Helgsnack: "Hur får jag tyst på datorn?"

Permalänk

Fläktkontroller gör mycket, men till slut så tröttnar på ljudet från utblåset..
Jag köpte mig en bord med skåp under, gjorde hål på underdelen av dörren för in luft.
På baksidan gjorde jag hål för utblås längst ner men peta in en skilje vägg med hål längst upp med en 140cm fläkt.

Så tyst och sval har datorn aldrig varit, fläktarna kan jag skruva upp rejält innan det börjar höras

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av patrikringdahl:

Man får komma ihåg att få chassin är perfekta direkt från fabrik, däremot går många att modda / finslipa, Silverstone FT02 är inte perfekt men med några mindre tweaks blir det ett stadigt bygge som går att få riktigt tyst.

Några konkreta tips?

Jag försöker klura ut hur man kan bygga en delayed power switch att koppla mellan power- och resetknapparna, så att de först triggar när man hållit dem nedtryckta i några sekunder. Den enda utbildning i elektronik jag haft var dock i Fysik B på gymnasiet, nu ~11 år sedan, så när jag tittar på http://www.circuitstoday.com/simple-dc-power-delay-circuit förstår jag *nästan*. Men hur jag än gnuggar ögonen ser jag inte vad D1 och D2 har för funktion alls, och sen vet jag inte vad nätaggets jordfelsbrytare tycker om att få strömlös spänning över jord? Man skulle ju kunna pula ihop en lösning i C med en Teensy, men hur kul är det.

*Någon* form av lyftfäste hade hjälpt, om så små nedsänkningar för fingrar i främre undersidan. Behöver inte vara riktiga handtag, men som den är från fabrik är den mer än lite besvärsam att lyfta upp. Jag flyttar den ut och in ur bilen ~varannan månad och tappar den ogärna på asfalten om jag får välja själv.

Ny USB-panel är definitivt på köplistan, och så funderar jag på att byta 180mm-bottenfläktarna (Air Penetrator AP181) mot en av deras dyrare modeller med kullager och inbyggd gradvis fan controller. FM181 är en, men den saknar galler så isåfall måste det gå att montera separat om man inte vill göra makaroner av strökablar. De säljer även en uppföljare till AP181 -- med det klyftiga namnet AP182 -- men den hittar jag inte i Sverige alls.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag spenderar en hel del tid framför datorn och har märkt den senaste tiden att jag stör mig något enormt på hur fruktansvärt mycket min två år gamla Intel-rigg låter

Well eftersom han haft datorn i två år och först nu börjar störa sej på ljudet, undrar jag lite smått om datorn brukar dammas ur lite då och då, eller om den kan vara igensatt med damm så PWM reglerar upp fläktarna för att kompensera.

Man behöver ju inte gå över ån efter vatten menar jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Lägg inte mycket energi på ljuddämpning osv. Ju mindre luftflöde du har i lådan, desto mer behöver fläktarna på processorn och grafikkortet snurra.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast lägre luftflöde får man inte automagiskt av ljuddämpning. Det får man av alltför klena och/eller för få chassifläktar, tillsammans med högt strömningsmotstånd inne i chassit.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Balls Of Steel:

Jag brukar stänga av min dator när jag vill ha tyst.

Blir ju jobbigt att använda den dock.

Permalänk

Jag har nyligen haft samma problem, och jag testade en H100, vilket lät för mycket, sen en renodlad vattenkylning, men märkte att även tysta pumpar låter en del.
Nu sist har jag gått tillbaka till luftkylning med en Megahalems (+ en lågvarvig fakt) för CPU och ett Palit GTX570, och trots att jag inte ens har grejerna i ett chassi, utan bara fastskruvade på en brädskiva, så tycker jag inte längre att det är störande

Jag säger luftkylning all the way, ifall man gillar tysthet i IDLE.

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Avstängd

Hur får man en färdig dator tystare för en billig peng?

1) Kylaren till CPU är som standard riktigt dålig. Orsaken är att den måste håll. Därför har den hårda kulor i lagren.
Du köper en större och tystare. Jag rekommenderar Artic Cooling för de är billiga och tysta.

2) Byta alla fläktar i chassit eller lådan. Här köper man tysta men ej så dyra. Sedan monterar du ett motstånd så att de inte snurrar i full hastighet.
Alla fläktar ska bytas. Har du bara en i chassit så måste du montera fler.

3) Hårddisken. Först kollar du om det finns program från tillverkaren där du kan ställa hastigheten Armen i hårddisken. Det finns till de flesta. Då ställer du den på tystaste. Det drar ner hastigheten något men minska knattret mycket.
Sedan köper du gummibandsupphängning till HDD och monterar den i en stor plats i chassit.

4) Chassit. Åk till biltema och köp bitumen dämpmattor. Dessa kilpper du och montera på sidoplåten och i botten på chassit. Du kan även klistra fast sådan material som ligger i botten på kartongen du får moderkortet i. Du får då två ytor. En som är tung och en som är porös.

5) Köpa en bättre nätdel som är tystare. Jag använder fractal design.

Permalänk

lättaste: använd hörlurar när du sitter vid datorn. det gör jag

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Inaktiv

http://www.fanlesstech.com - Vill bara pula in den länken, ger mycket inspiration till projekt!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddan1000:

Jag har en 2 GB Samsung EcoGreen F4 som lagringsdisk. Det är helt knäpptyst så vitt jag kan avgöra, men jag har inte testat den i en fläktlös dator.

WD 2TB Green Power EARS/EARX är ännu tystare. Dock så bör man fixa till headparking på dessa diskar så att inte det slits ut i förtid och det kräver lite snabb pillande i dos miljö. F4 vibrerar tyvärr en hel del, men är o andra sidan något snabbare också. Helt knäpttyst blir det om WDn slängs in i Scythe Quiet Drive. Dessa kan göra enorm skillnad men fungerar inte lika bra till F4 just p.g.a. vibrationerna.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

1. Om man har någon form av tornkylare eller sluten vattenlösning så kan man byta de fläktarna mot ett par Schyte Gentle Typhoon 1450 RPM, fyller den rollen mycket väl!
Att jag säger just 1450 rpm är för att de verkar ligga i den gyllene zonen. Låter väldigt lite och flyttar bra med luft. 1850 RPMaren börjar höras en hel del, och går man ner ett eller två steg från 1450 rpm så börjar de flytta lite väl lite luft för att vara värt det.

2. Har du ett refernskorts-GPU? Släng på en Arctic-lösning, löjligt tysta kylare som _inte_ hörs över de chassi-fläktar jag provat, det vill säga Gentle Typhoon och Fractal Design.

3. Använd HDD som lagringsdisk så är den avstängd för det mesta, använd SSD som maindisk!

Att skaffa ljuddämpat chassi verkar vara lite si och så. Jag har ej prövat ett själv, men vad jag hör av andra är 50/50, hälften tycker det är jätte tyst, andra hälften märker ingen skilldnad.

finns det även väldans tysta 200mm fläktar?

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem

Tycker det är relativt intressant att se att större delen av all rekommendation av "tysta fläktar" är bara av två märken? Satt för några månader sedan och jämförde olika märken och kom fram till att både Scythe och Noctua är rätt så överskattade. Vill nu inte påstå att dom är dåliga, dom är svårslagna när det gäller byggkvalitet, dock det så finns det fläktar som presterar betydligt bättre när det gäller db och cfm värden. Dessa två värden anser jag är viktiga för att bli nöjda med fläktarna. Både när det gäller att få en tyst dator men och att få in gott med frisk luft i den.

Kör själv med Enermax magma fläktar som ska enligt siffrorna båda ha ett större cfm värde och lägre db värde. Sedan så tror jag att Cougar Vortex V12S kan vara något. Har personligen ingen erfarenhet av dessa fläktar men är mycket intresserad av att få prova dem.

Här är de fläktar som jag har nämnt, så får ni bedöma själv vad ni tycker.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=514617
http://www.coolingstuff.se/p/212/enermax-ucma12-magma
http://www.coolingstuff.se/p/509/cougar-vortex-v12s
http://www.inet.se/produkt/6308755/noctua-nf-f12-pwm

Visa signatur

Citera om ni vill något!

Permalänk
Medlem
Skrivet av darknessviking:

lättaste: använd hörlurar när du sitter vid datorn. det gör jag

Kan vara dumt om man använder datorn för filmtittande och är fler än bara en Men håller med dig att det fungerar helt okej.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grydolf:

Precis. Köp en Macbook air 13 tum, koppla in den i en 32 tum HDTV = Helt tyst dator. (Och Stooor skärm!).

hehe så dyrt!! har en laptop från compaq kostade 3k och kopplat den till min tv(42" stooooor skärm), dödstyst spelar css på den, tyst

Permalänk

Viktigt är att ha ett kabinett med dammfilter som t.ex. Fractal R3/R4 eller nåt ekvivalent (gillar ordet) från t.ex. Antec.

Hårddiskarna måste om dom är mekaniska ha en "gummibussning" mellan chassi och hårddisken för att minska vibrationer. Att välja en SSD som start och en mekanisk hårddisk med lägre varvtal än 7200rpm kan vara en idé.

Men just dammskyddat kabinett är det viktigaste så man inte får in damm som höjer varvtalet på fläktarna när kylflänsarna börjar bli igensatta. Att inte ha datorn stående direkt på golvet är viktigt eftersom golvdamm sugs in i datorn.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Därav " " runt bara.

Och det är inget skämt att många säger att det är tyst. Kolla testet på Asus DCII kylare som många säger är så tyst.

http://www.sweclockers.com/image/diagram/3071?k=3ffc446210404...

Detta är alltså ett av de tystaste prestanda korten på marknaden om man inte vill byta kylare eller köra vatten.

Skulle jag själv kalla det tyst, inte en chans! Men många andra här på forumet beskriver kortet som tyst.

ps, vatten är ända sättet att få tyst på ett highend grafikkort.

Dock blandar du äpplen och päron nu.

dB är ljudTRYCK medans dBa är ljudVOLYM. TVÅ vitt skillda saker som örat uppfattar på olika sätt då 3dB är en ökning av trycket medans ca: 10dB är en fördubbling av volymen.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legopappa:

finns det även väldans tysta 200mm fläktar?

Det kan jag inte svara på, har aldrig ägt en!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Det kan jag inte svara på, har aldrig ägt en!

äger en bitfenix spectre 200mm. Den låter inte alls:) 700rpm tror jag.

Permalänk
Skrivet av lolight:

Hur får man en färdig dator tystare för en billig peng?

1) Kylaren till CPU är som standard riktigt dålig. Orsaken är att den måste håll. Därför har den hårda kulor i lagren.
Du köper en större och tystare. Jag rekommenderar Artic Cooling för de är billiga och tysta.

2) Byta alla fläktar i chassit eller lådan. Här köper man tysta men ej så dyra. Sedan monterar du ett motstånd så att de inte snurrar i full hastighet.
Alla fläktar ska bytas. Har du bara en i chassit så måste du montera fler.

3) Hårddisken. Först kollar du om det finns program från tillverkaren där du kan ställa hastigheten Armen i hårddisken. Det finns till de flesta. Då ställer du den på tystaste. Det drar ner hastigheten något men minska knattret mycket.
Sedan köper du gummibandsupphängning till HDD och monterar den i en stor plats i chassit.

4) Chassit. Åk till biltema och köp bitumen dämpmattor. Dessa kilpper du och montera på sidoplåten och i botten på chassit. Du kan även klistra fast sådan material som ligger i botten på kartongen du får moderkortet i. Du får då två ytor. En som är tung och en som är porös.

5) Köpa en bättre nätdel som är tystare. Jag använder fractal design.

tänk om det sitter bra fläktar i chassit från början då? att alla fläktar borde bytas stämmer ibland, men ibland sitter det helt okej fläktar från början, och det är helt onödigt att byta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Min lösning var att köpa ett par hörlurar som jag kan ha på mig när jag spelar, samt en fläktkontroller så jag sänker alla fläktar ner jag kollar på film eller ska sova.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zorael:

Ok!

  1. Den är tyngre än du tror och har inga vettiga handtag alls. Rundade kanter gör den ännu svårare att ta grepp om.

  2. Det är meningen att kablar anslutna till moder-/expansionskort ska följa undersidan av galleranordningen ovantill och sedan gå ut ur ett litet hål längst bak på lådans ovansida, så att du sedan kan stänga locket och gömma undan kabelhärvan. Det är snyggt och ser prydligt ut, men riktigt bökigt att arbeta med om man faktiskt vill koppla in och ut saker ur den med jämna vardagsrum. Att lyckas trä i saker i hålet blir tilltagande svårare ju fler kablar det rör sig om, till föga förvåning.

  3. Relaterat till ovan är gallerlocket *väldigt* högljutt att ta bort/sätta dit; om någon sover i rummet bredvid vaknar de, utan tvivel. KLACK! Plåt som skallrar. Det är väl den enda komponenten i hela lådan som känns billig, förutom möjligtvis...

  4. MOLEX-kontakerna inuti lådan, specifikt dem till SATA hotplug-dockorna. De går sönder vid vanlig hantering.

  5. USB-anslutningarna i fronten på lådan är USB2.0; iochförsig inte förvånande med en modell som har några år på nacken. Mina gick även snabbt sönder, så tänker inte tala väl om kvalitén på dem.

  6. Power- och resetknapparna ligger helt flush med lådan (se ovan länk) och är väldigt lätta att stöta i av misstag (läs: kattfan).

  7. Medföljande fläktar är inte PWM. Jag kanske är kräsen men tycker att en låda av dess prisklass borde komma med ordentliga snurror, precis som NH-D14 borde. Mutter mutter.

  8. Vissa nätadaptrar med utåtliggande fläktgaller får inte plats i lådan utan att ta bort dess avsedda fläktfilter, vars clips inte kan tryckas i med adaptern monterad. Corsair AX850 får inte plats, Zalman whatchamacallit *fick* plats, men den hade sådant coil whine att jag returnerade den. Alternativet är väl att ta fram skruvmejseln och festa på bruten garanti.

  9. Väldigt trångt bakom moderkortet; om man vill dra kablarna där (vilket man självklart vill) så måste man anstränga sig och lägga dem fint intill varandra så det inte blir för tjockt. Sen kan likförbannat sidan fjädra lite när du vill stänga lådan igen.

Om min låda hade plötsligt gått sönder imorgon hade jag nog köpt en annan modell, ja. FT02an flyttar *fasansfulla* mängder luft när man väl vill. Själva unibody-kroppen av aluminium och stål är riktigt stadigt, så att gallret där underminerar känslan av kvalité är förargligt. Om man inte flyttar runt datorn särskilt ofta, och/eller inte kopplar i/ur saker ur moderkortet/expansionskort, så är det långt ifrån ett dåligt val.

Men ingen av deras andra modeller med vertikalt moderkortsfäste klickar riktigt för mig, heller;

  • FT03 blev en mATX och medför att jag måste byta ut lite allehanda komponenter; moderkort, gissningsvis PSU, enligt uppgift optisk läsare, etc. Den ser annars intressant ut, och det vore onekligen kul att ha ett litet kraftpaket istället för en herkules som FT02. Men den måste vara tyst, annars blir jag grinig. Recensionen här dämpar också min entusiasm något.

  • Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om RV03; det ser ut att vara en modernare variant av RV02, med mer plast, lägre prislapp, och höga ambitioner i alla riktningar så den inte blir riktigt bra på någon front. Anand om RV03.

  • TJ11 är för det första alldeles för stor, och sen var det ju grejen med den där gräsliga prislappen på mellan fem- och sextusen riksdaler.

Vet inte riktigt om det finns andra alternativ? Vertikalt fäste är jag helt såld på iallafall, rekommenderas kraftigt.

Tack, en utförlig lista^^ Jag tror att inget av detta är en dealbreaker för mig.

Jag tycker att du ska titta pä silverstone temjin tj08-e, den har inte ett vridet moderkort, men moderkortet är monterat upp-och-ner, och med nätagget i toppen, detta placerar processorn rakt bakom 180 mm air penetrator fläkten i fronten och skapar en vindtunnel som påminner om termodynamiken hos raven, ft02, ft03. Det är at mATX chassi precis som ft03, men är billigare, har bättre luftflöde och är tystare, fast har inte lika ovanlig design.

tj08-e recension - anandtech
tj08-e recension - spcr

Permalänk
Skrivet av Rawet:

Jag köpte en Mac, och vipps, knäpptyst dator.

antar att den var trasig och inte startade isåf?;)
min polares syster köpte nån macbook pro skit i början av året, den pajjade 3 gånger o alla gånger fick hon en ny dator eftersom dom inte kunde laga den:) tydligen för avancerad teknik för att ens kunna laga. pc går ju iaf oftast att laga:)

Visa signatur

ASUS Z87-A, Core i7 4770K, Corsair Vengence DDR3 1600Mhz CL10 2x8GB, MSI GTX 1070, Samsung EVO 850, BeQuiet dark power 750W

Permalänk

Rent generellt.. Stora kylare för cpu och gpu, fläktar på lågvarv, mekaniska hårddiskar upphängda i t.ex resårband samt en bra dämpmatta här och var i chassit. Jag sitter närmare än 1 meter ifrån min dator och den går knappt att höra trots att det är tyst i omgivningen. Sjukt härligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av darknessviking:

lättaste: använd hörlurar när du sitter vid datorn. det gör jag

Eller så flyttar man datorn till ett annat rum och köper 5-7m kablar till tangentbord, mus, högtalare och skärmar.
Funkar utmärkt och jag hör inte ett skit av datorn. Dock så kanske det inte funkar för alla med tanke på hur huset/lägenheten är konstruerad.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | MSI 4090 Suprim X | Asus x570 prime pro | 32 GB G-Skill 3600mhz | EVGA G2 1000W | LG CX48 | Custom loop vattenkylning, 3 x 420 radiatorer, 2 x D5

Permalänk
Skrivet av Zorael:

Några konkreta tips?

Jag försöker klura ut hur man kan bygga en delayed power switch att koppla mellan power- och resetknapparna, så att de först triggar när man hållit dem nedtryckta i några sekunder. Den enda utbildning i elektronik jag haft var dock i Fysik B på gymnasiet, nu ~11 år sedan, så när jag tittar på http://www.circuitstoday.com/simple-dc-power-delay-circuit förstår jag *nästan*. Men hur jag än gnuggar ögonen ser jag inte vad D1 och D2 har för funktion alls, och sen vet jag inte vad nätaggets jordfelsbrytare tycker om att få strömlös spänning över jord? Man skulle ju kunna pula ihop en lösning i C med en Teensy, men hur kul är det.

*Någon* form av lyftfäste hade hjälpt, om så små nedsänkningar för fingrar i främre undersidan. Behöver inte vara riktiga handtag, men som den är från fabrik är den mer än lite besvärsam att lyfta upp. Jag flyttar den ut och in ur bilen ~varannan månad och tappar den ogärna på asfalten om jag får välja själv.

Ny USB-panel är definitivt på köplistan, och så funderar jag på att byta 180mm-bottenfläktarna (Air Penetrator AP181) mot en av deras dyrare modeller med kullager och inbyggd gradvis fan controller. FM181 är en, men den saknar galler så isåfall måste det gå att montera separat om man inte vill göra makaroner av strökablar. De säljer även en uppföljare till AP181 -- med det klyftiga namnet AP182 -- men den hittar jag inte i Sverige alls.

Konkreta tips: Kapa bort alla stansade galler i chassit, dvs under de 3 fläktarna i botten, vid nätagget (lämna kvar de delar av plåten som fläktfiltret fäster i), samt ta bort det lösa gallret för toppfläkten. Skaffa en fläktkontroller och vrid ner 180mm fläktarna till ~400 rpm. Byt toppfläkten mot något annat, jag valde Arctic F12 Pro eftersom den till stor del saknar ram och därför suger in luft även från sidorna, vilket minimerar att "värmefickor" skapas i toppen på chassit.

Om du vill kan du byta 180mm fläktarna också, Air Penetrator konceptet gör inte så mkt nytta i FT02 då bottenfläktarna egentligen bara behöver pressa in sval luft i botten. Turbulensen kommer göra att luft far omkring lite hur som i lådan, det är inte så viktigt att luften fokuseras i chassin med skorstensdesign. Desto viktigare i chassin med inlopp i fronten för att kalluft ska nå fram till grafikkortets kylare.

Om du ser till att ha vettigt kabeldragning behöver du inte oroa dig över att strimla strömkablarna, jag sliter alltid bort interna fläktgaller. När jag är klar med en kabeldragning förväntar jag mig att kablarna ligger kvar så tills oljan går ur plasten i buntbanden och de går av, vilket förhoppningsvis dröjer några år. Enda kablarna som är i farozonen är PCI-e strömkablarna, kan behövas lite kreativitet för att hålla dem undan från fläktbladen, ett förslag kan vara att bunta fast dem till en skruv som du drar ner i ett av fläktarnas skruvhål på ovansidan.

Se även till att ha rejäla kylare på CPU och GPU, gärna med 140mm fläktar öppna lösningar för grafikkortet fungerar utmärkt om du tar bort överflödiga PCI-plåtar så att luften kan flöda någorlunda obehindrat.

Om du flyttar den ofta kanske du skulle fundera på att bygga en anordning för att lyfta den säkrare. Ett par gummivadderade stålrör i en rektangel som är något kortare på längden än chassit är. Ett par bärselar på det och kanske nån slags remmar undertill som säkerhet ifall den skulle glida ur..

Finns det inte inställningar i powercfg.cpl för vad powerknappen gör när datorn är igång? Tror det går att ändra till "Do nothing", vilket kanske löser problemet (om problemet nu var att du råkar stänga av datorn för att du eller någon annan kommer åt knappen).

Permalänk
Medlem

Använd inte en sådan fläkt som är på filmen:)
Allt för många som jag har hjälp få tystare dator, har just sådanna fläktar som kör upp i monstervarv och nästan hoppar ur datorn

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk
Skrivet av Lonefox:

Dock blandar du äpplen och päron nu.

dB är ljudTRYCK medans dBa är ljudVOLYM. TVÅ vitt skillda saker som örat uppfattar på olika sätt då 3dB är en ökning av trycket medans ca: 10dB är en fördubbling av volymen.....

Say what?

Ljudnivå är det som mäts i dB. Med reservation för att jag kommer ihåg fel från fysiken är den ända skillnaden mellan dB och dBa (absolut) att dBa är en viktad skala vilket resulterar i att dBa värdet skiljer sig från det vanliga dB värdet beroende på vilken frekvens ljudet vi mäter på har och hur bra vi är på att höra denna frekvens.

Ljudtryck är ett värde på hur trycket i ljudet varierar runt normaltrycket i luften mäts i pascal.

Som kommentar till dina dB exempel är 10dB det vi uppfattar som en fördubbling av ljudnivån medans 3dB motsvarar skillnaden vi får i ljudnivå vid en fördubbling av ljudtrycket.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tohges:

om du skruvar fast fläktarna så skruva inte fast dom för hårt för då blir det att vibrera i hela chassit

Här sa du nåt! Mitt chassi vebrerar som fasen, och jag har just skruvat fast fläktarna väldigt hårt kom jag på. Ska försöka lätta på dom då.

Det jag upplever är att chassit agerar som akustisk låda för ett lågfrekvent brummande som hörs tydligt över rummet. Låter lite som tvättmaskinen från grannen kan jag tänka mig, eller ett kylskåp.

Jag har gömt den bakom en byrå i hörnan dock så hör den oftast inte från soffan när allt är i gång, men nu när jag skriver hör jag den tydligt. Måste fixa.

Permalänk

Känner att jag får göra nått åt mitt chassi nu. Har haft det ett tag. (Är något stort) Men behöver endå den stoleken. Fast det ekar liksom. Tror den hade varit mycket tystare efter lite ljuddämpande matrial. Någon som vet vart man kan köpa riktigt bra ljudämpande?
Gillade den som satt på r3 då jag la över hanns gammla grejer i hanns nya chassi.

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Say what?

Ljudnivå är det som mäts i dB. Med reservation för att jag kommer ihåg fel från fysiken är den ända skillnaden mellan dB och dBa (absolut) att dBa är en viktad skala vilket resulterar i att dBa värdet skiljer sig från det vanliga dB värdet beroende på vilken frekvens ljudet vi mäter på har och hur bra vi är på att höra denna frekvens.

Ljudtryck är ett värde på hur trycket i ljudet varierar runt normaltrycket i luften mäts i pascal.

Som kommentar till dina dB exempel är 10dB det vi uppfattar som en fördubbling av ljudnivån medans 3dB motsvarar skillnaden vi får i ljudnivå vid en fördubbling av ljudtrycket.

Hur kommer det sig då att det aldrig har pratats om volym utan tryck när det kommer till db-drag som exempel?
Hur kommer det sig att det pratas tryck kring ljudet av en explosion?
Hur kommer dets ig att även NASA pratar om tryck kring ljudet när en raket startar?

Hur kommer det sig att höga ljudnivåer mäts med en TRYCKSensor?
Just för att det är TRYCKskillnad det rör sig om i slutänden.

Oligiskt för dig kanske....men hur fortplantar sig ljud i luften?
Just genom att sätta den i svängning och detta skapar tryckskillnad varierande av frekvens...

Enklare förklarat är att a-vägd db (dBa) är ljudnivåintensitet och dB är ljudtrycksintensitet.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ljudniv%C3%A5