Permalänk
Medlem

Förbud av memes

Från http://www.sweclockers.com/forum/announcement.php?a=75

Citat:

Meme-bilder, oneliners och liknande dumheter. Moderatorerna kommer att rensa bort alla inlägg som består av en "rolig bild" (som ofta används i provocerande syfte) och/eller ett meningslöst uttalande, exempelvis "Höhö?". Vid upprepade överträdelser stängs användarkontot av.

Kan ni förtydliga detta?
Menar ni allvarligt att ni skall förbjuda en kommunikationsform?

Alla typer av kommunikation kan användas för att förstöra för andra.

Att helt utesluta en form är åt fascism hållet http://sv.wikipedia.org/wiki/Fascism

Om ni är medvetna om detta och har vägt fördelar mot nackdelar så är det ju ert val och mitt val som läsare om jag vill associera mig med sådana censuerande metoder.

Jag förstår helt klart praktiska möjligheter och begränsningar vad moderatorer har tid med. Enligt min synvinkel är man ute på farligt vatten om man skall förbjuda hela kategorier istället för att ta saker per fall.

Ni kanske vill uttrycka er lite bättre, för att ert mål, som jag tror är att få bort helt meningslösa inlägg som inte främjar till något positivt.

Om ni har uppfattningen att den kommunikationsform som tex memes är i sig, är ett oönskad beteende, så vill jag påstå att ni har fel i den saken.
Som sagt så kan allt, inkl memes användas för både positiva syften, dvs andra gillar och relaterar till det budskap som gavs, samt till negativa syften där man bara vill retas.
Dock kan kritik/retning i memeform eller i textform vara absolut positivt.
Det beror som sagt på vad kontexten är.
Att förbjuda helt är i min mening ett felsteg och ett allvarligt sådant.

Om ni är rädda för vad annonsörer skall tycka, så spelar det ingen roll. Annonsörer är intresserade vad den stora massan har för intressen. Gillar folk att uttrycka sig i memes så är det accepterat till slut även för äldre generationer, se tex com hem reklamfilmer.

Om ni tror att visuell kommunikation är sämre än skriftlig kommunikation så har ni fel. Visuellt kan man uttrycka sig väldigt exakt som snabbt, vilket har stora fördelar.
Skriftlig kommunikation behöver mycket större specificering för att nå önskat budskap till läsaren. En eller flera bilder i många situationer ge samma budskap fast snabbare med mindre ansträngning. Att se ner på bildspråk som kommunikation är ett stortfeltänk eller rent av ignorans.

Ni får gärna tänka om här.
Att förbjuda något för det är praktiskt för er, är fel lösning som kan ge följder som är mycket värre än de ni försöker få bort.

Tänk själv hur reaktionen hos någon är som vill uttrycka något positivt, som sedan censureras / tas bort, och vid upprepat bruk så tas inaktiveras konto bort och du får inte skapa nytt konto.

Hur ser ni på saken? Har ni tagit detta beslut under bra omständigheter där ni tänk igenom saken? Eller är det ett förhastat beslut?

För mig är det självklart att censur är något man skall vara väldigt försiktig med då det kan sänka vilken stor aktör som helst, då folk gör vad som helst för att få bort det.

Blir nästan förbannad att ni tror ni har rätt att förbjuda en hel kommunikationsform.
Det är ju syftet med innehållet i kommunikationen som räknas, inte den tekniska formen, om det är ascii, youtube video, gif, inskannat brev, inspelad röst, eller en bild.
För att ge er möjligheten att det är ett fel i ert skriftliga budskap, så ber jag er att ta den möjligheten och skriva en bättre definition.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Hej,

SweClockers forum är i första hand till för diskussioner, det vill säga ett meningsfullt utbyte av åsikter mellan deltagarna. Till detta hör att medlemmarna uttrycker sig på ett civiliserat sätt och faktiskt förklarar sina ståndpunkter. Som jag ser det tillför inte meme-bilder någonting av värde i en debatt utan bidrar endast till att sänka nivån i trådarna.

Hälsningar,
Andreas

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av MX510.:

Det är självklart att man skall främja bra nivå på diskussioner. Att ni vill att forumet skall vara första hand vara till för diskussioner av värde är självklart. Men i andra hand då? Har en åsikt utan argumentation ett värde?

