SSD-jäveln dog och BIOS vägrar känna igen honom

Permalänk
Medlem

SSD-jäveln dog och BIOS vägrar känna igen honom

Var hälsad och välkommen till min lilla hjälpsökande tråd!

Kort historia för dig som kan läsa och letar efter detaljer som kan vara viktiga:

Det hade gått 8 månader sen jag byggt min dator som kostat över 9000 kr och de senaste 2 månaderna hade jag missbrukat RTS-(Real Time Strategy)spel extremt, men stabilt. Och så, lördagen den 27-12-2012, dvs för 5 dagar sen skedde det -en katastrof som nekat mig mitt dagliga missbruk av RTS-spel, rasistiska nättidningar och Flashback. En förödelse som tvingat mig att tänka och reflektera 333% mer än vanligt, att umgås med familjen, att röra på mig - att leva ett annat liv... Visserligen har det haft vissa fördelar men det allra viktigaste jag insett är den olycka och sorg jag lever i, speciellt utan dator. Med datorn är jag hel och på nätets sköna trådar är jag allt jag vill och kan tänka mig vara.

Likt jag gjort de senaste 2 månaderna, satt jag i lördags och spelade mitt härliga favoritspel Dawn of War - Dark Crusade som jag gjort 0,5% av mitt liv. Jag tillhör den lilla mängd döende spelare där (50 players online samtidigt klockan 16:00-24:00 dagligen ungefär) men också en ännu mindre subgrupp där, nämligen nn(no noobs)-spelarna - en elitgrupp bestående av mestadels gamla spelare vilka spelat tusentals matcher och spenderat flertal procent av sina liv där, nördar som blir förbannade och fyllda med hat så fort de möter en någon som kan uppfattas som "noob" enligt deras tycke och bannlyser dem från sina nn-games genom en varierande kombination av vulgära och nedsättande ord.

Låter det icke underbart? För det är det, tro mig. Men det är inte något jag kan uppleva nu för när jag satte på datorn i lördags så fick jag ett ovanligt men ack så sorgligt meddelande på datorskärmen efter BIOS-startup-skärmen: "Boot disk inaccasible", eller nåt i den stilen istället för att ladda min SSD som är prio1 på boot-listan. Jag provade med andra SATA-kablar, andra SATA-portar men endast i onödan för inget har ändrats än idag. BlIndOS ser icke min SSD utan endast min HDD. Jag återställde BIOS, fixade till SSD-kompatibla inställningar men nej. Han blev bara 8 månader. Vila i frid.

Dold text

Tydlig redogörelse för relevant fakta:
SSDn funkade felfritt i 8 månader.
SSDn (Corsair Force 3 120 GB) har jag icke modifierat, firmware har inte uppdaterats etc. Jag har endast installerat OS på den och lite annan skit (spel, etc.) och lagrat lite filer på den.
Jag satte på datorn i lördags och SSDn fungerade icke då och var oåtkomlig. BIOS kunde ej hitta den.
Jag har provat alternativa SATA-kablar och uttag vilket ej fungerat, medan andra lagringskomponenter fungerar strålande.

Tillåt mig presentera min komponentlista:
Datorkomponenter
Tyvärr så köptes de flesta delarna hos Cdon.com, något djupt ångerfullt. Jag borde även ha köpt en AMD-processor istället, mycket mer prisvärd och Monopol-Intel behöver konkurrens.

FRÅGOR
EDIT:

Varför saboterar och fördröjer Cdon ärendet?
Hur besegrar man pengadyrkande rovdjursföretag?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Govava:

Vad kan jag göra med skiten (SSDn)?

Kanske det helt enkelt är så att den gått sönder och du inte kan/ska göra någonting. Har du tagit kontakt med CDON (om det var därifrån du köpte den?) CDON kundservice

Permalänk
Medlem

RMA.

Jag är inne på min tredje, för exakt samma problem.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Hur ska jag bevisa att det inte var jag som tog sönder SSDn? Bevisbördan ligger nämligen på mig.

CDON har hållit käften i 3 dagar nu och vägrar svara på mina frågor.

Permalänk

Bara göra en vanlig RMA Hur ska du ha pajat den lixom? att använda den är ju vad den är byggd för, finns det inga ytliga fel så lär dom knappast yttra på att det är ditt fel heller och gör dom det så lär dom knappast ha många kunder kvar efter det!

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Govava:

Hur ska jag bevisa att det inte var jag som tog sönder SSDn? Bevisbördan ligger nämligen på mig.

CDON har hållit käften i 3 dagar nu och vägrar svara på mina frågor.

Ta ut det på garanti, inte reklamation. Du behöver i princip aldrig "bevisa" något under garanti om inte den är uppenbart skadad synligt. Garanti har nästan alltid bättre villkor än reklamation. Kontakta CDON och säg att den är trasig, och att du vill byta ut den på garantin. Nämn aldrig reklamation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Govava:

Var hälsad och välkommen till min lilla hjälpsökande tråd!

Kort historia för dig som kan läsa och letar efter detaljer som kan vara viktiga:

Det hade gått 8 månader sen jag byggt min dator som kostat över 9000 kr och de senaste 2 månaderna hade jag missbrukat RTS-(Real Time Strategy)spel extremt, men stabilt. Och så, lördagen den 27-12-2012, dvs för 5 dagar sen skedde det -en katastrof som nekat mig mitt dagliga missbruk av RTS-spel, rasistiska nättidningar och Flashback. En förödelse som tvingat mig att tänka och reflektera 333% mer än vanligt, att umgås med familjen, att röra på mig - att leva ett annat liv... Visserligen har det haft vissa fördelar men det allra viktigaste jag insett är den olycka och sorg jag lever i, speciellt utan dator. Med datorn är jag hel och på nätets sköna trådar är jag allt jag vill och kan tänka mig vara.

Likt jag gjort de senaste 2 månaderna, satt jag i lördags och spelade mitt härliga favoritspel Dawn of War - Dark Crusade som jag gjort 0,5% av mitt liv. Jag tillhör den lilla mängd döende spelare där (50 players online samtidigt klockan 16:00-24:00 dagligen ungefär) men också en ännu mindre subgrupp där, nämligen nn(no noobs)-spelarna - en elitgrupp bestående av mestadels gamla spelare vilka spelat tusentals matcher och spenderat flertal procent av sina liv där, nördar som blir förbannade och fyllda med hat så fort de möter en någon som kan uppfattas som "noob" enligt deras tycke och bannlyser dem från sina nn-games genom en varierande kombination av vulgära och nedsättande ord.

Låter det icke underbart? För det är det, tro mig. Men det är inte något jag kan uppleva nu för när jag satte på datorn i lördags så fick jag ett ovanligt men ack så sorgligt meddelande på datorskärmen efter BIOS-startup-skärmen: "Boot disk inaccasible", eller nåt i den stilen istället för att ladda min SSD som är prio1 på boot-listan. Jag provade med andra SATA-kablar, andra SATA-portar men endast i onödan för inget har ändrats än idag. BlIndOS ser icke min SSD utan endast min HDD. Jag återställde BIOS, fixade till SSD-kompatibla inställningar men nej. Han blev bara 8 månader. Vila i frid.

Dold text

Tydlig redogörelse för relevant fakta:
SSDn funkade felfritt i 8 månader.
SSDn (Corsair Force 3 120 GB) har jag icke modifierat, firmware har inte uppdaterats etc. Jag har endast installerat OS på den och lite annan skit (spel, etc.) och lagrat lite filer på den.
Jag satte på datorn i lördags och SSDn fungerade icke då och var oåtkomlig. BIOS kunde ej hitta den.
Jag har provat alternativa SATA-kablar och uttag vilket ej fungerat, medan andra lagringskomponenter fungerar strålande.

Tillåt mig presentera min komponentlista:
Datorkomponenter
Tyvärr så köptes de flesta delarna hos Cdon.com, något djupt ångerfullt. Jag borde även ha köpt en AMD-processor istället, mycket mer prisvärd och Monopol-Intel behöver konkurrens.

FRÅGOR
EDIT:

Eftersom det hade gått 8 månader (6 är gränsen) så ligger bevisbördan på mig. Jag behöver alltså bevisa att det inte var jag som tog sönder SSDn utan att det var näringsidkarens (CDON) fel. Hur ska jag göra det?

Du har väl garanti om SSDn bara är 8 månader. 6 månadersregeln gäller vid reklamationer.

Permalänk
Medlem

Corsair RMA ska väl göras till Corsair direkt? Vet att min bror har skickat in två stycken till corsair även hans två corsair headsets skickades direkt till corsair. Så du behöver inte ta det med CDON.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Hej;
-och tråkigt med det som har hänt.

Har du provat ssd´n i en annan dator? Uppdaterat BIOS till den senaste(moderkort)? Då slipper du onödiga frågor senare.

Visa signatur

"As they fall asleep,
Will robots dream of electric sheep?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Govava:

Eftersom det hade gått 8 månader (6 är gränsen) så ligger bevisbördan på mig. Jag behöver alltså bevisa att det inte var jag som tog sönder SSDn utan att det var näringsidkarens (CDON) fel. Hur ska jag göra det?

Jag tror inte att CDON riktigt förstår ordet "garanti".
Det behöver inte nödvändigtvis vara någons fel, men faktum är att CDON har garanterat dig att produkten ska fungera till dess att garantitiden löper ut.
Gör den inte det så får de helt enkelt lov att byta ut den, oavsett om felet beror på något de själva gjort fel(de kan ju knappast göra fel eftersom de bara lagt den i ett paket och skickat ut den) eller något helt annat. Undantaget är ren fysisk åverkan, men det är ju svårt att hävda på en till synes "hel och ren" SSD. Om du nu får skicka tillbaka den, se till att emballera riktigt ordentligt!

Stå på dig! Länka gärna till den här tråden och skriv att det helt klart är ett typfel på den här SSD:n. Inet har som sagt bytt min två gånger (hittills), och om jag minns rätt så var bara den första inom den där "6-månadersperioden".

Permalänk
Medlem
Skrivet av OWNEG:

Hej;
-och tråkigt med det som har hänt.

Har du provat ssd´n i en annan dator? Uppdaterat BIOS till den senaste(moderkort)? Då slipper du onödiga frågor senare.

Det är nog rätt kört, jag hade som sagt exakt samma problem och det kunde lika gärna suttit en gatsten i SATA-porten. De blir "bricked" i ordets rätta bemärkelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Jag tror inte att CDON riktigt förstår ordet "garanti".
Det behöver inte nödvändigtvis vara någons fel, men faktum är att CDON har garanterat dig att produkten ska fungera till dess att garantitiden löper ut.
Gör den inte det så får de helt enkelt lov att byta ut den, oavsett om felet beror på något de själva gjort fel(de kan ju knappast göra fel eftersom de bara lagt den i ett paket och skickat ut den) eller något helt annat. Undantaget är ren fysisk åverkan, men det är ju svårt att hävda på en till synes "hel och ren" SSD. Om du nu får skicka tillbaka den, se till att emballera riktigt ordentligt!

Stå på dig! Länka gärna till den här tråden och skriv att det helt klart är ett typfel på den här SSD:n. Inet har som sagt bytt min två gånger (hittills), och om jag minns rätt så var bara den första inom den där "6-månadersperioden".

Tackar, kära mednördar. Jag hotade dem med att dela min erfarenhet hos dem med Sweclockers och Flashback och deras ursäkt för att ha ignorerat mig i över en vecka var:

"Vi ber om ursäkt för att vår svar uteblivit. Det verkar som att ditt ärende fastnade i vårt system och därför dök det inte upp förrän eftermiddagen den 18e hos oss."

Nu har de skickat en fraktsedel som jag ska använda för att skicka tillbaka SSDn i utbyte mot mina pengar.

Blir Inet i framtiden hursomhelst istället för det här pengadyrkande rovdjursföretaget.

Rasistiska hälsningar
G

Permalänk
Medlem

Sanslöst - jag fick min RMA-ansökan idag och ska tydligen se till att Cap Tech får min SSD idag också.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dagbro:

RMA.

Jag är inne på min tredje, för exakt samma problem.

Låter som en SSD man bör köpa... NOT!!!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Har en Intel 330 methinks, funkat felfritt sen den kom ut i butik 2012.
Go intel :3

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |