Inet påstår att ångerrätt ej gäller vid specialbyggd dator. Vilka rättigheter har man
Wall of text incomming.. Orkar ni inte läsa så hoppa till slutet
Beställde i slutet på juni en burk av inet som jag för ovanlighetens skull inte skulle bygga själv utan vara lite bekväm för en gångs skull och låta dem bygga ihop och testa den.
efter drygt två veckor eller 12-13 arbetsdagar (utlovat max 10) dyker min burk upp och allt är frid och fröjd. Slänger in windows och fixar och trixar en hel kväll med att kopiera över prylar från det gamla systemet.
Dagen efter märker jag att datorn crashar i 3d spel (http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...)
Efter jag felsökt ett gäng dagar så bestämmer jag mig för att skicka in datorn till inet.
Jag skriver ett dokument ang vad jag testat so far, jobbar som service tekniker så antog att de skulle kika på min lista och börja med typ mobo, cpu, nätagg osv. Grejer jag inte kunnat byta/testa själv dvs.
Men icke, efter ett par arbetsdagar ringer jag upp dem och hör hur det går.
Då säger de att de ska prova byta grafikkort, vilket jag redan bytt och informerar om att jag redan bytt det och att det finns ett dokument med vad jag gjort.
De säger OK men vill prova byta ändå.
Ytterligare dagar går och nästa svar jag får av dem är att de ska prova byta nätagg.
Efter att några dagar till går ringer teknikern och säger att han bytt grafikkort igen och har nu lyckats köra datorn i en hel arbetsdag utan problem. Konstigt tycker jag eftersom fått exakt samma felkoder med mitt gamla gtx 460 i burken. Säger åt teknikern att testa en dag till innan han skickar datorn till mig.
Mycket riktigt, teknikern ringer i torsdags och säger att nu crashar datorn när man kör 3d mark och liknande... vilket är felet jag skickat in maskinen för! Teknikern har alltså under 8 arbetsdagar lyckats få fram nån form av blåskärmar och ignorerat vad jag sagt i felanmälan.
Sa åt teknikern att byt moderkort förfan!... Han skulle ge sig på datorn direkt och återkomma.
Måndag eftermiddag ringer han mig och säger att han nu testar minnena (som jag testat i flera timmar med memtest redan).
Och att han ev ska byta moderkort om de fungerar. Förklarar återigen att jag har testat minnena redan.
ett par timmar senare återkommer han och säger att det förmodligen är moderkortet.. Men att de inte har mitt asrock kort i lager och kan ta några dagar att få fram. Nu börjar man ju bli lite sur faktiskt.
Han ger mig ett alternativ och det är att sätta i ett billigare kort från MSI utan sli stöd, utan bra OC möjligheter och utan snabbknappr för tex cmos clear osv, funktioner jag valde asrock kortet för. Frågar honom om han inte kan sätta in ett likvärdigt annat kort?
Då motsvarande kort var lite dyrare så gick han och pratade med sin chef... Och svaret jag får är att jag kunde få köpa ett dyrare kort om jag betalade in mellanskillnaden på runt 500 spänn.
Hälsade honom att jag inte tänkte betala en krona mer än de 14-15 tusen min numera nästan 6 veckor gamla dator kostade då.
Han skulle beställa hem nytt kort och byta. Vilket kommer betyda att jag blir utan dator en vecka till minst.
NUUuuu till frågan.
Ringde deras kundtjänst och sa att de kunde få behålla datorn, jag ville utnyttja ångerrätten pga alla problem so far.
De påstår att jag inte har någon ångerrätt pga det var en specialbyggd dator, Stämmer detta? hittar ingenting i deras villkor om detta.
Och reklamera den fick jag inte göra om den inte varit inskickad för samma fel minst tre gånger.
Vad har man för rättigheter här egentligen? Vad skulle ni göra?
"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf