Acer C710 Chromebook kommer till Sverige

Permalänk
Melding Plague

Acer C710 Chromebook kommer till Sverige

Efter starka försäljningssiffror i USA rustar Acer inför en bredare lansering av C710 Chromebook – troligtvis den första datormodellen med Googles operativsystem som hittar till Sverige.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas att priset kan hållas nere, ofta så blir det mycket dyrare i Sverige

Visa signatur

Spelburken: Intel Core i5 3570k @ 4,4 Ghz, HD7870 Crossfire, 8GB RAM, Skärmar: 3x Dell U2312HM Eyefinity
Asus Zenbook UX32VD, Nexus 6P
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Skalman:

Hoppas att priset kan hållas nere, ofta så blir det mycket dyrare i Sverige

De bör nog inte bli så mycket dyrare här netbooks kostade ju runt 1500 i början (för de som kom med linux) Och dessa känns ju som ett nytt försök av det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

De bör nog inte bli så mycket dyrare här netbooks kostade ju runt 1500 i början (för de som kom med linux) Och dessa känns ju som ett nytt försök av det.

Jo det är ju sant, vi får hoppas på det, skulle behöva en dator att ha i skolan bara för att ha och anteckna med, och min gamla eee pc 1000H är lite väl seg. Denna kanske skulle kunna vara något.

Visa signatur

Spelburken: Intel Core i5 3570k @ 4,4 Ghz, HD7870 Crossfire, 8GB RAM, Skärmar: 3x Dell U2312HM Eyefinity
Asus Zenbook UX32VD, Nexus 6P
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Netbook vibbar. Får hemska flashbacks av just Acer:s horribla dylika enheter.

Permalänk
Medlem

Hmm såg fel först och läste ASUS och tänkte shiet en sådan måste jag ha! Bara 2000:- så har man ju roligt på tåget iallafall och kanske slötitta på serier utomhus på sommaren Men sedan såg jag Acer och då försvann allt XD Tror dock inte den kommer vara så dålig iallafall så funderar ändå på att köpa en om det kommer några bra recentioner

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

bara 400 år efter lanseringen i usa........

Permalänk
Medlem

Snygg design för de priset! hoppas den känns lite bra som den ser ut.

Visa signatur

/W

| Fractal Design Arc | Asus p8z77-v | corsair CL9 vengence LP 16GB @1600mhz | IB 3770K @4.5Ghz | NZXT HALE 1000W 80+ Gold | MSI GTX580 Twinfrozr |

Permalänk
Medlem

skulle gärna kunna ta en sådan och sedan köra linux arch på den
Hade ju vart perfekt att ha på bussen och sitta och programmera på eller liknande

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Jag är faktiskt ganska intresserad, ultimat dator för en ekonomisk student.

Edit: eller ja, 3,5h batteri och inte så spännande processor. Nja. Kostar den under 1500-2000kr så är den fortfarande ett alterantiv.

Permalänk

Ful, plastig och tjock, men äntligen!

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Lär väl kosta 2999kr i Sverige då, minst..

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Skrivet av _Skalman:

Hoppas att priset kan hållas nere, ofta så blir det mycket dyrare i Sverige

Anledningen till att det blir dyrare i Sverige är för att vi betalar mer skatt.

Permalänk
Medlem

Rätta mig gärna om jag har fel, men är inte 1,1 Ghz väldigt, väldigt, dåligt för en nyare dator? Visserligen är väl C710:s målgrupp knappast gamers, men min gamla Netbook klockade 1,4 Ghz, vilket jag tyckte var för dåligt så jag införskaffade mig en ny.

Visa signatur

Peter Griffin for president

Permalänk
Medlem

Älskar utseendet på chrome OS.

Permalänk
Medlem

Vad är meningen med en 320GB hårddisk egentligen? Alltså vad ska man ha på ett webbaserat os?
Lika bra att köra på en liten SSD så går det fortare och så slipper man oväsendet som en hdd gör ifrån sig.
Varför inte en till exempel 32GB SSD? Borde vara tillräckligt för de få saker man kan ha på datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av w00t0b0t:

Rätta mig gärna om jag har fel, men är inte 1,1 Ghz väldigt, väldigt, dåligt för en nyare dator? Visserligen är väl C710:s målgrupp knappast gamers, men min gamla Netbook klockade 1,4 Ghz, vilket jag tyckte var för dåligt så jag införskaffade mig en ny.

Det är ett os som knappt kräver någon kraft jämfört med Windows.
Tar du till exempel Ubuntu på en sådan slö dator som du hade skulle den vara långt mycket snabbare än samma dator med Windows
och Chrome OS är ju ännu mindre krävande än vad Ubuntu är.

Permalänk
Medlem

Kostar som en netbook men kan göra mindre. Chrome-OS är en ploj och kommer floppa. Varför inte bara köra Android?

Permalänk

Jag har en Chromebook hemma, den är helt underbar. Tar cirka 5 sekunder att boota upp (vilken laptop klarar det?) och är faktiskt rätt snabb inne i operativsystemet. Fast allt man använder finns ju på webben så inte direkt något som tar någon kraft. Den har en batteritid på 5 timmar som jag har och är väldigt liten och lätt. Perfekta laptopen om det enda man behöver är tillgång till internet.

Visa signatur

ASUS X99 Deluxe DDR4 - Intel 5820k - GTX 1080Ti - 2x500GB 850 EVO - 16GB DDR4 RAM - Corsair RM 750W Gold.

Permalänk
Medlem

Chrome OS känns känns som man blir mer övervakad än man haft FRA som proxyserver.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Rätt cool men för klent batteri.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Haha, va kul. Kanske man kan få sig en liten titt på ChromeOS

Skrivet av Friterad:

Vad är meningen med en 320GB hårddisk egentligen? Alltså vad ska man ha på ett webbaserat os?
Lika bra att köra på en liten SSD så går det fortare och så slipper man oväsendet som en hdd gör ifrån sig.
Varför inte en till exempel 32GB SSD? Borde vara tillräckligt för de få saker man kan ha på datorn.

Ja fan. Precis vad jag tänkte.
Skulle hellre ha 32/64GB SSD med sinnessjukt snabb uppstart

Skrivet av w00t0b0t:

Rätta mig gärna om jag har fel, men är inte 1,1 Ghz väldigt, väldigt, dåligt för en nyare dator? Visserligen är väl C710:s målgrupp knappast gamers, men min gamla Netbook klockade 1,4 Ghz, vilket jag tyckte var för dåligt så jag införskaffade mig en ny.

Visst är det det, men samtidigt så är ju ChromeOS extremt mycket resurssnålare än vad Windows är.

Skrivet av Tobbe_Nilsson:

Jag har en Chromebook hemma, den är helt underbar. Tar cirka 5 sekunder att boota upp (vilken laptop klarar det?) och är faktiskt rätt snabb inne i operativsystemet. Fast allt man använder finns ju på webben så inte direkt något som tar någon kraft. Den har en batteritid på 5 timmar som jag har och är väldigt liten och lätt. Perfekta laptopen om det enda man behöver är tillgång till internet.

Låter gött. Det sitter en SSD i den va?

Permalänk
Skrivet av Tobbe_Nilsson:

Jag har en Chromebook hemma, den är helt underbar. Tar cirka 5 sekunder att boota upp (vilken laptop klarar det?) och är faktiskt rätt snabb inne i operativsystemet. Fast allt man använder finns ju på webben så inte direkt något som tar någon kraft. Den har en batteritid på 5 timmar som jag har och är väldigt liten och lätt. Perfekta laptopen om det enda man behöver är tillgång till internet.

Min Laptop med Win8 är inne i metrogränsnittet på 8 sekunder, klockat efter tryck på powerknappen. Inga 5 sekunder men fullt tillräckligt för mig, jag stänger dessutom nästintill aldrig av datorn. Viloläge går blixtsnabbt.

Permalänk
Medlem

Nej tack för min del.

Acer och Chrome känns som en mega hype.

Permalänk
Medlem

Så eee-pc.2 Ointressant, meningslöst och kommer hålla i nåt år precis som det förra försöket att utmana windows

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Inaktiv

Urk på Chrome OS, netbooks, Google och SkyNet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

11.6 tum och 1.1 GHz Celeron och 320 GB HDD låter ju inte så imponerande.

Borde va 13", 2 GHz ARM, solid-state disk.

Då vore det perfekt dator att ha hemma åt mamma, så slipper jag fixa när den får virus.

Permalänk
Avstängd

Har en laptop från Acer, men nu la webcammen bara av.
På deras hemsida så finns drivrutiner för olika saker men inte för deras Crystal Eye webcam.
Behöver den drivrutiner eller har den bara pajjat?

Permalänk
Medlem

Netbook hypen igen. Billiga plastiga underpresterande datorer, med OS som man knappt kan använda.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av w00t0b0t:

Rätta mig gärna om jag har fel, men är inte 1,1 Ghz väldigt, väldigt, dåligt för en nyare dator? Visserligen är väl C710:s målgrupp knappast gamers, men min gamla Netbook klockade 1,4 Ghz, vilket jag tyckte var för dåligt så jag införskaffade mig en ny.

Acer C710 Chromebook använder sig av en Sandy Bridge baserad Celeron, din gamla netbook använde sig av Atom. Även i Celeron smak så är SNB minst 3-4 gånger snabbare än Atom vid samma frekvens, så C710 är betydligt mycket snabbare än någon Atom-baserad netbook någonsin varit.

Även GPU-delen lär vara betydligt bättre, för den var riktigt långsam på Atom.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer