Microsoft tillkännager surfplattan Surface

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Låter klumpigt, tror du får förklara tydligare om jag ska bli övertygad. :/

Pratar du Ipad nu? Jag pratar om microsofts platta som har full laptopfunktionalitet.

Jag pratar om MS plattan med. För att använda stödet och tangentbordet behöver du relativt gott om utrymme. Något som man oftast inte har. Är man på resande fot är det bra mycket enklare att arbeta med en laptop än att hitta plats nog för denna platta.

Har man gott om utrymme kan man lika gärna ha en riktig dator och jobba med riktiga grejer så man slipper se ut som quasimodo vid slutet av dygnet.

Med andra ord tror jag inte det är speciellt revolutionerande på något vis. Kul grej men inte ens i närheten så användbart som MS försöker få det att låta. Kommer bli för det mesta bara ännu en platta som används för att slö surfa och se på tv serier.

Permalänk
Medlem

Kan man ringa med den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Jag pratar om MS plattan med. För att använda stödet och tangentbordet behöver du relativt gott om utrymme. Något som man oftast inte har. Är man på resande fot är det bra mycket enklare att arbeta med en laptop än att hitta plats nog för denna platta.

Har man gott om utrymme kan man lika gärna ha en riktig dator och jobba med riktiga grejer så man slipper se ut som quasimodo vid slutet av dygnet.

Med andra ord tror jag inte det är speciellt revolutionerande på något vis. Kul grej men inte ens i närheten så användbart som MS försöker få det att låta. Kommer bli för det mesta bara ännu en platta som används för att slö surfa och se på tv serier.

Stora fördelen är att kunna köra mer eller mindre vilka Windows program som helst på en platta, det öppnar en hel del möjligheter. Om den inte passar dig så passar den inte dig men generellt tror jag att denna kommer vara allmänt tilltalande just på grund av flexibiliteten den erbjuder.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Varför göra en surfplatta som ska efterlikna en laptop? Jag menar, en laptop är bra på vissa saker och en surfplatta är bra på andra. När man ska kombinera dessa två så kommer man få en halvdan produkt som egentligen inte är bra på någonting. En surfplatta är inte gjord för att skriva uppsatser på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Jag pratar om MS plattan med. För att använda stödet och tangentbordet behöver du relativt gott om utrymme. Något som man oftast inte har. Är man på resande fot är det bra mycket enklare att arbeta med en laptop än att hitta plats nog för denna platta.

Har man gott om utrymme kan man lika gärna ha en riktig dator och jobba med riktiga grejer så man slipper se ut som quasimodo vid slutet av dygnet.

Med andra ord tror jag inte det är speciellt revolutionerande på något vis. Kul grej men inte ens i närheten så användbart som MS försöker få det att låta. Kommer bli för det mesta bara ännu en platta som används för att slö surfa och se på tv serier.

Jag vet inte hur du gör men jag låter aldrig en laptop ligga löst i knät, har jag datorn i knät så har jag alltid en hand vilandes på den medan jag använder den. Antingen redo vid touchpaden eller redo vid tangentbordet. Då behövs inte stödet. Och har jag den inte i knät eller annan dålig yta där jag automatiskt stödjer upp den som jag gjort med vilken laptop som helst, så har jag den på ett litet bord eller liknande, och då tar den fortfarande mindre plats än en laptop. Stödet tar inte direkt upp någon plats då det ändå är utrymme som behövs för att skärmen inte ska stå i 90 grader, den inkräktar ju redan på luftrummet ovanför stödet. Man kan inte ha annat än någon penna eller sudd där ändå. Tänk på att det är runt 10" vi snackar om.

Känns som att du blev emot innan du tänkte igenom det och sedan envisas. För att den skulle ta mer plats än en laptop känns bara ogenomtänkt och verklighetsfrånvarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tokigt:

Varför göra en surfplatta som ska efterlikna en laptop? Jag menar, en laptop är bra på vissa saker och en surfplatta är bra på andra. När man ska kombinera dessa två så kommer man få en halvdan produkt som egentligen inte är bra på någonting. En surfplatta är inte gjord för att skriva uppsatser på.

Tangentbordet är så smalt att det inte är jobbigare än en platta med fodral. Samtidigt är det flexibelt. Hur mycket är det vilken normal platta som helst är bra på som denna inte är bra på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

För att man försöker utföra arbete? Ska du jämföra den med en laptop så ska den klara av samma saker. Snabb platta är inte ersättning för tangentbord och mus. Detta är en platta som om man råkar ha massa fritt utrymme kan användas som en laptop med dåligt tangentbord (och förmodligen rätt så kass batteritid med).

Om du behöver just den funktionen så är det väl en ultrabook du söker inte en tablet?
Eller en win8 tablet med en annan typ av tangent docka.

Permalänk
Medlem

Snygg som fan gillade verkligen designen ... Men har redan en ipad2 och en ThinkPad X220 så det skulle vara rätt onödigt med en till : )

Visa signatur

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Permalänk
Medlem
Skrivet av tokigt:

Varför göra en surfplatta som ska efterlikna en laptop? Jag menar, en laptop är bra på vissa saker och en surfplatta är bra på andra. När man ska kombinera dessa två så kommer man få en halvdan produkt som egentligen inte är bra på någonting. En surfplatta är inte gjord för att skriva uppsatser på.

Som sagt, du kan köra de flesta Windows applikationer på denna platta och du behöver inte använda tangentbordet om det stör dig. D.v.s möjligheterna blir helt plötsligt så mycket mer utan att för den delen gör produkten nämnvärt omständligare att hantera(fysiskt).

Vi får såklart se hur den slutliga produkten verkligen kommer se ut men om den har en rimlig batteri tid så ser jag egentligen inga nackdelar med denna produkten om man är ute efter en läsplatta ev enklare laptop.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Jag vill ha en Llano padda

Permalänk
Medlem

jag säger bara: Fantastiskt!

Jag köpte mig en Sony Xperia S i när den släpptes, och om de inte löser alla problem som finns i den med ICS (när det väl kommer) så kommer den nog att säljas...
Då blir det en Lumia 900 eventuellet, om den går att uppgradera till Windows Phone 8 vilket det inte finns någon info om ännu.

Äger ingen surfplatta idag, men har testat både Ipad 2/3 och Android-plattor med ICS och såhär långt är det absolut bäst flyt i de Windows Phone OS mobiler jag provat..

Jag tror och hoppas på nya Windows OS även om jag varit emot dem tidigare, det här ser ut som något jag vill ha.

Chefen har en Windows 7 mobil, jag själv på ovanstående Android, i hans sitter det en Enkelkärnig CPU och i min en dubbelkärnig och ändå är flytet så mycket bättre i hans telefon, det laggar aldrig!
själv kan jag inte ta upp en enkel PDF och Pinch-Zooma eller flytta runt dokumentet utan att det laggar/hackar och på hans telefon flyter det på som smör i solsken.. den är snabb trots den "enkla" hårdvaran... det är så det ska se ut.

Permalänk
Medlem

Jag ser dock mer fram emot Asus Transformer på X86, den kan ersätta en laptop på ett sätt den här plattan inte kan.

Permalänk
Skrivet av RepZi:

Vad fan, varför har man tangentbord :S Snacka om oportabel. Känns som en Skoda modell, har man inte råd med något annat så får man nöja sig med den

Apple är tveklöst bäst fortfarande, kan aldrig gå tillbaka till tangentbord när det gäller surfplattor!!

Undrar hur bluescreen kommer se ut på denna pryl Lär nog ske ofta

Men herregud vissa människor har verkligen svårt att förstå. Vill man inte ha tangentbord ta bort det bara inte svårare än så
Skoda exemplet som du använde dig av passar nog dessutom bättre in på Apple enkelt och avskalat.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Datavetare
Skrivet av jonathan82:

Core i5?
Ganska mycket kraft för en surfplatta, onödigt mycket?
Ja menar, batteri tiden kommer ju inte direkt bli imponerande..

Hmm, att hävda att en pryl har för MYCKET kraft på swec borde vara lite som att kliva in på en raggarträff och hävda att en bil inte alls behöver en V8

Personligen ser jag detta som den första potentiellt användbara plattan. Har både en Android-platta och en iPad-platta, de fungerar som ersättare för Nintendo DS och PSP, men till övriga uppgifter är har dagens plattor för seg CPU. En sådan simpel sak som att surfa ska inte vara märkbart begränsad av CPU, vilket är fallet i dagen plattor och även på "netbooks" med Atom.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Jag vet inte hur du gör men jag låter aldrig en laptop ligga löst i knät, har jag datorn i knät så har jag alltid en hand vilandes på den medan jag använder den. Antingen redo vid touchpaden eller redo vid tangentbordet. Då behövs inte stödet. Och har jag den inte i knät eller annan dålig yta där jag automatiskt stödjer upp den som jag gjort med vilken laptop som helst, så har jag den på ett litet bord eller liknande, och då tar den fortfarande mindre plats än en laptop. Stödet tar inte direkt upp någon plats då det ändå är utrymme som behövs för att skärmen inte ska stå i 90 grader, den inkräktar ju redan på luftrummet ovanför stödet. Man kan inte ha annat än någon penna eller sudd där ändå. Tänk på att det är runt 10" vi snackar om.

Känns som att du blev emot innan du tänkte igenom det och sedan envisas. För att den skulle ta mer plats än en laptop känns bara ogenomtänkt och verklighetsfrånvarande.

Jag säger inte att den tar mera plats. Jag säger att den behöver platt bord för att gå använda. Jag har använt min laptop i knät rätt många gånger. Inte optimalt men det går att knappa på den då skärmen står av sig själv. Testa detta med denna platta. Går inte du behöver plan hård yta för att stödet ska fungera och hålla upp skärmen. Sedan vet jag inte hur mjukt tangentbordet är, kanske den med behöver platt yta.

Saken är den att en laptop så böjer man skärmen till vinkel som passar och så står den där. Hör har du dina 22° och det fungerar eller inte. Säger inte att den inte blir användbar för de flesta. De flesta slö surfar och ser på serier. Men för detta fungerar vilken platta som helst.
Att ha stöd för vanliga windows program kommer återigen brista på att de flesta inte är touch anpassade och att i de flesta fall behöver man tangentbord för att vara produktiv och där hamnar du återigen med problemet att du behöver mycket platt yta för att kunna jobba.

Är du intresserad av en platta som går att jobba med så är asus transformer bra mycket bättre val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenkai Star:

Platta med "riktigt" operativsystem och en i5:a och surfplatta blev för en gångs skull intressant. Jag vil inte ha en stor mobil, jag vill ha en liten dator om jag ska ha en platta.
Dock fortfarande hellre en laptop så inget köp ändå men intressantare.

Detta vinner dom ju föga på, att göra en produkt som är intressantare, men som ingen köper då de hellre köper de riktiga.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cwittler:

Om du behöver just den funktionen så är det väl en ultrabook du söker inte en tablet?
Eller en win8 tablet med en annan typ av tangent docka.

Det är ju det jag säger. Denna platta tillför inte speciellt mycket trots allt PR snack. Det är inte ersättning för en laptop. Det är en platta som kommer med ett tangentbord som kräver en hel del platt utrymme. För de som tänkte skriva och jobba är en laptop bättre val i nästan varje fall. Med andra ord inget revolutionerande eller speciellt bra jämfört med vad som finns ute och som kommer finnas ute då dessa blir möjliga att köpa (Ipad 3 är lika låst men bra mycket bättre hårdvara och android är kanske närmare i hårdvara men man har i alla fall frihet).

Permalänk
Medlem

Nä Microsoft, nu får ni skärpa er! Vilken gräslig design! Och 13,5 mm tjock, på 903 gram? Skämtar ni eller? Har ni ens använt en surfplatta så ni förstår hur man använder en surfplatta? Många gånger så håller man en surfplatta med ena handen och använder den andre handen till att peka på skärmen. En iPad 3 ligger på 652 gram och, tro det eller ej, man blir ganska trött i handen som håller surfplattan när man hållt den en längre stund. Att då skapa en surfplatta som väger 250 gram mer och är 13,5 mm tjock är för mig helt obegripligt. Men det är klart, räknar de med att en användare ska använda deras surfplatta stående på ett bord, ha den i knäet eller hålla den med båda händerna, så ja, då lär den väl fungera alldeles utmärkt. Fast då kan man lika gärna köra på en bärbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahasj:

Nä Microsoft, nu får ni skärpa er! Vilken gräslig design! Och 13,5 mm tjock, på 903 gram? Skämtar ni eller? Har ni ens använt en surfplatta så ni förstår hur man använder en surfplatta? Många gånger så håller man en surfplatta med ena handen och använder den andre handen till att peka på skärmen. En iPad 3 ligger på 652 gram och, tro det eller ej, man blir ganska trött i handen som håller surfplattan när man hållt den en längre stund. Att då skapa en surfplatta som väger 250 gram mer och är 13,5 mm tjock är för mig helt obegripligt. Men det är klart, räknar de med att en användare ska använda deras surfplatta stående på ett bord, ha den i knäet eller hålla den med båda händerna, så ja, då lär den väl fungera alldeles utmärkt. Fast då kan man lika gärna köra på en bärbar.

Nu jämför du dock Ipad 3 med värstingversionen, den med Windows 8 RT väger ungefär som en Ipad 3 och är lite tunnare.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahasj:

Nä Microsoft, nu får ni skärpa er! Vilken gräslig design! Och 13,5 mm tjock, på 903 gram? Skämtar ni eller? Har ni ens använt en surfplatta så ni förstår hur man använder en surfplatta? Många gånger så håller man en surfplatta med ena handen och använder den andre handen till att peka på skärmen. En iPad 3 ligger på 652 gram och, tro det eller ej, man blir ganska trött i handen som håller surfplattan när man hållt den en längre stund. Att då skapa en surfplatta som väger 250 gram mer och är 13,5 mm tjock är för mig helt obegripligt. Men det är klart, räknar de med att en användare ska använda deras surfplatta stående på ett bord, ha den i knäet eller hålla den med båda händerna, så ja, då lär den väl fungera alldeles utmärkt. Fast då kan man lika gärna köra på en bärbar.

Kolla vad Ipad ett väger, större delen av det som gör att du blir trött efter en stund är vikten av din egen arm, den lilla viktskillnaden är inte stor i sammanhanget. Och sedan är det rätt stor skillnad på Core i5 med Windows 8 och någon förvuxen ipod touch.

Och som redan sagts, du jämför med den stora versionen här. SKa du jämföra rättvist så jämför mot den som går på arm, den är inte riktigt lika handikappad som Ipad bara så det går inte att få helt rättvist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Det är ju det jag säger. Denna platta tillför inte speciellt mycket trots allt PR snack. Det är inte ersättning för en laptop. Det är en platta som kommer med ett tangentbord som kräver en hel del platt utrymme. För de som tänkte skriva och jobba är en laptop bättre val i nästan varje fall. Med andra ord inget revolutionerande eller speciellt bra jämfört med vad som finns ute och som kommer finnas ute då dessa blir möjliga att köpa (Ipad 3 är lika låst men bra mycket bättre hårdvara och android är kanske närmare i hårdvara men man har i alla fall frihet).

Som sagt, man kan köra så gott som alla Windows program med den, det borde vara den största och mest uppenbara fördelen. Att inte tangentbordet är styvt(om det inte är det) så finns det säkert en hel del som tycker det är bra och om man inte gör det så lär det säkert finnas styva tangentbord som tillbehör (dock då troligen något tjockare).

Jag antar att du är inbiten OSx användare annars hade du inte missat det mest uppenbara. Många av oss som fortfarande inte köpt en platta har gått o väntat på just en produkt som denna.

Det ända jag hoppas nu är att batteritiden är okay.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mahasj:

Nä Microsoft, nu får ni skärpa er! Vilken gräslig design! Och 13,5 mm tjock, på 903 gram? Skämtar ni eller? Har ni ens använt en surfplatta så ni förstår hur man använder en surfplatta? Många gånger så håller man en surfplatta med ena handen och använder den andre handen till att peka på skärmen. En iPad 3 ligger på 652 gram och, tro det eller ej, man blir ganska trött i handen som håller surfplattan när man hållt den en längre stund. Att då skapa en surfplatta som väger 250 gram mer och är 13,5 mm tjock är för mig helt obegripligt. Men det är klart, räknar de med att en användare ska använda deras surfplatta stående på ett bord, ha den i knäet eller hålla den med båda händerna, så ja, då lär den väl fungera alldeles utmärkt. Fast då kan man lika gärna köra på en bärbar.

Det känns lite fel att jämföra iPad med ARM-processor och Surface med Intel-processor. ARM är mindre, strömsnålare och kallare än Intels motsvarighet. Din jämförelse blir mer rättvis om du jämför iPad och Surface med Windows RT. Då är iPad 24 gram lättare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Jag säger inte att den tar mera plats. Jag säger att den behöver platt bord för att gå använda. Jag har använt min laptop i knät rätt många gånger. Inte optimalt men det går att knappa på den då skärmen står av sig själv. Testa detta med denna platta. Går inte du behöver plan hård yta för att stödet ska fungera och hålla upp skärmen. Sedan vet jag inte hur mjukt tangentbordet är, kanske den med behöver platt yta.

Saken är den att en laptop så böjer man skärmen till vinkel som passar och så står den där. Hör har du dina 22° och det fungerar eller inte. Säger inte att den inte blir användbar för de flesta. De flesta slö surfar och ser på serier. Men för detta fungerar vilken platta som helst.
Att ha stöd för vanliga windows program kommer återigen brista på att de flesta inte är touch anpassade och att i de flesta fall behöver man tangentbord för att vara produktiv och där hamnar du återigen med problemet att du behöver mycket platt yta för att kunna jobba.

Är du intresserad av en platta som går att jobba med så är asus transformer bra mycket bättre val.

Trodde att skärmen kunde behålla sin vinkel jämfört med tangentbordet iaf. Alltså, håller man bara i tangentbordet så står skärmen fortfarande upp. Som en vanlig laptop fast den behöver stöd. Nu är jag inte lika säker. I så fall är det en designmiss, men konceptet i övrigt är det inget fel på och det lär komma många Windows 8 plattor.

Permalänk
Medlem

Enda plattan som jag blivit intresserad av, blir nog ett köp av RT versionen i höst, kommer funka fint till skolan

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahasj:

Nä Microsoft, nu får ni skärpa er! Vilken gräslig design! Och 13,5 mm tjock, på 903 gram? Skämtar ni eller? Har ni ens använt en surfplatta så ni förstår hur man använder en surfplatta? Många gånger så håller man en surfplatta med ena handen och använder den andre handen till att peka på skärmen. En iPad 3 ligger på 652 gram och, tro det eller ej, man blir ganska trött i handen som håller surfplattan när man hållt den en längre stund. Att då skapa en surfplatta som väger 250 gram mer och är 13,5 mm tjock är för mig helt obegripligt. Men det är klart, räknar de med att en användare ska använda deras surfplatta stående på ett bord, ha den i knäet eller hålla den med båda händerna, så ja, då lär den väl fungera alldeles utmärkt. Fast då kan man lika gärna köra på en bärbar.

Jag håller med dig till viss del!

Jag har sen tidigare provat på en 7" Android platta och en IPad. IPaden håller man knappas framför sig med en hand merän ett par minuter sen stödjer du den i knäet(eller liknande). Med 7" plattan var det dock inga problem att hålla den framför sig med en hand en längre stund.

Vad jag vill ha sagt med det är att Surface kommer användas på liknande vis som IPad d.v.s man stödjer den på något vis och då spelar par 100 gram mer eller mindre ingen roll.

Jag tror detta problem kommer med storleken(större batteri) helt enkelt.

*Nu pratar jag alltså om när man sitter ner ex i en soffa och håller plattan mer eller mindre rakt framför sig utan att vila i knäet.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Det som är bra tycker jag är att denna produkt kommer vara integrerad med den stationära datorn i och med Windows 8.
Man kommer kunna flytta sig från datorn till soffan och allt ser precis ut som det gjorda sekunden innan. Sky Drive m.m.
Ge Windows 8 en social funktion och Facebook kommer vara ute ur bilden också.
Facebook har många användare men en större del av dessa användare har Windows som grund.

Och nu när Windows 8 släpps till mobila enheter m.m. Då kommer det bli kämpigt.
Microsoft har det Google ville göra med Chrome OS. Men Microsoft har ett rejält steg framåt pga att alla redan använder Windows.

Och vem vet hur mycket nya Xbox kommer vara integrerad med Windows 8?

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

Det som är bra med detta är inte bara att Microsoft levererar ett OS för plattor utan att flera tillverkare kommer säkerligen släppa plattor för Windows 8. D.v.s en rak motsatts mot Apple som endast låter en välja bland deras egna begränsade hårdvara som de självklart också har monopol på.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Den blåa var riktigt sexig! Har redan en laptop så jag har inget behov däremot

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Jag håller med dig till viss del!

Jag har sen tidigare provat på en 7" Android platta och en IPad. IPaden håller man knappas framför sig med en hand merän ett par minuter sen stödjer du den i knäet(eller liknande). Med 7" plattan var det dock inga problem att hålla den framför sig med en hand en längre stund.

Vad jag vill ha sagt med det är att Surface kommer användas på liknande vis som IPad d.v.s man stödjer den på något vis och då spelar par 100 gram mer eller mindre ingen roll.

Jag tror detta problem kommer med storleken(större batteri) helt enkelt.

*Nu pratar jag alltså om när man sitter ner ex i en soffa och håller plattan mer eller mindre rakt framför sig utan att vila i knäet.

Precis. Vem skriver när de håller en platta framför sig? Man lägger alltid ner den. Samma sak med anteckningblock. Hur ofta håller man ett anteckningblock rakt upp och ner? Man lägger alltid ner dem på bordet.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Nu jämför du dock Ipad 3 med värstingversionen, den med Windows 8 RT väger ungefär som en Ipad 3 och är lite tunnare.

Jo, fast om man nu är ute efter en surfplatta där man ska kunna köra gamla vanliga hederliga windowsapplikationer så är Windows Pro enda alternativet. Och med tanke på storleken och vikten på Windows Pro så är det ingen bra surfplatta. Visst, prestandamässigt kanon! Men ur en användarvänlighets synvinkel helt urkasst.

Skrivet av Aleshi:

Kolla vad Ipad ett väger, större delen av det som gör att du blir trött efter en stund är vikten av din egen arm, den lilla viktskillnaden är inte stor i sammanhanget. Och sedan är det rätt stor skillnad på Core i5 med Windows 8 och någon förvuxen ipod touch.

Och som redan sagts, du jämför med den stora versionen här. SKa du jämföra rättvist så jämför mot den som går på arm, den är inte riktigt lika handikappad som Ipad bara så det går inte att få helt rättvist.

Den såkallade "lilla" viktskillnaden är enorm. Faktiskt. Jag har haft en iPad 2 och har nu en iPad 3. Det skiljer ungefär ca 40-50 gram mellan en iPad 2 och en iPad 3, där iPad 3 är den tyngre. Man märker en påtaglig skillnad. Att hålla en surfplatta i 10 sekunder är inga problem. Men när man håller den i flera minuter så märker man att några gram hit eller dit gör en väldigt stor skillnad. Då kan du ju fundera på hur mycket 250 gram extra kommer att göra.
Att iPad är handikappad är endast din åsikt. För mig fungerar den alldeles utmärkt.

Skrivet av karatefylla:

Det känns lite fel att jämföra iPad med ARM-processor och Surface med Intel-processor. ARM är mindre, strömsnålare och kallare än Intels motsvarighet. Din jämförelse blir mer rättvis om du jämför iPad och Surface med Windows RT. Då är iPad 24 gram lättare.

Återigen, ni missade syftet med mitt inlägg. Att skapa en surfplatta som väger 903 gram och är 13,5 mm tjock är, ur användarsynpunkt, totalt misslyckat. Prestandamässigt, jättebra! Men som användare som vill man kunna använda en surfplatta på en smidigt sätt, helst utan att bli trött i armar och händer efter 30 sekunder. Om de inte klarar av att göra en surfplatta som väger mindre och är tunnare med en Intel-processor med dagens teknik så är det bättre att de låter bli än att försöka lura en massa kunder. Allt har inte med prestanda att göra, man ska även kunna använda sakerna på ett vettigt sätt som användare. Och där är, enligt min åsikt och erfarenhet, Windows Pro-plattan ett misslyckande.