Radiotjänst jagar datorägare – kräver tv-avgift för internetanslutna enheter

Permalänk
Skrivet av Morrigu:

en stilla fundering;
Radiotjänst vill ha tv-licens för att man KAN titta på deras kanaler på datorn eftersom de nu ligger ute på internet. Jag undrar om de då kräver av alla på hela jorden som har en dator på tv-licens? I 'rättvisans' namn borde de ju göra det eftersom ALLA som har en dator på jorden Kan se deras program... Undrar hur kineserna, amerikanarna eller några andra skulle motta beskedet att de nu ska betala tvlicens till Sveriges Radio...
Detta är skrivet på en gammal hederlig skrivmaskin o postat som snigelpost...

SVT's kanaler är ju såklart spärrade utanför Sverige.
Precis som BBC och USA är spärrade utanför deras länder men som går att kringå då med VPN och liknande då.
Skulle det vara öppet utanför Sverige skulle SVT få betala rättigheter för att sända för hela världen också vilket skulle bli dyrare än enbart Sverige. Därför är SVT krypterat över Satellit också men som man kan få ett depositionskort mot en avgift som man får tillbaka när man lämnar tillbaka kortet.
Tyskland och andra länder i Europa kan sända okrypterat eftersom dom dubbar allting till deras språk.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

SVT's kanaler är ju såklart spärrade utanför Sverige.
Precis som BBC och USA är spärrade utanför deras länder men som går att kringå då med VPN och liknande då.
Skulle det vara öppet utanför Sverige skulle SVT få betala rättigheter för att sända för hela världen också vilket skulle bli dyrare än enbart Sverige. Därför är SVT krypterat över Satellit också men som man kan få ett depositionskort mot en avgift som man får tillbaka när man lämnar tillbaka kortet.
Tyskland och andra länder i Europa kan sända okrypterat eftersom dom dubbar allting till deras språk.

Ta och kolla på:
http://www.svtplay.se/klipp/1020492/findus-hastlasagne
Vad står det där ?

Kan ses i hela världen.
Kan ses i mobilen.

Visa signatur

Intel Core i7-4790K CPU @ 4.00GHz | MSI Radeon HD7850 2048MB TWIN FROZR III OC |Corsair Vengeance DDR3 PC3-12800 1600MHz (2x8GB) | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 - ATX / Intel Z97

Permalänk
Skrivet av Burtas:

Ta och kolla på:
http://www.svtplay.se/klipp/1020492/findus-hastlasagne
Vad står det där ?

Kan ses i hela världen.
Kan ses i mobilen.

Ja men mobilen befinner sig i Sverige och självklart kan du se då.
Är ju möjligt att det finns en del egenproducerade grejer som nyheter, debatter och sånt kanske tilltås att se utanför Sverige.
Går du och kollar t.ex här http://www.svtplay.se/video/998829/del-4-av-4 så ser du att det står endast i Sverige.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Ja men mobilen befinner sig i Sverige och självklart kan du se då.
Är ju möjligt att det finns en del egenproducerade grejer som nyheter, debatter och sånt kanske tilltås att se utanför Sverige.
Går du och kollar t.ex här http://www.svtplay.se/video/998829/del-4-av-4 så ser du att det står endast i Sverige.

Förstår inte riktigt vad mobilen har med något att göra ?
Kan man se på utanför Svergie så ska man ju också betala enligt Radiotjänst.

Hmm stämmer inte riktigt överens med vad Radiotjänst menar.
Jag får läsa på mera verkar det som.

Visa signatur

Intel Core i7-4790K CPU @ 4.00GHz | MSI Radeon HD7850 2048MB TWIN FROZR III OC |Corsair Vengeance DDR3 PC3-12800 1600MHz (2x8GB) | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 - ATX / Intel Z97

Permalänk

Ja om mobilen finns i Sverige så kan du se på allt material.
Är du utanför Sverige så kan du inte se på varken dator eller mobil.
Var bara ett svar på vad du visade vad som stod där därför tog jag upp mobilen.
Undantaget verkar vara debatter, nyheter och sånt.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burtas:

Förstår inte riktigt vad mobilen har med något att göra ?
Kan man se på utanför Svergie så ska man ju också betala enligt Radiotjänst.

