Tips: Samsung Ultrabook 6999kr (?)@Inet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av slstr:

Samsung skriver på sin engelskspråkiga websida att max minne är 8GB.

Slog till på erbjudandet, mitt exemplar verkar inte ha SSD-cache. Den dyker inte upp i device manager iallafall, plus att jag läste någonstans att de NP530u3c som levereras med SSD inte har cachen..

mitt ex tillverkades i maj.. antar att alla i erbjudande-batchen tillverkades samtidigt (de har ju samma svenska tangentbordslayout etc..)
Touch-modellen släpps om 2½ vecka (elgiganten listar den redan..) så jag är inte förvånad att de rensar lagret

Det gick fint att knalla in i butik och köpa en till erbjudandepris inkl. kameran.

Om ni skall stoppa in mer minne så skall det (enligt inet personal) göras EFTER att man bootat Win7 och gått igenom "first boot" proceduren.. skulle tydligen vara risk att first boot strular annars..

65 GB ledigt på SSDn i skrivande stund.

C: partitionen är 92gig totalt, resten av SSDn (ca 30 GB) går till samsungs dolda recovery partition.

Rensat bort minst 15 GB bloatware (spel/norton/webcam effekter/skype etc etc)

kvar att "optimera":
4GB går till hiberfil.sys fast hibernate inte syns som option.. har inte hunnit kolla på det än.
7GB går till Officepaketet
3GB går till lite olika samsung program
14GB Windows foldern

File-indexing var påslagen, så den stängde jag av.

Om någon har köpt så kika gärna efter guider innan ni går loss och skall instalera rent windows etc..

Tidigare modell (NP530U3B) hade t.ex problem att instalera clean win7 från USB stickor, däremot funkade USB-Optisk media tydligen fint ..
hitta många intressanta tips-trådar här:
http://forum.notebookreview.com/samsung/

"stora" tråden för de som köpt den tidigare modellen med sandy-bridge NP530U3B:
http://forum.notebookreview.com/samsung/636390-samsung-series...

Jag kommer upgradera till större SSD om ett tag, men vill lära känna burken lite som den är innan jag går loss för mkt. 128GB SSDn åker in i min gamla laptop sen..

Vet du möjligtvis om det är samma sak gällande att installera Ubuntu? (Dvs lika svårt)

Hur många GB får man över vid en ren installation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BjornS:

Det stämmer. Hela idén med SSD-cachen är ju att snabba upp accesserna mot en mekanisk HD så att datorn uppfyller Intels Ultrabook regler. Sitter det en SSD i från början så blir det lite poänglöst.

Vad är det för märke/modell på den SSD som sitter i den?

device manager säger: SAMSUNG MZ7PC128HAFU-000
google svarar: SSD, PM830-2.5SATA6GB-128GB
det låter ju rimligt att de kör sin egen 830 serie SSD ..

hade inte vart fel med 24GB "bonus" iSSD utrymme men kanske SSDn är snabbare än iSSDn skulle varit och således blir flaskhals..

Skrivet av Dejch:

Vet du möjligtvis om det är samma sak gällande att installera Ubuntu? (Dvs lika svårt)

Hur många GB får man över vid en ren installation?

läste på forumet jag länkade ovanför att några hade instalerat ngn unix/linux historia.. ngt om att de försökte trimma settings för att få bra batteritid med sitt kernel.. så det går säkert.. du får snoka runt lite..

ingen aning hur liten du kan få en ren installation av valfritt OS, men du kan säkert få ner den bra mkt mer än vad den är i grund konfiguration, speciellt om du känner dig säker nog att ta bort samsungs recovery partition

Permalänk
Medlem

Samsung 830 - inte dåligt! 5999 var verkligen ett fyndpris!

Visa signatur

Intel: Asrock Z370 Extreme M4|8700K@4.9|Noctua DH15|G.Skill Flare X 3200@4000 17-19-19-39 32GB|MSI 1080TI Gaming X|Samsung 960 EVO 1TB
AMD: MSI B350 Tomahawk|RyzenR5 1600X|Fractal Design Celsius S24|Corsair Vengeance@2933 32GB|Asus 970|Samsung830 SSD

Permalänk
Medlem

Värmeproblem

Är det nån som har problem med processors värme. Det ligger på 80 grader när jag kollar på streamvideo från svtplay. Idle ligger det runt på 40. Dessutom hör jag aldrig nåt ljud från fläkten, verkar aldrig vara igång. Fläktprofilen är normal dvs. inte silent mode. Sedan hör också man och "klick" ljud från datorn med jämna intervall. Är det nåt defekt med datorn? Bios är uppdaterad till senaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deruweid:

Är det nån som har problem med processors värme. Det ligger på 80 grader när jag kollar på streamvideo från svtplay. Idle ligger det runt på 40. Dessutom hör jag aldrig nåt ljud från fläkten, verkar aldrig vara igång. Fläktprofilen är normal dvs. inte silent mode. Sedan hör också man och "klick" ljud från datorn med jämna intervall. Är det nåt defekt med datorn? Bios är uppdaterad till senaste.

Har du ren SSD eller hybrid-disk ? (köpte du den på inets erbjudande ?)

min har en SSD, inga knäppljud.. den är tyst som en mus, svaaaagt fläktljud, men har inte belastat den hårt alls, endast vanlig surf+youtube hitils.
Hade den i knäet i soffan ett par timmar i streck utan problem.

Permalänk
Medlem

Köpte den igår på erbjudande. Får öppna upp den och kolla om det är nåt fel med fläkten.

Permalänk
Medlem

Jag fick ett exemplar av denna idag. Ser riktigt nice ut, om man bara kan rensa ur all skit som ligger på!

Men jag undrar hur ljudet på era musknappar är? Tycker det nästan är irriterande högt när jag trycker ner mina, bara ett problem här eller "ska" det vara så?

Permalänk
Medlem

Vid 16 tiden idag fanns min dator till uthämtning på mitt postombud, packades och skickades inom 2 timmar ifrån beställningen, sen tog det posten över ett dygn att frakta det, eloge till Inet för snabb orderhantering!

Tror att jag är nöjd hittils,tangentbordet är illa gött i alla fall, håller på att rensa bort att skräp på datorn men jag tycker inte alls att det är så illa farligt om man jämför med andra datorer jag "rensat".

Ang. knapparna så tror jag att det skall vara så, läst ett par reviews som nämnt det också, om man jämför med en värdelös trackpad som på andra ultrabooks är ett högt knappljus ett minimalt problem

Vad är viktigt att tänka på om man får för sig att formatera bort recoverypartitionen för att få ut ett bra gäng GB till? Jag har 66,7GB ledigt på en partition på 92GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riche149:

Jag fick ett exemplar av denna idag. Ser riktigt nice ut, om man bara kan rensa ur all skit som ligger på!

Men jag undrar hur ljudet på era musknappar är? Tycker det nästan är irriterande högt när jag trycker ner mina, bara ett problem här eller "ska" det vara så?

joda "musknapparna" under trackpaden klickar rätt rejält.

Skrivet av SkAliz:

Vad är viktigt att tänka på om man får för sig att formatera bort recoverypartitionen för att få ut ett bra gäng GB till? Jag har 66,7GB ledigt på en partition på 92GB.

Tror det är viktigt att ta det lugnt innan man formaterar bort recoverypartitionen..
kanske skapa en säkerhetskopia på MBR/partitionstabeller samt den partitioner du tänker formatera bort.
100MB NTFS (System,Active, Primary)
92GB NTFS C: (Boot, Crash Dump, Primary partition)
4GB Healthy (Hibernation Partition)
22,75GB Healthy (Recovery Patition)

Jag tänker backupa det mesta innan jag går loss å raderar/formaterar eftersom Samsung uppenbarligen kör massa special lösningar.. och inte verkar det som att de lagt många sekunder på att anpassa OS-instalationen för de som lägger extra pengar och köper SSD versioner av deras ultrabooks.
Det är iaf intrycket jag får när jag läser om Samsung ultrabooks i 5/7/9 serien på andra forum.

Satte i 4GB extra minne (glöm inte stänga av strömförsörjning till moderkortet innan med en tryck-knapp i ett hål på undersidan som man kommer år med ett gem/ståltråd)
Man måste sätta i strömadaptern sen för att moderkortet skall aktiveras igen..

Vid omstart kommer samsungs mjukvara att allokera ytterligare 4GBg från SSDn till den dolda hibernate partitionen. (Syns i disc manager om man är nyfiken)
Samsung 5 serien använder inte windows eget hibernaate utan en customvariant som verkar vara integrerad med samsungs strömspar-funktioner.
Man får trixa lite om man vill ha lösenord vid wake-up etc.. Win7 standard sättet funkar inte.

Stängde av pagefile.sys och skall prova att göra mig av 4GB hiberfil.sys som skapades vid första booten innan samsungs mukvara tog över och konfigurerade om windows..
Gissar att hiberfil.sys inte behövs eftersom samsung-hibernate redan har en egen partition ..
Då får jag tillbaka 12GB från SSDn som den har dubbel-allokerat.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret! Skall du göra det snart får du väldigt gärna komma med en uppdatering sen Hade varit intressant att veta hur det gick.

Hur menar du att du får tillbaka 12GB om du tar bort den hibernate filen?

Jag gillar förövrigt placeringen av utblåset otroligt mycket, finns inte en chans i världen att man lyckas blockera det ens om man har datorn liggandes på täcket i sängen, väldesignat!

EDIT
Stängde precis av hibernate vilket tog bort hibernate.sys, samsungs strömsparläge fungerar fortfarande fint men nu har jag 71,3GB ledigt Växlingsfilen lämnar jag däremot orörd, tydligen jobbar windows en hel del med den trots att man har gott om ram..

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkAliz:

Tack för svaret! Skall du göra det snart får du väldigt gärna komma med en uppdatering sen Hade varit intressant att veta hur det gick.

Hur menar du att du får tillbaka 12GB om du tar bort den hibernate filen?

hiberfil.sys används inte efter första booten då samsungs custom-hibernate tar över istället..
men det verkar som att jag inte kommer åt att flytta/radera den fast jag är administrator

vid första booten av datorn hade jag 4GB RAM då skapade Win7 filen hiberfil.sys 4GB stor, samt pagefile.sys 4GB .. det vill säga totalt 8GB

Sen stoppade jag i ytterligare 4GB internminne, jag har nu totalt 8GB RAM,
pagefile.sys är då 8GB

hiberfil.sys är däremot fortfarande 4GB eftersom den inte används av systemet.. Samsung har stängt av Win7 hibernate och ersatt med sin custom variant (som inte använder hiberfil.sys á 4GB utan istället kör på den dolda Hibernate Partition av storlek som motsvarar ditt RAM... dvs 4GB på våra laptops i originalutförande)

Eftersom jag har 8GB RAM stängde jag av pagefil funktionen i Win7 för jag vill inte förlora 8GB till pagefile.sys (man kan ställa in valfri storlek på den filen, eller stänga av pagefile funktionen helt)

Sen vill jag flytta/ta bort hiberfil.sys från C: till en extern hårddisk (i backupsyfte ifall ngt strular pga att den inte finns..)

Då skulle jag "få tillbaka" totalt: pagefile.sys 8GB + hiberfil 4GB = 12GB

hoppas hitta ett sätt att kunna ta bort hiberfil.sys , det vanliga sättet via powercfg -h off funkar inte pga "system firmware does not support hibernation" .. lol
4GB på SSDn åt helvete för ALLA NP530UC3 användare som inte kommit på ett sätt att få bort den filen ;P

Permalänk
Medlem

Jag fick ladda ner Disable_hibernate.reg ifrån den här sidan för att få bort den, lyckades inte stänga av det via cmd trots att jag körde kommandot som administratör:
http://www.sevenforums.com/tutorials/819-hibernate-enable-dis...
Som jag editerade in ovan så läste jag att det tydligen inte var så klokt att ta bort pagefile.sys då den tydlige används flitigt av windows trots att man har rejält med RAM?

Läste på lite till och vågade ta bort pagefile.sys, nu har jag 74,8GB ledigt

Nu är det mesta jag kan rensa upp på datorn borta, behöver man mer minne framöver är det ju bara att kolla om det är okey att ta bort recovery partitionen, skulle inte tro att det är någon fara, då har man ytterligare 22gb som man kan merga ihop med systempartitionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkAliz:

Jag fick ladda ner Disable_hibernate.reg ifrån den här sidan för att få bort den, lyckades inte stänga av det via cmd trots att jag körde kommandot som administratör:
http://www.sevenforums.com/tutorials/819-hibernate-enable-dis...
Som jag editerade in ovan så läste jag att det tydligen inte var så klokt att ta bort pagefile.sys då den tydlige används flitigt av windows trots att man har rejält med RAM?

Grymt! nu fick jag också bort hiberfil.sys Tack!

pagefile.sys finns det många myter kring (ex. vissa stollar som flyttar pagefile till RAM via ngn RAMdisk..), 8GB pagefile känns definitivt som overkill för mig, kanske testar med 1GB senare ..

tipps att läsa denna innan man experimenterar med Intel Rapid Start Technology på samsung laptops..
http://forum.notebookreview.com/samsung/660222-samsung-series...

Inte säker på att jag känner mig sugen på att instalera win7 från scratch på denna burk ännu pga Samsungs alla custom påhitt.. blir nog att endast rensa och sen kolla om den har ok DPC latency så att jag kan köra soft-syntar i realtid med låg latency på den utan att ljudet hackar.

Permalänk
Medlem

Skönt!
Jo, också lite osäker på om man vill göra en clean install, men som sagt, nu har vi ju ändå 75GB, mer än så har i alla fall jag inte användning för, streamar all media och spelar knappt något så utrymmet räcker ju ett bra tag

Permalänk
Medlem

Har du flyttat-bort dessa 2 mappar ? (totalt ca 6-7 GB)
C:/users/all users/Microsoft/OEMOffice14
C:/ProgramData/Microsoft/OEMoffice14
de verkar vara identiska.. samma antal filer och samma storlek.. hmmm jag slänger över dom på min backup disk sålänge..

OEMOffice14 mappen försvann automatiskt ur /users/all users/Microsoft när jag tog bort den från ProgramData/Microsoft/

blir intressant att se om systemet kommer att klaga.. har ändå tänk köra Open office istället..

edit: angav fel size
edit2: tog bort mappen manuellt ist för att avinstalera Office ..

Permalänk
Medlem

Jag avinstallerade office tidigare och den mappen har rykt helt och hållet iom. det verkar det som
Hur pass mycket ledigt minne har du kommit upp i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkAliz:

Jag avinstallerade office tidigare och den mappen har rykt helt och hållet iom. det verkar det som
Hur pass mycket ledigt minne har du kommit upp i?

71,8 GB ledigt... men så har jag ju 8GB "hibernate partition" pga att jag utökat RAM med 4GB ..
75,8 Gb ledigt hade det varit med 4GB RAM ..

Permalänk
Medlem

Då kan vi nog enas om att det är omkring detta man landar på, kommer ju förlora 4GB när jag installerar mer ram.. funderar dock fortfarande på om man kan slänga in ett 8GB mine, notebookcheck.net skriver i sin spec att den är utbyggbar till 12GB, är väl egentligen bara samsungs support eller att testa som kan svara på det.. sen vet jag inte om det behövs men det är ju en annan femma

Anledningen till att jag funderar är:
"6144 MB, DDR3-12800S, 1600 MHz, 4 GB on board, 1 slot, maximum 12 GB"
http://www.notebookcheck.net/Review-Samsung-Series-5-530U3C-A...

För övrigt kan vi konstatera att vi köpte datorn till ett grymt bra pris, just nu listas den på Inet.se till 7999:-
http://www.inet.se/produkt/1970314/samsung-np530-13-3-128gb-s...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SkAliz:

Då kan vi nog enas om att det är omkring detta man landar på, kommer ju förlora 4GB när jag installerar mer ram.. funderar dock fortfarande på om man kan slänga in ett 8GB mine, notebookcheck.net skriver i sin spec att den är utbyggbar till 12GB, är väl egentligen bara samsungs support eller att testa som kan svara på det.. sen vet jag inte om det behövs men det är ju en annan femma

Anledningen till att jag funderar är:
"6144 MB, DDR3-12800S, 1600 MHz, 4 GB on board, 1 slot, maximum 12 GB"
http://www.notebookcheck.net/Review-Samsung-Series-5-530U3C-A...

För övrigt kan vi konstatera att vi köpte datorn till ett grymt bra pris, just nu listas den på Inet.se till 7999:-
http://www.inet.se/produkt/1970314/samsung-np530-13-3-128gb-s...

Jag funderar på att göra en clean installation, dvs ta bort allt. Vad säger ni,behöver jag oroa mig för att ta bort något utan att göra backup osv? Varför behövs detta, är det inte bara att använda filerna som finns på skivan vid drivrutiner osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

Jag funderar på att göra en clean installation, dvs ta bort allt. Vad säger ni,behöver jag oroa mig för att ta bort något utan att göra backup osv? Varför behövs detta, är det inte bara att använda filerna som finns på skivan vid drivrutiner osv?

Jo, det bör inte vara några problem egentligen, förutsatt att Samsung har med allt man behöver på skivan, men det får man väl hoppas Har du USB DVD läsare kommer allt säkert gå mycket smidigare, läst om folk som haft problem med att installera Windows via USB sticka men kan du köra på skiva slipper du ju det.

Permalänk

Såg att komplett sänkt priset på 530U3C-A0A nu, från 9.495 till 7.995kr. Men jag fattar inte vad det är som motiverar det höga priset jämfört med 530U3C-A02. Den enda skillnaden jag hittar är att den har 6GB minne istället för 4. Det är knappast värt 2000kr och en kamera Vad är det jag missar?

Länk
Permalänk
Medlem
Skrivet av SkAliz:

Då kan vi nog enas om att det är omkring detta man landar på, kommer ju förlora 4GB när jag installerar mer ram.. funderar dock fortfarande på om man kan slänga in ett 8GB mine, notebookcheck.net skriver i sin spec att den är utbyggbar till 12GB, är väl egentligen bara samsungs support eller att testa som kan svara på det.. sen vet jag inte om det behövs men det är ju en annan femma

Anledningen till att jag funderar är:
"6144 MB, DDR3-12800S, 1600 MHz, 4 GB on board, 1 slot, maximum 12 GB"
http://www.notebookcheck.net/Review-Samsung-Series-5-530U3C-A...

För övrigt kan vi konstatera att vi köpte datorn till ett grymt bra pris, just nu listas den på Inet.se till 7999:-
http://www.inet.se/produkt/1970314/samsung-np530-13-3-128gb-s...

Vore gott om det funkar med 12GB RAM, men jag e skeptisk, såg också det på notebookcheck innan jag bestämde mig. Om det funkar med 12 så får det vänta tills jag upgraderar till större SSD, redan ont om plats på SSDn som det är för min del.

Bra pris, ja men Inet har nu också 1000kr överpris på den..
Som jag ser det så fick vi en 128 GB SSD + en leksaks-kamera i utbyte mot en 500GB 5400rpm HDD + en 24GB iSSD..
SSDn kostar under tusenlappen... datorn utan SSD kostar 6k just nu eftersom den nu är "gammal" pga Win8+touchscreen lansering om två veckor.

Skrivet av Antonovskij:

Såg att komplett sänkt priset på 530U3C-A0A nu, från 9.495 till 7.995kr. Men jag fattar inte vad det är som motiverar det höga priset jämfört med 530U3C-A02. Den enda skillnaden jag hittar är att den har 6GB minne istället för 4. Det är knappast värt 2000kr och en kamera Vad är det jag missar?

Du missar inget ! Överpris på komplett ..

Köp hellre en hybrid-variant på siba för 6000kr, och separat Samsung 7milimeters 256 GB SSD +4G Vengance RAM (eller liknande) för samma totalpris .. + då har du en iSSD med 16GB eller 24GB extra utöver det att din stora SSD kommer ha dubbel kapacitet..
Sen har du 500GB intern originaldisk över också..

http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=9712648
Om du plockar upp den i en SiBA butik så har du bra öppet köpvillor om du väntar med att upgradera komponenterna tills du bestämt om du vill behålla eller inte (sämre villkor på nätbeställning verkar det som)..

Byta disk + stoppa i extraminne är ganska enkelt på dessa, finns en lucka så att man kommer åt lätt.

Jag var på väg till siba när jag såg inet erbjudandet, sällan man har sån tur..

Skrivet av Dejch:

Jag funderar på att göra en clean installation, dvs ta bort allt. Vad säger ni,behöver jag oroa mig för att ta bort något utan att göra backup osv? Varför behövs detta, är det inte bara att använda filerna som finns på skivan vid drivrutiner osv?

Hett tips, läs på innan du gör det om du inte är erfaren.. vi har postat länkar till relevanta forum längre upp i tråden.
Jag tycker samsung verkar ha massa knepiga special lösningar för att få igång IRST å allt sånt, efter clean install kanske man behöver trixa.

Hittar tyvärr inte så mkt om NP530U3C, det mesta som skrivts är om Sandy Bridge versionen (NP530U3B)
Men läser man om runt om de olika 5/7/9 serierna så får man en bra bild av läget och vilka versioner av Samsungs mjukvara som man behöver skaffa.
skiljer ju även mellan hur hybrid iSSD modeller med "express Cache" fungerar och hår Inet SSD erbjudande varianten utan iSSD uppför sig..

Med tanke på hur dåligt pre-konfigurerade Win7 instalationerna är i grunden så skulle jag inte lita på att allt du behöver för en clean install finns på recovery CD/DVD.. But that's just me..

Permalänk
Skrivet av slstr:

Du missar inget ! Överpris på komplett ..

Köp hellre en hybrid-variant på siba för 6000kr, och separat Samsung 7milimeters 256 GB SSD +4G Vengance RAM (eller liknande) för samma totalpris .. + då har du en iSSD med 16GB eller 24GB extra utöver det att din stora SSD kommer ha dubbel kapacitet..
Sen har du 500GB intern originaldisk över också..

http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=9712648
Om du plockar upp den i en SiBA butik så har du bra öppet köpvillor om du väntar med att upgradera komponenterna tills du bestämt om du vill behålla eller inte (sämre villkor på nätbeställning verkar det som)..

Byta disk + stoppa i extraminne är ganska enkelt på dessa, finns en lucka så att man kommer åt lätt.

Jag var på väg till siba när jag såg inet erbjudandet, sällan man har sån tur..

Vill bara tacka för det inlägget. Det känns rimligt att satsa på billig dator med mekanisk/hybrid och uppgradera lite.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av slstr:

Hett tips, läs på innan du gör det om du inte är erfaren.. vi har postat länkar till relevanta forum längre upp i tråden.
Jag tycker samsung verkar ha massa knepiga special lösningar för att få igång IRST å allt sånt, efter clean install kanske man behöver trixa.

Hittar tyvärr inte så mkt om NP530U3C, det mesta som skrivts är om Sandy Bridge versionen (NP530U3B)
Men läser man om runt om de olika 5/7/9 serierna så får man en bra bild av läget och vilka versioner av Samsungs mjukvara som man behöver skaffa.
skiljer ju även mellan hur hybrid iSSD modeller med "express Cache" fungerar och hår Inet SSD erbjudande varianten utan iSSD uppför sig..

Med tanke på hur dåligt pre-konfigurerade Win7 instalationerna är i grunden så skulle jag inte lita på att allt du behöver för en clean install finns på recovery CD/DVD.. But that's just me..

Förlåt om ja ställer frågan igen. Men jag ägde tidigare Asus u36sd, och där gjorde jag en cleain installation direkt, och laddade ner alla drivrutiner från asus sidan. Samsungen har knappt ett dedikerat grafikkort, så vad finns det som skulle gå snett? (inte sarkastik vill verkligen veta=) ). Vad är det som skulle behövas att tänka på, dvs vilka drivrutiner osv?
Ska försöka googla upp några forums efter några med samma ärende.

Tack igen för din hjälp

Permalänk
Medlem

Möjligen är det hibernate funktionen som kan strula, den använder ju inte Win7s egna hibernate utan en egen variant som skapar en dold partition av hårddisken att köra hibernate emot..

Jag funderar också på att köra en clean install, har stängt av växlingsfilen för att se hur det fungerar vilket har resulterat i att datorn nu med 10 flikar uppe i Chrome klagar på att minnet är slut och ber mig döda någon programvara.. misstänker att Windows drar aningen mer än en clean install.. men skall installera 4 alt. 8GB ram till vilket förhoppningsvis bör avhjälpa problemet

Någon som tänker prova att blåsa SSDn helt och hållet? Hojta gärna till när ni gjort det, är sugen på det själv som sagt men det är ju alltid bra att se vad andra har för erfarenheter av det

Permalänk

Någon som formaterat hela disken?

Jag har backat upp den dolda recovery partitionen och MBR mha http://www.paragon-software.com/home/br-free/ till min stationära dator.
Men jag är inte helt säker på ifall det bara är att tanka en installations .iso för Windows 7 Home Premium 64-bit och knappa in produktnyckeln och köra ?

Blir det bättre med en clean version, eller blir det sämre utan alla Samsungs specialfixar?

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 3600X, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 1TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell 2417DG

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SkAliz:

Möjligen är det hibernate funktionen som kan strula, den använder ju inte Win7s egna hibernate utan en egen variant som skapar en dold partition av hårddisken att köra hibernate emot..

Jag funderar också på att köra en clean install, har stängt av växlingsfilen för att se hur det fungerar vilket har resulterat i att datorn nu med 10 flikar uppe i Chrome klagar på att minnet är slut och ber mig döda någon programvara.. misstänker att Windows drar aningen mer än en clean install.. men skall installera 4 alt. 8GB ram till vilket förhoppningsvis bör avhjälpa problemet

Någon som tänker prova att blåsa SSDn helt och hållet? Hojta gärna till när ni gjort det, är sugen på det själv som sagt men det är ju alltid bra att se vad andra har för erfarenheter av det

Är också sugen på detta eftersom jag funderar antingen på en clean install eller Ubuntu, men jag är heller inte så erfaren, så jag måste nog vänta tills jag med säkerhet vet att det fungerar utan problem.

Läste lite på de länkarna jag fick,och problemet som vissa fått att fungera är intel rapid share teknologin om jag fattat det rätt. Hittade denna sida:
http://www.samsung.com/hk_en/support/model/NP530U3C-A02HK-dow...
Där finns allt man behöver verkar det som.

Någon får gärna dela med sig om de vågat sig på detta.

Tack

Permalänk
Medlem

Jag fick precis svar på min fråga till Samsung Sverige på facebook ang. om det går att installera en 8gb ram sticka:
"Samsung Sverige Hej Jonas, det går att installera en 8GB sticka. // Immu"

Permalänk
Skrivet av slstr:

joda "musknapparna" under trackpaden klickar rätt rejält.

Tror det är viktigt att ta det lugnt innan man formaterar bort recoverypartitionen..
kanske skapa en säkerhetskopia på MBR/partitionstabeller samt den partitioner du tänker formatera bort.
100MB NTFS (System,Active, Primary)
92GB NTFS C: (Boot, Crash Dump, Primary partition)
4GB Healthy (Hibernation Partition)
22,75GB Healthy (Recovery Patition)

Jag tänker backupa det mesta innan jag går loss å raderar/formaterar eftersom Samsung uppenbarligen kör massa special lösningar.. och inte verkar det som att de lagt många sekunder på att anpassa OS-instalationen för de som lägger extra pengar och köper SSD versioner av deras ultrabooks.
Det är iaf intrycket jag får när jag läser om Samsung ultrabooks i 5/7/9 serien på andra forum.

Satte i 4GB extra minne (glöm inte stänga av strömförsörjning till moderkortet innan med en tryck-knapp i ett hål på undersidan som man kommer år med ett gem/ståltråd)
Man måste sätta i strömadaptern sen för att moderkortet skall aktiveras igen..

Vid omstart kommer samsungs mjukvara att allokera ytterligare 4GBg från SSDn till den dolda hibernate partitionen. (Syns i disc manager om man är nyfiken)
Samsung 5 serien använder inte windows eget hibernaate utan en customvariant som verkar vara integrerad med samsungs strömspar-funktioner.
Man får trixa lite om man vill ha lösenord vid wake-up etc.. Win7 standard sättet funkar inte.

Stängde av pagefile.sys och skall prova att göra mig av 4GB hiberfil.sys som skapades vid första booten innan samsungs mukvara tog över och konfigurerade om windows..
Gissar att hiberfil.sys inte behövs eftersom samsung-hibernate redan har en egen partition ..
Då får jag tillbaka 12GB från SSDn som den har dubbel-allokerat.

Mycket bra info!

Jag undrar ifall du vet vilka minnen som fungerar bäst i den, för att man ska få dual-channel ?
Eller funkar det med alla SO-DIMM DDR3 i samma storlek (4gb) för att få det?

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 3600X, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 1TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell 2417DG

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SkAliz:

Jag fick ladda ner Disable_hibernate.reg ifrån den här sidan för att få bort den, lyckades inte stänga av det via cmd trots att jag körde kommandot som administratör:
http://www.sevenforums.com/tutorials/819-hibernate-enable-dis...
Som jag editerade in ovan så läste jag att det tydligen inte var så klokt att ta bort pagefile.sys då den tydlige används flitigt av windows trots att man har rejält med RAM?

Läste på lite till och vågade ta bort pagefile.sys, nu har jag 74,8GB ledigt

Nu är det mesta jag kan rensa upp på datorn borta, behöver man mer minne framöver är det ju bara att kolla om det är okey att ta bort recovery partitionen, skulle inte tro att det är någon fara, då har man ytterligare 22gb som man kan merga ihop med systempartitionen

Vad mer förutom hibernate, samt spelen, samt lite små program kan jag ta bort för att göra mer plats?