Sony visar Playstation 4 – tillkännager prissättningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strogvor:

Förstår dig och håller med dig på vissa punkter. Å andra sidan så vet jag inte riktigt vad du förväntade dig att kommentarerna skulle handla om

Nej, jag kanske är dum. Varför har inte Sweclockers nyheter om Xbox One? Då skulle man kunna skriva där istället.

Det är lite som på Reddit, så sjukt mycket astroturfing. Jag litar inte på den sidan överhuvudtaget. Sweclockers tror jag inte är utsatt för astroturfing ännu. Verkar ganska lugnt ändå. Men jag tror många smittar av sig från Reddit.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

Ps4 verkar ju som det självklara valet. Men Xbox har ju så fina exklusiva titlar som t.ex Halo och ev. Gears of war senare. :/

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av RambOFreAc:

(Så köp inte begagnade spel)

Varför inte? Jag kanske är fattig och inte har råd med spel till fullpris.
Det finns många som missar ett spel och vill köpa det när det inte längre säljs i butiker. Framtiden.

Skrivet av RambOFreAc:

(Se till o inte bo på dessa ställen då, vi som bor i Sverige kan ju hålla käft om detta, spelar ingen roll)

Spelar det ingen roll? Testa att importera spel som bara släpps i japan och spela på din låsta PAL konsol. Lycka till och puss..

Skrivet av RambOFreAc:

(Ja den ser även i ett becksvart rum.) (ställ den så den kollar in mot väggen och sluta böla för fan)

Varför göra något jobbigare än vad det är, det ska helt enkelt inte behövas. Sluta käfta själv och inse att Microsoft gjort en jävla massa tabbar...

Skrivet av RambOFreAc:

(Vad fan spelar det för roll? gömmer du barnporr på datorn eller? Sluta böla)

Böla? Barnporr? Datorn, hur fan kom den in i bilden. Tänk lite längre än så och fundera på konsekvenserna som kan bli när vi tillåter sånt här. Sluta blunda för sanningen.

Skrivet av Maysay:

Hur mycket har du läst om allt? Du ljuger ju rakt upp och ner på vissa saker.

Vilken punkt ljuger jag på?

Skrivet av Maysay:

Jag spelar PC än så länge så jag vet inte.
Dessa saker är ju bara löjliga att ha med. Det roliga är han säkert har sin telefon bredvid sig och han har säkert ett facebook konto eller gmail m.m.

Löjliga, ja dom är jävligt löjliga när dom får för sig att begränsa sin konsol så..
Har en mobil bredvid mig och den kommunicerar inte med varken Facebook eller Gmail.
Jag tillåter heller inga som helst GPS eller kompass-tjänster på den.

Skrivet av Maysay:

Äh jag orkar inte med folk längre.... Ni vill att det bara ska vara en aktör så varsågoda. Alla spelar PS4. Fungerar lika bra som att enbart Intel tillverkar processorer. Utvecklingen går framåt

Du orkar inte ta en diskussion. Såklart vill vi inte att Sony ska få monopol, men Microsoft kanske lär sig till nästa gång om deras försäljning går dåligt. Varför stödja något som ändå är skit?

Skrivet av Maysay:

Läs lite över detta inlägg.

Dom punkterna du citerade är tyvärr helt sanna. Följer du inte E3 pojk?

Skrivet av Oggaaaa:

Ps4 verkar ju som det självklara valet. Men Xbox har ju så fina exklusiva titlar som t.ex Halo och ev. Gears of war senare. :/

Blev själv lite ledsen när jag fick höra att Dead Rising 3 var exklusivt till Xbox One, men men, smällar man få ta.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Vilken punkt ljuger jag på?

Läs lite över detta inlägg.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oggaaaa:

Ps4 verkar ju som det självklara valet. Men Xbox har ju så fina exklusiva titlar som t.ex Halo och ev. Gears of war senare. :/

varför verkar det som självklara valet?
För att man kan köpa begagnade spel och att man inte behöver ha en internetkabel inkopplad hela tiden?
Wow, farligt

Visa signatur

i5 3570K @4.9GHz | XFX Radeon HD7970 Ghz Edition | ASRock Extreme 4 | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz, 2x4GB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Sony vinner nog striden den här gången. Bättre än XBOne, och billigare.

Bättre vet vi ju inte. På pappret, ja, i realiteten, no clue.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

nice playstation dominerar ju xbox

1000kr billigare
flera gb ram mer
fetare gpu
mer och snabbare ram
60fps
skönare kontroll

får inte ihop de :S

Btw, har inte playstation patent på blueray ????

