Ska jag köpa Mac eller PC? (enda tråden)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bajenvraket:

Okej men de är ju desamma med alla stora datortillverkare DELL HP m.m alla gör sina special lösningarna som inte går fixan nått själv typ byta hd och ram är ju lika jobbigt i en dell slim modell en att byta ram i en imac ...

Och dagens datorer behöver man ju inte upgradera lika ofta som de var på slutet av 90 talet blir inte mycket mer kräm i stegen som då tex från en pentium till MMX var ju dubbla kraften inte riktigt dom stegen som händer nu..

Har haft min Imac 24" alu sen den kom dvs 2007 spinner på som en katt en i dag.

visste kan väl inte spela senaste spelen men inte den jag är intresserad av heller de har jag en konsol för men som sagt beror på vad man är ute efter
Har suttit kolla länge på om de är värt bygga en hackintosh osv men efter jag satt och plocka ihop delar via prisjakt kommer jag upp i samma pris som en 27" imac utan tangetbord webkamera högtalare i skärmen osv och sen får man ju fundera om man tycker de är värt ha en stor burk för kunna trycka in massa diskar eller ha en dator med allt i samt en NAS i gaderoben ... för extra lagring ?

Detta är bara mina tankar men som sagt sitter man med skärm osv tangetbord innan osv kanske vill upgradera sitt grafikkort varje år osv då är ju inte mac kanske rätt dator men som sagt spelar man inte och vill ha en fungerade tyst slimmad dator som har kvalite med bra skärm så är faktisk iMac väldigt prisvärd.

/mvh Vraket

Håller med om mycket. Men det är värt att nämna att Apple driver på slit och släng samhället. Design går före funktion för iPhone, iPad och Mac. Grovt kan man säga att man uppoffrar miljön för att göra produkterna ännu smalare och slimare. Idag reparerar man sällan Apples produkter utan man slänger och köper nytt. Många byter också ut sin mobil vartannat år. Macens livslängd är dock fortfarande längre. Apple står inte ensamma om denna trend. Men man har drivit på slit och släng mentaliteten som det största IT-företaget på marknaden. Andra mindre företag har tyvärr hängt på. Som exempelvis Microsoft med sin Surface som är lika svår att reparera som iPad.

Permalänk

slit släng vettifan dom bidrar väl till man slipper slänga skiten efter ett par år vad gör du med dina gamla pc delar säljer eller slänger också eller mesta av en imac går faktiskt återvinna mesta är ju bara aluminuium så vettifan om de är slit och släng sen att alla mobil nördar som köper nya telefoner varje år eller varje månad är ju inte riktigt apples fel men dom gör ju bara en modell per år mot andra leverantörer som gör upp mot 20 - 30 modeller om året så vet inte riktigt om jag kan hålla med om att apple är slit och släng är nog jävligt tvärt om skulle jag säga

Visa signatur

|***<SÖDER BRÖDER GLÖDER>*| http://www.bajenfans.se|*<SÖDER BRÖDER GLÖDER> *** |
|* Cornelis Vreeswijk den största svenska trubaduren genom tiderna http://www.cornelis.nu |

Permalänk
Medlem

Mac Fungerar!

Det räcker att sammanfatta detta med en enda mening, Mac fungerar!
När PC-användare klickar på Meny-Arkiv-Egenskaper-Inställningar osv så sveper Mac-ägaren allt på mus-plattan.
Bara en grej!

Visa signatur

MacBook Air 13,3"

Permalänk

Tyckte nog detta var lite smålustigt jag....

Den bästa Windows-maskinen är en Mac...

https://www.soluto.com/reports

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr Tinnitus:

Tyckte nog detta var lite smålustigt jag....

Den bästa Windows-maskinen är en Mac...

https://www.soluto.com/reports

Jag tycker att det här är ännu roligare...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16665914.ab

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrvision:

Jag tycker att det här är ännu roligare...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16665914.ab

Företag A säger att det är svårt att göra affärer med Företag B, knappast något ovanligt, händer hela tiden.

Det han säger är ju egentligen "vår vinstmarginal på Apple-produkter är lägre än på produkter från andra tillverkare och vi vill tjäna mer pengar på våra kunder".

