SSD-jäveln dog och BIOS vägrar känna igen honom

Permalänk
Medlem

SSD-jäveln dog och BIOS vägrar känna igen honom

Var hälsad och välkommen till min lilla hjälpsökande tråd!

Kort historia för dig som kan läsa:

Det hade gått 8 månader sen jag byggt min dator som kostat över 9000 kr och de senaste 2 månaderna hade jag missbrukat RTS-(Real Time Strategy)spel extremt, men stabilt. Och så, lördagen den 27-12-2012, dvs för 5 dagar sen skedde det -en katastrof som nekat mig mitt dagliga missbruk av RTS-spel, rasistiska nättidningar och Flashback. En förödelse som tvingat mig att tänka och reflektera 333% mer än vanligt, att umgås med familjen, att röra på mig - att leva ett annat liv... Visserligen har det haft vissa fördelar men det allra viktigaste jag insett är den olycka och sorg jag lever i, speciellt utan dator. Med datorn är jag hel och på nätets sköna trådar är jag allt jag vill och kan tänka mig vara.

Likt jag gjort de senaste 2 månaderna, satt jag i lördags och spelade mitt härliga favoritspel Dawn of War - Dark Crusade som jag gjort 0,5% av mitt liv. Jag tillhör den lilla mängd döende spelare där (50 players online samtidigt klockan 16:00-24:00 dagligen ungefär) men också en ännu mindre subgrupp där, nämligen nn(no noobs)-spelarna - en elitgrupp bestående av mestadels gamla spelare vilka spelat tusentals matcher och spenderat flertal procent av sina liv där, nördar som blir förbannade och fyllda med hat så fort de möter en någon som kan uppfattas som "noob" enligt deras tycke och bannlyser dem från sina nn-games genom en varierande kombination av vulgära och nedsättande ord.

Låter det icke underbart? För det är det, tro mig. Men det är inte något jag kan uppleva nu för när jag satte på datorn i lördags så fick jag ett ovanligt men ack så sorgligt meddelande på datorskärmen efter BIOS-startup-skärmen: "Boot disk inaccasible", eller nåt i den stilen istället för att ladda min SSD som är prio1 på boot-listan. Jag provade med andra SATA-kablar, andra SATA-portar men endast i onödan för inget har ändrats än idag. BlIndOS ser icke min SSD utan endast min HDD. Jag återställde BIOS, fixade till SSD-kompatibla inställningar men nej. Han blev bara 8 månader. Vila i frid.

Dold text

Tydlig redogörelse för relevant fakta:
SSDn funkade felfritt i 8 månader.
SSDn (Corsair Force 3 120 GB) har jag icke modifierat, firmware har inte uppdaterats etc. Jag har endast installerat OS på den och lite annan skit (spel, etc.) och lagrat lite filer på den.
Jag satte på datorn i lördags och SSDn fungerade icke då och var oåtkomlig. BIOS kunde ej hitta den.
Jag har provat alternativa SATA-kablar och uttag vilket ej fungerat, medan andra lagringskomponenter fungerar strålande.

Tillåt mig presentera min komponentlista:
Datorkomponenter
Tyvärr så köptes de flesta delarna hos Cdon.com, något djupt ångerfullt. Jag borde även ha köpt en AMD-processor istället, mycket mer prisvärd och Monopol-Intel behöver konkurrens.

Ursäkta grammatiska fel, stavfel och dylikt då jag håller på att svimma av sömnbrist som orsakats av ångesten av att vara utan dator.

God natt och jul än så länge.

kränkning
Permalänk
Medlem

Jahopp.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd låst*

Okay. Nu när du fått ur dig det låser vi tråden, för inget skulle ju diskuteras.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.