Hmm stämmer inte riktigt överens med vad Radiotjänst menar.
Jag får läsa på mera verkar det som.

Nej! Du ska betala om du kan se LIVE TV! Det har inget med deras klipp att göra på sidan utan att göra med deras vanliga sändningar som inte är inspelade klipp.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Skrivet av airhead:

SVT är byggt med BBC som förebild och båda två är bland de absolut bästa public service-institutionerna i världen. Ingen kan tävla med BBC men så har man också ofantligt mycket pengar att röra sig med eftersom man har så många fler invånare, BBC drar in cirka 35 miljarder kronor per år i TV-avgift och kompletteras sedan upp med cirka sju miljarder till från brittiska staten. SVT får klara sig på mindre än 10% av denna summa fastän vår befolkningsmängd motsvarar 15% av Storbritanniens.

Till skillnad från BBC så anser radiotjänst att mottagningsapparaten är licenspliktig. I England behöver du inte betala ett öre i TV-licens om du väljer bort BBC. Här i Sverige måste du betala bara du har en teoretisk möjlighet att se. Gör som England och BBC. Du betalar om du vill se, detta oavsett hur det visas.

Innan någon kommer och säger att jag har fel, så har det i alla fall varit så. För du har kunnat se på andra kanaler utan att behöva betala TV-licens.

Så kan England och BBC lösa utsändning och TV-licens, så bör Sverige också kunna detta. Ta bort tvånget att betala bara för att du har apparat som kan ta emot utsändningarna. Idag finns det andra kanaler och sätt att få tag i information.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Corsair P600 1024GB, HDD *8, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Till skillnad från BBC så anser radiotjänst att mottagningsapparaten är licenspliktig. I England behöver du inte betala ett öre i TV-licens om du väljer bort BBC. Här i Sverige måste du betala bara du har en teoretisk möjlighet att se. Gör som England och BBC. Du betalar om du vill se, detta oavsett hur det visas.

Innan någon kommer och säger att jag har fel, så har det i alla fall varit så. För du har kunnat se på andra kanaler utan att behöva betala TV-licens.

Så kan England och BBC lösa utsändning och TV-licens, så bör Sverige också kunna detta. Ta bort tvånget att betala bara för att du har apparat som kan ta emot utsändningarna. Idag finns det andra kanaler och sätt att få tag i information.

//Freezer

Det finns säkert nått annat som är bättre i Sverige än i England
Vi kan inte vara perfekta på allt.
Om då Tv-Licensen förstör livet för vissa svenskar, då kan man .....

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Ja om mobilen finns i Sverige så kan du se på allt material.
Är du utanför Sverige så kan du inte se på varken dator eller mobil.
Var bara ett svar på vad du visade vad som stod där därför tog jag upp mobilen.
Undantaget verkar vara debatter, nyheter och sånt.

Skrivet av Bejje:

Nej! Du ska betala om du kan se LIVE TV! Det har inget med deras klipp att göra på sidan utan att göra med deras vanliga sändningar som inte är inspelade klipp.

Ja ja nu förstår jag ^^

Visa signatur

Intel Core i7-4790K CPU @ 4.00GHz | MSI Radeon HD7850 2048MB TWIN FROZR III OC |Corsair Vengeance DDR3 PC3-12800 1600MHz (2x8GB) | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 - ATX / Intel Z97

Permalänk
Skrivet av AMD_PERA:

Det finns säkert nått annat som är bättre i Sverige än i England
Vi kan inte vara perfekta på allt.
Om då Tv-Licensen förstör livet för vissa svenskar, då kan man .....

Och?
Vad menar du med din kommentar. Du svarar i alla fall inte på vad jag skrev i min kommentar.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Corsair P600 1024GB, HDD *8, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Och?
Vad menar du med din kommentar. Du svarar i alla fall inte på vad jag skrev i min kommentar.

//Freezer

Jag menar att är tv-licensen inte är så mycket att ojja sig över, då det finns värre saker i livet.
Men det är väl inte rätt forum att räkna upp alla livets orättvisor

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pnorberg:

Okej lugnt, var nog inte heller helt tydlig med vad jag försökte förmedla och känns som att diskussionen kunde ha slutat lite bättre. Men inte alltid man väljer rätt ord och i huvudet låter det bra men kan lätt misstolkas av andra.
Lika och gräva ner stridsyxan.

Absolut, tror att det vi tycker och tänker inte är så långt ifrån varandra trots allt. Ingen stridsyxa här. Önskar dig allt det bästa.

Permalänk
Entusiast

Jag avskaffade TV-licensen för att jag helt enkelt inte har TV eller Radio hemma. Jag är ute och jobbar så pass mycket att jag sällan är hemma, och dem gånger jag är hemma, så jobbar jag hemifrån (Bekvämt när man jobbar med programmering).
Jag är "tvungen" att ha en internet-anslutning för mitt jobb. Det är en del av mitt verktyg i mitt arbete.

Nu skall jag alltså betala radiotjänst för något som jag nästan uteslutande använder i arbets-syfte?

Jösses... Det här landet går utför allt fortare.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av AMD_PERA:

Jag menar att är tv-licensen inte är så mycket att ojja sig över, då det finns värre saker i livet.
Men det är väl inte rätt forum att räkna upp alla livets orättvisor

Vadå?
Inte så mycket att oja sig över. Nu får du allt ge dig. Bara för att du anser att det inte är hela världen om något jag aktivt valt att avstå helt plötsligt ska bli tvång, då kan ju du betala min faktura från radiotjänst den dagen de kommer för att tvångsansluta mig. För jag vägrar att betala för något som jag inte har råd med eller vill ha.
Eller anser du att alla som inte vill ha med SVT att göra, ska vara tvungna att avsluta sitt Internetabonnemang. I så fall kommer det att bli ett A-lag och ett B-lag. Dessutom är tvångsanslutning och kollektivanslutning förbjuden enligt lag.

En liten fundering, har du bil?
Om inte, hur skulle det kännas att vara tvungen att betala vägskatt eftersom du faktiskt nyttjar vägarna så fort du går någonstans utanför ditt hem.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Corsair P600 1024GB, HDD *8, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem

De plingade på här för 2-3 veckor sen. Han frågade inte om någon dator då iallafall. Jag till och med råkade säga att jag "bara" har en dator för att undvika frågor om tv:n. Det skulle inte förvåna mig om han snappade upp det och använder som "bevis" vid framtida besök eller uppringningar.

Men vad ska man göra som student då? Inkomst på strax över 9000. 4500 i hyra, 300 för elen, 350 spänn för internet, kanske 2000 på mat och sen tillkommer busskort, mobiltelefon, försäkringar och jag vet inte vad. 500 spänn utöver alla vanliga utgifter per kvartal för något man inte utnyttjar ett hån mot alla med låg inkomst (och alla andra också för den delen)!!

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem

Tycker det är ett himla gnäll om vår tv-/medialicens. Vi i Sverige har en sjukt bra public service, med hedersamma mål så som objektivitet, folkbildning och underhållning såväl för mainstream som de med annan smak. Vi får information som är relativt fri från både politik, religion, och affärsmässiga intressen. Vi har nog alla sett klassiker som Björne, Mysteriet på Greveholm, Sommarlovsmorgon och så vidare när vi var barn. Många av oss lyssnar på P3 när vi jobbar, andra lyssnar på P1:s trovärdiga Eko-nyheter. Vi får såväl dokumentärer, samhällsgranskande program, och vetenskapsprogram som sport, lekprogram med hundratusentals tittare, och underhållningsserier. Listan kan göras lång.

Vi får helt enkelt valuta för pengarna. Att betala 150 kr/månad är ett riktigt kap, och det kommer inte att ruinera någon. Jag är säker på att de flesta lägger pengar på sämre "deals" än så i sin ekonomi. Lägg om ditt bostadslån, sluta röka/snusa, ät mindre godis eller se över dina abonnemang och voila, pengarna är intjänade.

Även om man själv aldrig tar del av public service på något sätt finns det ändå ett värde i att ha en sådan fantastisk institution som public service-sfären är. Public service är bra för hela samhället, inte minst därför att det utgör en stark och trovärdig kraft som oavsett politisk färg granskar makthavare. Det utbildar dessutom befolkningen, skyddar mot köpt media (se italien, storbritanniens tidningsvärld, usas fox news osv) och plågar oss med ca 100 delar av melodifestivalen varje år. Det sista var ett skämt. Poängen är att om samhället mår bra, mår också individen bra.

Mycket av det public service gör kan göras av kommersiella mediabolag, men inte lika samlat (värdet är ju större än summan av dess delar osv) och inte utan hänsyn till kommersiellt och politiskt inflytande. Public service är trovärdighet.

Visa signatur

Intel Core i9-12900k | Asus ROG Strix Geforce RTX 3070 OC | G.Skill Trident DDR5-6000 CL36 BK RGB | Seagate Firecuda 530 | NZXT H510 Elite white, 4x Lian Li SL120/140 fans | NZXT Kraken X63 – all RGB set to static white

Permalänk
Inaktiv

.

Permalänk
Medlem

Man måste väl påstå att dom med sina diktaturfasoner har gjort valet att inte ha inloggning till deras skitgrejer BARA för att kunna jaga den lilla skaran människor som väljer att inte vara med och betala för deras i mina ögon 99,9% dynga och ointressanta program.
Jag har då varken dator eller tv om nån frågar.

Visa signatur

I ate a clown once, he tasted funny :)

MB: Asus X99-A, GPU: Asus GTX980Ti, CPU: Intel 5820K, Ram: 16GB 2666Mhz, Ljud: Sound Blaster Z, Skärm: ASUS VG278H 120Hz., Datakunskap:Amatör

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErwinHun:

Tycker det är ett himla gnäll om vår tv-/medialicens. Vi i Sverige har en sjukt bra public service, med hedersamma mål så som objektivitet, folkbildning och underhållning såväl för mainstream som de med annan smak. Vi får information som är relativt fri från både politik, religion, och affärsmässiga intressen. Vi har nog alla sett klassiker som Björne, Mysteriet på Greveholm, Sommarlovsmorgon och så vidare när vi var barn. Många av oss lyssnar på P3 när vi jobbar, andra lyssnar på P1:s trovärdiga Eko-nyheter. Vi får såväl dokumentärer, samhällsgranskande program, och vetenskapsprogram som sport, lekprogram med hundratusentals tittare, och underhållningsserier. Listan kan göras lång.

Vi får helt enkelt valuta för pengarna. Att betala 150 kr/månad är ett riktigt kap, och det kommer inte att ruinera någon. Jag är säker på att de flesta lägger pengar på sämre "deals" än så i sin ekonomi. Lägg om ditt bostadslån, sluta röka/snusa, ät mindre godis eller se över dina abonnemang och voila, pengarna är intjänade.

Även om man själv aldrig tar del av public service på något sätt finns det ändå ett värde i att ha en sådan fantastisk institution som public service-sfären är. Public service är bra för hela samhället, inte minst därför att det utgör en stark och trovärdig kraft som oavsett politisk färg granskar makthavare. Det utbildar dessutom befolkningen, skyddar mot köpt media (se italien, storbritanniens tidningsvärld, usas fox news osv) och plågar oss med ca 100 delar av melodifestivalen varje år. Det sista var ett skämt. Poängen är att om samhället mår bra, mår också individen bra.

Mycket av det public service gör kan göras av kommersiella mediabolag, men inte lika samlat (värdet är ju större än summan av dess delar osv) och inte utan hänsyn till kommersiellt och politiskt inflytande. Public service är trovärdighet.

Svensk Public Service har större budget än vad alla privata TV-kanaler bränner i Sverige tillsammans. Fan, SVT, UR, och SR bränner strax över 18 miljoner kr per dygn. Svensk Public Service har sedan länge lämnat sitt uppdrag, att vara just en "Public Service" och har övergått till att vara 95% ren underhållning som de kommersiella aktörerna klarar av att fylla på ett mycket bättre sätt.
Public Service består i dag av 5 TV-kanaler, typ 40 radiokanaler, (mestadels lokala varianter av P4) och UR har inga egna sändningsvägar... Tror jag.
Varför i glödheta har vi 40 kanaler radio, och 5 TV kanaler? Jo, för att det ska få plats så in i h-vete med underhållning. Och underhållning är INTE Public Service. Det tror f-n att Public Service kostar pengar när man har så mycket bloat.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon120994:

Ja. Jag sitter i exakt denna studentsitts.
Ni som försvarar radiotjänst har troligtvis alldrig behövt vända på era slantar, pappa betalar?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är själv student, och betalar en hyra på 5500 kr (dvs rätt mkt dyrare än 4500 kr). Jag försörjer mig på studiemedel från CSN, och får inga andra pengar varken från familj eller jobb.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Svensk Public Service har större budget än vad alla privata TV-kanaler bränner i Sverige tillsammans. Fan, SVT, UR, och SR bränner strax över 18 miljoner kr per dygn. Svensk Public Service har sedan länge lämnat sitt uppdrag, att vara just en "Public Service" och har övergått till att vara 95% ren underhållning som de kommersiella aktörerna klarar av att fylla på ett mycket bättre sätt.
Public Service består i dag av 5 TV-kanaler, typ 40 radiokanaler, (mestadels lokala varianter av P4) och UR har inga egna sändningsvägar... Tror jag.
Varför i glödheta har vi 40 kanaler radio, och 5 TV kanaler? Jo, för att det ska få plats så in i h-vete med underhållning. Och underhållning är INTE Public Service. Det tror f-n att Public Service kostar pengar när man har så mycket bloat.
B!

Public Service är inte 95% underhållning, men visst utgör underhållning en stor del av utbudet. Jag ser inget problem i det, public service ska erbjuda såväl underhållning som samhällsbevakning och annat.

Du kommenterar antalet kanaler. Samtliga kanaler har tillräckligt med tittare för att fylla sitt existensberättigande. Kanaler som inte haft tillräcklig publik har antingen lags ner eller gjorts om, ett exempel på det är hur de slaktade SVT 24. Därav kan man konstatera att de kanaler som finns fyller sitt syfte.

Jag tycker för övrigt det är lite ohederligt att skriva att PS har 40 radiokanaler, det är som du påpekar mestadels P4:s lokalkanaler. De har 4 radiokanaler.

Bilden du ger av att det bränns en massa pengar i onödan är helt enkelt inte sann. Du må känna så, men faktum är ju att även public service lever på en begränsad budget där bara det bästa kan få utrymme.

Visa signatur

Intel Core i9-12900k | Asus ROG Strix Geforce RTX 3070 OC | G.Skill Trident DDR5-6000 CL36 BK RGB | Seagate Firecuda 530 | NZXT H510 Elite white, 4x Lian Li SL120/140 fans | NZXT Kraken X63 – all RGB set to static white

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErwinHun:

Public Service är inte 95% underhållning, men visst utgör underhållning en stor del av utbudet. Jag ser inget problem i det, public service ska erbjuda såväl underhållning som samhällsbevakning och annat.

Citat från sändningstillståndet: programmen ska "präglas av folkbildningsambitioner", att det ska finnas en mångfald av åsikter, olika intressen ska "tillgodoses" när det gäller religion, kultur och vetenskap samt att programmen ska ha hög kvalitet jag ser inte hur dokusåpor, halvkass underhållning över lag, eller TV-program behäftade med mängder av tekniska fel i samband med sändningen motsvarar dessa krav. Rent generellt har nyhetsprogrammen, de flerspråkiga programmen, och utbildnings programmen existensberättigande. Kommersiella program som sport & musik, sköts mycket bättre av just de kommersiella kanalerna, främst eftersom de har råd med det på en mycket mindre budget, vilket av någon märklig anledning inte SVT klarar.

Skrivet av ErwinHun:

Du kommenterar antalet kanaler. Samtliga kanaler har tillräckligt med tittare för att fylla sitt existensberättigande. Kanaler som inte haft tillräcklig publik har antingen lags ner eller gjorts om, ett exempel på det är hur de slaktade SVT 24. Därav kan man konstatera att de kanaler som finns fyller sitt syfte.

Kanalerna har tittare för att man fyller utbudet med skit de kommersiella kanalerna skulle täckt upp, och där man kan konstatera att de konkurrerar med varandra om tittarna i dagsläget. Vilket alltså är helt onödigt att ta pengar från public service kassan för att "ge" folket, då folket har tillgång till det i alla fall.

Skrivet av ErwinHun:

Jag tycker för övrigt det är lite ohederligt att skriva att PS har 40 radiokanaler, det är som du påpekar mestadels P4:s lokalkanaler. De har 4 radiokanaler.

Jag antar att du tänker på P1, P2, P3, P4, P6, SR Sápmi, SR Sisuradio, Din gata, Metropol, Minnen, P2 Klassiskt, P2 Musik, P2 Världen, P3 Star, P4 Melodifest, och, Radioapans knattekanal. Jo, det blir ganska precis fyra, nu när jag tänker efter.
Sanningen är så klart att de 26 olika P4'a kanalerna, står med egna lokaler, egen personal, och delvis bara återutsänder det gemensamma "P4" materialet. Det är med andra ord inte helt gratis att köra 26 lokalt smaksatta radiokanaler, även om en del av materialet är gemensamt.

Skrivet av ErwinHun:

Bilden du ger av att det bränns en massa pengar i onödan är helt enkelt inte sann. Du må känna så, men faktum är ju att även public service lever på en begränsad budget där bara det bästa kan få utrymme.

Du missade det faktumet att Public Service bränner mer pengar än alla övriga privata TV-kanaler i Sverige gör gemensamt. Det innebär de reklamfinansierade kanalerna, men även betalkanaler som kör sport och film. Hade Public Service kanalerna begränsat sig till att sända faktisk Public Service, hade vi haft en TV kanal. "SVT". En radiokanal. "Rikskanal Sverige". Det hade varit flerspråkiga nyhetsprogram, och utbildningsprogram för hela slanten. Det bästa av allt. TV-Licensen hade legat på sisådär 200Kr om året. Och då hade man sluppit tigga mer pengar från stadskassan varje år. Vilket hade gjort att man faktiskt vore politiskt oberoende.
Man bränner definitivt pengar i onödan genom att "konkurrera" med kommersiella intressen.

Hade det varit tråkigt med det begränsade antalet tv-kanaler? Visst. Å andra sidan så hade alla de reklamfinansierade kanalerna legat i det marksända nätet, och varit gratis. Så är det i resten av världen. Att det inte är så här är en rest av det statliga monopolet. Och tittar vi på radio ser vi hur bra det fungerar. Det kryllar av lokalradio som finansieras helt av sina reklamintäkter, där det inte kostar en krona att ta del av utbudet, och bredden på materialet är enorm.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Jag håller givetvis med dig om detta i princip men när program som På Spåret eller ex. OS och Fotbolls-VM lyckas komma upp i runt 3 miljoner tittare så inser vilken idiot som helst att MÅNGA tittar på SVT utan att betala. Den som ärligt säger att han eller hon ALDRIG tittar på SVT ljuger kort sagt. Visst priset är för högt, så jag skulle verkligen förespråka att det hamna i den allmänna skattesatsen istället men att säga att man ALDRIG ser på SVT blir bara barnsligt. För 99,99 % av alla som inte betalar TV-licens är det helt enkelt inte sant.

Jag tittar aldrig på SVT eller på TV i överhuvudtaget, påstår du att jag ljuger? Jag är totalt ointresserad av Svensk media.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Vadå?
Inte så mycket att oja sig över. Nu får du allt ge dig. Bara för att du anser att det inte är hela världen om något jag aktivt valt att avstå helt plötsligt ska bli tvång, då kan ju du betala min faktura från radiotjänst den dagen de kommer för att tvångsansluta mig. För jag vägrar att betala för något som jag inte har råd med eller vill ha.
Eller anser du att alla som inte vill ha med SVT att göra, ska vara tvungna att avsluta sitt Internetabonnemang. I så fall kommer det att bli ett A-lag och ett B-lag. Dessutom är tvångsanslutning och kollektivanslutning förbjuden enligt lag.

En liten fundering, har du bil?
Om inte, hur skulle det kännas att vara tvungen att betala vägskatt eftersom du faktiskt nyttjar vägarna så fort du går någonstans utanför ditt hem.

//Freezer

TV-lisencen gäller oavsätt vad du tittar på, även tv4 och andra kanaler.
Man betalar licencen för själva aparaten, oavsett utformning.
Sedan så är det SVT, SR & UR som får pengarna till sina progran utan 10min reklam var 5:e minut...
Det har varit flera förhandlingar genom åren där olika företag (tv3 & tv4) har sökt rätten till PublikService TV.
Detta är ett i-landsproble, Vi har mycket avgifter, men så mår vi bra oxå...
Om du viste vad du betalar för på skatten, som du aldrig använder, Då skulle du emigrera på en gång.
Livet består redan av olika A & B lag, ett som har råd och ett som inte har råd med vissa saker.

Om du betalar skatt så betalar du redan massor till vägskatten...
Jag har en liten bil och betalar lite vägskatt...ganska rättvist.

Det kanske blir så med en framtida licens, att det kommer på skatten, men att de som studerar och pensionärer kommer att få en lägre avgift, pga lägre inkomst. som med Kyrkoskatten (% på inkomsten) som alla måste betala varje år... men den kan man avsäga sig, med en del trassel sedan, när man ska döpa barnen, gifts sig & begrava sig mm.
Då tycker jag att det är värre när politikerna skor sig på skattepengarna, och alla statliga verk med Lyxfester som skattemedel bekostar...

Någom hjälte får väl se till att han får sitt nekande till att betala licens blir prövat i en rättssal...
Men vi såg ju hur det gick för PirateBay
Det blir nog bra när det blir färdigt.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Svensk Public Service har större budget än vad alla privata TV-kanaler bränner i Sverige tillsammans. Fan, SVT, UR, och SR bränner strax över 18 miljoner kr per dygn. Svensk Public Service har sedan länge lämnat sitt uppdrag, att vara just en "Public Service" och har övergått till att vara 95% ren underhållning som de kommersiella aktörerna klarar av att fylla på ett mycket bättre sätt.
Public Service består i dag av 5 TV-kanaler, typ 40 radiokanaler, (mestadels lokala varianter av P4) och UR har inga egna sändningsvägar... Tror jag.
Varför i glödheta har vi 40 kanaler radio, och 5 TV kanaler? Jo, för att det ska få plats så in i h-vete med underhållning. Och underhållning är INTE Public Service. Det tror f-n att Public Service kostar pengar när man har så mycket bloat.
B!

Hur mycket tror du reklam-TV gör av med då?
Pengarna som företagen lägger på reklam tas ut på produkten, inte på företagets vinst.
Jag har läst någon stans att reklambranchen omsätter mycket mera pengar än SVT, och pengarna läggs på varan.
Men det är få kanaler som har så hög standard på programmen som SVT.
Nästan alla stora produktioner i sverige hyr in sig i SVTs lokaler och använder deras teknik, för att SVT är bäst i världen på TV-Teknik.
SVT har nästan bara uderhållning i TV1, de andra kanalerna är mera sammhällsprogram, om man inte räknar BarnTV som underhållning.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon120994:

Ja. Jag sitter i exakt denna studentsitts.
Ni som försvarar radiotjänst har troligtvis alldrig behövt vända på era slantar, pappa betalar?

Skickades från m.sweclockers.com

Kontakta din studentkår och be dem driva frågan. Jag kan tänka mig att det här drabbar de flesta studenter - och få andra i landet.

Själv har jag ingen TV (på riktigt) men jag har åtminstone ett jobb så jag kan betala en eventuell avgift, om nu Radiotjänst skulle kräva mig på pengar för någonting jag inte utnyttjar. Studenterna har inga pengar.

Visa signatur

R7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Skrivet av Monicax:

Är väl ett bra förslag men hur förhindrar man att inloggningsuppgifterna inte sprider sig i cyber space, dvs att man delar med sig till sina 500 närmaste vänner på FB?

Hur har alla andra sajter på Internet som använder inloggningsuppgifter gjort? Det är bara att kopiera deras sätt.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Corsair P600 1024GB, HDD *8, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Skrivet av Leatherface75:

Men vad ska man göra som student då? Inkomst på strax över 9000. 4500 i hyra, 300 för elen, 350 spänn för internet, kanske 2000 på mat och sen tillkommer busskort, mobiltelefon, försäkringar och jag vet inte vad. 500 spänn utöver alla vanliga utgifter per kvartal för något man inte utnyttjar ett hån mot alla med låg inkomst (och alla andra också för den delen)!!

Har man 2000:- i matkostnad så behöver man nog se över sina matvanor. Mer normalt är kanske runt 1500 men det går alldeles utmärkt och leva på runt 1000:-/mån i matkostnad om man äter mycket billig mat och skippar resturangbesök och liknande.
Men visst stor del av dom där 9000:- är ju lånekonstad så inkomsten är ju inte 9000:- om man inte har ett jobb på sidan om. Som jag nämnt tidigare i tråden tycker jag det skaa vara en särskilt rabatt för studenter och pensionärer.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Skrivet av AMD_PERA:

Du verkar inte förstå vad jag försöker få fram.
Varför ska personer tvingas betala för något de inte vill ha? Sen struntar jag i att du anser SVT vara så bra, det har inte med saken att göra. TV-licensen var nog bra när det bara fanns SVT i Sverige, men idag finns det andra alternativ.

Om och jag säger om alla ska vara med och betala. Då ska det gå via skatten precis som begravningsavgiften. Alternativt efter inkomst, så att vi med låg inkomst betalar mindre. För varför ska en person med en inkomst på 9000 kronor per månad betala lika mycket som en som har 20000 kronor per månad. Ännu värre blir det om man också tänker på de ensamhushåll som finns
Tänk en ensam person med 9000:- per månad och en unge mot två personer med 20000:- per månad vardera och en unge. Varför ska båda familjerna betala samma summa?
Mer viktigt är om den ensamma personen aktivt valt bort TVn just på grund av ekonomin, varför då tvinga på denna person något som förstör ekonomin totalt. När det är så enkelt att dela ut inloggningsuppgifter till de som betalar.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Corsair P600 1024GB, HDD *8, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Skrivet av AMD_PERA:

Det kanske blir så med en framtida licens, att det kommer på skatten, men att de som studerar och pensionärer kommer att få en lägre avgift, pga lägre inkomst. som med Kyrkoskatten (% på inkomsten) som alla måste betala varje år... men den kan man avsäga sig, med en del trassel sedan, när man ska döpa barnen, gifts sig & begrava sig mm.

Man betalar begravningsavgift även om man avsäger sig kyrkoskatten så just den delen blir inget problem iiaf.
Numera så måste alla nyfödda aktivt gå med själv i kyrkan så dom behöver inte gå ur längre.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Skrivet av AMD_PERA:

Någom hjälte får väl se till att han får sitt nekande till att betala licens blir prövat i en rättssal...
Men vi såg ju hur det gick för PirateBay
Det blir nog bra när det blir färdigt.

Apropå PirateBay så gick ju en intressant dokumentär om PirayBay just på SVT nyligt
En av många bra dokumentärer som SVT har.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch