Gigabyte GeForce GTX 780 OC 3GB

Permalänk
Medlem

Gigabyte GeForce GTX 780 OC 3GB

Tja !
Gigabyte GeForce GTX 780 OC 3GB kommer klockad från fabrik och man behöver inte själv klocka ? eller ?

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk

" OC " står för overclocked .

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderHoken:

" OC " står för overclocked .

Det vet jag men är det värt att lägga några hundralappar till för det ?

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Medlem

Fabriksöverklockare kort är oftast rätt lite överklockade och man kan ofta klocka dom mycket längre manuellt.

Exempel på mina kort:

Stock: 1058/6000
Fabriksöverklock: 1137/6000
min överklock: 1254/7208

Och då är min överklock med sli. Skulle jag köra bara ett kort skulle jag antagligen få dom högre. Och det bästa av dom två skulle kanske komma ganska mycket högre.

Skrivet av Tfarcer:

Det vet jag men är det värt att lägga några hundralappar till för det ?

jag skulle aldrig göra det iaf. Även om man inte pallar göra en seriös överklock och pusha korten till gränsen så kan man svinenkelt kolla vad de överklockade korten har för klock och sätta sin kort på den frekvensen. Att få en ok kylare är viktigare. Alltså inte referenskylare.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Entusiast

Man kan enkelt överklocka den själv, slösa inte de slantarna och jag säger som Linus från "LinusTechTips" här: http://youtu.be/li1oj8zp1Qc?t=6m9s

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Referenskylaren håller måttet riktigt bra på GTX 780 ! MEN det kommer ju bättre...

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Fabriksöverklockare kort är oftast rätt lite överklockade och man kan ofta klocka dom mycket längre manuellt.

Exempel på mina kort:

Stock: 1058/6000
Fabriksöverklock: 1137/6000
min överklock: 1254/7208

Och då är min överklock med sli. Skulle jag köra bara ett kort skulle jag antagligen få dom högre. Och det bästa av dom två skulle kanske komma ganska mycket högre.

jag skulle aldrig göra det iaf. Även om man inte pallar göra en seriös överklock och pusha korten till gränsen så kan man svinenkelt kolla vad de överklockade korten har för klock och sätta sin kort på den frekvensen. Att få en ok kylare är viktigare. Alltså inte referenskylare.

https://www.inet.se/produkt/5409878/gigabyte-geforce-gtx-780-...
Kika på kortet och säg vad du tycker om kylaren som sitter på /fläktarna. Värt eller inte ?

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

https://www.inet.se/produkt/5409878/gigabyte-geforce-gtx-780-...
Kika på kortet och säg vad du tycker om kylaren som sitter på /fläktarna. Värt eller inte ?

Windforce brukar vara i toppen så ja den är antagligen finemang. Billiga brukar dom vara också.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Om du har orken kanske du kan vänta en vecka eller något för EVGA GTX 780 ACX Classified. Handplockade GPUer är förjäkla bra allt som oftast, speciellt med deras nya kylare som presterar identiskt med Gigabytes Windforce.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thyrix:

Om du har orken kanske du kan vänta en vecka eller något för EVGA GTX 780 ACX Classified. Handplockade GPUer är förjäkla bra allt som oftast, speciellt med deras nya kylare som presterar identiskt med Gigabytes Windforce.

https://www.inet.se/produkt/5409862/evga-geforce-gtx-780-3gb-...
????

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk

jo du måste klocka 72 GHZ för annars funkar det inte

Visa signatur

PC: Define R3 | Asus Rampage II GENE | i7 920 | EVGA 660ti | 6GB RAM | 3TB HDD | Corsair 750W |
Ljud: Cambridge Audio DacMagic Plus - Beyerdynamic Dt990

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DunderHoken:

Referenskylaren håller måttet riktigt bra på GTX 780 ! MEN det kommer ju bättre...

Du får vara lite mer detaljrik. Överklockningen kommer inte vara bättre men:

Temperaturerna kommer vara bättre ...
Det kommer låta mindre ...

(Beroende på vilken du väljer.. )

Permalänk
Medlem

Samma kylare men Classified kort som jag ej sett ännu på marknaden. Dessa har förrut varit oftast dubbel mängd
minne också men detta har dom valt bort för att ej konkurrera bort Titan korten.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Permalänk

Mycket solidare kylare än den gamla rappliga i plast som kändes som den skulle gå sönder om man tog i fel hörn, nu är "ramen" i metall och känns betydligt mer gedigen annars är den lika trevlig som den från 670/680 ljud och tempmässigt. Mitt kort klockar iaf hyfsat, lite bättre än recensenterna (1228/7008) så jag är iaf nöjd.

Permalänk
Medlem

Sitter på ett EVGA GTX 780 med referenskylaren (https://www.inet.se/produkt/5409850/evga-geforce-gtx-780-3gb) och det boostar jag just nu till 1032 Mhz och har aldrig sett det titta över 80 celsius. Inte börjat leka med minnena än.

Kvintessensen av det hela: om du köper ett grafikkort med eftermarknadskylning så bör du pressa det lite extra, annars kan du bara köpa ett med referenskylare och dra lite på en spak så har du de milda överklockningarna som kommer från fabrik.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swing3r:

Kvintessensen av det hela: om du köper ett grafikkort med eftermarknadskylning så bör du pressa det lite extra

What? Ljudnivån osv skiljer sig också.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Skrivet av Swing3r:

Sitter på ett EVGA GTX 780 med referenskylaren (https://www.inet.se/produkt/5409850/evga-geforce-gtx-780-3gb) och det boostar jag just nu till 1032 Mhz och har aldrig sett det titta över 80 celsius. Inte börjat leka med minnena än.

Kvintessensen av det hela: om du köper ett grafikkort med eftermarknadskylning så bör du pressa det lite extra, annars kan du bara köpa ett med referenskylare och dra lite på en spak så har du de milda överklockningarna som kommer från fabrik.

Mvh

Stämmer det verkligen att en ett kort med eftermarknadskylare klockar bättre i detta fall? Överskrider originaldesignen aldrig 80 grader för dig borde temperaturen inte vara begränsande (vilket är den enda skillnaden mellan stock och eftermarknad).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thyrix:

Om du har orken kanske du kan vänta en vecka eller något för EVGA GTX 780 ACX Classified. Handplockade GPUer är förjäkla bra allt som oftast, speciellt med deras nya kylare som presterar identiskt med Gigabytes Windforce.

Lightning och Classified är fullständigt bortkastade prengar vad gäller GTX780.
Ingen EVBot innebär inget sätt att komma runt 1.212V. Inte ens att öka i BIOS gör skillnad då detta är ett hårdvarulåst värde.
Volten är låst till max 1.2120V, 3GB Vram. Dvs precis som vanilla.
Du har noll nytta av biffigare strömdelen då ett vanilla lätt hanterar 1.2120V.
Högre powerlimit är inget man betalar för när det går att editera själv i BIOS.
Dubbla 8-pins kontakter har ingen fördel mot 8+6-pin när du inte tillåts övervolta över 1.2120V.
Handsplockade GPU:er i all ära MEN det sedvanliga siliconlotteriet är betydligt viktigare och det har visat sig på GTX680 där rev1 av classified var kanonkort, rev2 som kom när man tog bort EVBot var ett mediokert kort där flera som haft det lyckats lika bra/bättre med ett vanilla.
Detta kommer gälla 780 ännu mera och allt är redan bekräftat så väntar man på dessa kort blir man besviken OM man trodde det var som på gammla goda 580 tiden att namnet medförde respekt och bättre kort.
OM man skulle tillåta några utsväningar så vore det redan gjort och hade gällt enbart på titan just för att markera premium och mainstream.

Classified och Lightning bör ses som och är "out of the box" vad vi med titan redan gjort i form av custom BIOS, valfri powerlimit för betydligt bättre prestanda utan GPU-Boost 2.0 som fuckar upp.

Lägg hellre pengar på vettigt vattenblock än på meningslöst namn som denna runda inte tillför något då kortet kommer inte till sin rätt förrens det är under vatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swing3r:

Sitter på ett EVGA GTX 780 med referenskylaren (https://www.inet.se/produkt/5409850/evga-geforce-gtx-780-3gb) och det boostar jag just nu till 1032 Mhz och har aldrig sett det titta över 80 celsius. Inte börjat leka med minnena än.

Kvintessensen av det hela: om du köper ett grafikkort med eftermarknadskylning så bör du pressa det lite extra, annars kan du bara köpa ett med referenskylare och dra lite på en spak så har du de milda överklockningarna som kommer från fabrik.

Mvh

Skrivet av apathetic:

Stämmer det verkligen att en ett kort med eftermarknadskylare klockar bättre i detta fall? Överskrider originaldesignen aldrig 80 grader för dig borde temperaturen inte vara begränsande (vilket är den enda skillnaden mellan stock och eftermarknad).

GTX780 (och Titan) är "inställd" så att temperaturen aldrig överstiger 80 grader. När kortet närmar sig 80 grader minskar boostklocken och temperaturen kommer därför aldrig gå över just 80 grader. (Detta går dock att ändra som användare och tillåter man högre temperatur kommer man få högre boostklock).

Med en annan kylare kommer boostklocken därför kunna bli högre med referenskylaren.

Exempelvis:

http://www.guru3d.com/articles_pages/evga_geforce_gtx_780_sc_...

Cooling & Noise Levels

The NVIDIA reference coolers are great, but they follow the temperature target of 80 degrees C. With the ACX x cooler the GPU will get 450W of cooling power thrown at it. As a result the temperature target might remain at roughly 65 degrees C, we have never seen the card pass 63 Degrees though. An added benefit of that is that the dynamic clock frequency will go higher up to the point it reached its power target. So this is why the card is so close and sometimes a small notch faster then the GTX Titan.

And if you wonder about noise ... it's so little that I do not even want to mention is. So you are good there.

Dold text

Liknande resultat får man med MSI, ASUS och andra tillverkares egna kylarlösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamers:

Lightning och Classified är fullständigt bortkastade prengar vad gäller GTX780.
Ingen EVBot innebär inget sätt att komma runt 1.212V. Inte ens att öka i BIOS gör skillnad då detta är ett hårdvarulåst värde.
Volten är låst till max 1.2120V, 3GB Vram. Dvs precis som vanilla.
Du har noll nytta av biffigare strömdelen då ett vanilla lätt hanterar 1.2120V.
Högre powerlimit är inget man betalar för när det går att editera själv i BIOS.
Dubbla 8-pins kontakter har ingen fördel mot 8+6-pin när du inte tillåts övervolta över 1.2120V.
Handsplockade GPU:er i all ära MEN det sedvanliga siliconlotteriet är betydligt viktigare och det har visat sig på GTX680 där rev1 av classified var kanonkort, rev2 som kom när man tog bort EVBot var ett mediokert kort där flera som haft det lyckats lika bra/bättre med ett vanilla.
Detta kommer gälla 780 ännu mera och allt är redan bekräftat så väntar man på dessa kort blir man besviken OM man trodde det var som på gammla goda 580 tiden att namnet medförde respekt och bättre kort.
OM man skulle tillåta några utsväningar så vore det redan gjort och hade gällt enbart på titan just för att markera premium och mainstream.

Classified och Lightning bör ses som och är "out of the box" vad vi med titan redan gjort i form av custom BIOS, valfri powerlimit för betydligt bättre prestanda utan GPU-Boost 2.0 som fuckar upp.

Lägg hellre pengar på vettigt vattenblock än på meningslöst namn som denna runda inte tillför något då kortet kommer inte till sin rätt förrens det är under vatten.

Vi får väl se när recensionerna trillar in, jag har fortfarande lite förhoppningar på främst EVGA:s Classified-variant men mycket talar för att det är som du säger (att EVGA inte "tillåts" utnyttja kortets fulla potential).

http://www.techpowerup.com/185168/evga-geforce-gtx-780-classi...

The Classified brand extension marks the very best from EVGA's stable. The company showed off its GeForce GTX 780 and GTX 770 Classified cards, which combine a meaty new variant of its ACX cooling solution, with custom-design PCBs. The GTX 780 Classified should make EVGA ready for when NVIDIA allows custom-design GTX TITAN. Drawing power from two 8-pin PCIe power connectors, the GTX 780 Classified appears to feature a 14-phase VRM, which makes the PCB a good inch or two taller than most full-height cards. That's also a reasonable trade-off to keep the cooler dual-slot, which would greatly help with SLI builds using the card. Moving on to the GTX 770 Classified, the card offers a similar 14-phase VRM, draws power from a pair of 8-pin connectors, features 4 GB of memory, and features an ACX identical cooling solution to the GTX 780 Classified. EVGA didn't disclose clock speeds, both cards appear to feature redundant BIOS, the GTX 780 Classified features header for an EVBot-like device.

Dold text

Sen får man ju försöka tolka detta från EVGA representant...
http://www.evga.com/forums/tm.aspx?m=1940069

Sorry, no EVbot support on 780 Classified.

EDIT:
...Sorry this reply was a bit premature, we are looking into it...

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Vi får väl se när recensionerna trillar in, jag har fortfarande lite förhoppningar på främst EVGA:s Classified-variant men mycket talar för att det är som du säger (att EVGA inte "tillåts" utnyttja kortets fulla potential).

http://www.techpowerup.com/185168/evga-geforce-gtx-780-classi...

The Classified brand extension marks the very best from EVGA's stable. The company showed off its GeForce GTX 780 and GTX 770 Classified cards, which combine a meaty new variant of its ACX cooling solution, with custom-design PCBs. The GTX 780 Classified should make EVGA ready for when NVIDIA allows custom-design GTX TITAN. Drawing power from two 8-pin PCIe power connectors, the GTX 780 Classified appears to feature a 14-phase VRM, which makes the PCB a good inch or two taller than most full-height cards. That's also a reasonable trade-off to keep the cooler dual-slot, which would greatly help with SLI builds using the card. Moving on to the GTX 770 Classified, the card offers a similar 14-phase VRM, draws power from a pair of 8-pin connectors, features 4 GB of memory, and features an ACX identical cooling solution to the GTX 780 Classified. EVGA didn't disclose clock speeds, both cards appear to feature redundant BIOS, the GTX 780 Classified features header for an EVBot-like device.

Dold text

Sen får man ju försöka tolka detta från EVGA representant...
http://www.evga.com/forums/tm.aspx?m=1940069

Sorry, no EVbot support on 780 Classified.

EDIT:
...Sorry this reply was a bit premature, we are looking into it...

Dold text

Svaret var tvådelat, nej till EV Bot och ytterligare en sak som han senare reviderade, svaret om EV Bot är samma nej och det har ju med "green light" att göra.
Bara för en prototyp har en kontakt betyder det inte att ett skarp kort får det med gällande regler. Är skeptisk till att ens hål+kopparbanor finns för denna kontakt på skarpa kortet.
Enda Classified dom behövde göra var ett 770 då det där tillför något som vanilla inte har, dvs dubbla minnet.

Permalänk
Skrivet av Yrch:

GTX780 (och Titan) är "inställd" så att temperaturen aldrig överstiger 80 grader. När kortet närmar sig 80 grader minskar boostklocken och temperaturen kommer därför aldrig gå över just 80 grader. (Detta går dock att ändra som användare och tillåter man högre temperatur kommer man få högre boostklock).

Med en annan kylare kommer boostklocken därför kunna bli högre med referenskylaren.

Exempelvis:

http://www.guru3d.com/articles_pages/evga_geforce_gtx_780_sc_...

Cooling & Noise Levels

The NVIDIA reference coolers are great, but they follow the temperature target of 80 degrees C. With the ACX x cooler the GPU will get 450W of cooling power thrown at it. As a result the temperature target might remain at roughly 65 degrees C, we have never seen the card pass 63 Degrees though. An added benefit of that is that the dynamic clock frequency will go higher up to the point it reached its power target. So this is why the card is so close and sometimes a small notch faster then the GTX Titan.

And if you wonder about noise ... it's so little that I do not even want to mention is. So you are good there.

Dold text

Liknande resultat får man med MSI, ASUS och andra tillverkares egna kylarlösningar.

Jodå jag vet men de recensioner jag läst har höjt temperaturtaket till 94 grader. Däremot har jag aldrig sett att temperaturen blivit så hög i recensionerna, vilket får mig att tro att temperaturen inte är begränsande (om man höjer den till 94).

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

What? Ljudnivån osv skiljer sig också.

Självklart, och det är också en viktigt poäng trådskaparen bör beakta i sitt val av kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av apathetic:

Jodå jag vet men de recensioner jag läst har höjt temperaturtaket till 94 grader. Däremot har jag aldrig sett att temperaturen blivit så hög i recensionerna, vilket får mig att tro att temperaturen inte är begränsande (om man höjer den till 94).

Det kan väl hända att recensenterna når power target (106% om de är linkade) innan de når temp target och därför aldrig tittar upp till 94 grader?

Permalänk
Skrivet av Swing3r:

Det kan väl hända att recensenterna når power target (106% om de är linkade) innan de når temp target och därför aldrig tittar upp till 94 grader?

Det var någonting sådant som jag tänkte mig. När folk jämför överklockade kort verkar alla 780 prestera ungefär lika (även Titan).

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av apathetic:

Det var någonting sådant som jag tänkte mig. När folk jämför överklockade kort verkar alla 780 prestera ungefär lika (även Titan).

Mina Titan är inställda på max overvoltage k-boost 106 % powetarget och 94c temp target linked.
Och mina kort maxar 84c i SLI alla max i Crysis 3 och då är alla korten på 1232Mhz 1.21 volt
Dock tycker jag GPU-Boost 2.0 är så satans ologiskt asså. GEIF Fermi overklocking !!!! bästa som gjorts.

Alla 780 och Titan kort är samma, det är inga kort på markanden än som har annan PCB som är ute ännu asså tex classfied kort etc.

Spelar ju fan ingen roll då volten är hård låst på kortet, spelar ju ingen roll om jag har " EVGA GTX Titan Ultra Classfied 3x 8 pin powetarget ++++ och INGEN EV BOT om satans volten är låst, asså satans Nvidia som tycker att inte folk ska få välja att man vill bryta sin garanti för att tex slå på LN2 mode på sina kort och köra typ 1.35 volt på korten och klocka skiten ur dom.

Tex som EVGA Classfied 580 fan ett av dom bästa korten som någonsin har gjorts.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240