XBMC 12.0 "Frodo" redo för nedladdning

Permalänk
Melding Plague

XBMC 12.0 "Frodo" redo för nedladdning

Utvecklarna bakom XBMC rullar ut version 12.0 av det populära mediacentret. Ändringsloggen avslöjar bland annat officiellt stöd för Android och Raspberry Pi, samt en ny ljudmotor och förbättrad funktion med Airplay.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Entusiast

Då vet jag vad jag ska göra ikväll då...
För mig är versionen till Android mest intressant. Kanske är dags att ta en titt på att flytta ut databasen till mediaserver igen. Jag fick det aldrig att fungera bra på XBMC 10 och har inte orkat testa igen med 11 som skulle vara bättre. Vore ju lite kul att kunna börja kolla på en film på datorn och sedan kunna hoppa över till telefonen eller laptopen och kolla klart där utan att man ska behöva komma ihåg var man slutade.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Skulle va nice om de fixade netflix-addonen, så att man inte bara skickas vidare till webbläsaren.

Visa signatur

word

Permalänk

En fråga vad är användning området för detta om man skulle köra in det på till exmpel Nexus 7? Alternativt en xbox360, kommer man på den kunna spela upp allt?

Visa signatur

SSD 970 EVO 500GB, Samsung 850 evo, MODERKORT Asus x370 Prime Pro CPU Ryzen 7 3700x RAM Corsair 16GB 3200Mhz GRAFIKKORTRTX 2080 Kylning Be Quiet Pure Rock Chassi Fractal Design Define R5 Nättagregat Corsair 1000 W|

Permalänk
Medlem

Är faktiskt sugen på att köra TV via XBMC. Någon som har erfarenhet av det?

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av nivv:

Är faktiskt sugen på att köra TV via XBMC. Någon som har erfarenhet av det?

Det står ju att det är nytt...

Permalänk
Medlem

Skulle ju vara skönt att slippa växla mellan Windows media center och XBMC beroende på om jag vill se Live-TV eller ej. Om det fungerar bra. Har DVBLink back-end installerad redan men tror den är en begränsad version avsedd för WMC. Får se hur jobbigt det blir att få programguide etc att fungera..

Prövade frodo två ggr under betastadiet och det fungerade riktigt riktigt dåligt för mig så hoppas de klämt många buggar sen dess

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Hjälpsam

Nu pratar vi multiplattform. SNYGGT jobbat XMBC Riktigt glad för Pi och Android stöd, skall kikas mer på helt klart.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Entusiast
Skrivet av CebitZeros:

En fråga vad är användning området för detta om man skulle köra in det på till exmpel Nexus 7? Alternativt en xbox360, kommer man på den kunna spela upp allt?

Ironiskt nog finns det inget stöd alls för Xbox längre. Det har aldrig funnits till Xbox 360 och de la ner det officiella stödet till Xbox för ett par år sedan. Finns dock en alternativ version som fortfarande fungerar til Xbox. Det är ju Open source så det är fritt fram att modda som man vill i princip. Första Voddler var ju baserat på XBMC och den bland Applefolk så populära Plex är också baserad på XBMC.

Användningsområdet är som mediacenter och inte som mediaspelare typ. Alltså mer än något för att bara titta på film och lyssna på musik genom. Det ger ett smidigare interface som till exempel ger dig en snygg meny med filmomslag att bläddra igenom. Man kan också få lite information om filmerna och så vidare. För TV-serier markerar den också vilka avsnitt man sett.

Om tanken bara är att titta på enstaka filmklipp är det omotiverat krångligt för filbrowsern är bökig och den bygger på att den importerar alla filer till ett eget bibliotek. Så om du bara lägger över en film i taget eller ett par avsnitt så är det här fel mjukvara. För en surfplatta är nog någon form av mediaserver att streama från rekommenderat.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Saknar fortfarande stöd för 3D

Permalänk
Medlem

Härligt! Det åker in med en gång i mitt mediacenter!

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Medlem

Fortfarande inte stöd för Blu-Ray?

Permalänk
Medlem
Skrivet av exodeus:

Fortfarande inte stöd för Blu-Ray?

Tror aldrig de kommer kunna erbjuda stöd för det och fortfarande hålla programmet gratis och öppet då mediamaffian vill ha gott om licenspengar för att tillåta blu-ray playback i ett program.

Men om du har AnyDVD-HD installerat på burken så kommer du kunna spela upp videoströmmarna från en Blu-Ray i xbmc. Man får bläddra sig fram till enheten och välja 0001.mts eller vad filen heter för att starta filmen.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Hjälpsam

Just tryckt in XBMC för Android på min HTC One X (tegra3), tyvärr är det fortfarande lite segt med 720p .mkv filer

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Fluf:

Just tryckt in XBMC för Android på min HTC One X (tegra3), tyvärr är det fortfarande lite segt med 720p .mkv filer

Kan meddela att Tears of Steel i 720p (mkv) flöt finfint på min Nexus 7. Kollade aldrig exakt hur den är kodad dock, du kan ladda ned själv och testa.

EDIT: Det är vanlig H.264/AVC MP i 4 Mbit/s, inga konstigheter.

General Unique ID : 219417568721315778282636705922422557087 (0xA512495E205207E1430EF78D35CA499F) Complete name : C:\Users\Emil Björklund\Desktop\tears_of_steel_720p.mkv Format : Matroska Format version : Version 2 File size : 365 MiB Duration : 12mn 14s Overall bit rate : 4 168 Kbps Writing application : HandBrake 0.9.8 Writing library : libmkv 0.6.5 Video ID : 1 Format : AVC Format/Info : Advanced Video Codec Format profile : Main@L3.1 Format settings, CABAC : Yes Format settings, ReFrames : 4 frames Codec ID : V_MPEG4/ISO/AVC Duration : 12mn 14s Nominal bit rate : 4 000 Kbps Width : 1 280 pixels Height : 534 pixels Display aspect ratio : 2.40:1 Frame rate mode : Constant Frame rate : 24.000 fps Color space : YUV Chroma subsampling : 4:2:0 Bit depth : 8 bits Scan type : Progressive Bits/(Pixel*Frame) : 0.244 Writing library : x264 core 120 Encoding settings : cabac=1 / ref=1 / deblock=1:0:0 / analyse=0x1:0x111 / me=hex / subme=2 / psy=1 / psy_rd=1.00:0.00 / mixed_ref=0 / me_range=16 / chroma_me=1 / trellis=0 / 8x8dct=0 / cqm=0 / deadzone=21,11 / fast_pskip=1 / chroma_qp_offset=0 / threads=12 / sliced_threads=0 / nr=0 / decimate=1 / interlaced=0 / bluray_compat=0 / constrained_intra=0 / bframes=3 / b_pyramid=2 / b_adapt=1 / b_bias=0 / direct=1 / weightb=1 / open_gop=0 / weightp=1 / keyint=240 / keyint_min=24 / scenecut=40 / intra_refresh=0 / rc_lookahead=10 / rc=2pass / mbtree=1 / bitrate=4000 / ratetol=1.0 / qcomp=0.60 / qpmin=3 / qpmax=69 / qpstep=4 / cplxblur=20.0 / qblur=0.5 / ip_ratio=1.40 / aq=1:1.00 Language : English Default : Yes Forced : No Color primaries : BT.709 Transfer characteristics : BT.709 Matrix coefficients : BT.709 Audio ID : 2 Format : AAC Format/Info : Advanced Audio Codec Format profile : LC Codec ID : A_AAC Duration : 12mn 14s Channel(s) : 2 channels Channel positions : Front: L R Sampling rate : 44.1 KHz Compression mode : Lossy Language : English Default : Yes Forced : No

Dold text
Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Tror aldrig de kommer kunna erbjuda stöd för det och fortfarande hålla programmet gratis och öppet då mediamaffian vill ha gott om licenspengar för att tillåta blu-ray playback i ett program.

Men om du har AnyDVD-HD installerat på burken så kommer du kunna spela upp videoströmmarna från en Blu-Ray i xbmc. Man får bläddra sig fram till enheten och välja 0001.mts eller vad filen heter för att starta filmen.

Ursäkta ?? Vi stödjer visst blu-ray uppspelning, testa att slå på "stacking" i Videos, så kanske det fungerar bättre. Självklart tar inte XBMC bort skyddet. Det får man använda 3:dje parts mjukvara för.

Visa signatur

"All thinking men are atheists"
-Ernest Hemingway

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Tror aldrig de kommer kunna erbjuda stöd för det och fortfarande hålla programmet gratis och öppet då mediamaffian vill ha gott om licenspengar för att tillåta blu-ray playback i ett program.

Men om du har AnyDVD-HD installerat på burken så kommer du kunna spela upp videoströmmarna från en Blu-Ray i xbmc. Man får bläddra sig fram till enheten och välja 0001.mts eller vad filen heter för att starta filmen.

Jodå, du kan spela Bluray med XBMC. Dock inte från skiva, men man behöver inte AnyDVD eller något sådant.

Jag använder XBMC på min platta ibland för att sonen 3år vet hur man navigerar i det eftersom vi har det på HTPC:n också.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av nivv:

Är faktiskt sugen på att köra TV via XBMC. Någon som har erfarenhet av det?

Skrivet av Ignostic:

Det står ju att det är nytt...

Har funnits PVR-versioner av XBMC länge men det är väll först iom detta som det stöds officiellt.
Har kört Frodo sedan första RCn (Win/OSX) och det har fungerat stabilt för mig iaf med TV, programguide osv, några småbuggar bara.
Använder tvheadend som backend på NASen, endast djungeltv dock (SVT1/2 HD, 6, 4 osv).

Permalänk
Medlem
Skrivet av nivv:

Är faktiskt sugen på att köra TV via XBMC. Någon som har erfarenhet av det?

Jag har kört det i ca ett år, fungerar kanon.

Kör också tvheadend som backend, dock med betalkanaler också (kör programkortet i en usb-kortläsare kopplad till en raspberry pi)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lojden:

Jag har kört det i ca ett år, fungerar kanon.

Kör också tvheadend som backend, dock med betalkanaler också (kör programkortet i en usb-kortläsare kopplad till en raspberry pi)

Låter finemang! Är det comhem eller? Kan du spela in också?

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Inaktiv

Någon chans att man någongång kan få köra streaming som Viaplay/Netflix via sin Raspberry med XBMC, eller är det bara en våt dröm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nivv:

Låter finemang! Är det comhem eller? Kan du spela in också?

Jepp jag har comhem och ja, både inspelning och timeshift fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lojden:

Jepp jag har comhem och ja, både inspelning och timeshift fungerar.

Vet du någon bra guide? Vilken box/instickskort är värt att använda osv?

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av nivv:

Vet du någon bra guide? Vilken box/instickskort är värt att använda osv?

Finns en tråd som är ok på xbmc forumet men det är inte så bökigt att få ordning på det om du är lite haj på linux, men om du ska köra en kortserver med oscam eller liknande så är det lite jobb att få till det. Jag använder ett usb-kort från sundtek http://sundtek.com/shop/Digital-TV-Sticks-oxid/Sundtek-MediaT... , det har bra stöd med drivrutiner osv för linux, om du nu hade tänkt köra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Någon chans att man någongång kan få köra streaming som Viaplay/Netflix via sin Raspberry med XBMC, eller är det bara en våt dröm?

Gissningsleken börjar nu!

Det har ju varit surr om att Netflix eventuellt kollar på HTML5 istället för Silverlight lösningen dom använder idag, men jag har inte läst något officiellt. Viaplay har jag inte hört något om, men man kan ju hoppas att dom hoppar av Microsoft tåget och väljer något annat som exempelvis HTML5. Jag tror vi båda tycker att det vore helt fenomenalt om alla dessa tjänster (HBO, Netflix, Viaplay osv) skulle kunna användas via ett addon i XBMC.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Perfekt till funday på söndag när alla iOS enheter ska jailbreakas

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av lojden:

Finns en tråd som är ok på xbmc forumet men det är inte så bökigt att få ordning på det om du är lite haj på linux, men om du ska köra en kortserver med oscam eller liknande så är det lite jobb att få till det. Jag använder ett usb-kort från sundtek http://sundtek.com/shop/Digital-TV-Sticks-oxid/Sundtek-MediaT... , det har bra stöd med drivrutiner osv för linux, om du nu hade tänkt köra det.

Nja, i så fall blir det nog windows. Aja, jag får kolla vidare

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av nivv:

Nja, i så fall blir det nog windows. Aja, jag får kolla vidare

Aha, ja ska du köra windows så finns det fler och enklare alternativ till tv-server, du kan kika här: http://wiki.xbmc.org/index.php?title=PVR/Backend

Här har du en guide för mediaportal tex: http://wiki.xbmc.org/index.php?title=PVR/Backend/MediaPortal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jodå, du kan spela Bluray med XBMC. Dock inte från skiva, men man behöver inte AnyDVD eller något sådant.

Jag använder XBMC på min platta ibland för att sonen 3år vet hur man navigerar i det eftersom vi har det på HTPC:n också.

/hulle.

Hur är det blu-ray om du inte spelar det från skiva? Då har du ju kringgått skyddet vid någon punkt ändå.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Jag provade denna guiden på min bärbara med Bluray och Eden. Det fungerade rätt bra.
http://lifehacker.com/5621471/how-to-enable-blu+ray-playback-...

Visa signatur

Cooler Master Cosmos 1000 | Intel Core-i7 3770K@4500MHz | Asus P8Z77-V Deluxe | Corsair 16GB 1866MHz@2133MHz | Corsait H100 | Asus HD7970 DC2@1050MHz | Asus Xonar DX | Corsair HX620W | Intel G2 160GB
|