Problem med ASUS E45M1-I DELUXE

Permalänk

Problem med ASUS E45M1-I DELUXE

Hej! Jag hoppas någon kan hjälpa mig då jag har ett litet problem.

Jag köpte i veckan ett ASUS E45M1-I DELUXE-kort från Inet. Tanken var att uppgradera min HTPC, dels få det tystare och dels få en bättre prestanda. Nu till problemet. CPU-lasten ligger konstant på 100%, oavsett vad jag gör. Just nu sitter jag bara med firefox öppen och lasten ligger fortfarande på 100%. Vad har jag gjort för fel?

Mycket tacksam för svar, jag har själv kommit till en återvändsgränd i mina tankar.

EDIT: Jag använder Windows 7 Home Premium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fridluund:

Hej! Jag hoppas någon kan hjälpa mig då jag har ett litet problem.

Jag köpte i veckan ett ASUS E45M1-I DELUXE-kort från Inet. Tanken var att uppgradera min HTPC, dels få det tystare och dels få en bättre prestanda. Nu till problemet. CPU-lasten ligger konstant på 100%, oavsett vad jag gör. Just nu sitter jag bara med firefox öppen och lasten ligger fortfarande på 100%. Vad har jag gjort för fel?

Mycket tacksam för svar, jag har själv kommit till en återvändsgränd i mina tankar.

EDIT: Jag använder Windows 7 Home Premium.

du måste slå på hårdvaruaccelerering så grafikkretsen i apun kan ta över en del av belastningen

Permalänk
Skrivet av Alfsvåg:

du måste slå på hårdvaruaccelerering så grafikkretsen i apun kan ta över en del av belastningen

Tack! För en okunnig, var gör jag det?:-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av fridluund:

Tack! För en okunnig, var gör jag det?:-)

Det gör du i olika program som t.ex xbmc kan man aktivera hårdvaruaccelerering men tror inte det går på skrivbordet så att säga testa att starta aktivitetshanteraren och gå till processer och kolla vad som drar alla cpu kraft

Permalänk
Medlem

Btw, GPU accelerering gäller bara på matrial som stödjer detta. Videospelare eller Flash oftast. Andra saker går via CPU. De flesta som kör dessa som HTPC kör XBMC och tittar nästan bara filmer och sånt.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fridluund:

Hej! Jag hoppas någon kan hjälpa mig då jag har ett litet problem.

Jag köpte i veckan ett ASUS E45M1-I DELUXE-kort från Inet. Tanken var att uppgradera min HTPC, dels få det tystare och dels få en bättre prestanda. Nu till problemet. CPU-lasten ligger konstant på 100%, oavsett vad jag gör. Just nu sitter jag bara med firefox öppen och lasten ligger fortfarande på 100%. Vad har jag gjort för fel?

Mycket tacksam för svar, jag har själv kommit till en återvändsgränd i mina tankar.

EDIT: Jag använder Windows 7 Home Premium.

Hoppas du uppdaterar den hör tråden så fort du fått ordning på din HTPC. Jag själv funderar precis på denna setup med ett E45-kort som HTPC som ska kopplas till min Panasonic VT50. Lägg gärna upp lite bilder på HTPC:n här i tråden. Lycka till!

/Calimero

Visa signatur

"ZFS - Practicing Safe Hex"

Permalänk
Medlem

Om ovanstående inte hjälper kan det vara för att din Windows är nyinstallerad. I början drar den igång någon Process eller Service som optimerar installationen men drar en massa CPU-kraft medan den gör det, den slutar av sig själv efter några timmar. Jag kom inte ihåg vad den hette men du kan öppna Performance Monitor för att se vad som drar CPU-resurser och sen google på namnet.

Permalänk
Skrivet av Lei:

Om ovanstående inte hjälper kan det vara för att din Windows är nyinstallerad. I början drar den igång någon Process eller Service som optimerar installationen men drar en massa CPU-kraft medan den gör det, den slutar av sig själv efter några timmar. Jag kom inte ihåg vad den hette men du kan öppna Performance Monitor för att se vad som drar CPU-resurser och sen google på namnet.

Kan det vara MsMpEng.exe? Det är den process som för tillfället tar mest kräm från processorn.

Nu har den stabiliserat sig något. Vid uppspelning av videor så fungerar den mycket bättre än vid vanlig surfning. Har testat 720 och 1080p i VLC och det har fungerat utan problem. Vad jag förstår har VLC någon typ av accelerator som kanske hjälper till, jag har som sagt inte dunderkoll. En liten detalj är att det är enorm skillnad i CPU-last om jag surfar i Chrome vs Firefox. Firefox drar upp lasten med 20-40% jämfört med Chrome.

Jag får tacka så mycket för svaren, känns betydligt bättre nu. Just i detta nu ligger lasten på mellan 10-15%, den har spikat på 35% under mina 10 minuter av mätning. Jag tänkte ha igång övervakaren och se om den är fortsatt stabil.

Permalänk
Skrivet av calimero:

Hoppas du uppdaterar den hör tråden så fort du fått ordning på din HTPC. Jag själv funderar precis på denna setup med ett E45-kort som HTPC som ska kopplas till min Panasonic VT50. Lägg gärna upp lite bilder på HTPC:n här i tråden. Lycka till!

/Calimero

Jag kan väl göra en liten snabb reception efter några timmars användning:

Grafikdelen fungerar utan problem. Filmer flyter på bra, inget hack vad jag har upplevt. Även Youtube fungerar fint i 720p. Jag har sett är många har klagat på att den blir varm, men det har inte min blivit. Jag kyler HTPCn med två 80mm-fläktar och en 120mm. Hastigheten på WiFi är helt okej, 30-40 Mbit/s, dock är antennerna otympliga och dessutom har de ganska dålig mottagning. Jag har haft en WiFi-pinne från Dlink på min gamla HTPC och använder den istället för det inbyggda, fungerar mycket bättre.

Drivrutinerna bråkade lite när jag skulle installera dem. Jag tror det beror på att jag inte startade om datorn mellan varje uppdatering, för när jag sedan gjorde det så fungerade det bra. Konstigt nog ligger standardläget på processorn på 80% klockning när du får den, det höjer man enkelt i Catalyst (som du får ladda ner, det följer inte med).

Permalänk
Medlem

http://eforum.idg.se/topic/334350-msmpengexe-drar-processorkr...

"MsMpEng.exe är processen för realtidsskyddet i Security Essential. Och då gör periodiska genomsökningar. Och då jag testat allt är det förmodligen så..Jag vet att många märker av en kraftig cpu användning, när dom går in på Expressen ooch aftonbladet. Men det märker inte jag av."

Permalänk
Medlem

Ska köra samma moderkaka sen till min htpc, kör dock windows på den jag har nu till min Arkade, men jag hade en extra hårddisk jag petade in OPENELEC på och kan rekommendera det som mediaspelar-OS. Minimal linuxkärna med XBMC integrerad.
Allt ska funka då "out of the box" såvitt jag vet, men inte satt mig in i det helt.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Jag har kört med detta moderkort ett tag nu och det fungerar bra - både under Windows 7 och med Linux-baserade XBMC (xbmcbuntu)

Det finns dock en detalj som inte fungerar ännu: 3D Blu-ray

Kortet marknadsförs med att det har HDMI 1.4 och stöd för 3D, men försöker man spela upp en 3D Blu-ray med PowerDVD eller Arcsoft TMT så får man ca 1fps

Själva 3D funktionen fungerar alltså - men man får ingen hårdvaruaccelerering från grafiken på kortet så det blir helt omöjligt att titta på.

Jag har support-tickets angående detta inlagda hos både PowerDVD och Arcsoft sedan en månad tillbaka - men än så länge har det inte hänt någonting.

Det kan eventuellt fixas genom nya drivrutiner från AMD, men en del har klagat på detta sedan december när kortet kom.

Permalänk
Skrivet av Pulver:

Jag har kört med detta moderkort ett tag nu och det fungerar bra - både under Windows 7 och med Linux-baserade XBMC (xbmcbuntu)

Det finns dock en detalj som inte fungerar ännu: 3D Blu-ray

Kortet marknadsförs med att det har HDMI 1.4 och stöd för 3D, men försöker man spela upp en 3D Blu-ray med PowerDVD eller Arcsoft TMT så får man ca 1fps

Själva 3D funktionen fungerar alltså - men man får ingen hårdvaruaccelerering från grafiken på kortet så det blir helt omöjligt att titta på.

Jag har support-tickets angående detta inlagda hos både PowerDVD och Arcsoft sedan en månad tillbaka - men än så länge har det inte hänt någonting.

Det kan eventuellt fixas genom nya drivrutiner från AMD, men en del har klagat på detta sedan december när kortet kom.

Droppar in och passar på att fråga en som kör på en E-450(?). Flyter 1080p och XBMC is menyer etc? Inget "jag är inte speciellt kräsen, så det duger". Jag är intresserad av att veta om det verkligen flyter.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Överkill:

Droppar in och passar på att fråga en som kör på en E-450(?). Flyter 1080p och XBMC is menyer etc? Inget "jag är inte speciellt kräsen, så det duger". Jag är intresserad av att veta om det verkligen flyter.

Är du väldigt kräsen så är den kanske lite seg, har dock aldrig kört XMBC på något högpresterande så det kanske är mjukvaran i sig.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av Lei:

Om ovanstående inte hjälper kan det vara för att din Windows är nyinstallerad. I början drar den igång någon Process eller Service som optimerar installationen men drar en massa CPU-kraft medan den gör det, den slutar av sig själv efter några timmar. Jag kom inte ihåg vad den hette men du kan öppna Performance Monitor för att se vad som drar CPU-resurser och sen google på namnet.

Kan det vara superfetch du tänker på ?

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överkill:

Droppar in och passar på att fråga en som kör på en E-450(?). Flyter 1080p och XBMC is menyer etc? Inget "jag är inte speciellt kräsen, så det duger". Jag är intresserad av att veta om det verkligen flyter.

Ja, det flyter.

Nu ska vi göra klart att jag fortfarande tycker att alla HTPC hur kraftfulla dem än är lider av lite små ryck och hack emellanåt (vid start av filmer mm) om man jämför med en renodlad mediaspelare i referensklass.

Anledningen till det kan man väl tvista om, men det går inte att komma ifrån att det är skillnad på en dator som kan göra "allt" och en mediaspelare som är gjord för att sköta en specifik uppgift.