Hur många av er använder ännu 775 som primär setup?

Permalänk
Medlem

Varför byta ut nåt som håller jämn takt med nya värstingdatorer?

Innan ni sätter kaffet i halsen och försöker buttfucka mig med diverse kommentarer:

Jag spelar CF på rätt så bra upplösning med riggen jag har, trots att senaste delen är 1 år gammalt.
Jag kan göra allt jag vill utan att känna att datorn är seg.
Så jag har aldrig kännt behovet av att byta upp mig för det kommer inte vara annat än för att förlänga min E-penis.

Hur ofta behöver man merä än 8GB Ram, dubbla värsting-GPUn och en processor som skulle kunna driva fjorton månraketer? Förutom när man ska maxa BF3 då givetvis...

Permalänk
Medlem

Sålde precis min 775 setup för att jag blev sugen på nytt. Hade kunnat klara mig ett bra tag till men kände för lite nytt:)

Körde en Q9550 i 4.0Ghz samt 4gb ram så allt flöt på utan problem. Använde aldrig mer än ~3Gb och nu kommer jag köra med 16Gb i min nya rig. Lite overkill...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dehumanisation:

Skyrim på high (dock även spelbart på ultra), diverse andra nya titlar, med burk i signatur. Q6600 levererar ännu

Vilken upplösning kör du i?
För jag kan knappt spela det på Low @ 1920x1080p med mitt system

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_tito:

Vilken upplösning kör du i?
För jag kan knappt spela det på Low @ 1920x1080p med mitt system

Ny gpu så kan du köra på high.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Varför byta ut nåt som håller jämn takt med nya värstingdatorer?

Innan ni sätter kaffet i halsen och försöker buttfucka mig med diverse kommentarer:

Jag spelar CF på rätt så bra upplösning med riggen jag har, trots att senaste delen är 1 år gammalt.
Jag kan göra allt jag vill utan att känna att datorn är seg.
Så jag har aldrig kännt behovet av att byta upp mig för det kommer inte vara annat än för att förlänga min E-penis.

Hur ofta behöver man merä än 8GB Ram, dubbla värsting-GPUn och en processor som skulle kunna driva fjorton månraketer? Förutom när man ska maxa BF3 då givetvis...

När man som jag använder datorn till mycket mer än att spela, kompilerar jag kod i stora projekt och använder datorn samtidigt samt kör VMs så känner jag ofta att mina 16GB ram inte räcker till och så används ram till torrent cache.

Sen.snabbar även processorn upp min kompilering extremt, sen komprimerar jag all data jag jobbar med innan jag skickar det till min ftp.

Så jo många behöver högre prestanda till annat än spel, jag sänkte tiden på mycket när jag överklockade till 4,8GHz men jag skulle gärna ha snabbare processor. Sen foldar jag alla överblivna cyklar när processorn inte jobbar så hårt.

Men multitasking överlag på mina maskiner med vad jag gör kräver jättemycket prestanda.

Edit: Men har man inte behov av mer än en 775 processor så ser jag ingen mening med att byta, men det är som sagt mer än spel som kräver sin processor och vi alla spelar inte bara.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

När man som jag använder datorn till mycket mer än att spela, kompilerar jag kod i stora projekt och använder datorn samtidigt samt kör VMs så känner jag ofta att mina 16GB ram inte räcker till och så används ram till torrent cache.

Sen.snabbar även processorn upp min kompilering extremt, sen komprimerar jag all data jag jobbar med innan jag skickar det till min ftp.

Så jo många behöver högre prestanda till annat än spel, jag sänkte tiden på mycket när jag överklockade till 4,8GHz men jag skulle gärna ha snabbare processor. Sen foldar jag alla överblivna cyklar när processorn inte jobbar så hårt.

Men multitasking överlag på mina maskiner med vad jag gör kräver jättemycket prestanda.

