Permalänk

Yes! jag hittade min gamla digitalbox

Permalänk
Medlem

Den här tråden är guld!

Älskar speciellt frågan om VHS spelaren har HDMI kontakt, finns det ens maskiner med sånt?

Men som många andra sagt, har din TV någon slags möjlighet att sända UT information? Isåfall koppla, troligtvis med adaptrar, denna UT mot VHS IN så borde du klara dig

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Om det inte redan sagts så behöver du en digitalbox med inspelningsfunktion, dvs med inbyggd hårddisk.

Alternativt är ju ett tvkort till datorn och spela in den vägen, blir ungefär lika dyrt och mer pillande med drivrutiner och olika program.

Som sagt, kolla upp digitalbox med inspelningsfunktion, om det inte finns på tv:n.

Permalänk
Entusiast

SCART? ... är inte det en sån där kabel man kopplar ihop godståg med?
Skämt åsido.

Vad man behöver göra här är att konvertera den digitala DVB-T signalen till en analog RGB-signal, som kan skickas över SCART-kabeln till VHS-spelaren.
Högst troligt klarar inte TVn att konvertera OCH skicka ut en analog signal på SCART-porten, om denne ens har en sådan. SCART på moderna "digitala" TV-apparater klarar i regel bara att ta emot en RGB-signal.

Vad TS skulle beöva, är en separat DVB-T mottagare med SCART-utgång, som sedan ansluts till VHS-spelaren ifråga, som då ställs in på att spela in från SCART, AV1, RGB, Eller liknande. Läs manualen till VHS-spelaren ifråga.
Ställ sedan in önskad kanal på DVB-T mottagaren, och börja spela in med VHS-spelaren.

De flesta VHS-spelare har två SCART-kontakter, så TS kan med fördel ansluta den andra SCART-utgången till TVn för att se att allt blir rätt.

EDIT: En bild säger mer än 1000 ord:

EDIT 2:
Här är en DVB-T mottagare med både HDMI och SCART-utgångar: (Klarar även att spela in på USB-minnen direkt)
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/digital...

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyzx:

Om det inte redan sagts så behöver du en digitalbox med inspelningsfunktion, dvs med inbyggd hårddisk.

Alternativt är ju ett tvkort till datorn och spela in den vägen, blir ungefär lika dyrt och mer pillande med drivrutiner och olika program.

Som sagt, kolla upp digitalbox med inspelningsfunktion, om det inte finns på tv:n.

Han behöver inte en inspelningsbar digitalbox om han har en vhs. Då är det bara koppla in digitalboxen först från antenn, vidare till vhs och vidare till tv.

Var det en andersson tv du hade, hade den med pvr i beteckningen. Alltså vad den heter i modell, om den har det så kan du spela in på usb istället. Blir bättre kvalitet oxå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk
Medlem
Skrivet av taimanov:

Han behöver inte en inspelningsbar digitalbox om han har en vhs. Då är det bara koppla in digitalboxen först från antenn, vidare till vhs och vidare till tv.

Var det en andersson tv du hade, hade den med pvr i beteckningen. Alltså vad den heter i modell, om den har det så kan du spela in på usb istället. Blir bättre kvalitet oxå.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja om man ska gå specifikt på situationen beskriven i tråden, men antar att inspelningslusten kommer komma senare också och vhs börjar väl kännas som det är en utgången teknik, liksom boxar egentligen nu när allt (till och med tablå tv) finns på nätet streamat.

Men har man bara marksänt och ingen bra uppkoppling så är det ju en box som gäller fortfarande och vill man ha inspelat så är nog en inspelningsbar att föredra mot vhs.

(Annars kommer väl det mesta som regel i repris inom några veckor även på monopoltv)

Permalänk
Inaktiv

Googla pirateplayer och ladda hem den så spelar du in de flesta av dina kanaler på en dator. Kanske dags att lämna 80 talet och komma ut i nutid...

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

SCART? ... är inte det en sån där kabel man kopplar ihop godståg med?
Skämt åsido.

Vad man behöver göra här är att konvertera den digitala DVB-T signalen till en analog RGB-signal, som kan skickas över SCART-kabeln till VHS-spelare.
Högst troligt klarar inte TVn att konvertera OCH skicka ut en analog signal på SCART-porten, om denne ens har en sådan. SCART på moderna "digitala" TV-apparater klarar i regel bara att ta emot en RGB-signal.

Vad TS skulle beöva, är en separat DVB-T mottagare med SCART-utgång, som sedan ansluts till VHS-spelaren ifråga, som då ställs in på att spela in från SCART, AV1, RGB, Eller liknande. Läs manualen till VHS-spelaren ifråga.
Ställ sedan in önskad kanal på DVB-T mottagaren, och börja spela in med VHS-spelaren.

De flesta VHS-spelare har två SCART-kontakter, så TS kan med fördel ansluta den andra SCART-utgången till TVn för att se att allt blir rätt.

EDIT: En bild säger mer än 1000 ord:
http://forumbilder.se/CEA9Q/dvb-t-till-vhs.png

EDIT 2:
Här är en DVB-T mottagare med både HDMI och SCART-utgångar: (Klarar även att spela in på USB-minnen direkt)
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/digital...

Tack sysghost för din bild hjälpte faktiskt

Hur man kopplar VHS for dummies.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Tänk på att det även kan vara så att folk är för unga för att ha använt en VHS.

Fan, nu känner man sig nästan gammal... dagens ungdom asså

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Jag har en samsung med inbyggd vhs. Jag har nog inte använt den på 2 år iaf, och då använde jag den inte ofta innan heller. Jag har inte gått till blu ray än, dvd för min del, eller mkv

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Den här tråden är guld!

Älskar speciellt frågan om VHS spelaren har HDMI kontakt, finns det ens maskiner med sånt?

Japp, min syster har en kombinerad dvd/vhs med inbyggd digitalbox, den har HDMI.
Korkat nog saknar den kortläsare så det är inte mycket man kan spela in på den.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Videobandspelare har i allmänhet inte RGB in. Vanligast är kompositvideo eller om det är en SVHS-maskin så kan man också koppla S-video. Men båda dessa signaler kan skickas via SCART så inkopplingsprincipen blir ändå likadan som SysGhost beskrivit i sin bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Videobandspelare har i allmänhet inte RGB in. Vanligast är kompositvideo eller om det är en SVHS-maskin så kan man också koppla S-video. Men båda dessa signaler kan skickas via SCART så inkopplingsprincipen blir ändå likadan som SysGhost beskrivit i sin bild.

Wow, nån som har med både S-VHS och S-video i samma mening utan att blanda ihop signaler och bandsystem. Jag fick en tår i ögat.

Vissa andra har inte samma koll, t ex: http://www.jula.se/s-vhs-kabel-980468
Grrr...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Perb:

Vissa andra har inte samma koll, t ex: http://www.jula.se/s-vhs-kabel-980468
Grrr...

Men jag har använt en sån med scart i ena änden och har kopplat mellan projektor och dvd, kan jag inte köra s-vhs band i projektorn då ? ( )

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Wow, nån som har med både S-VHS och S-video i samma mening utan att blanda ihop signaler och bandsystem. Jag fick en tår i ögat.

Vissa andra har inte samma koll, t ex: http://www.jula.se/s-vhs-kabel-980468
Grrr...

Plötsligt händer det!
Någon gång så lyckas man utan att röra ihop det...