte är speciellt het eller kul idag.

Låter som nåt är vajsing med din mobil, försök få den lagad? Min iPhone 5 har fantastisk batteritid! Täckningen kan jag inte säga mer om än att jag har lika dålig täckning hemma som med alla andra mobiler jag testat

Vad är fantastisk batteritid för dig?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av griid_83:

Vad är fantastisk batteritid för dig?

7h 45m blandad användning plus 29 timmar viloläge
https://www.dropbox.com/s/dedpoi8otgzqshl/batteritid.png

Detta med iOS 7, hade ännu bättre med iOS 6... Typ 10-12h användning + ~36h viloläge.
Edit: hittade en gammal screenshot från iOS 6 där jag hade 5h 30m användning och 24h viloläge med 43% av batteriet kvar:
https://www.dropbox.com/s/hw8nva3dm77top4/batteritid%20gammal...

Skulle förmodligen få ännu bättre om det inte var så usel 3G-täckning inomhus hos mig, så den växlar mellan full täckning 2G och en plupp 3G hela tiden, vilket slukar batteri. Dock sitter jag på wifi oftast där jag är, så det väger väl upp en del också.

Jag hade en iPhone 4S som hade usel batteritid också (tom direkt efter återställning), så att det kan vara fel på enskilda exemplar vet jag av erfarenhet.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tooobe:

7h 45m blandad användning plus 29 timmar viloläge
https://www.dropbox.com/s/dedpoi8otgzqshl/batteritid.png

Detta med iOS 7, hade ännu bättre med iOS 6... Typ 10-12h användning + ~36h viloläge.
Edit: hittade en gammal screenshot från iOS 6 där jag hade 5h 30m användning och 24h viloläge med 43% av batteriet kvar:
https://www.dropbox.com/s/hw8nva3dm77top4/batteritid%20gammal...

Skulle förmodligen få ännu bättre om det inte var så usel 3G-täckning inomhus hos mig, så den växlar mellan full täckning 2G och en plupp 3G hela tiden, vilket slukar batteri. Dock sitter jag på wifi oftast där jag är, så det väger väl upp en del också.

Jag hade en iPhone 4S som hade usel batteritid också (tom direkt efter återställning), så att det kan vara fel på enskilda exemplar vet jag av erfarenhet.

Jag kollar Youtube i 7.5h med min gamla SGN innan den varnar för batterinivå... Tar ca 5% över natten men har inte testat två dygn i sträck då jag dockar den smidigt här hemma och i bilen, ska göra det och återkommer.

Visa signatur

Android är fantastiskt, nu även med bl.a trim. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=wwXA27TWD3k&feature=youtube_g...

Permalänk
Skrivet av Macke93:

Nexus 4 är ju mest prisvärd! 3200kr med frakt, som hittat!

More like 2990kr

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Herr Poster:

Källa på detta tack. Förra året läste jag någonstans att Android växte med 30 000 appar/ månad och Ios 10 000, stod dock inget om Windows Phone, vet inte vad de ligger på idag men har svårt att tro att WP's store växer snabbare än Play Store.

Skickades från m.sweclockers.com

Ligger visst på 165.000 i dagsläget på Windows Phone:
http://www.windowsphoneitaly.com/news/software/7601-il-window...

Tycker kanske antalet i sig är inte det viktigaste. 20 väderappar kanske inte är nödvändigt utan 5 som är bra istället och så vidare.
Men förrådet växer stadigt.

Permalänk
Medlem

Skaffade min andra lumia idag , blev en L520, kort sagt underbar tele, vad snygg o söt den är gul oxo.. Största skillnaden på denna o lumia 920 är skärmen, när det gäller snabbheten så har jag inte märkt större skillnad..

Visa signatur

Corei5 2500k@4.5ghz 1.29v|MSI P67A-GD55|Asus5850@900/1000 1.112volt|8GB Corsair Vengeance DDR3 1600mhz cl9|Crucial m4 64GB|WD2TB+Caviar Green|Corsair HX620
http://3dmark.com/3dmv/2867753