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrvision:

Jag tycker att det här är ännu roligare...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16665914.ab

Tele 2 är ju bland de värsta som finns deras säljcoach utbildning går ut på att lära sig att rätt upp och ner ljuga sina kunder i ansiktet för att locka dom till sig. Vet ett par som blivit fett blåst av deras säljare. För övrigt så är den så kallade förhöjda månadsavgiften operatörens sätt att betala telefonen gentemot telefon tillverkaren. Sen tjänar dom på abonnemanget. Men men om Tele 2 inte vill sälja Apple produkter skiter jag i för jag vill inte ha Tele 2 ändå.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Jag är van vid windows, jag använder en del program för att underhålla systemet, bland annat CCleaner, Malwarebytes Anti-malware och något program för defragmentera diskarna.

Nu i OSX kör jag för tillfället inga program. Jag har hört lite varstans att defragmentera behövs egentligen inte eftersom osx sköter grejerna själv, och att CCleaner osv inte ska behövas för osx samlar inte lika mycket skräp som windows. Anti-Malware kändes skönt att köra för att veta att datorn var ren, men jag antar att detta inte behövs till osx.

Frågan till er lite mer erfarna mac-användarna blir då: Vad kör ni för program för att Macen ska hålla sig kvick och ren från skit, eller behövs det verkligen inga program, datorn kommer hålla sig kvick och ren från skräp även om man inte gör något?

edit: Jag kom på att jag använde Appcleaner, så all skit försvinner när man tar bort ett program(återigen kanske detta inte är nödvändigt, det räcker kanske med att slänga programmet i papperskorgen för att skiten ska försvinna, men är man van vid windows så vet man att det stannar kvar mappar och filer även om programmet är borttaget)..

Vad säger ni?

Permalänk
Medlem

Undrar också detta

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NoXbox:

Det räcker att sammanfatta detta med en enda mening, Mac fungerar!
När PC-användare klickar på Meny-Arkiv-Egenskaper-Inställningar osv så sveper Mac-ägaren allt på mus-plattan.
Bara en grej!

Så du har Meny-arkiv-egenskaper-inställningar på mus-plattan?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Om du vill trimma systemet lite kan du använda Onyx http://www.titanium.free.fr/ , det kör jag ibland.

Skrivet av suffix:

Jag är van vid windows, jag använder en del program för att underhålla systemet, bland annat CCleaner, Malwarebytes Anti-malware och något program för defragmentera diskarna.

Nu i OSX kör jag för tillfället inga program. Jag har hört lite varstans att defragmentera behövs egentligen inte eftersom osx sköter grejerna själv, och att CCleaner osv inte ska behövas för osx samlar inte lika mycket skräp som windows. Anti-Malware kändes skönt att köra för att veta att datorn var ren, men jag antar att detta inte behövs till osx.

Frågan till er lite mer erfarna mac-användarna blir då: Vad kör ni för program för att Macen ska hålla sig kvick och ren från skit, eller behövs det verkligen inga program, datorn kommer hålla sig kvick och ren från skräp även om man inte gör något?

edit: Jag kom på att jag använde Appcleaner, så all skit försvinner när man tar bort ett program(återigen kanske detta inte är nödvändigt, det räcker kanske med att slänga programmet i papperskorgen för att skiten ska försvinna, men är man van vid windows så vet man att det stannar kvar mappar och filer även om programmet är borttaget)..

Vad säger ni?

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk

Finns det någon motsvarighet till mac pro i pc? Främst till användarvänlighet, tänker bl.a på touchpaden. Asus zenbook kanske?

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Så du har Meny-arkiv-egenskaper-inställningar på mus-plattan?

Kanske går att ställa in, men jag har alltid kört med "CMD + ,"

Permalänk
Medlem
Skrivet av samuel_sv:

Finns det någon motsvarighet till mac pro i pc? Främst till användarvänlighet, tänker bl.a på touchpaden. Asus zenbook kanske?

Mac Pro är en stationära Mac och en Asus Zenbook är bärbar ultrabook.

Vad gäller Macbook Pro så saknas nog motsvarighet i PC-världen om du vill ha något som gör det som Apples trackpad gör i OS X.

Permalänk
Skrivet av maskh:

Mac Pro är en stationära Mac och en Asus Zenbook är bärbar ultrabook.

Vad gäller Macbook Pro så saknas nog motsvarighet i PC-världen om du vill ha något som gör det som Apples trackpad gör i OS X.

Om jag omformulerar mig då... Vilken bärbar pc är närmast en motsvarighet till en Macbook Pro?

Permalänk
Skrivet av samuel_sv:

Om jag omformulerar mig då... Vilken bärbar pc är närmast en motsvarighet till en Macbook Pro?

Asus N56 är bra nära med väldigt fina funktioner och extremt bra skärm samt betydligt billigare(halva priset för tillfället), dock om du menar Retina så finns det ingen vad jag vet Windows baserad med den upplösningen på 2560x1440 annars är det i princip samma dator.

Här är pris / specs http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1652425

Permalänk
Medlem

HP Mobile workstation tex.
Maskiner som är gjorda för att slita hund och att misshandlas dagligen.
Min egen är 5-6 år nu och den hänger med hyffsat fortfarande. Skulle dock iinte skada med en SSD.

Retina skärmar är det dock en kastastrofal brist på. Jag får nöja mig med 1920X1200 men det sitter ett Quadra kort i så den orkar driva skärmen ordentligt i alla fall

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av mats42:

HP Mobile workstation tex.
Maskiner som är gjorda för att slita hund och att misshandlas dagligen.
Min egen är 5-6 år nu och den hänger med hyffsat fortfarande. Skulle dock iinte skada med en SSD.

Retina skärmar är det dock en kastastrofal brist på. Jag får nöja mig med 1920X1200 men det sitter ett Quadra kort i så den orkar driva skärmen ordentligt i alla fall

Säger det samma.
Jag har en HP Elite book mobile workstation 8570w den nya med SSD.

Och ja okej den är TUNG men den har fan allt man vill ha. Vill man ha lätt dator lite mindre prestanda macbookpro vill man ha bättre prestanda och lite tyngre HP elitebook

Vi har båda på jobbet så testat det mesta.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

HP Mobile workstation tex.
Maskiner som är gjorda för att slita hund och att misshandlas dagligen.
Min egen är 5-6 år nu och den hänger med hyffsat fortfarande. Skulle dock iinte skada med en SSD.

Retina skärmar är det dock en kastastrofal brist på. Jag får nöja mig med 1920X1200 men det sitter ett Quadra kort i så den orkar driva skärmen ordentligt i alla fall

haha! ja, Hellre det än att surfa runt på nätet med 5fps:P

Permalänk
Medlem

Jag gick från pc till Mac och ångrar mig absolut inte. Det är det bästa beslutet jag tagit. Jag har en ny pc och en Mac från 2010. Min pc blev seg på ett halvår och den har virusskyd, Macen har jag haft i tre år och är FORTFARANDE lika snabb och den har inget virusskyd! OSX lär man sig väldigt snabbt och det är otroligt enkelt. Men varje person har olika behov så varje person får nog avgöra själv vad den behöver!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min dator: Processor: Intel Core i7-4770 || Grafikkort: EVGA GeForce GTX 970 4GB || RAM: Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB x2 || HDD: Toshiba Desktop 1TB SATA 3.0 || SSD: Kingston SSDNow V300 240GB 2.5" OEM || PSU: Cooler Master B500, 500W PSU || Moderkort: Asus B85 plus

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Massabrassan:

Satan vad PC-användare är hatiska mot Mac. Jag tror inte det är många här som är stora aktieägare eller jobbar på något företag som är beroende av Windows. Det är nästan sjukligt hur man kan ha så starka åsikter om en plattform man inte jobbar med eller har ekonomiska intressen i.

Jag har kört PC hela livet, men köpte mig en Macbook Air för ett halvår sedan för att jag var nyfiken. Jag är kanonnöjd och kommer absolut att köpa en Mac igen.

Primära fördelar som jag ser det:
1. Byggkvalitén.

Jag har aldrig stött på en PC som är så välbyggd. Jag syftar dels på själva skalet men även andra saker. Skärmen är det bästa jag någonsin sett på en laptop. Det finns PC-datorer med högre upplösning, men betraktningsvinkel och ljusstyrka är helt klart i en klass för sig på macen.

Många, men inte alla PC-datorer har också en fläkt som för ett förbaskat väsen. Macen är helt knäpptyst såvida man inte belastar den riktigt hårt. Tilläggas bör att fläkten går konstant på minst 2000 rpm men trots detta är den inte hörbar.

Pekplattan är i en klass för sig. Jag använder nästan aldrig extern mus längre. De flesta PC-pekplattor är vidriga att använda i jämförelse.

2. Operativsystemet

Har inte alls lika mycket hyss för sig som Windows. Som jämförelse kan nämnas när jag och en klasskompis med Zenbook med mycket snarlik hårdvara skulle installera labview på våra datorer. OSX-versionen var installerad på under 5 minuter. Han behövde en halvtimme för samma sak. Jag antar att det beror på att Windows ska skriva i register på femtielva olika ställen etc. Programmen var från samma företag och har exakt samma funktionalitet.

Visst kostar Apple datorer betydligt mer i förhållande till hårdvaran och jag förstår om man inte kan/vill lägga så mycket extra på en dator. Å andra sidan vågar jag hävda att man faktiskt får något för pengarna. För hardcore-gamers finns bättre alternativ(PC), men för de flesta övriga användare så ger en mac faktiskt högre prestanda trots sämre hårdvara.

Sedan kan väl också nämnas andrahandsvärdet. Min kompis sålde sin 5 år gamla Macbook för 4000 Kr. Vad hade motsvarande PC varit värd? 500 Kr? Marknaden anser helt enkelt att en 5 år gammal Mac har rätt lång tid kvar att leva eftersom den betalar lika mycket för den som en ny PC. Det är knappast en slump

Det finns ju välbyggda PC också. Ett exempel är Toshiba Kirabook:
http://www.theverge.com/2013/5/13/4324346/toshiba-kirabook-re...
http://www.toshibadirect.com/td/b2c/ebtext.to?page=kirabook

Apple har varit bättre än Microsoft på att presentera sina produkter med en väl utbildad personal vilket säkert också har påverkat deras försäljning.
Om man går in på Elgiganten exempelvis har Apples produkter en stor yta och inga MS produkter är nära. Har för mig att det är ett avtal som har påverkat att det är så.
Men nu börjar Microsoft göra så också. Ett avtal är skrivet med kedjan Best Buy:
http://www.eweek.com/mobile/microsoft-to-take-over-best-buy-c...

http://www.bestbuy.com/site/Global-Promotions/Windows-Store/p...

Jag tror det är nåt som kommer till Europa och Sverige också inom tid. Så Apples fördel på det området tror jag lär minska.

Permalänk
Medlem

Gällande http://www.sweclockers.com/forum/100-apple-mac/1226070-liten-...

Så skriver han aldrig vad han hade för ljudkort, så nej Elghinnarisa vi kan inte bedöma om det är seriös kritik då all verkar oseriös. Man kan inte ta oseriös kritik som något rättfärdigt eller som att den ens har någon poäng. Vi vet t ex inte om hans ljudkort fungerar eller inte eftersom vi inte vet vilket ljudkort det är. Förmodligen finns det drivrutiner. Det är ett typexempel på hårdvara som tillverkaren stödjer med egna drivrutiner förstår man inte det så har man problem oavsett vilket operativsystem man kör.

Permalänk
Avstängd

Det enda jag upplever är markant bättre på en Apple produkt är musplattan. Varför kan ingen göra något liknande till en annan dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Det enda jag upplever är markant bättre på en Apple produkt är musplattan. Varför kan ingen göra något liknande till en annan dator?

Sssh.. starta inte patentkriget.

Nej, men jag hade gärna sätt en lika bra styrplatta på marknaden i dagens läge.

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shirayukiie:

Sssh.. starta inte patentkriget.

Nej, men jag hade gärna sätt en lika bra styrplatta på marknaden i dagens läge.

Lenovo X1 Carbon. Den styrplattan är inte att leka med.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900D | PSU: XFX ProSeries Black Edition 1050W | Moderkort: ASUS Z97-DELUXE | CPU/Kylning: Intel Core i7-4790K@4.9GHz/Corsair H110 | GPU: GTX970 | RAM: 32GB DDR3 Crucial Ballistix

Permalänk
Medlem

Jag tycker Windows-världen är roligare. Det finns flera olika typer av hårdvara och fler program för Windows. För OSX finns bara Apples Standarddatorer. Det är visserligen mycket bra standard på Apples grejer. Men det finns så lite att välja på. Så fort du vill ha något speciellt såsom ultrahög upplösning, touch screen, laptop för gaming, billig men hållbar dator o.s.v.... då går OSX bet...

Hittills har Apple varit bra på att nischa sig och marknadsföra det man är bra på. Man var tidigt ute med hög upplösning (egentligen lite för tidigt för dagens hårdvara då skärmen hackar vid tunga prov) och har en bra touchplatta. Men där har konkurrenterna hunnit ifatt. Nu måste Apple hitta något nytt...

Permalänk
Medlem

Well efter att varit mac användare ganska lång tid har jag börjat att migrera tillbaks till PC/Win plattformen igen.
Varför detta – Jo för jag kan se är att Apple med hjälp av MBPr och nya iMac 21,5 (undantag 27 tum modell med minnet) och Mac Pro går i riktning att konsumenterna i princip inte kan uppgradera något på datorn. Detta påverkar livslängden på en dator. Inte pga hårdvaran utan mjukvaran kan komma att tvinga dig in i tätare köp intervaller från dagens 3-5 år till kanske max 3 år om du vill ha någorlunda modern mjukvara i datorn.

Det finns säkert flera anledningar till detta ett exempel är enklare produktion samt reparation av hårdvaran. Samtidigt som Apple får bättre kontroll på kvalitén på hårdvaran vilket gör att Apple får en totalkostnad som sjunker. Samtidigt när garantin är borta så är det dags att köpa ny maskin efter ca 3 år, oberoende om du behåller den gamla, slänger eller säljer den. Utvecklingen går åt samma håll som Apples iOS enheter (köp och släng) mentaliteten och att man oftare uppdaterar sina enheter.
Jag tycker mig se samma tendens som Compaq gjorde på 90 talet med speciallösningar och allt skulle vara integrerat på moderkortet vilket resulterade att Compaq nästan gick i konkurs, om inte HP köpte upp Compaq och på detta sätt räddade Compaq. Samma sak kan ske med Apple.

Apple är ute efter samma inlåsnings princip med mjukvaran och hårdvaran som Apple har på iPhone & iPad vill Apple ha på datorsidan. Bevisen är MBPr, iMac 21,5 tums model och Mac Pro (soptunnan).
Är detta bra eller dåligt – det får tiden utvisa, dock ser jag definitivt nackdelar med samma koncept på datorsidan som Apple har på iOS enheterna.

Därför väljer jag att gå tillbaks till Pc och Windows 8 Pro och friheten av val av hårdvara vid köp av min dator gäller stationär (kan köra hackingtosh), med möjlighet att uppgradera m.m. Dock stannar jag kvar med iPhone, iPad och MacBook Pro 2010 i7.

Nu har jag kör Pc med Win 8 pro sedan det släpptes, och jag har inget att klaga på.

Visa signatur

AMD Ryzen 3950X, G.SKill Trident Z Neo 128GB / 3600MHz C16
Gigabyte X570 AORUS MASTER
Gigabyte AORUS M.2 NVMe Gen4 SSD / 1TB
Samsung 970 EVO Plus series SSD 2TB M.2, Samsung SSD 860 QVO 4TB
Operativsystem är - OpenSuse Thumbelweed Linux!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Szajda:

Well efter att varit mac användare ganska lång tid har jag börjat att migrera tillbaks till PC/Win plattformen igen.
Varför detta – Jo för jag kan se är att Apple med hjälp av MBPr och nya iMac 21,5 (undantag 27 tum modell med minnet) och Mac Pro går i riktning att konsumenterna i princip inte kan uppgradera något på datorn. Detta påverkar livslängden på en dator. Inte pga hårdvaran utan mjukvaran kan komma att tvinga dig in i tätare köp intervaller från dagens 3-5 år till kanske max 3 år om du vill ha någorlunda modern mjukvara i datorn.

Det finns säkert flera anledningar till detta ett exempel är enklare produktion samt reparation av hårdvaran. Samtidigt som Apple får bättre kontroll på kvalitén på hårdvaran vilket gör att Apple får en totalkostnad som sjunker. Samtidigt när garantin är borta så är det dags att köpa ny maskin efter ca 3 år, oberoende om du behåller den gamla, slänger eller säljer den. Utvecklingen går åt samma håll som Apples iOS enheter (köp och släng) mentaliteten och att man oftare uppdaterar sina enheter.
Jag tycker mig se samma tendens som Compaq gjorde på 90 talet med speciallösningar och allt skulle vara integrerat på moderkortet vilket resulterade att Compaq nästan gick i konkurs, om inte HP köpte upp Compaq och på detta sätt räddade Compaq. Samma sak kan ske med Apple.

Apple är ute efter samma inlåsnings princip med mjukvaran och hårdvaran som Apple har på iPhone & iPad vill Apple ha på datorsidan. Bevisen är MBPr, iMac 21,5 tums model och Mac Pro (soptunnan).
Är detta bra eller dåligt – det får tiden utvisa, dock ser jag definitivt nackdelar med samma koncept på datorsidan som Apple har på iOS enheterna.

Därför väljer jag att gå tillbaks till Pc och Windows 8 Pro och friheten av val av hårdvara vid köp av min dator gäller stationär (kan köra hackingtosh), med möjlighet att uppgradera m.m. Dock stannar jag kvar med iPhone, iPad och MacBook Pro 2010 i7.