Vad jag förstår har en åsikt utan argumentation inget önskat värde från er. Stämmer det?

Så ni menar att pga att flera personer diskuterar inte, utan endast uttrycker sin åsikt med text eller bild, så skall åsikten vara mindre värd? Eller sänka nivån?
Detta är mycket gammaldags beteende, elitiskt och fascistisk beteende.
Mediet sänker INTE nivån. Det är budskapet (eller i vissa fall syftet med budskapet) som är det avgörande för vilken kvalitetsnivå ett budskap har.
Tex åsikten/budskapet "E = mc²" får inte högre eller lägre nivå som budskap om det skrivs i text, eller i en bild som har text i sig.
Om ni inte gillar budskap som står i texter så skall du bedöma budskapet och INTE mediet.

Om ni inte gillar budskap enbart för de är i bildformat och därmed förbjuder det, så är det fascistiskt och väldigt gammaldags beteende, vilket minst sagt konstigt att se på en sida som handlar om ny teknik. Men människor är bara människor, och alla gör misstag, men då ni bör vara fler än en person på swelclockers så kanske någon där förstår poängen att ni inte vill bli kallade fascister eller meme-nazister.

Eller menar ni verkligen att mediet sänker nivån?
Är det baserat på fakta, eller är det baserat på att sweclockers helt enkelt inte gillar bild-kommunikation / memes i forumet, för ni har fascistiska läggningar där ni anser att text är överlägset och bilder/memes är trams och bör utrotas?

Om vi skulle göra en undersökning, meningslös text vs meningslösa bilder på forumet så är jag helt säker på att text kommer vinna helt överlägset i flest antal meninglösa inlägg.

OBS. Ta med flytväst om ni tänker strida detta långt.

En åsikts inneboende värde är självfallet inte beroende av vilken form den framförs i, däremot är olika former mer eller mindre lämpade för olika medium och om du vill föra en saklig argumentation via memebilder är det här fel plats.

Se även §1.6 i forumreglerna.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av MX510.:

Du förstår mig inte.

Det är självklart att man skall främja bra nivå på diskussioner. Att ni vill att forumet skall vara första hand vara till för diskussioner av värde är självklart. Men i andra hand då? Har en åsikt utan argumentation ett värde?

Vad jag förstår har en åsikt utan argumentation inget önskat värde från er. Stämmer det?

Så ni menar att pga att flera personer diskuterar inte, utan endast uttrycker sin åsikt med text eller bild, så skall åsikten vara mindre värd? Eller sänka nivån?
Detta är mycket gammaldags beteende, elitiskt och fascistisk beteende.
Mediet sänker INTE nivån. Det är budskapet (eller i vissa fall syftet med budskapet) som är det avgörande för vilken kvalitetsnivå ett budskap har.
Tex åsikten/budskapet "E = mc²" får inte högre eller lägre nivå som budskap om det skrivs i text, eller i en bild som har text i sig.
Om ni inte gillar budskap som står i texter så skall du bedöma budskapet och INTE mediet.

Om ni inte gillar budskap enbart för de är i bildformat och därmed förbjuder det, så är det fascistiskt och väldigt gammaldags beteende, vilket minst sagt konstigt att se på en sida som handlar om ny teknik. Men människor är bara människor, och alla gör misstag, men då ni bör vara fler än en person på sweclockers så kanske någon där förstår poängen att ni inte vill bli kallade fascister eller meme-nazister.

Eller menar ni verkligen att mediet sänker nivån?
Är det baserat på fakta, eller är det baserat på att sweclockers helt enkelt inte gillar bild-kommunikation / memes i forumet, för ni har fascistiska läggningar där ni anser att text är överlägset och bilder/memes är trams och bör utrotas?

Om vi skulle göra en undersökning, meningslös text vs meningslösa bilder på forumet så är jag helt säker på att text kommer vinna helt överlägset i flest antal meninglösa inlägg.

Man är svag mot maktkorruption om man helt naturligt (utan att tänka efter, eller ha självdistans) får för sig att förbjuda något som man och sina kompisar (sweclockers moderatorer?) inte gillar.

Jag förväntar mig inte att Sweclockers skall vara mer stark än resten av normen mot maktkorruption, men jag förväntar mig ändå att ni kan inse misstaget och backa/modifiera/förbättra er definition av vad som är förbjudet.

Om jag skulle sammanfatta detta i en bild, så skulle vissa anse det var genialt bra, medan andra skulle inte gilla det. Bara en eller flera personer i maktposition skulle få för sig att förbjuda det.

Edit: Jag vet fortfarande inte om vi förstår varandra här.
Inlägg med memes som ger ett värde skall enligt min åsikt vara helt klart önskat och tillåtet i forumet.
Inlägg med memes som INTE ger ett värde, då de är meningslösa, är onödiga.

Frågan är var gränsen går, när något har ett värde och för vem. Och vem vet för vilka andra något har ett värde?

Tror det är ganska tydligt att förbjuda helt är vansinnigt.
Är ju en miljon gånger bättre att varna i er text, att memes som inte tillför något kan tas bort pga det sänker nivån och att man kan bli varnad som användare.
Eller tror ni, tycker ni verkligen att alla memes är skräp? Jösses. Snacka om att ni är efter.
Om ni tror att skriftlig kommunikation är det enda rätta, så är ni enorma nördar med för mycket makt, och i värsta fall jävliga fascister som hatar folk som inte är exakt som er själva och era kompisar som tycker lika dant.

Nu är det många frågor på en gång här, får se om jag lyckas svara på alla.

"Att ni vill att forumet skall vara första hand vara till för diskussioner av värde är självklart. Men i andra hand då? Har en åsikt utan argumentation ett värde? "

– Självklart vill vi uppmuntra en hög nivå på diskussionerna i forumet. En "tom" åsikt utan någon underbyggande argumentation är således mindre önskvärd än en väl underbyggd sådan.

"Så ni menar att pga att flera personer diskuterar inte, utan endast uttrycker sin åsikt med text eller bild, så skall åsikten vara mindre värd? Eller sänka nivån?"

– Ja, vi anser att detta sänker nivån på diskussionerna. Kom ihåg att trådarna inte bara ska vara givande för deltagarna utan även för "passiva" läsare.

"Om ni inte gillar budskap enbart för de är i bildformat och därmed förbjuder det, så är det fascistiskt och väldigt gammaldags beteende, vilket minst sagt konstigt att se på en sida som handlar om ny teknik. "

– Det handlar om vilken typ av innehåll vi vill ha i SweClockers forum. Vi vill att diskussionerna ska vara givande för alla parter och därför väljer vi att motverka beteenden som skadar detta.

"Eller tror ni, tycker ni verkligen att alla memes är skräp? Jösses. Snacka om att ni är efter. "

– Skräp i den meningen att de inte hör hemma i en seriös diskussion, ja.

"Om ni tror att skriftlig kommunikation är det enda rätta, så är ni enorma nördar med för mycket makt, och i värsta fall jävliga fascister som hatar folk som inte är exakt som er själva och era kompisar som tycker lika dant."

– Du får givetvis kommunicera hur du vill, det har vi inga åsikter om. Vad vi däremot har intresse av är att upprätthålla en hög nivå på diskussionerna i forumet.

Hälsningar,
Andreas

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av MX510.:

Varför har ni fört in gilla-funktionen? Jo för det ligger ett behov och önskan hos människor att meddela att de håller med en annan persons åsikt.

Ni erkänner inte behovet när folk skriver +1, då det anses som meningslöst, men när folk kan klicka på en knapp +1 (gilla), så är behovet erkänt.

Detta är samma tveksamma tänk ni har mot +1 som ni har mot memes.

Mitt förslag är att ni arbetar MED folks behov istället för emot dem.

Tips är att byta ur er ledning, eller de med makt som inte förstår sig på behov hos människor samt den orsak och verkan som inträffar i längden när behov är ignorerade.

Hej igen,

Det finns inget motsatsförhållande i att motarbeta meningslösa inlägg och att ha en gilla-funktion. Tvärtom, gilla-funktionen är till just för att medlemmar inte ska skriva mindre givande inlägg som "+1" i trådarna. Det är således en slags preventiv åtgärd.

Hälsningar,
Andreas

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av MX510.:

Jag skulle gärna sätta in en bild här som förklarar förhållandet då det är så absurt, men det är förbjudet här på Sweclockers, i alla fall om delar från bilden anses vara meme-aktig.

Är detta försvar enbart för att inte förlora ansiktet? Jag kan då sluta skriva offentligt till er och i fortsättningen skriva privat om det önskas.

Om det inte är ett försvar utan ni genuint inte förstår er på problemet som er inställning orsakar er, så har jag tyvärr överskattat er.

Allt blir nog bra ändå, i alla fall tills konkurrensen blir svårare för er.
Jag ber om ursäkt för besväret att diskutera ämnet med er.

Nu hänger jag inte med, du skriver i det publika forumet och jag svarar efter förmåga på dina inlägg. Du kan givetvis fortsätta privat om du vill, men det är inget jag/vi kräver.

Angående meme-debatten låter det som att du missuppfattat vad en meme-bild egentligen är för något. Vi har givetvis inte förbjudit bilder generellt, utan enbart den typ som används för att göra diverse lösryckta (och ofta provokativa) "statements".

Exempel på memes:

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Det är väl bara Kina och Sweclockers som förbjuder meme-bilder.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

@MX510

Calm down you turkey...

Du gillar allt att tjafsa på i all oändlighet?

Kan du inte bara fatta läget att detta är det nya som gäller istället för att bara tjafsa på med meter långa argumentlistor ?

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk
Skrivet av Andreas D:

Nu hänger jag inte med, du skriver i det publika forumet och jag svarar efter förmåga på dina inlägg. Du kan givetvis fortsätta privat om du vill, men det är inget jag/vi kräver.

Angående meme-debatten låter det som att du missuppfattat vad en meme-bild egentligen är för något. Vi har givetvis inte förbjudit bilder generellt, utan enbart den typ som används för att göra diverse lösryckta (och ofta provokativa) "statements".

Exempel på memes:

http://weknowmemes.com/wp-content/uploads/2012/03/what-if-i-t...

http://i185.photobucket.com/albums/x31/evilbdayclown/Meme.jpg

http://t.qkme.me/367kvk.jpg

En fråga på den punkten.
Det är även bilder som denna som ej får användas eller?

Jag blev nämligen avstängd en vecka när jag använt en "pokerface" meme i en tråd. Missde den regeln. Ber om ursäkt för det.

Detta var i och för sig ganska länge sedan...

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem

Jag är på Andreas sida här. Jag tycker att det är fruktansvärt störande med bilder som tar upp halva skärmen när man läser igenom en diskussionstråd, även när det är nyheter där nivån redan är låg.

Memes tillför nästan aldrig något till diskussionen, det är i stort sett alltid någon som försöker vara rolig med blandade resultat. Bildfunktionen bör användas för att visualisera sina argument när det behövs, t.ex. visa en övergripande graf, bild för att visa ett fysiskt fel i datorn eller i andra sammanhang där bilden tar över när text inte räcker till. Att då klistra in memet "Challenge accepted" tillför ingenting till diskussionen mer än vad texten i sig gör, att använda sig av bilden är därför bara för att vara lite rolig.

Permalänk
Medlem

För min del så tyder bara Memes på obefintlig mognads nivå och jag kan inte ha någon respekt för en sådan person.

Som andra sagt, det tillför inget förutom för den som sätter in Meme som har enbart som syfte att väcka uppmärksamhet och irritation.
Med andra ord trolla.

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk
Skrivet av BlueEyes:

För min del så tyder bara Memes på obefintlig mognads nivå och jag kan inte ha någon respekt för en sådan person.

Som andra sagt, det tillför inget förutom för den som sätter in Meme som har enbart som syfte att väcka uppmärksamhet och irritation.
Med andra ord trolla.

Och att få så många "gilla" som möjligt.

Visa signatur
Permalänk

Jag funderar på om inte kommentarer (som oftast är först i artiklar) så som "trevligt", "vad kul" osv är minst lika meningslösa..?

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Inaktiv

Inga memes på ett seriöst forum tack! Lika irriterande som vissa forum som envisas med att låta användarna har en stor bild som signatur. Jag kom hit för att läsa, inte för att se på bilder, det finns miljoner andra sidor för när jag känner för att ermagherd rofl lol wtf omg, jag kommer till Swec för att jag gillar atmosfären och attityden, och vänskapen mellan forumiter, inte för att bli road.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Skybalotte:

Jag funderar på om inte kommentarer (som oftast är först i artiklar) så som "trevligt", "vad kul" osv är minst lika meningslösa..?

Tänkte precis samma. Finns tusentals inlägg som går ut på att någon tycker om vad TS har gjort/skrivit/skapat och endast det. Samtliga dessa skulle kunna ersättas med "megusta"-memen, men då hade det helt plötsligt varit oacceptabelt? Var ligger logiken?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Tänkte precis samma. Finns tusentals inlägg som går ut på att någon tycker om vad TS har gjort/skrivit/skapat och endast det. Samtliga dessa skulle kunna ersättas med "megusta"-memen, men då hade det helt plötsligt varit oacceptabelt? Var ligger logiken?

Logiken ligger i att vi slipper tramsiga MEME bilder som är irriterande när man vill se text och inte barnrumpors bilder som ersättning i provaktivt syfte.

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlueEyes:

Logiken ligger i att vi slipper tramsiga MEME bilder som är irriterande när man vill se text och inte barnrumpors bilder som ersättning i provaktivt syfte.

hur är ett megusta-face provokativt? Du har ju uppenbarligen inte läst det jag skrev.

De flesta memebilderna är inte alls provokativa. Den där argumentet är både dåligt och irrelevant till det jag skrev.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

hur är ett megusta-face provokativt? Du har ju uppenbarligen inte läst det jag skrev.

De flesta memebilderna är inte alls provokativa. Den där argumentet är både dåligt och irrelevant till det jag skrev.

Jodå visst har jag läst.

Men saken är den att om det MEMET tillåts då kommer varenda nisse och jon gnälla och kräva att alla andra dumma och tramsiga MEME ska tillåtas.
Och jag avskyr MEME tramset och vill inte se det på Sweclockers som jag hoppas ska ha en nivå av mognad jämfört med flashback forum och andra.

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlueEyes:

Jodå visst har jag läst.

Men saken är den att om det MEMET tillåts då kommer varenda nisse och jon gnälla och kräva att alla andra dumma och tramsiga MEME ska tillåtas.
Och jag avskyr MEME tramset och vill inte se det på Sweclockers som jag hoppas ska ha en nivå av mognad jämfört med flashback forum och andra.

Så för att du inte tycker om det så ska det förbjudas?

Memes är en form av kommunikation och kan i många fall fånga essensen i det man vill ha sagt, som annars kan ta upp en halv A4 att skriva.

Om man ska förbjuda Memes för att det finns vissa av dem som är dumma och tramsiga så kan man ju med samma logik förbjuda skriven text eftersom det också kan användas för att skriva dumma och tramsiga saker, något som finns i många trådar här på SweC. Det är inte precis så att det hålls en mogen nivå här bara för att folk blir tvungna till att använda text istället för bilder.

Precis som admins tillåter skriven text men rensar undan de inlägg som är provoaktiva, dumma eller OffT, så kan de rensa undan "onödiga" memes, men att förbjuda ett helt område av kommunikationsflöde är idiotiskt.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Så för att du inte tycker om det så ska det förbjudas?

Memes är en form av kommunikation och kan i många fall fånga essensen i det man vill ha sagt, som annars kan ta upp en halv A4 att skriva.

Om man ska förbjuda Memes för att det finns vissa av dem som är dumma och tramsiga så kan man ju med samma logik förbjuda skriven text eftersom det också kan användas för att skriva dumma och tramsiga saker, något som finns i många trådar här på SweC. Det är inte precis så att det hålls en mogen nivå här bara för att folk blir tvungna till att använda text istället för bilder.

Precis som admins tillåter skriven text men rensar undan de inlägg som är provoaktiva, dumma eller OffT, så kan de rensa undan "onödiga" memes, men att förbjuda ett helt område av kommunikationsflöde är idiotiskt.

Nu ska jag skriva det enkelt så du hinner med att smälta det:
MEMES har inget i Sweclockers att göra.
Thats it, end of story. Det är vad jag tycker, accept it instead of trying to be a smart-ass.

Jag håller även med om att det finns mycket trams i vanlig text här och där, men det är ju admin och moderator som får reda ut vad som är ok eller inte. Vad jag tycker i det fallet är ju inte relevant så vitt jag förstår.

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Tänkte precis samma. Finns tusentals inlägg som går ut på att någon tycker om vad TS har gjort/skrivit/skapat och endast det. Samtliga dessa skulle kunna ersättas med "megusta"-memen, men då hade det helt plötsligt varit oacceptabelt? Var ligger logiken?

Logiken ligger i att man inte vill lägga till ännu mer skräp i trådarna. Det är redan illa nog imo.

Skrivet av Mithras:

Memes är en form av kommunikation och kan i många fall fånga essensen i det man vill ha sagt, som annars kan ta upp en halv A4 att skriva.

En väldigt stark överdrift som jag inte alls håller med om. Du får gärna visa ett exempel på detta.

Skrivet av Mithras:

Om man ska förbjuda Memes för att det finns vissa av dem som är dumma och tramsiga så kan man ju med samma logik förbjuda skriven text eftersom det också kan användas för att skriva dumma och tramsiga saker, något som finns i många trådar här på SweC. Det är inte precis så att det hålls en mogen nivå här bara för att folk blir tvungna till att använda text istället för bilder.

Precis som admins tillåter skriven text men rensar undan de inlägg som är provoaktiva, dumma eller OffT, så kan de rensa undan "onödiga" memes, men att förbjuda ett helt område av kommunikationsflöde är idiotiskt.

Även här kan jag inte hålla med om att memes är en speciellt bra kommunikationsform. Det blir bara otroligt tramsigt där folk enbart försöker vara roliga, det är väldigt svårt att få fram något vettigt ur ett meme. Ett annat problem är att då alla ständigt måste vara uppdaterade om vad alla memes innebär, vilket långt i från alla är. Även om det är roligt med memes så är inte Sweclockers rätt forum för dessa, ett tips är att börja hänga på Reddit istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Logiken ligger i att man inte vill lägga till ännu mer skräp i trådarna. Det är redan illa nog imo.

Även här kan jag inte hålla med om att memes är en speciellt bra kommunikationsform. Det blir bara otroligt tramsigt där folk enbart försöker vara roliga, det är väldigt svårt att få fram något vettigt ur ett meme. Ett annat problem är att då alla ständigt måste vara uppdaterade om vad alla memes innebär, vilket långt i från alla är. Även om det är roligt med memes så är inte Sweclockers rätt forum för dessa, ett tips är att börja hänga på Reddit istället.

Bra eller dåligt, det är upp till var och en att bestämma."en bild talar mer än tusen ord"

Jag personligen använder mig aldrig av memes för den enkla anledningen att det känns oseriöst och jag skriver hellre i ord det jag vill ha sagt. Poängen är att man inte bör bestämma vilken typ av kommunikation andra ska använda sig av. Ett exempel, är just "megusta"-memen. Ingen reagerar på att folk skriver "snyggt" eller "jag gllar ditt bygge!", varför skulle då en bild motsvarande exakt samma uttryck vara ett problem?
Många skriver också "men äru dum eller?" eller "men herregud du kan ju inget", detta blir i princip aldrig borttagna, och aldrig någon som klagar på dem heller. Varför skulle inte en facepalm-meme passa in?

Hur folk uttrycker sig tycker jag är upp till var och en, inte upp till SweC administrationen att bestämma. Det som går att bestämma, är vad folk säger (rasism etc), inte hur.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Bra eller dåligt, det är upp till var och en att bestämma."en bild talar mer än tusen ord"

Jag personligen använder mig aldrig av memes för den enkla anledningen att det känns oseriöst och jag skriver hellre i ord det jag vill ha sagt. Poängen är att man inte bör bestämma vilken typ av kommunikation andra ska använda sig av. Ett exempel, är just "megusta"-memen. Ingen reagerar på att folk skriver "snyggt" eller "jag gllar ditt bygge!", varför skulle då en bild motsvarande exakt samma uttryck vara ett problem?
Många skriver också "men äru dum eller?" eller "men herregud du kan ju inget", detta blir i princip aldrig borttagna, och aldrig någon som klagar på dem heller. Varför skulle inte en facepalm-meme passa in?

Hur folk uttrycker sig tycker jag är upp till var och en, inte upp till SweC administrationen att bestämma. Det som går att bestämma, är vad folk säger (rasism etc), inte hur.

Det är för att, precis som du skriver, det blir väldigt oseriöst. Som jag har skrivit tidigare i tråden så är det också väldigt jobbigt med memes då de tar mycket plats och förstör mycket mer än vad en, om än lika meningslös, one liner gör. Sen tror jag att många här på forumet gärna skulle vilja se en hårdare moderering så att man slipper one liners som "men äru dum eller?" eller "amd <3", även i diskussionstrådarna om nyhetsartiklar.

Angående hur folk uttrycker sig så är det väl mycket rimligt att det regleras. Kommunikationsformen i diskussionsforumet är text och andra former lämpar sig helt enkelt inte. I andra former kan vi räkna in memes, ljudinspelningar där medlemmar pratar, egeninspelade videoklipp etc., där det finns andra forum där dessa lämpar sig mycket bättre. Det hela skulle kunna bli mycket omständligt att ta del av annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Det är för att, precis som du skriver, det blir väldigt oseriöst. Som jag har skrivit tidigare i tråden så är det också väldigt jobbigt med memes då de tar mycket plats och förstör mycket mer än vad en, om än lika meningslös, one liner gör. Sen tror jag att många här på forumet gärna skulle vilja se en hårdare moderering så att man slipper one liners som "men äru dum eller?" eller "amd <3", även i diskussionstrådarna om nyhetsartiklar.

Angående hur folk uttrycker sig så är det väl mycket rimligt att det regleras. Kommunikationsformen i diskussionsforumet är text och andra former lämpar sig helt enkelt inte. I andra former kan vi räkna in memes, ljudinspelningar där medlemmar pratar, egeninspelade videoklipp etc., där det finns andra forum där dessa lämpar sig mycket bättre. Det hela skulle kunna bli mycket omständligt att ta del av annars.

Det är ju det som är poängen, jag anser inte att det ska regleras. Jag avskyr SD, inte fan tycker jag att de ska "regleras" så att de inte får sitta i riksdagen.

Vill man ta del av kommunikationsformen så är det ett aktivt val man gör och därmed får man acceptera att det kan bli omständigt.

Som du säkert insett så handlar detta om en princip, inte om själva memes i sig. En princip som går ut på att det ska finnas en frihet att uttrycka sig på vilket sätt man vill, om vad man än vill, med få undantag (återigen, rasism etc). Precis som att Vilks får göra sina dumheter, precis som att SD får sitta i riksdagen, precis som att nazister faktikst får gå sin demonstrationsrunda, så ska väl fan folk få uttrycka sig med memes om det så behagar dem.

Och om folk vill spela in youtubeklipp och lägga in den i tråd som ett svar till någon, inte fan är det förbjudet? Och definitivt inte omständigt.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Det är ju det som är poängen, jag anser inte att det ska regleras. Jag avskyr SD, inte fan tycker jag att de ska "regleras" så att de inte får sitta i riksdagen.

Vill man ta del av kommunikationsformen så är det ett aktivt val man gör och därmed får man acceptera att det kan bli omständigt.

Som du säkert insett så handlar detta om en princip, inte om själva memes i sig. En princip som går ut på att det ska finnas en frihet att uttrycka sig på vilket sätt man vill, om vad man än vill, med få undantag (återigen, rasism etc). Precis som att Vilks får göra sina dumheter, precis som att SD får sitta i riksdagen, precis som att nazister faktikst får gå sin demonstrationsrunda, så ska väl fan folk få uttrycka sig med memes om det så behagar dem.

Och om folk vill spela in youtubeklipp och lägga in den i tråd som ett svar till någon, inte fan är det förbjudet? Och definitivt inte omständigt.

Det är lite skillnad på riksdagen och Sweclockers dock. Eftersom att detta är en privatägd webbplats så är det fritt att ha vilka regler som faller Sweclockers in i stort sett, så länge de inte bryter mot några lagar givetvis. Om ägarna inte tycker att det är lämpligt med en viss kommunikationsform så är det helt upp till dem att förbjuda den och ta bort från sin egen sida. Som sagt, gillar man att "kommunicera" med memes så finns det bättre lämpade alternativ.

Jag skrev aldrig att det var förbjudet med youtube-klipp, men det är klart omständligt att behöva sitta och starta och stoppa halvtaskiga videoklipp där användarna framför sina kommentarer. Det är inget jag skulle bemöda mig med i alla fall, sen hänger jag inte aktivt på Youtube heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Det är lite skillnad på riksdagen och Sweclockers dock. Eftersom att detta är en privatägd webbplats så är det fritt att ha vilka regler som faller Sweclockers in i stort sett, så länge de inte bryter mot några lagar givetvis. Om ägarna inte tycker att det är lämpligt med en viss kommunikationsform så är det helt upp till dem att förbjuda den och ta bort från sin egen sida. Som sagt, gillar man att "kommunicera" med memes så finns det bättre lämpade alternativ.

Jag skrev aldrig att det var förbjudet med youtube-klipp, men det är klart omständligt att behöva sitta och starta och stoppa halvtaskiga videoklipp där användarna framför sina kommentarer. Det är inget jag skulle bemöda mig med i alla fall, sen hänger jag inte aktivt på Youtube heller.

Absolut har du rätt, SweC får göra exakt vad dem vill. Det är inte det som diskuteras här Jag respekterar självklart samtliga regler som läggs fram av SweC eftersom det är deras hemsida och deras regler.

Det innebär dock inte att jag inte kan ifrågasätta reglerna i sig, och regler som begränsar människors uttrycksfrihet är jag alltid emot

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Absolut har du rätt, SweC får göra exakt vad dem vill. Det är inte det som diskuteras här Jag respekterar självklart samtliga regler som läggs fram av SweC eftersom det är deras hemsida och deras regler.

Det innebär dock inte att jag inte kan ifrågasätta reglerna i sig, och regler som begränsar människors uttrycksfrihet är jag alltid emot

Det är i det fetstilta våra åsikter går isär, enligt mig så begränsar inte meme-förbudet någonting eftersom att memes inte bidrar med något från första början. Men att ifrågasätta är alltid bra, så länge det inte sker i memes vill säga!

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Sir Skybalotte:

Jag funderar på om inte kommentarer (som oftast är först i artiklar) så som "trevligt", "vad kul" osv är minst lika meningslösa..?

Moderatorerna kämpar med att rensa bort så många kommentarer av det slaget som möjligt. Meningslösa ord eller oneliners stjäl dock inte lika mycket uppmärksamhet som ett meme och är ofta relativt oförargliga.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Det är i det fetstilta våra åsikter går isär, enligt mig så begränsar inte meme-förbudet någonting eftersom att memes inte bidrar med något från första början. Men att ifrågasätta är alltid bra, så länge det inte sker i memes vill säga!

Det är väl där det går isär, ja. Memes bidrar i mina ögon (om de används rätt) lika mycket som en text. Olika medier för att uttrycka samma sak, helt enkelt

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MX510.:

Preics. "They just dont get it". De har inte hängt med i vår kulturella kommunikations revolution / paradigm skifte de senaste 5 åren. Att deras site är på internet betyder inte att de har intresse för, eller ögon för den kommunikations revolution & paradigm skifte som pågår.

Kanske har de inte tid till att utvecklas eller hänga med i utvecklingen.
Troligtvis är de smått omedvetna när det gäller Human Resources. Det känns som det är rätt tydligt att de inte känner till att ha personal som tänker olika genererar mycket bättre resultat.

Att ha personal som INTE 1) utmanar varandra för fem öre eller 2) INTE kompletterar varandra är bevisat och allmänt känt i alla stora företag att det ger dåliga resultat/projekt/produkter. Det är basic HR. Prova googla lite och se en ny värld framför dig. /facepalm

Det är enkelt men dumt att förbjuda något man inte förstår. Sweclockers är meme-rasister helt enkelt. De ser problemen, men förstår inte bakgrunden eller dess kapacitet till nytta och glädje, och därmed rättfärdigar att all form av memes skall förbjudas. Och det är dagens sanning.

Tragiskt.

I lol'd

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |