Permalänk
Medlem

Fråga angående 120hz skärmar.

Halloj!

Jag frågar på en väns vägnar.

Han tänkte införskaffa sig en 120hz skärm och var idag på Mediamarkt, El-giganten och Alina. Alla dessa 3 påstår att man måste köra 3D för att kunna använda sig av 120hz annars kan man bara köra 60hz. (Något med 60hz per öga)
Jag själv har en Viewsonic 22" TFT VX2268wm 120Hz och behöver mig veterligen inte köra någon 3D för att använda mig av 120hz.
Eller har jag bara inbillat mig att den kör 120hz trots att jag kan välja detta både i windows och en hel del spel?

Så frågan är alltså kan kompisen köpa en 120hz, oavsett märke och använda sig av 120hz utan 3D?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | CPU: Intel Core i7 8700K | Minne: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB | GPU: Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream | OS Disk: Samsung 960 EVO 500GB | PSU: Corsair RM750x 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H150 RGB (Vattenkylning)

Permalänk
Medlem

Svar ja, försäljare är noobs.

Permalänk
Medlem

Jag tror de menar att du måste köra 3D för att MÄRKA någon skillnad.

Det är iofs inte heller helt sant. Ögat kan (hos vissa) uppfatta mer än 60hz på en skärm. Men många har svårt att se skillnaden, och i de fallen är 120hz onödigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiiga:

Halloj!

Jag frågar på en väns vägnar.

Han tänkte införskaffa sig en 120hz skärm och var idag på Mediamarkt, El-giganten och Alina. Alla dessa 3 påstår att man måste köra 3D för att kunna använda sig av 120hz annars kan man bara köra 60hz. (Något med 60hz per öga)
Jag själv har en Viewsonic 22" TFT VX2268wm 120Hz och behöver mig veterligen inte köra någon 3D för att använda mig av 120hz.
Eller har jag bara inbillat mig att den kör 120hz trots att jag kan välja detta både i windows och en hel del spel?

Så frågan är alltså kan kompisen köpa en 120hz, oavsett märke och använda sig av 120hz utan 3D?

Nej, du behöver inte 3D för att använda 120hz. Du behöver däremot en 120hz minst för att köra 3D då hzen delar upp sig i 60hz per öga. Hade du kört 3D på 60hz hade de laggat och man hade fått ont i huvudet på några minuter, men som tur går det iallafall inte. Men 120hz går bra o köra utan 3D. Jag kör 120hz just nu, och använder inte 3D fast än jag kan, men inget jag är kär i direkt. En varning däremot, 120hz är som en drog, använder du det en stund så kan du aldrig gå tillbaka till 60hz och känna dig trygg/bekväm..Inte jag iallafall, 60hz ger mig huvudvärk, efter att jag skaffade mig 120:(

Permalänk
Medlem

Sicka troll, Skulle fan trollat tillbaka om jag var du:P
har iof varit med om liknande, gick omkring och letade efter en affär som hade 120Hz, men ingen hade tydligen.
Tills jag kom till Siba eller Alina, minns inte helt.
Bakom grabben jag fårgade stod det en 120hz, och jag fick då berätta vad en 120hz var:P

Okunniga troll heltenkelt.

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk
Medlem

Tror precis som Hagge tidigare skrivit att vad som försäljarna menat är att man måste ha 120hz OM man ska köra 3D. Kan det måhända blivit lite missförstånd? Dock känner man skön skillnad på 120hz vs 60. Ett klassiskt experiment är att ta din 120hz skärm, förminska ett fönster och dra omkring det. Ändra till 60hz och gör samma sak, så ser man hur det hackar fram. Inget man tänker på om man inte är van vid 60hz, men skillnaden är märkbar.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

sorgligt att att folk som jobbar med det vet så lite som dom gör! Man kan ju undra var deras utbildning är? I fantasin antagligen!

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

sorgligt att att folk som jobbar med det vet så lite som dom gör! Man kan ju undra var deras utbildning är? I fantasin antagligen!

Vad finns det för utbildning för att bli butiksbiträde?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Det mest rimliga här tycker jag känns som att TS gode vän har missförstått det hela, eller?

Är inte det rimligare än att han ha ska fått 3 likadana riktigt udda svar från 3 olika butiker?

TS - återkoppla tack.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.

Det kan ha varit missförstånd men å andra sidan blir jag ju inte förvånad över kompetensen i butiker ibland.

Men det är ju egentligen butikernas förlust om de ger lite defusa svar som i sin tur bidrar till att kunden inte köper varan i fråga.
Men som jag sa till min kompis innan jag skapade tråden, det är bara att slå till!
Men jag blev trots ändå lite osäker.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | CPU: Intel Core i7 8700K | Minne: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB | GPU: Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream | OS Disk: Samsung 960 EVO 500GB | PSU: Corsair RM750x 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H150 RGB (Vattenkylning)

Permalänk
Medlem

Du måste inte ha igång 3D för att köra med en 120hz skärm och få ut den skillnaden det är mellan 60 och 120hz.

Du måste däremot ha en dator som pallar att kötta ut 120fps i spelet, flytande, med V-sync igång(dock en personlig preferens att köra med v-sync) annars är 120hz nästan helt onödigt.

Låt säga att du har en dator du spelar Battlefield 3 på, och du inte får ut mer än 40-50fps. Då ska du alltså inte slösa pengar på en 120hz skärm.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Du måste inte ha igång 3D för att köra med en 120hz skärm och få ut den skillnaden det är mellan 60 och 120hz.

Du måste däremot ha en dator som pallar att kötta ut 120fps i spelet, flytande, med V-sync igång(dock en personlig preferens att köra med v-sync) annars är 120hz nästan helt onödigt.

Låt säga att du har en dator du spelar Battlefield 3 på, och du inte får ut mer än 40-50fps. Då ska du alltså inte slösa pengar på en 120hz skärm.

Jag kör nästan uteslutande med V-sync av då jag gjort det i urminnes tider och inte riktigt gillar att fpsen blir begränsad. Den får hellre hoppa lite uppochner eftersom det oftast flyter på rätt bra ändå.
Men kompisen har en ganska snarlik dator som mig (se sign) så det ska nog inte vara några problem. Han kan gott spendera lite pengar den snålisen!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | CPU: Intel Core i7 8700K | Minne: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB | GPU: Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream | OS Disk: Samsung 960 EVO 500GB | PSU: Corsair RM750x 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H150 RGB (Vattenkylning)

Permalänk
Medlem

Har du bra grafikkort och har över 60FPS i spel så bör du använda en 120Hz skärm för att få ut mer annars är det stor risk för tearing.

Permalänk

Fast om man ska köra spel i 3D så upplevs de väl som 60fps då det är som sagt 2 bilder.
Då kanske 3d spel funkar bra för RTS spel medans FPS bör spelas i 2D?

Skrivet av Rakk:

Har du bra grafikkort och har över 60FPS i spel så bör du använda en 120Hz skärm för att få ut mer annars är det stor risk för tearing.

Är lite osäker på det där om tearing