Stationär dator --> Samsung 46" Led-tv via HDMI fungerar inte

Permalänk
Medlem

Stationär dator --> Samsung 46" Led-tv via HDMI fungerar inte

Jag har surfat runt lite via både detta forum och google och inte hittar några jättelösningar som fungerar.

Jag vill helt enkelt kunna koppla upp min dator via HDMI till min TV, så att jag på den kan titta på mina foton eller för all del en film som jag har liggande på datorn.

Det verkar jätteenkelt. Ha dator och tv avstängda, sätt i HDMI-kabeln. Sätt igång båda apparaterna. Välj TV-n som bildkälla i grafikinställningarna.

Fint så långt. Fast det fungerar inte för jag hittar inte TVn någonstans. Förslag på hur man gör för att "tvinga" datorn att hitta den?

Har ett Geoforce GTX 460 om det spelar in i det hela. Bara en HDMI-port på datorn (såvitt jag vet) och 4 på tv', har testat alla på tv'n.

Felmeddelande på tv'n blir: Ingen signal - kontrollera den anslutna enheten strömtillförsel och kabelanslutning eller kontrollera källvalet

Har laddat ner och uppdaterat så jag har de senaste grafikdrivrutinerna.

Kan man på något sätt "pinga" sin HDMI-kontakt eller på annat sätt se om datorns HDMI-kontakt fungerar (har inga andra HDMI-anslutbara enheter hemma)? Att alla 4 på tv'n inte skulle fungera låter osannolikt.

HDMI eller DVI?
Har sett att en del verkar förespråka DVI framför HDMI? Vad är skillnaden? Vad är bäst? Har DVI-kontakter både på datorn och tv'n men ingen sladd. Är det ett bättre alternativ att försöka få det att fungera?

Permalänk
Medlem

Gissar att du har ett moderkort med inbyggd grafik och att hdmi-kontakten på datorn är kopplad dit. Moderkortets grafik brukar stänga av sig automatiskt när man har installerat ett riktigt grafikkort så där lär du inte få någon bild.
Skaffa en DVI-HDMI adapter och koppla in kabeln på en av grafikkortets utgångar istället.
Eventuellt så kan ditt grafikkort ha en mini-HDMI också som du kan använda med en liten adapter.
Har du tur så fick du med en när du köpte grafikkortet, annars så finns det på Kjell & Co eller liknande.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem

Moderkortet är ett MSI H67MA-E35, och huruvida det har integrerad grafik eller inte är jag inte kunnig nog att lista ut. Däremot ser HDMI-porten ut att sitta på moderkortet så det kan säkert vara som du säger. Skall testa det - tack för tipset.

Permalänk
Medlem

Kan man på något sätt (om man inte har andra HDMI-kontakter) se om en HDMI-kontakt är aktiv/fungerar? Tänker i enhetshanterare eller liknande?

Permalänk
Avstängd

Ser ut o gå åt rätt håll här så kommenterar inte ens att du måste köra med adapter, tänkte dock vad för tv har du ? har också samsung led tv, funkar samsung allshare på din tv ? då kan du streama det över nätverket utan ens koppla in tvn.
Dock så får du inte windows på tvn, du kan bara välja film foton etc då

Visa signatur

laptop*asus g73jw med F120 disk*

pc * Motherboard: Gigabyte GA-X79-UD5 * CPU: i7 3930K * GPU: Radeon HD7970* Samsung S27A950D 120hz + 32tv * Corsair Vengeance 16gb * Antec p280 * PSU: Corsair HX 850W * Windows 7 Ultimate* Ssd f120 *

Permalänk
Medlem

Tackar för hjälpen. Mycket riktigt var det moderkortets HDMI-kontakt som var oaktiv (troligen då pga grafikkortet).

Grafikkortet har mini-hdmi och dvi-kontakt och adapter från respektive till HDMI funkar direkt på tv'n så som jag hade för mig att det skulle göra, så tack för hjälpen!

Miggish: Har inte allsharefunktionen på tv'n, inget nätverk på den.