Akasa gör fläktlös Mini ITX-låda med passiv kylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av nsky|sct:

Men ingen kylning för chipset?
Själv håller jag byta ut min server till ett ljudlöst system, det chassiet jag tittar på är detta:

http://impactics.com/images/I_C_CBLACK_1_1_K.jpg
http://www.impactics.com/images/ICSIN_2_2_K.jpg

det har även kylning till chipset, så att man får ut all värme ur burken.

Använder själv den lådan, den gör sitt jobb (kylning) bra och jag är (mycket) nöjd...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Brukar väl vara Jonas som håller i chassirecensionerna?

Tänkte en hel recension med komponenter och allt, inte bara chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Lite smålustigt sammanträffande. Jag skrev just en guide i forumet om just fläktlös HTPC. Om ni vill sätta ihop nåt idag redan och som dessutom fixar 65watt TDP så är det bara att rulla in till forumet och läsa den.

De jag gillar med denna lådan som jag ser här är att den inte har plats för en DVD/Blu-ray. Väldigt få användare behöver de idag. De enda som drar ner intresset för min del är den låga TDP:n. 65 watt och den hade varit riktigt intressant.

Min htpc kör en i3 530 (73W) i ett HFX Micro S1 (max 25W), det blir varmt och mysigt men puttrar på hur fint som helst

Permalänk
Medlem

Finns det något thin mini-ITX med displayport för 1155 - 2560x1440 upplösning är ett krav att de ska klara i min mening?
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s91091310&o=tillv_pop&c...

Sen undrar även jag också över chassi (Edit1: menade chipset) kylning och andra komponenter som kondensatorer och liknande som normalt sett kyls av nedåtriktad CPU fläkt och liknande...

Permalänk
Medlem

Här är visst ett thin mini-ITX med displayport:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=894557

Permalänk
Medlem

Här är ett till - denna gång från i år och för Ivy Bridge så då kan man ju vara helt säker på att de fungerar med framtida 35w CPU:er för just Ivy Bridge generationen som ju ännu inte kommit (Edit: utan bios/UEFI uppgradering som kanske krävs för det andra, vad vet jag):
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1214640

Permalänk
Medlem

Och det följer med dubbehäftande tejp till SSDn eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Och det följer med dubbehäftande tejp till SSDn eller?

Har fem SSD:er och ingen sitter skruvad...kardborre är en överlägsen fastsättningsmetod

Permalänk
Medlem

var har jag sett denna förr? JO en SWEC medlem har byggt en likadan.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

var har jag sett denna förr? JO en SWEC medlem har byggt en likadan.

Byggt vilken?
Akasa Euler?
Knappast...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Byggt vilken?
Akasa Euler?
Knappast...

jo

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

Saxat ur SweClockers artikel:
Enligt Fanlesstech.com ska den nya datorlådan finnas ute på marknaden i september till ett "överkomligt pris".

Saxat ur Fanlesstech artikel:
This september, Akasa is bringing industrial design to the mainstream with a new heatsink case.

Vi är nu i början av augusti, men du menar alltså att du redan har sett en SweClocker-medlem använda denna låda...vem?
Har du sagt A så får du säga B....upp till bevis (källa för ditt påstående).

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Cybertsen:

Saxat ur SweClockers artikel:
Enligt Fanlesstech.com ska den nya datorlådan finnas ute på marknaden i september till ett "överkomligt pris".

Saxat ur Fanlesstech artikel:
This september, Akasa is bringing industrial design to the mainstream with a new heatsink case.

Vi är nu i början av augusti, men du menar alltså att du redan har sett en SweClocker-medlem använda denna låda...vem?
Har du sagt A så får du säga B....upp till bevis (källa för ditt påstående).

Han menar nog att någon byggt ett liknande chassi

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nartub:

Min htpc kör en i3 530 (73W) i ett HFX Micro S1 (max 25W), det blir varmt och mysigt men puttrar på hur fint som helst

http://www.hfx.at/images/stories/hfx_div/heatsink_cases/s1/71...

Gillar den lådan faktiskt. Synd dom inte går att få tag i längre. Inte vid den tidpunkten jag kollade av iaf. Kollade för skojskull prisjakt nu och jag hittar inte en enda leverantör av HFX lådor förutom hfx själva. Undra varför.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Gillar den lådan faktiskt. Synd dom inte går att få tag i längre. Inte vid den tidpunkten jag kollade av iaf. Kollade för skojskull prisjakt nu och jag hittar inte en enda leverantör av HFX lådor förutom hfx själva. Undra varför.

Jag köpte min från hfx i Österrike, eller var de nu håller hus. De har en svensk återförsäljare också - men den var dyrare. Gick hursomhelst supersmidigt, kom med DHL efter någon dag.

Edit:
Här är den, 149 evrosar (men det behövs lite heatpipes och anslutningar också). Prylarna som är tänkta för Micron är lite klena för normala maskiner. Men det går utmärkt att använda grejjerna som är tänkta till Classic och Mini i stället. Tex BorgFX CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nartub:

Jag köpte min från hfx i Österrike, eller var de nu håller hus. De har en svensk återförsäljare också - men den var dyrare. Gick hursomhelst supersmidigt, kom med DHL efter någon dag.

Edit:
Här är den, 149 evrosar (men det behövs lite heatpipes och anslutningar också). Prylarna som är tänkta för Micron är lite klena för normala maskiner. Men det går utmärkt att använda grejjerna som är tänkta till Classic och Mini i stället. Tex BorgFX CPU.

Tack för tipset. Jag är inte i behov av att sätta ihop ännu en fläktlös HTPC men de är nice å veta att HFX finns kvar därute. Fast de känns spontant dyrare än exempelvis Streacom som också finns hos Inet. Dom skickar med heatpipes och cpu-blocket i köpet. Nätdel och ir-öga får du köpa extra dock. Fast de är ju samma med hfx.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Då får man lägga denna åt sidan: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2163420&view=m
och börja skissa på en som passar denna låda. Visste inte att det fanns "Thin Mini-ITX".

Frågan är om där finns en IR-mottagare i fronten på denna låda.
Saknas möjligheten i fronten så går jag nog tillbaks till HD-Plex lösningen istället.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Vet någon när denna lådan kommer ut på marknaden?

Kan inte hitta något om den.

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |