WD Green eller Red för larging i desktop?

Permalänk
Medlem

WD Green eller Red för larging i desktop?

Hej!

Jag behöver mer lagring och rimliga gränsen(pris/GB) ser ut att gå vid 3TB och då jag endast har Western Digital diskar(green) som jag är nöjda med så tänkte jag gå på samma märke även denna gången även om man hört mycket gott om Seagate.

Det har dock kommit en ny version som heter Red, denna ska vara anpassad för NAS(2-4 diskar) och 24/7 anvädning. Kvalitén sägs vara högre och hastigheten ska vara närmare 7200 rpm diskar. På papper ser helt enkelt Red ut att ge mer prestanda och kvalité jämfört med Green.

Frågan är nu varför jag borde ta en Green istället för Red till min desktop dator för mass lagring(ej OS eller spel)? Min desktop stängs av en gång per dag och ingen raid används.

Har sett något förslag om att man ska slå på raid om man ska köra en Red disk i en desktop dator?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Som du själv har konstaterat så är Red främst avsett för NAS.

Vad handlar det om för typ av lagring?

RAID slår du på om du har några diskar som du vill köra i RAID.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Hej!

Jag behöver mer lagring och rimliga gränsen(pris/GB) ser ut att gå vid 3TB och då jag endast har Western Digital diskar(green) som jag är nöjda med så tänkte jag gå på samma märke även denna gången även om man hört mycket gott om Seagate.

Det har dock kommit en ny version som heter Red, denna ska vara anpassad för NAS(2-4 diskar) och 24/7 anvädning. Kvalitén sägs vara högre och hastigheten ska vara närmare 7200 rpm diskar. På papper ser helt enkelt Red ut att ge mer prestanda och kvalité jämfört med Green.

Frågan är nu varför jag borde ta en Green istället för Red till min desktop dator för mass lagring(ej OS eller spel)? Min desktop stängs av en gång per dag och ingen raid används.

Har sett något förslag om att man ska slå på raid om man ska köra en Red disk i en desktop dator?

Föreslår först och främst att du läser på RAID http://en.wikipedia.org/wiki/RAID och bestämmer dig för om det är något du vill ha. Du kan få högre hastighet eller säkerhetskopior på all data enkelt förklarat.

Du jämför green och red lite för enkelt. Dessa är helt olika diskar med helt olika målgrupper och framför allt olika pris. En liten notis är också att Green inte brukar rekommenderas till RAID. Desssa hade tidigare problem med att dom stängde av sig själva (energisparning) även när dom inte skulle det nämligen.

EDIT
Visar sig att hårddiskmarknaden har haft konstiga saker för sig nu under återhämtningen efter översvämningarna och att min kunskap på ämnet är lite föråldrad. RED kostar inte särskilt mycket mer (100kr dyrare på netonnet) och jag hade helt klart valt dessa över green. Frågan är då mest om du vill köpa flera små för att köra RAID eller köpa en stor. Min setup:

Personligen kan jag rekommendera RAID om du har råd. Jag kör 2x1TB Seagate diskar i datorn (RAID 0 för hastighet) och 2x3TB Seagate i NASen (Raid 1 för säkerhet).

Dold text
Permalänk
Medlem

Hej!

Jag vet var Raid innebär och visst skulle jag väldigt gärna vilja köra alla diskar som en enda stor disk men det finns en rad problem med Raid som ni säger. Först och främst har jag bara Green diskar idag och de ska inte vara de bästa för Raid som ni säger, dessutom så förlorar man alltid en disk för checksums om man nu inte är villig att förlora all data bara för en disk går ner.

I detta fallet kommer disken endast lagra media som i viss mån kommer streamas till XBMC.

Jag vet att Green och Red är totalt olika diskar men jag har läst en del inlägg där man sagt att Red är totalt sätt en bättre disk men jag har inte fått kläm på om man menar endast för NAS eller även för Desktop. Vad händer om man stoppar en Red disk i en desktop, på vilket vis kommer den prestera sämmre än en Green disk?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gublo:

Visar sig att hårddiskmarknaden har haft konstiga saker för sig nu under återhämtningen efter översvämningarna och att min kunskap på ämnet är lite föråldrad. RED kostar inte särskilt mycket mer (100kr dyrare på netonnet) och jag hade helt klart valt dessa över green. Frågan är då mest om du vill köpa flera små för att köra RAID eller köpa en stor.

Ja precis det är just detta som jag är inne på, d.v.s vad finns det för anledning till att inte köra Red.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Hej!

Jag vet var Raid innebär och visst skulle jag väldigt gärna vilja köra alla diskar som en enda stor disk men det finns en rad problem med Raid som ni säger. Först och främst har jag bara Green diskar idag och de ska inte vara de bästa för Raid som ni säger, dessutom så förlorar man alltid en disk för checksums om man nu inte är villig att förlora all data bara för en disk går ner.

I detta fallet kommer disken endast lagra media som i viss mån kommer streamas till XBMC.

Jag vet att Green och Red är totalt olika diskar men jag har läst en del inlägg där man sagt att Red är totalt sätt en bättre disk men jag har inte fått kläm på om man menar endast för NAS eller även för Desktop. Vad händer om man stoppar en Red disk i en desktop, på vilket vis kommer den prestera sämmre än en Green disk?

Nu vill inte jag vara jobbig och lägga till fler val men det finns ju faktiskt en diskserie från varje företag som är till för videostreaming http://wdc.com/en/products/products.aspx?id=150 http://www.seagate.com/internal-hard-drives/consumer-electronics/sv35/

Permalänk
Medlem

Hej snowjim varför skaffar du inte Hybridhårdisk?

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Skrivet av SnowJim:

Hej!

Jag vet var Raid innebär och visst skulle jag väldigt gärna vilja köra alla diskar som en enda stor disk men det finns en rad problem med Raid som ni säger. Först och främst har jag bara Green diskar idag och de ska inte vara de bästa för Raid som ni säger, dessutom så förlorar man alltid en disk för checksums om man nu inte är villig att förlora all data bara för en disk går ner.

I detta fallet kommer disken endast lagra media som i viss mån kommer streamas till XBMC.

Jag vet att Green och Red är totalt olika diskar men jag har läst en del inlägg där man sagt att Red är totalt sätt en bättre disk men jag har inte fått kläm på om man menar endast för NAS eller även för Desktop. Vad händer om man stoppar en Red disk i en desktop, på vilket vis kommer den prestera sämmre än en Green disk?

Jag skulle kört på Green, RED är bara avsett för att fungera bättre på en NAS som inte går att konfa på samma sätt som en dator. Om du ska köra RAID så kan RED-disken vara bättre lämpad. Green räcker gott och väl till att lagra filer på vilket jag förutsätter är syftet.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 5 1600 @ 3.2 GHz | 16 DDR4@3000 MHz| Asus Prime B350-Plus | GTX 1050 Ti 4GB| Fractal Design 550W |Samsung SSD 960 256 GB HTPC: Intel Celeron J1900@2 GHz| Asrock Q1900-ITX| 4GB DDR3L| Corsair Force 3 SSD 120 GB| WinTV HVR-2205 Laptop: Intel i5-8300H @2.3 GHz| GTX 1050 2 GB| 8 GB DDR SDRAM| SSD 256 GB NAS: Synology DS214play 3 TB

Permalänk
Medlem

Jag har ett helt gäng med Green men senast köpte jag en red mestadels på grund av den längre garantin, att den är gjord för 24/7 drift och att den kostade bara 100kr mer än en Geen. Bara den längre garantitiden är värd den extra kostnaden.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Jag har ett helt gäng med Green men senast köpte jag en red mestadels på grund av den längre garantin, att den är gjord för 24/7 drift och att den kostade bara 100kr mer än en Geen. Bara den längre garantitiden är värd den extra kostnaden.

Ja jag är inne lite på samma spår, du har inte behövt göra något särskilt med Red disken? Den fungerar perfekt out of the box utan raid?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av skrutten84:

Jag skulle kört på Green, RED är bara avsett för att fungera bättre på en NAS som inte går att konfa på samma sätt som en dator. Om du ska köra RAID så kan RED-disken vara bättre lämpad. Green räcker gott och väl till att lagra filer på vilket jag förutsätter är syftet.

Jo att Red diskar är lämpade för NAS vet vi redan men vi vet också att Red ger längre garanti och bättre kvalité så vad kommer nackdelen vara med Red disken i en vanlig dekstop setup? Denna fråga verkar svårt att få svar på.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gublo:

Nu vill inte jag vara jobbig och lägga till fler val men det finns ju faktiskt en diskserie från varje företag som är till för videostreaming http://wdc.com/en/products/products.aspx?id=150 http://www.seagate.com/internal-hard-drives/consumer-electronics/sv35/

hmm ja det verkar ju vara en bladning? har runt samma pris : http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=856733 men verkar lite nyare då det inte finns några betyg.

Vet du mer om denna disken? Är den att föredra över både Green och Red för vanlig desktop? Och varför?

Edit : Red verkar kommit senare och är den som folk föredrar över av-gp men jag vet inte varför.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

hmm ja det verkar ju vara en bladning? har runt samma pris : http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=856733 men verkar lite nyare då det inte finns några betyg.

Vet du mer om denna disken? Är den att föredra över både Green och Red för vanlig desktop? Och varför?

Edit : Red verkar kommit senare och är den som folk föredrar över av-gp men jag vet inte varför.

Har helt ärligt ingen aning om vad skillnaden är. Betyg på prisjakt ska man alltid ta med en nypa salt ändå då det oftast bara är dom som är missnöjda som skriver

Känns helt klart som att RED är vägen att gå i det här fallet. Som sagt innan är den längre garantin värd mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Jo att Red diskar är lämpade för NAS vet vi redan men vi vet också att Red ger längre garanti och bättre kvalité så vad kommer nackdelen vara med Red disken i en vanlig dekstop setup? Denna fråga verkar svårt att få svar på.

Red ska inte vara en helt annan disk mot green som det skrivits i tråden. Red är i princip en upp-hottad green-disk som gjorts om lite för 24/7 och anpassad för raid.

Den nackdel jag läst om red är att den har sämre access-tid, men det kommer ju inte göra mycket på en lagringsdisk skulle jag gissa.

Även jag ställer mig denna fråga om jag ska köpa en red - jag har datorn på 24/7 och det kommer att köras torrents på disken dygnet runt. Jag har haft några "vanligs" diskar som gått sönder tidigare så just 24/7-drift och längre garanti lockar!

Alla säger i dessa trådar "red är för raid eller nas", men det vi redan om. Frågan är om det skiljer något mot green som ensam lagringsdisk. Om det inte är någon stor skillnad är det för mig ett självklart val attköra på en eeller flera Red-diskar. Det läste jag även i någon recension där de i princip sa att green-disken som är typ $10 billigare blir rätt onödig i sortimentet iom red och dess bättre funktioner, bättre garanti och 24/7 drift.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro