Ljudbygge med Alpair 7, Trio8, AMP10 & MiniDSP

Permalänk

Då var saker och ting beställt. Det blev ett par Alpair 7.3 grey, skruvar och terminaler. Hoppas att det inte är allt för lång leveranstid på sakerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muhihihaha:

Då var saker och ting beställt. Det blev ett par Alpair 7.3 grey, skruvar och terminaler. Hoppas att det inte är allt för lång leveranstid på sakerna.

Beror på var, om det är europe-audio så kan det tyvärr vara uppe i luften ett tag, ibland kommer det på mindre än en vecka och ibland tar det en månad...

Visa signatur
Permalänk

Har hört att det brukar kunna vara så när det gäller europe-audio och undviker gärna att köpa där ifrån, dom verkar dessutom inte ha generation 3 av Alpair 7 så jag köpte från markaudio.eu istället och hoppas på det bästa

Permalänk

Ca 500 år senare så fick jag hem ett paket från markaudio.eu

Han tyvärr inte ta några nakenbilder på högtalarna då installationen gick fort som en käftsmäll efter all ivrig väntan. Å inte har jag målat lådorna då jag fortfarande är besviken över hur dom ser ut (skeva i kanterna osv). Min tanke var att testa högtalarna först för att göra bedömningen om det är värt att lägga ner pengar på färg eller om jag ska bygga nya lådor. Tanken är iaf att lådorna och stativens fot ska vara samma vit som tvbänken och bordet. Konan har samma färg som tv-ramen och tanken är att måla lecablocken i liknande silverfärg för att få en schysst färgmatchning.

Såhär ser det ut för tillfället. Bilden är tagen från lyssningsposition/datorstol. Inte helt optimalt att göra en bedömning ca 80 grader off-axis. Det enda jag har att jämföra med är mina gamla högtalare (KEF 104.2).

Första lyssningsintrycket var hemskt. Det lät som en rasslig 80-tals boombox tagen direkt från soptippen. Det radioliknande och extremt basfattiga ljudet dämpades väldigt fort, det blev märkbart bättre redan efter ca 1 timme. Har nu spelat musik i cirka 10 timmar och det märktes skillnad från det att jag drog igång musiken på morgonen tills det att jag kom hem från jobbet (ca 9 timmar senare utan att ha lyssnat där emellan), framförallt i de lägre registret. Ljudet är fortfarande under min förväntan och väldigt livlöst, men självklart är det på tok för tidigt för att göra en vettig bedömning ännu. Något som dock redan märks är att det finns ett otroligt djup och precision i ljudbilden om man sitter on-axis, riktigt imponerande i förhållande till vad jag tidigare lyssnat på.

Kommer med en uppdatering om ljudet efter drygt 100 timmar

Permalänk
Medlem

Mina EL70 lät precis lika dåligt från början. Var riktigt missnöjd men efter en vecka eller två så tog det sig Fortsatte att bara bli bättre och bättre flera månader efteråt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Du borde väl ha hunnit lyssna dessa 100 timmar nu, eller? Hur går det för dig?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Kalium:

Mina EL70 lät precis lika dåligt från början. Var riktigt missnöjd men efter en vecka eller två så tog det sig Fortsatte att bara bli bättre och bättre flera månader efteråt.

Har ju ett par Audioengine 2 och de lät också skit först. Nu låter de riktigt bra (Stor skillnad, och har inte bara vant mig, i början lät det väldigt basigt och burkit)... Ändå påstår många att inspelning av högtalarelement enbart är en myt?

Skrivet av Kalium:

Du borde väl ha hunnit lyssna dessa 100 timmar nu, eller? Hur går det för dig?

Också nyfiken!

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk

Har garanterat lyssnat mer än 100 timmar nu :). Är ju nästan omöjligt att beskriva hur ljud låter, men ska försöka på mitt vis. Allt är i mitt fall relativt till KEF 104.2 och Cerwin Vega DC10. Tycker att dom är väldigt luftiga och mjuka i karaktären, hade gärna velat ha dom lite skarpare i de övre frekvenserna (jag själv upplever att jag gillar skarpt/vasst ljud mer än de flesta andra gör). Är dock inget jag stör mig på, börjar faktiskt uppskatta det mer och mer. Är svårt att beskriva hur det låter när alla frekvenser kommer från ett och samma element mer än att det låter riktigt bra och sömlöst! Bygg och lyssna själva? Är förbannat imponerad över hur stort dom spelar. Ljudbilden är bred, djup och väldigt exakt. Att sätta sig i soffan och dra på lite högre volym får mig att skratta varje gång, känns overkligt att ett par 4" element kan leverera så stor och korrekt ljudbild med så mycket bas. Det är såklart ingen monsterbas som känns som ett slag i magen, men man kan lätt tro att det är någon mindre bas (typiska 2.1 datorhögtalare) som står och mullrar i något hörn. Var först lite nojig för att spela högt och pressa dessa små element. Men har nu märkt att dom spelar mycket högre än vad jag har användning för, utan minsta märkbara dist. Är riktigt nöjd med ljudkvalitén och tycker helt klart att dom är värd varenda krona

Permalänk
Medlem
Skrivet av muhihihaha:

Har garanterat lyssnat mer än 100 timmar nu :). Är ju nästan omöjligt att beskriva hur ljud låter, men ska försöka på mitt vis. Allt är i mitt fall relativt till KEF 104.2 och Cerwin Vega DC10. Tycker att dom är väldigt luftiga och mjuka i karaktären, hade gärna velat ha dom lite skarpare i de övre frekvenserna (jag själv upplever att jag gillar skarpt/vasst ljud mer än de flesta andra gör). Är dock inget jag stör mig på, börjar faktiskt uppskatta det mer och mer. Är svårt att beskriva hur det låter när alla frekvenser kommer från ett och samma element mer än att det låter riktigt bra och sömlöst! Bygg och lyssna själva? Är förbannat imponerad över hur stort dom spelar. Ljudbilden är bred, djup och väldigt exakt. Att sätta sig i soffan och dra på lite högre volym får mig att skratta varje gång, känns overkligt att ett par 4" element kan leverera så stor och korrekt ljudbild med så mycket bas. Det är såklart ingen monsterbas som känns som ett slag i magen, men man kan lätt tro att det är någon mindre bas (typiska 2.1 datorhögtalare) som står och mullrar i något hörn. Var först lite nojig för att spela högt och pressa dessa små element. Men har nu märkt att dom spelar mycket högre än vad jag har användning för, utan minsta märkbara dist. Är riktigt nöjd med ljudkvalitén och tycker helt klart att dom är värd varenda krona

Ditt intryck av Alpair 7 är ungefär samma som mitt intryck av EL70. Stor ljudbild, väldigt baskapabla med tanke på storleken, sömlöst ljud, spela högre än man kan förvänta sig och något avrullade i toppen (EL70 ska vara lite mer avrullad än Alpair 7).
Hursomhelst, fantastiskt bra element med tanke på prislappen.

Har du byggt några subbar än? Jag upplevde en rejäl förbättring när jag byggde mina subbar med relativt billiga element.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av muhihihaha:

Har du Kuben till 104/2 orna?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Har du Kuben till 104/2 orna?

Kuben? Antar att jag inte har de då jag inte vet vad du menar

Permalänk
Rekordmedlem

http://www.ebay.co.uk/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=1905... Där fanns det en, Det är en aktiv korrektionskrets, en typ av "eq" som är designad speciellt för 104/2 orna.
Så ser den ut:

Det finns även en kube till 107 orna som har inställningar så den ska passa till alla i reference serien.
Jag har haft 101 och 105-2 en gång i tiden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.