Nu har jag kör Pc med Win 8 pro sedan det släpptes, och jag har inget att klaga på.

Håller med om mycket.

Inlåsningen har gjort OS X/iOS användarvänliga med hög lägstanivå. Men nackdelen stavas $$. Användarna av Apples OS spontankonsumerar betydligt mer än andra användare. Det är ingen slump. När är man mest benägen att köpa musik? Jo när man lyssnar på musik. När är man mest benägen att köpa film? Jo när man köper film. Var i iOS har du dina musikfiler och filmer? Just det. Det är så klart inte heller någon slump att Apples datorer måste bytas ut ofta (inte uppdateras eller repareras).

Apples OS går mer och mer mot att styra användarflöden och användarvanor mot de tjänster som de tjänar mest pengar på. Det är ett Kaliforniskt företag vi pratar om här. Och inte vilket som helst. Utan världens rikaste IT-företag.

Jag säger inte att Apple gör dåliga produkter. Tvärtom... de håller hög kvalité. Men de styr hårdvara och mjukvara med kommersiell precision. Det är synd. Windows är dock inte jättemycket bättre. Microsoft har bara inte hunnit lika långt i sitt kommersiella tänk. Men de sneglar på hur Apple gör... det märker man. Windows Phone är lika nedlåst som iOS. Windows är däremot fortfarande öppet. Jag hoppas det får vara det ett tag till...

Permalänk
Medlem

Szajda,

Den trenden gäller andra PC-leverantörer också, när Intel byggde in inte bara DDR3L utan också LPDDR3-stöd i Haswell blir det ännu mer attraktivt att stoppa minnena direkt på PCBn. Samtidigt som trenden går mot mindre system. Vi har ännu inte sett vad alla gör Haswell-generationen. Apple har bara själva uppdaterat Macbook Air.

Hemmabygge går tvärs emot de andra PC-OEMerna också och är just hemmabygge. Utan avskrivningstid, men till stor del också utan 3 års garanti. Det kan inte direkt ställas mot bärbara.

Det är inte mig emot om Apple skulle delas in i en retail-del, en mobil-del och en pc-del eftersom de flesta av pengarna ändå tjänas från mobiler och plattor med iOS och de flesta av de anställda jobbar i butiker. Dela ut en PC-del med 20-25k anställda, en retaildel med 42k och några tusen i en mobildel som bara samarbetar om de grundläggande delarna i Darwin med OS X hos PC-delen och jag hade föredragit företaget. Just att de är en återförsäljare främst är deras största svaghet. Återförsäljare expanderar alltid först, för att sen kollapsa, eller kan inte anpassa sig efter ändrat utbud och det blir billigare att konka än att avveckla. Det finns en anledning till att PC-OEMerna har blivit stora tjänstebolag. Compaqs fall var ju för att de köpte Digital, gjorde andra uppköp samt it-bubblan och det reades dessutom inte ut. Sådana som HP idag har problem överallt, på säljsidan på tjänstesidan och på sitt eget styre och hur de köper upp bolag för löjliga priser. Mycket av bolaget har inte fungerat alls i många år. Det kan de inte längre dölja för bokföringen och börsen. De var inte uppe på flera miljarder dollar i förlust som HP just nu. För varje anställd gjorde HP förlust på ca 250 000 kronor senaste rapporten. Detta trotts att omsättningen inte går ner särskilt mycket. Apple tjänade förra året ca 3.7 miljoner kronor i vinst efter skatt per anställd. Apples mer omgående problem är dock inte att de inte kan sälja, det kan dem utan att dem har förväntningar på att betala ut (som de inte gjort fören i år) aktieutdelning, samt att de inte längre kan överträffa förväntningarna på börsen längre, samt att aktiemarknaden vill att de gör något med all cash främst de finansiella marknadernas egna osäkerheter alltså. Inte när det gäller hur de driver företaget.

Idag gäller det att konfigurerar Windowslaptop som man vill ha den innan man beställer precis som samma sak gäller hos Apple. För den delen har TB relevans i fackkretsar. Vi får se om de kastar ut den gamla MBP-chassit nu och ersätter det med bara slimmade retinamodeller. Andra leverantörer har visserligen kvar stora workstation-laptops, men de är stora och dyra så som konsument är de för det mesta ändå inte intressant och dessutom inte värt det om det kostar det dubbla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Varför välja en Rolex framför en Casio? båda visar väll rätt tid?

Samma argument.

Varför köra Fiat när man kan köra Ferrari

Visa signatur

$$