Netflix vägrar att ta bort uppgifter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Fast skimming och dataintrång är ju två vitt skillda saker...

Dessutom så står ju det i avtalet att dom lagrar uppgifterna i tolv månader, är man paranoid av sig bör man inte använda såna tjänster i så fall eller regga ett e-kort

Jo jag vet, poängen var att man inte ska lita på att banken fixar allt i alla lägen.
E kort är inte alls dumt, man ska egentligen vara väldigt försiktig med kortet som är kopplat till stor del av ens pengar.

Permalänk
Medlem

Det snackas mycket om E-kort och det är ju säkert jättebra, men alla banker erbjuder inte det. Min bank gör det inte, har Länsförsäkringars bank.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Det snackas mycket om E-kort och det är ju säkert jättebra, men alla banker erbjuder inte det. Min bank gör det inte, har Länsförsäkringars bank.

Men med länsförsäkringar så kan väl folk inte göra ett smack om de inte har dosan så det spelar ju ingen större roll eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Men med länsförsäkringar så kan väl folk inte göra ett smack om de inte har dosan så det spelar ju ingen större roll eller?

vad snackar du om? klart man inte behöver en dosa för att göra kortbetalningar. Det fungerar ju såklart på samma sätt som alla banker.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Sparar inte typ inet och cdon och dem dina uppgifter också för att du ska kunna handla lättare och snabbare? Visst om dem sparar det en stund (1år) men det blir ju bara lättare för dig som kund att komma tillbaka till tjänsten och ta en månad till utan att fylla i alla uppgifter igen. Visst kan man tycka att dem borde ha en permanent ta bort om man verkligen verkligen vill avsluta sitt abonnemang men tror inte det är någon webbutik/tjänst som gör det alls idag så varför bli så arg på lilla Netflix.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Sparar inte typ inet och cdon och dem dina uppgifter också för att du ska kunna handla lättare och snabbare? Visst om dem sparar det en stund (1år) men det blir ju bara lättare för dig som kund att komma tillbaka till tjänsten och ta en månad till utan att fylla i alla uppgifter igen. Visst kan man tycka att dem borde ha en permanent ta bort om man verkligen verkligen vill avsluta sitt abonnemang men tror inte det är någon webbutik/tjänst som gör det alls idag så varför bli så arg på lilla Netflix.

Inet och Cdon sparar inte kortinformation, och om de gjorde det skulle de förmodligen följa svensk lag som säger att den informationen ska tas bort om man ber om det. (Vilket var vad hela tråden handlade om, inte huruvida det sparas eller ej)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

vad snackar du om? klart man inte behöver en dosa för att göra kortbetalningar. Det fungerar ju såklart på samma sätt som alla banker.

Konstigt för så funkar det inte för farsan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Inet och Cdon sparar inte kortinformation, och om de gjorde det skulle de förmodligen följa svensk lag som säger att den informationen ska tas bort om man ber om det. (Vilket var vad hela tråden handlade om, inte huruvida det sparas eller ej)

Ahh ok då är jag med

Skrivet av Waowt:

Konstigt för så funkar det inte för farsan

swedbank har en liten dosa som har en 11 knappar och en liten display, handelsbanken har en dosa som man sätter in sitt bankkort(?) i och betalar över nätet med. Så alla banker har någon sorts dosa till internetbanken.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Konstigt för så funkar det inte för farsan

När man betalar med alternativet "internetbank" verkar en dosa behövas. När man använder en sida som vill ha betalning från ett visakort (utan hänseende till någon speciellt bank) drar de pengar från visakortet utan att koddosa behövs. Exempel: spotify, paypal, netflix mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Tjejpolare blev skimmad på 20lax och Nordea tyckte att "hon fick skylla sig själv som inte märkte att automaten var modifierad".
Nu vet jag inte hur historian slutade, men när jag fick det berättat för mig var det 6+ månader sedan det inträffade och pengarna var då fortfarande borta.

Ibland går det bra, ibland inte. Men det kan ju vara värt och chansa?

Är du verkligen säker på att du har hört rätt eller att det verkligen gick till så?

Verkar helt otroligt att man inte skulle få tillbaka pengarna. Ja menar, är den manipulerad så till den milda grad att dina pengar blir stulna genom att bara använda den på normalt sätt, så har dom nog väldigt svårt att neka dig dina pengar tillbaka.
Känns verkligen som om något man skulle få läsa spaltmeter om i dagstidningarna, drömstory för dom

Kolla gärna med din polare och återkom hur det gick

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem

Referera till 12§ Personuppgiftslagen

Skrivet av 12§ PUL:

Samtycke återkallas
12 § I de fall då behandling av personuppgifter bara är tillåten när den registrerade har lämnat sitt samtycke enligt 10, 15 eller 34 § har den registrerade rätt att när som helst återkalla ett lämnat samtycke. Ytterligare personuppgifter om den registrerade får därefter inte behandlas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

vad snackar du om? klart man inte behöver en dosa för att göra kortbetalningar. Det fungerar ju såklart på samma sätt som alla banker.

Nope, gjorde precis en beställning av en månatlig prenumeration hos ett amerikanskt företag och skrev bara ner kortuppgifterna. Ingen dosa användes här..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av Ceogar:

Bland de bittraste kommentrarerna ever

Ni har väl "Secure by Visa" eller liknande på erat kort?

Fast funkar det? Är inte det något påklistrat skit för att det ska se bättre ut?:o

Visa signatur

Его высокопревосходительство!:)
Sex, resor, kvinnor och mat - det är livet!:) Utan livet kan jag inte leva!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryska språket:

Fast funkar det? Är inte det något påklistrat skit för att det ska se bättre ut?:o

Funkar gör det, men det är inget krav att använda det bland företagen. Vissa sidor för kortbetalning kör med det och andra inte.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Skrivet av Bejje:

Funkar gör det, men det är inget krav att använda det bland företagen. Vissa sidor för kortbetalning kör med det och andra inte.

Okej så detta är alltså som en kvinna med kreditkort, beroende på vilket humör hon är på kan det gå hur som helst med andra ord?:P

Visa signatur

Его высокопревосходительство!:)
Sex, resor, kvinnor och mat - det är livet!:) Utan livet kan jag inte leva!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryska språket:

Okej så detta är alltså som en kvinna med kreditkort, beroende på vilket humör hon är på kan det gå hur som helst med andra ord?:P

Korrekt

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

Och att BANKERNA ska ersätta vid eventuella bedrägerier... det lär nog inte vara något man kan lita på i framtiden om kontanterna försvinner och detta ökar.

Bankerna behöver inte ersätta om det anses som man varit oaktsam, gäller både vid handel i butik och över nätet. Oaktsam är ett luddigt begrepp.
T.ex. http://www.seb.se/pow/wcp/index.asp?ss=/pow/wcp/templates/seb...

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Skrivet av Bejje:

LOL!:D

Visa signatur

Его высокопревосходительство!:)
Sex, resor, kvinnor och mat - det är livet!:) Utan livet kan jag inte leva!

Permalänk
Medlem

Angående att betala på internet med kort och bankdosa.
Vissa betalställen kräver att du använder dosan, men många gör det tyvärr inte.
Detta gäller för mig med Handelsbanken och Norska Nordea.

Visa signatur

Spel: Corsair 280X - X570i - R9-3900x - 16GB@3200Mhz - 240GB + 1TB NVME - R5700XT
FilServer: FD Node 804 - X570M - R3-3200G - 16GB@3200Mhz # Nvidia Shield 16GB v2 # Sony XZ2 Compact # Toshiba Encore WT8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kantal:

Angående att betala på internet med kort och bankdosa.
Vissa betalställen kräver att du använder dosan, men många gör det tyvärr inte.
Detta gäller för mig med Handelsbanken och Norska Nordea.

Jag har aldrig varit med om det på de banker jag haft och det har varit Swedbank och Länsförsäkringar. Sambon har Ica banken och inte heller där har det någonsin krävts dosa. Länsförsäkringar har jagt haft nu i 8 år tror jag och aldrig varit med om det och då har jag beställt mycket via nätet genom åren.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Vad är det som säger att dom inte sparas ändå bara för att det inte finns på sidan?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pantsoff:

Vad är det som säger att dom inte sparas ändå bara för att det inte finns på sidan?

Egentligen inget, men inlösenföretagen/banker/kortföretag brukar ha vissa krav på hur det ska hanteras och dessutom lär det vara brottsligt i de flesta länder och om de gjorde så och blev påkomna med att hantera uppgifterna på ett brottsligt och vårdslöst sätt så skulle de få en hel del juridiska problem och inget kortföretag skulle vilja arbeta med dem .
Det är trots allt stor juridisk skillnad på att bli rånad/bestulen på uppgifter via ett intrång oavsett om det är fysiskt eller elektroniskt och att bete sig bedrägligt med uppsåt.

Däremot kanske kortföretagen skulle ha krav (eller tvång via lagstiftning) så att man inte får lagra uppgifter om fysiska kort, om det ska lagras nått så måste man använda ekort eller på annat sätt ha en mekanism som inte ger obegränsad tillgång till pengar, det kan ju inte vara svårt att designa ett system som autoförnyar ett ekort med en förutbestämd summa efter en viss tidsintervall men där betalaren samtidigt enkelt kan logga in på banken och spärra det om det missbrukas, då riskerar man bara en månadsavgift och inte att nån tömmer ens bankonto.
Själv så bojkottar jag samtliga företag som vill lagra kontouppgifter och inte tar emot ekort, de känns helt enkelt inte säkra och seriösa nog, tom storföretag som Sony har ju fått uppgifter stulna så det behöver inte vara källarfirmor det handlar om.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Fast det passar ju inte alls. Anledningen till att det är gratis en månad är ju för att locka in folk i tjänsten.

Kul med paranoida personer som tar tid på att låsa sitt kort för att man tror att alla företag är onda....

ALLA företag är onda ur ett mänskligt perspektiv, alla företag strävar efter ekonomisk vinst aka kapitalism, vilket bidrar till tömmande utav naturresurser, utnytjande av människor och mer där till;)

Permalänk
Skrivet av Ceogar:

Bland de bittraste kommentrarerna ever

Ni har väl "Secure by Visa" eller liknande på erat kort?

Ja, och jag får mail från dem hela tiden som säger att jag skall logga in på länkad hemsida och ändra mitt lösen för jag skrivit fel 3ggr

Om man nu är orolig för att ha sitt kontokort registrerat på diverse företag varför registrerar man det från början?

Visa signatur

Intel I7 2600K@ 4,5GHz | GTX580 SLI | ASRock Fatal1ty Z77 Professional-M | 16GB Vengeance | Corsair AX1200 | SSD Samsung 830 128GB | Fractal D. mini matx | Vattenkylning Phobya 1080 9x120 = knäpptyst dator :) |

Permalänk
Medlem

Nu har jag själv den Amerikanska versionen av netflix och har kört det i flera omgångar pga flytt. Dem sparar dina uppgifter just för att du kanske har lite filmer som ligger under "Queue" så att man inte behöver leta upp allt man vill se. Så det har väl varit en kommunikationsmiss här?! För övrigt så har det inte varit några problem. Som vissa säger här så för att använda kortet så behöver man dosan på vissa banker.

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Juicis:

Nu har jag själv den Amerikanska versionen av netflix och har kört det i flera omgångar pga flytt. Dem sparar dina uppgifter just för att du kanske har lite filmer som ligger under "Queue" så att man inte behöver leta upp allt man vill se. Så det har väl varit en kommunikationsmiss här?! För övrigt så har det inte varit några problem. Som vissa säger här så för att använda kortet så behöver man dosan på vissa banker.

Men som tidigare sagt, det är stor skillnad på att spara ett användarkonto och ett spara kontokortsuppgifter man behöver inte kontokort för att ha en post i en databas som håller reda på användarens inställningar och "filmlistor" och det har knappast med inloggningen att göra heller, så det är helt enkelt bara dumt beteende att spara kortuppgifterna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juicis:

Nu har jag själv den Amerikanska versionen av netflix och har kört det i flera omgångar pga flytt. Dem sparar dina uppgifter just för att du kanske har lite filmer som ligger under "Queue" så att man inte behöver leta upp allt man vill se. Så det har väl varit en kommunikationsmiss här?! För övrigt så har det inte varit några problem. Som vissa säger här så för att använda kortet så behöver man dosan på vissa banker.

Precis som sagts tidigare, jag har inget emot att dom sparar min filmhistorik och sånt men vill jag ta bort kreditkortsuppgifter så ska jag kunna göra det.

I alla fall, nu har jag fått tag på en högre uppsat person på Netflix som har åtgärdat det jag ville så nu är mina uppgifter borttagna.

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Bankerna behöver inte ersätta om det anses som man varit oaktsam, gäller både vid handel i butik och över nätet. Oaktsam är ett luddigt begrepp.
T.ex. http://www.seb.se/pow/wcp/index.asp?ss=/pow/wcp/templates/seb...

Grov oaktsamhet.

---

Skrivet av 29§ 1:a meningen Konsumentkreditlag (2010:1846):

Vid kreditköp får köparen mot kreditgivarens krav på betalning framställa samma invändningar på grund av köpet som han eller hon kan göra mot säljaren.

Dras pengarna mot kreditkort är det inget snack om saken. Man behöver aldrig betala felaktiga betalningar.

Skrivet av Lag (2010:738) om obehöriga transaktioner med betalningsinstrument:


Kontohavaren är skyldig att
1. skydda en personlig kod som han eller hon fått,
2. vid vetskap om att betalningsinstrumentet kommit bort eller obehörigen använts snarast anmäla detta till den som är betaltjänstleverantör och
3. i övrigt följa de villkor som enligt kontoavtalet gäller för användning av betalningsinstrumentet.


Om en obehörig transaktion har kunnat genomföras till följd av att kontohavaren har underlåtit att skydda en personlig kod, ansvarar kontohavaren för beloppet, dock högst 1 200 kronor.


Om en obehörig transaktion har kunnat genomföras till följd av att en skyldighet enligt 4 § åsidosatts genom grov oaktsamhet, ansvarar kontohavaren för hela beloppet.

Är kontohavaren konsument, är ansvaret enligt första stycket begränsat till högst 12 000 kronor. Har kontohavaren handlat särskilt klandervärt, ansvarar han eller hon dock för hela beloppet.

8§ 1:a meningen
Kontohavaren ansvarar för hela beloppet om han eller hon inte underrättar betaltjänstleverantören utan onödigt dröjsmål efter att ha fått vetskap om den obehöriga transaktionen.

Skrivet av Prop. 2009/10:122 s.34:

Begreppet grov oaktsamhet skall härvid tillämpas på samma sätt som i andra delar av den svenska civilrätten. Ansvar enligt denna bestämmelse skall således endast komma i fråga i särskilda undantagsfall.

Att lämna nödvändiga kortuppgifter till en tillförlitlig återförsäljare av tjänster är knappast vårdslöst, än mindre grovt vårdslöst.

Tldr; Kort sagt är konsumentskyddet om du handlar med kort extremt starkt.

Permalänk
Medlem

Använd e-kort, det är gratis(iaf för mig som Swedbank kund), +så slipper du vara paranoid att någon skall dra pengar även efter du har avslutat kontot.

Permalänk
Medlem

Som tidigare skrivits så fungerar e-kort kanon där du själv kan välja hur länge det ska gälla.