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RambOFreAc:

Snälla, peka ut vart jag stavar fel.
Jag ber dig..
Och du verkar vara rätt dum i huvudet du med

Jag omformulerar mig. Du bygger upp meningar som en fem åring. Du glömmer frågetecken, du använder inte kommatecken och du saknar punkter på en hel del ställen. För att inte snacka om att ditt rabblande hör hemma på ett dagis. Sedan att kalla andra efterblivna gör per automatik att du förlorar diskussionen.

Skrivet av HypnoToad420:

nice playstation dominerar ju xbox

1000kr billigare
flera gb ram mer
fetare gpu
mer och snabbare ram
60fps
skönare kontroll

får inte ihop de :S

http://i.imgur.com/HskLORl.jpg

Btw, har inte playstation patent på blueray ????

Microsoft gissade helt enkelt fel. De hade inte förväntat sig att PS4 skulle leverera så pass bra hårdvara som den faktiskt gör och till det priset.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av HypnoToad420:

Btw, har inte playstation patent på blueray ????

Patent vet jag inte, men jo kanske man skulle kunna säga. Rätta mig gärna här dock. När du säger Playstation antar jag att du menar Sony.
Det enda jag vet är att Sony är ett av företagen som äger och skapade Blu-ray formatet, så Microsoft får nog betala en summa för att använda Blu-ray spelaren i sina maskiner.

Edit* Hittade detta på Wikipedia:

The "Blu-ray Disc founder group" was started on May 20, 2002 by MIT and nine leading electronic companies: Sony, Panasonic, Pioneer, Philips, Thomson, LG Electronics, Hitachi, Sharp, and Samsung.

"Blu-ray Disc founder group" är alltså alla de företagen ovan som skapat och vidareutvecklar formatet Blu-Ray.

https://en.wikipedia.org/wiki/Blu-ray_Disc_Association

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Kommer någon av konsolerna att ha en appbutik som kommer att vara mer öppen för utvecklare? jag tänker inte främst på spel då utan mer som Goolge Play eller appstore. Jag är själv mer ute efter en "HTPC dödare" med ett tv anpassat UI som jag även kan spela på... Jag är själv än så länge mer impad av vad MS gör på den punkten och det lutar mer mot en XBOX one för mig. Ska bli spännande att de vad utvecklare kan göra med nya kinekt om nu MS ger oss den friheten.

För renodlade gamers så lär ändå ps4 vara det klokare valet billigare och kraftfullare sen så är de flesta spel som folk faktiskt spelar idag inte beroende av nån kamera.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Avstängd

Importerar man från USA så kostar en PS4 3144kr inklusive tullmomsen, visst att det är frakt på det också men herrejävlar hur fan får man 399 dollar att bli 4500kr?

Angående xboxen så finns det ingen sansad anledning varför gemene man skulle köpa den om de inte sänker priset radikalt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Brillmongot:

Angående xboxen så finns det ingen sansad anledning varför gemene man skulle köpa den om de inte sänker priset radikalt.

Varför inte det? Om de är snarlika och det bara handlar om en tusenlapp - smak och tyckte? Likaså så prissätts kanske spelen olika?
Varför köpa ett par jeans för 2000kr när de finns på Dressmann för 200?

Permalänk
Medlem

Jag och min sambo har löst problemet ganska bra, vi köper en xbox one när den kommer ut, och en ps4 när den kommer ut. Dom är olika, och har massa bra spel. Ska bli intressant och se ifall gt6 är ett riktigt bilspel eller om det är lika värdelöst och dött som gt5 var. Förutser att forza kommer vara brilljant i år igen.

Permalänk
Skrivet av RambOFreAc:

Jag gillar hur du skickar en bild på specs och sedan sitter och hittar på saker
Lika många minnen
gpu som ger max 2 fps mer om så ska behövas, även fast BÅDA är låsta på 60 fps
Ah och att båda är 60 fps, bara dessa kameror som inte är lika, men 60 fps behövs ej där. plus att kinect är 1080 och ps4 eye är 800
kontrollen suger ollon
xbox kontrollen är så jävla mycket bekvämare

Lite arg där? Men klockan var ju tre på natten och en internet diskussion måste vinnas.
On topic: Jag kommer iaf att köpa Ps4, kanske inte direkt vid releasen pga. priset är fortfarande lite för högt för min smak. Däremot gillar jag att köpa beg. spel, låna/låna ut spel samt ta med mig konsolen på semester där internet inte finns (vissa dagar så regnar det lite för mycket bara).

Permalänk
Medlem

Har alla moderatorer semester eller? Dags att låsa denna tråd och slänga bort nyckeln. Borde vara på tal om ett par bannigar vid det här laget tycker jag personligen.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Vad betyder "dina argument är invalida" som Rambo säger hela tiden? Alltid kul med arga fan-boys.

Iallafall, för att bidra till diskussionen så hittade jag den här texten om DDR3 i Xbone vs GDDR5 i PS4, och hur Sony trots detta lyckades undercutta priset med såpass mycket:

Sony and Microsoft wanted to spend about the same amount of silicone on the APU (GPU/CPU). Microsoft needed a whole bunch of RAM from the get go to achieve their vision of the XBONE with all it's OS's and multitasking. That meant from the very beginning they had to target 8GB of DDR3. DDR4 is too far away and 8Gb of GDDR5 was too expensive and complicated when they started planning the XBONE.

Because of the slow speed of DDR3, they would need to dedicate some silicone on their APU to some faster eSRAM (something consoles have had for ages). Because they needed to dedicate some silicone to eSRAM, they had to lose some silicone from either the CPU or the GPU, since the CPU is tiny anyway, it was simpler to take it from the GPU.

If the GPU was bigger, then they could probably have used more RAM specifically for it, but it isn't because they had to have some eSRAM. It kind of balances out. More RAM might have been useless without more GPU.

Sony on the other hand wanted a single dedicated pool of very fast RAM and so targeted GDDR5 from the start, they didn't want to do lots of multitasking and other stuff but knew that RAM densities would probably go up over time before launch allowing them to drop more ram in without changing anything else.

But it is expensive, so they were going with 2GB spread across 16 chips, likely 8 on each side of the motherboard in "clamshell" mode, a feature only GDDR5 has, saving room and complexity in motherboard design. Because they don't need any eSRAM to make up for slow main RAM speeds, they now have all that silicone left for more GPU. They spent it.

Since the original target spec, GDDR5 ram densities have doubled and then doubled again. Something that is very beneficial to Sony, but not something Microsoft could have taken a gamble on because they needed 8GB from the get go.

So, Microsoft have been fairly locked in to the plan from the start, because they wanted lots of RAM. Sony were happy to have a smaller chunk, knowing they would probably get to at least 4GB before launch. As it turned out Sony managed to get 8GB of very fast RAM and there was literally nothing Microsoft could do to combat it.

For Microsoft to have then added more RAM or change to GDDR5 and drop the eSRAM would have taken motherboard redesigns, controller redesigns and all sorts of stuff that would take months and months. All Sony had to do to use more RAM was buy the higher density chips.

Dold text
Permalänk
Medlem

Ja? Det är ju inte oväntat, konstigt eller ens ett problem. Det är ju precis som det fungerar nu på Playstation 3.

Skulle Sony gått ut och sagt "DRM är strikt förbjudet på PS4!" så skulle de förr eller senare stöta på problem när det första prenumerationsbaserade spelet (tänk MMO) släpps på PS4, eftersom dessa per automatik kräver en form av DRM om de inte är free to play.

Dvs: Inget att reagera över.

Permalänk

Är det bara jag som tycker det är skönt att varken Microsoft eller Nintendo har imponerat? Mer pengar över! Personligen ser jag ingen anledning att köpa någonting annat än Ps4 och ständigt ha en fet speldator vid sidan

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gambit_2K:

Har alla moderatorer semester eller?

Sovmorgon. :/

*Tråd rensad*

En hel del personangrepp, fanboy-anklagande och annat trams raderat, är många som ska ta sig en riktig funderare på hur man uttrycker sig.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Blir dyrt om man ska ha både en xbox och ps när de kostar att spela online.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thunde:

Blir dyrt om man ska ha både en xbox och ps när de kostar att spela online.

Japp, men just nu känns valet självklart.

Permalänk
Medlem

Båda må vara låsta till 60fps som max, vilket enligt en ovanstående post gör att PS4'ans kraftfullare hårdvara inte ger den ett övertag.

Men så vitt vad jag bryr mig om, är minimum-fps viktigare än max-fps. Så ja, den kraftfullare hårdvaran i PS4 kommer att kunna piska XBone i grafisk upplevelse och flyt på tyngre titlar.

Om nu inte molnet är så stort och fluffigt som MS marknadsföringsavdelning försöker få det att verka dvs.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem

någon som har hört något nytt om steam box ??

Permalänk
Medlem
Skrivet av RockoW:

Japp, men just nu känns valet självklart.

Japp. en PS4 till barnen mina och en Xbox till oss vuxna. Slippa tramsa med DRM, internet, spel osv med barnens spelkonsoll är lämpligt.
Och så får man ha Forza 5 i fred förhoppningsvis.

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?

Permalänk
Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Medlem

Vilken konsol som passar vem är nog mest en smaksak. Bara att låta folk köpa vad de vill. det skiljer i prestanda/tjänster/tillbehör på pappret, men då konsolerna är så pass lika rent tekniskt kommer nog utvecklare som utvecklar mot båda sätta gränserna efter den svagare av kostnadsskäl. Vad som följer med i lådan är dock rätt viktigt då detta sätter de primära ramarna för utvecklarna. Om något är ett tillbehör man kan köpa till senare om man vill blir det helt enkelt lägra prioriterat då marknaden kommer vara mindre för produkter som nyttjar dessa.

Både Playstation och XBox (och utvecklare av spel + tillverkare av tillbehör) har genom tiderna fått god exponering av spelbutiker så jag vet inte om det är en bra ide att försöka strypa begagnatmarknaden. Om spelbutikerna går omkull får de lägga mer pengar på reklam genom andra kanaler och vi som kunder får färre ställen vi kan gå till och köpa deras produkter. Känns som något som egentligen bara gynnar spelhusen och som missgynnar tillverkare av hårdvara.

Om det krävs en extra månatlig avgift till Sony/MS för att kunna spela online tycker jag att spel borde säljas billigare och att spelens online-funktioner köps till separat via onlinebutikerna (på samma sätt som man aktiverar multiplayer-koder idag på PS3). Varför skall jag betala för något som jag kanske inte kan/vill använda? Sälj spelen med endast nonline- (not online) eller endast online-funktioner för 400:- eller så och låt folk som vill spela den andra biten betala en eller ett par hundringar extra för att få det.

Obligatorisk kamera/mic som alltid är på låter helt befängt. Inte bara pga integritetsskäl (vilket borde räcka, speciellt med tanke på att det som alla redan "visste" nu avslöjats i USA) utan även för att det känns knasigt att ett trasigt tillbehör kan göra hela produkten oanvändbar. Om t.ex. kameran/micen rasar i golvet och går sönder så kan jag inte spela alls innan jag skaffar ny eller lagar den trasiga.

Nej, jag kommer att vänta ett tag och se hur de justerar sina erbjudanden. PC-spelande duger gott och om inte HTPC-funktionerna kommer fungera bra i Sverige kanske det är lika bra att skippa spelkonsol helt och hållet framöver.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem
Skrivet av eMannen:

Bara att låta folk köpa vad de vill. det skiljer i prestanda/tjänster/tillbehör på pappret, men då konsolerna är så pass lika rent tekniskt kommer nog utvecklare som utvecklar mot båda sätta gränserna efter den svagare av kostnadsskäl.

Om de gör begränsar ett spel till 30fps på Xbox One, kanske det teoretiskt är möjligt med 60fps på PS4 beroende på hur stora prestandaskillnaderna är. Eller en enkel sak som att lägga till högkvalitativ AA (vilket är något som kräver hög bandbredd på grafikminnet). I vilket fall som helst är högre prestanda en stor fördel när plattformarna använder samma grundteknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Eh? Playstation 3 får praktiskt taget samma media funktioner. Vi snackar nu TV. Vanlig fucking TV på en spel konsol.. whooho.. känns exakt som man behövde på en spelkonsol..

Sen för övrigt så tycker jag svensk TV visar bara skit. Och palla dela upp skärmen och kolla TV och spela samtidigt.. vem fan gör det? Och hur svårt är det att plocka upp TV kontrollen för att byta kanal.. TV funktionerna i X1 är totalt meningslösa..

Precis vad jag tycker också. Microsoft verkar tro att framtiden ligger i kabeltv medans resten av världen försöker röra sig bort från den satans kabeltv-boxen och eliminera allt onödigt content och bara beställa via stream det man vill se via bredbandet.
Sony har lanserat en box för gaming och diverse streamingtjänster, gott så

Permalänk
Medlem

Är det bara multiplayer man måste betala för eller allt online?