Edit: Men har man inte behov av mer än en 775 processor så ser jag ingen mening med att byta, men det är som sagt mer än spel som kräver sin processor och vi alla spelar inte bara.

Absolut. Det jag pratar om är rent generellt och de flesta har helt enkelt för bra system, dvs de har mer än vad de behöver. Det har jag principiellt förståelse för, är själv på samma sätt, men tycker att det största hoppet i prestanda kom när man gick från single core till quad . Nu går man som tidigare mest upp i hastighet, vilket det också ger bra effekt, men inte alltid den mest märkbara.

Om vi då förutsätter att man pratar om medelsvensson el medelmuhammed som ägnar mesta datortiden till att ladda ner filmer, porrsurfa och försöka få in snygga HS på CS et al.

Permalänk
Skrivet av lord_tito:

Vilken upplösning kör du i?
För jag kan knappt spela det på Low @ 1920x1080p med mitt system

Kör det i 1920x1080 på 46", provade slänga in lite Hd-textures från skyrimnexus idag också och mot förväntan fortsatte det flyta utmärkt
Kan det vara så att du lider av drivrutinskonflikter?

Visa signatur

Primary setup: Fractal Define C || Asus Maximus VIII Hero Alpha || Skylake i7 @ 4.2GHz || Kingston HyperX 32GB || Asus GTX 1080Ti STRIX || Samsung 850 EVO 250GB, 860 EVO 1TB, WD Blue 2TB || EVGA G2 650W || Noctua NH-D15, 2x NF-A14, 1x NF-F12

Permalänk
Medlem

Det är nåt speciellt över att ha kvar sin gamla trotjänare som man nästan måste choke:a för att den ska starta igång BF3. Sen är det kul att skräddarsy sin setup, både hårdvarumässigt och mjukvarumässigt. Det är klart att det också vore kul att köra spel i ultra med allting på i extremt hög upplösning, men personligen duger det gott med "1080p high" för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dehumanisation:

Kör det i 1920x1080 på 46", provade slänga in lite Hd-textures från skyrimnexus idag också och mot förväntan fortsatte det flyta utmärkt
Kan det vara så att du lider av drivrutinskonflikter?

Tror inte det, tror nog mer att det är min gamla 4870 @ 512mb som gör saken sämre
Borde köpa ett nytt grafikkort, men jag ska försöka hålla i plånboken tills Ivy Bridge kommer ut.

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk

Jag körde med ett Q66 system (780i, 8GB minne och tre G92 kort) fram till Sandy Bridge P67-B3 men egentligen uppgraderade jag till ett 1366-system med i7 920, 6GB ram, GTX 280 emellan men beställde det från datorbutiken i 15 Nov 2008 om jag minns rätt, ni som var med förstår säkert att det inte blev så mycket av den saken, lite surt för det var över 10k till igen nytta där.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Jag kör fortfarande på sockel 775, fast med vissa uppgraderingar i takt med att saker kört slut. Och det funkar som det ska. Men en hel del är ju som sagt omodernt:

Visa signatur

Dags för nytt...

Permalänk
Medlem

vaddå, har det kommit nytt?
jag sitter och är supernöjd med mitt 775 system fortfarande, jag spelade senast diablo 3 annars är det inte mycket så det funkar aldeles prima. Skulle hoppa på ivy-tåget tänkte jag men blev besviken och bestämde mig för att vänta på haswell, så snart kanske även jag får en ny dator

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Intel Q6600@3,6GHz (400x9)
Gigabyte HD6870 OC 1GB (990/1190)
Gigabyte P35-DS4
Corsair XMS2 8GB
Windows 7 Ultimate x64

Jag är fortfarande nöjd med S775, bytte från GeForce 8800GT för ett år sedan, tillsammans med SSD, +4GB RAM och nytt chassi, Fractal Design R3.
Den får hänga med ett par år till om den håller!

Visa signatur

| Asus ROG Strix G533ZW | Intel i9 12900H | GeForce RTX 3070Ti 16GB | DDR5 16GB 4800MHz | Windows 11 Pro |
| Asus ROG Strix G512LW | Intel i7 10750H | GeForce RTX 2070 8GB | DDR4 16GB 3200MHz | Windows 11 Pro |
| HP Omen 15 | Intel i7 8750H | GeForce GTX 1070 Max-Q OC 8GB | DDR4 16GB 2666MHz | Windows 11 Pro |

Permalänk
Medlem

Jag uppgraderar titt som tätt så när pengar och som nu jobbet försvann så sitter jag på hyffsade grejer och borde klara mig ett bra tag, men min htpc fick ett lyft med ett nytt moderkort med DDR3 minnen till en Q6600 2,4Ghz även den ny (bättre beg) ssd-disk 64-bitars OS W7 istället för gamla Vista.

Visa signatur

I ate a clown once, he tasted funny :)

MB: Asus X99-A, GPU: Asus GTX980Ti, CPU: Intel 5820K, Ram: 16GB 2666Mhz, Ljud: Sound Blaster Z, Skärm: ASUS VG278H 120Hz., Datakunskap:Amatör

Permalänk

LGA RULES!!!!

Vet man vad man håller på med så räcker en E8*00 alt Q9*50 hur länge som helst. Har 2 st själv samt byggt några stycken åt bekanta. När jag säger att den här datorn är snabbare än de som finns i butiken så tror de inte på det först. Vad? den kostade ju bara 1500-2000Kr och är 4-5 år gammalt system!! Sen efter en tid säger de att de känns rappare än "kamratens" nya dator.

Det var lite jobb att få ut det mesta från varje komponenent men det lönar sig i längden. Överklockning (20-30%) snabbaste minne, ny ssd, borttagning av allt onödigt i BIOS och Win7 och det viktigaste att välja komponeneter enligt behov (mestadels Duo eller Quad och grafikort)

Permalänk

Har funderat på att uppgradera mitt e8600 men hittils har jag inte hittat något som skulle löna sig. E8600 4150mhz , snabba minnnen och snabb ssd gör datorn knappast till en klen gamling.

Efter att ha simulerat min använding till max då har jag slutat tänka på att uppgradera. Startade alla mina program som jag använder samtidigt + lite till +HD film + youtube och till slut öppnade jag 30 flikar i Firefox samtidigt. Det blev inga frysmomenter alls och datorn kunde användas hela tiden som om det var idle.

Testade sen samma sak men 2Gb RAM och förväntade mig ett slöare system. Det var det verkligen inte!!
Konstigast var att när jag stängde firefoxen, frigordes minnet så mycket att det var mera ledigt än då datorn startades!!!!
otroligt att fast 20-25 program körs kvar så är processoranvändingen 1%

Därför struntar jag att öka minne från 4Gb.. 4Gb fungerar utmärkt.
Och resten också.

Permalänk
Medlem

Min 775 klarar diablo 3 på medel utan problem med cpu Överklockning.
Klarar nog mer men behövs inte.
Är förvånad över datorns prestanda och räker att göra en sak i taget

Snart ska jag uppgradera och dottern får minna data delar i sin dator för att spela på. (3.5år)

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem

Jag körde denna setup ganska länge;

QX9650 @ 4Ghz
6GB RAM
GTX 580 @910Core
SSD
WINDOWS 7 Ultimate

Bra kylning osv, allt perfekt optimerat, en riktigt duglig dator i mina ögon, den kändes riktigt snabb vid allmänt datorbaserat arbete, men den s k e t ändå f u l l s t ä n d i g t ned sig i BF3 på banorna med mkt destruction, typ Karkand mfl...

S775, en av Intels bästa och mest långlivade plattformar som levererat tusentals timmar för mig i alla lägen, men alla vägar har ett slut
Den nya motorvägen stavas LGA 2011

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Skrivet av Gr8t:

Jag körde denna setup ganska länge;

QX9650 @ 4Ghz
6GB RAM
GTX 580 @910Core
SSD
WINDOWS 7 Ultimate

Bra kylning osv, allt perfekt optimerat, en riktigt duglig dator i mina ögon, den kändes riktigt snabb vid allmänt datorbaserat arbete, men den s k e t ändå f u l l s t ä n d i g t ned sig i BF3 på banorna med mkt destruction, typ Karkand mfl...

S775, en av Intels bästa och mest långlivade plattformar som levererat tusentals timmar för mig i alla lägen, men alla vägar har ett slut
Den nya motorvägen stavas LGA 2011

QX9650 --- har du den kvar??

Permalänk
Inaktiv

Inte jag, men frugan sitter på en QX9650. Den ska förhoppningsvis bytas ut snart dock.
Och så har vi en QX9770 liggandes.

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Inte jag, men frugan sitter på en QX9650. Den ska förhoppningsvis bytas ut snart dock.
Och så har vi en QX9770 liggandes.

Det var inga dåliga leksaker ni har hehehe

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dual-Tjur:

Det var inga dåliga leksaker ni har hehehe

Jodå. Håller ganska bra än.

Permalänk

Får räcka upp handen här. Har genom åren hållet mig up to date vad gäller hårdvara men kombinationen av mycket jobb och andra dyra prioriteringar (bil/cyklar/boende/younameit) har gjort att jag lagt det åt sidan sedan något år. Till hösten blir det dock en ny rigg av det fläskigare slaget: Corsair 900D, nån I7:a/motsvarande CPU, vattenkylning, SLI/CF, några SSD/HDD och 3st trevliga skärmar av okänd sort. Kanske dyker det upp något extra trevligt på roadmappen för 2013?

Riggen i signaturen används till lite ströspelande och htpc. Alla nya titlar fungera helt okej, försvånansvärt nog. Förr i tiden så fick burken det riktigt svettigt om man låg några hårdvarugenerationer efter. Idag verkar inte prestandakraven stiga i samma takt.

Vad gäller jobbet så arbetar jag remote på diverse extremt fläskiga servrar och skulle i princip kunna utveckla datalager/beslutsstödsystem på en tablet med RPC, tangentbord och eventuellt en mus.

Visa signatur

Eclipse G500A | ASUS ROG Strix X670E-F | Ryzen 9 7950X3D w/ Arctic Liquid Freezer II 360 | RTX 4090 | Samsung Oddysey G95SC OLED | Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 4TB | 128GB Kingston DDR5 6000MHz CL36 FURY |

Permalänk
Medlem

Efter byte av grafikkort så hänger riggen med ett tag till.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem

Slängde nyligen över min klockade QX9650 med dubbla 5870 till frugan som surfdator och bytte själv till en 3770K med extra allt.

Jösses jävlar vilken skillnad, vafan har jag suttit och nött min 775:a ett år för länge i onödan för?

(yep, jag kör BF3)

Permalänk

Upgraderade igår. Hade suttit på samma s775 moderkort i mera än 5 år. Har kört E4300, E6300, Q8400 och Q9300 på samma Asus P5k-bräda.

Hittade en som lokalt sålde sitt begagnade s1366 miderkort+ i7 950, slog till direkt.

Man märker skillnaden i BF3! (inte lika massvist i något annat dock :S)

Visa signatur

| Ryzen 5900X | 32GB DDR4-3200 | Asus RTX3080 OC | Samsung M2 1TB | 750W 80+Platinum

Permalänk
Medlem

Jag kör med 775 och Q9450 och prestandan räcker gott, det är fördelen när man inte spelar så mycket då räcker prestandan till väldigt länge. Med en Samsung 830 SSD går den som tåget tycker jag. Har kompletterat med ett USB 3 kort på PCI-Express eftersom moderkortet saknar USB 3. Jag kör standardklock på processorn nu så jag får väl ta och skrämma upp den lite sen om det skulle behövas mer prestanda.