Periodvis obefintlig prestanda (throttling?)

Permalänk
Medlem

Periodvis obefintlig prestanda (throttling?)

Hej!

Hade för tillfället ingen stationär dator när black mesa släpptes så jag blev tvungen att impulsköpa en enkel burk här på sweclockers marknad.

Dock har jag råkat ut för problem som jag inte riktigt får någon rätsida på.
När jag spelar något som kräver hela datorns kapacitet fungerar det till och börja med i ca 5min. Sedan kommer en period om ca 10-15 sek när intensiteten på gpu (kanske cpu, har inte kollat) går ned till någon enstaka procent. Sedan går prestandan upp igen men inte till hundra procent utan strax under. Sådär håller det på och min "gpu loading"-graf på afterburner ser ut som en berg- och dalbana.
Klockar jag upp grafikkortet blir detta symptom ännu tydligare.
När jag stabilitetstestat i kombustor har det stått throttling i dessa perioder. dock endast vid högre oc. Temperaturen har aldrig varit högre än 75c på gpu när jag har kört det.

Jag får alltså inte datorn att maxprestera, vad ska jag göra?

Specs
Phenom 965
Gtx 460
1 sticka 4gb vengeance
asrock m-atx moderkort (vet inte produktnumret)

Ursäkta den mindre uttömmande specsen men detta absolut ingen dator jag är själv är intresserad av. Tanken var dock att men lite bra oc skulle den bli hyfsat rapp att köra ett par spel på.

Permalänk
Hedersmedlem

Blir det värre vid överklockning får du väl inrikta dig på att undersöka grafikkortet först.

Är det modifierat på något sätt? Någon kanske gjort ett misslyckat kylarbyte och inte satt kylning på mosfet och minnen så att de överhettar utan att det syns i temperaturerna?

Försvinner problemen om du underklockar?

Sitter CPU-kylaren ordentligt och har bra kontakt? Vilka temperaturer?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Har dit grafikort någon custom firmware?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Har dit grafikort någon custom firmware?

Upplevde dåliga klockningsresultat och läste att jag skulle uppdatera till senaste bios. (problemet fanns innan update)
Laddade hem den nyaste från gigabytes hemsida och flashade om kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Blir det värre vid överklockning får du väl inrikta dig på att undersöka grafikkortet först.

Är det modifierat på något sätt? Någon kanske gjort ett misslyckat kylarbyte och inte satt kylning på mosfet och minnen så att de överhettar utan att det syns i temperaturerna?

Försvinner problemen om du underklockar?

Sitter CPU-kylaren ordentligt och har bra kontakt? Vilka temperaturer?

Ej modifierat av vad jag kan se, vet dock inte vad tidigare ägare gjort med kortet.

Har ej testat att underklocka återkommer angående det.

CPU har aldrig gått över 60c, kyls med en h50.

Permalänk
Medlem

http://www.ladda-upp.com/bilder/75254/throttling

Såhär ser det ut i afterburner efter nån minuts spelande av FIFA 13. Inte så skoj.

Har någon fundering om det kanske kan vara nätagget som inte leverar som det ska.

Permalänk
Medlem

[QUOTE="ehenkeee;12735329"]Ej modifierat av vad jag kan se, vet dock inte vad tidigare ägare gjort med kortet.

Problemet minst lika påtagligt vid underklockning