Klickande ljud ifrån ny HDD var 5:e minut

Permalänk

Klickande ljud ifrån ny HDD var 5:e minut

Hej,
Sitter med en Seagate Barracuda (Sata) som jag köpte tillsammans med min nya dator för någon vecka sen.
Nu märker jag, tror under belastning tex. under spel, så kommer ETT klickande ljud, kommer typ var 5:e minut under spel.
Är detta något negativt? Kommer den gå sönder?

Visa signatur

Intel Core i5-3570k @ 3.4GHz | Gigabyte GA-Z77M-D3H | 8GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz | ATI Radeon HD7700 | 1TB Seagate Barracuda | Antec 550W | Swedx 32"

Permalänk

Jag tror eftersom det inte är en SSD utan en mekanisk så är det att en sak som läser av skivan det är vad jag tror låter och varför just vid spel är för den läser stora och snabbt vilket betyder att den där mekaniska saken dras över skivan.
http://www.pcguide.com/ref/hdd/z_ibm_ultrastar36zx.jpg (bild)

du ser den som är spetsigt formad är den som läser av och flyttar på sig!

Permalänk
Medlem

Jag hade samma ljud på min Barracuda (ST1000DM003), den klickade en gång i minuten så högt att det ekade i lägenheten, men efter att jag uppdaterat firmware till senaste versionen så slutade ljudet.

Använde mig av Seagates "drive detect" för att hitta rätt firmware. http://support.seagate.com/firmware/drive_config.html

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk

Tack, jag gjorde den där firmware-uppdateringen för några dagar sen. Den startade någon installation, startade om, kom massa Linux-pingviner på skärmen och sen bootade Windows om igen.. ska det vara så?

Visa signatur

Intel Core i5-3570k @ 3.4GHz | Gigabyte GA-Z77M-D3H | 8GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz | ATI Radeon HD7700 | 1TB Seagate Barracuda | Antec 550W | Swedx 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av denzillah:

Tack, jag gjorde den där firmware-uppdateringen för några dagar sen. Den startade någon installation, startade om, kom massa Linux-pingviner på skärmen och sen bootade Windows om igen.. ska det vara så?

Ja precis. Jag gjorde samma sak den här veckan och det hjälpte! Inget mer klickande alls! Först tänkte jag reklamera den men som tur var hittade jag fixen.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk

Okej
Jag har ju kvar klickandet, men det ekar inte i hela lägenheten här inte. Så antar att det är någon vanligt isåfall, inget jag irriterar mig på eller egentligen märker, för klickandet är inte jättehögt.

Visa signatur

Intel Core i5-3570k @ 3.4GHz | Gigabyte GA-Z77M-D3H | 8GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz | ATI Radeon HD7700 | 1TB Seagate Barracuda | Antec 550W | Swedx 32"

Permalänk
Medlem

kan det inte vara så att hårddisken går in i något slags viloläge och sedan snurrar igång igen och det är klickljudet du hör?

Permalänk

Rexnoz: Tror inte det, tycker det händer hela tiden och då har jag suttit konstant ett längre tid.

Nu klickar den igen var 5:e minut, inte jättehögt, men ändå.
Jag körde den där "fixen", men verkar inte ha blivit bättre.. kan hårddisken gå sönder av detta?
Jag körde fixen, den startade om, upp kom massa Linux-pingviner och sen bootade den upp i Windows, inte mycket mer.. kan man se på något sätt om man har uppdaterat firmwaren nu eller ej?

Visa signatur

Intel Core i5-3570k @ 3.4GHz | Gigabyte GA-Z77M-D3H | 8GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz | ATI Radeon HD7700 | 1TB Seagate Barracuda | Antec 550W | Swedx 32"

Permalänk
Hedersmedlem

Man kör tillverkarens testprogram, långa testet. Visar det inga fel fortsätter man som inget hänt, men som med all form av lagring har man backup om datan är viktig för en.

Går disken inte igenom testet skickar man med felkoderna och får den utbytt om man har garanti kvar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Ha backup innan du gör tidskrävande tester mm. Det har hänt mig att diskar jag misstänkte var på väg agg gå sönder gick sönder helt då. Jag hade tur som gjorde backup först.