Bärbar dator till person med tinnitus

Permalänk
Medlem

Bärbar dator till person med tinnitus

Hej!

Finns det liknande tråd så länka gärna, jag sökte men hittade ingenting. Min kunskap om bärbara datorer är noll så därför går jag direkt på att posta här istället för att följa guiden som är klistrad där det står att man ska googla och ut i affärer osv. Tänkte i alla fall försöka svara på de relevanta frågeställningarna så ni kan hjälpa mig så mycket som möjligt

Såhär är läget, farsan har fått tinnitus på äldre dagar och hans gamla stationära (4-5år gammal) låter för mycket. Enligt honom låter datorn från direkt att man sätter på den tills den stängs av och ljudet är "för högt" för att han ska kunna använda datorn. Exakt vad det är som låter vet jag inte eftersom vi inte bor i samma stad (ca 60mil mellan) men antar att det är fläktarna som surrar eller gör andra missljud. Han har nu fått idén att han ska ha en ny dator och har då riktat in sig på en bärbar. Hans kunskap är noll så med stor chans blir han lurad om han går till en elektronikkedja, min förhoppning är då att jag ska kunna ringa honom och säga: "Köp den här datorn, den passar för dina behov och den låter ingenting".

Datorn kommer användas till att surfa och skriva på, den kommer inte användas särskilt ofta. Datorns huvuduppgift kommer att vara släktforskning med allt vad det innebär. Gällande hur mycket pengar som farsan är villig att lägga så är han beredd att lägga så mycket som krävs för att få en helt tyst dator som han kan använda (detta gör att jag är övertygad att han kommer bli lurad om han går till en elektronikkedja och ber om hjälp). Jag har tyvärr inte så mycket mer information att komma med, lite tunt men känner ingen med tinnitus jag kan fråga och vet inte vilken decibelnivå som är värt att sträva efter för att det ska vara "tyst".

Alla tips är välkomna.

Tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem

Är det verkligen INGEN som har något tips...?

Permalänk
Inaktiv

En average bärbar låter väl mer än en stationär med passivt kylt nätagg, integrerad grafik, fläktar med lågt varvtal och SSD?

Permalänk
Avstängd

Känns som att hårddisken är det jobbigaste ljudmässigt

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

jag personligen tycker det är skönare att ha en dator som låter lite, annars hör jag bara det eviga tinnituset, annat ljud runtomkring
får en att tänka på annat och komma ifrån sitt tinnitus. men det är min åsikt, alla är vi olika.

Permalänk
Medlem

EEEPC 1011CX Fläktlös http://www.notebookcheck.net/Review-Asus-Eee-PC-1011CX-Netboo...
Byt ut hårddisken till SSD så har du inga mekaniskt rörliga delar i den datorn men jag tror det räcker som den är.
Att släktforska på den skärmen är däremot ingen fröjd så du får köpa till en stor skärm.

edit: inget bra tips, gick inte byta ut ramminnet i den. 1GB är för lite!

edit2: jag kommer med det här tipset istället. Gå in på prisjakt här http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=353&o=lokal_rank
Då är alla indexerade bärbara datorer med rankade på popularitet. Datorerna i det övre skiktet är med stor säkerhet tysta. Gå in och läs kommentarerna.

Visa signatur

i7 6700K, GTX 970, ASUS Z170-A, 16GB RAM, Samsung 840 EVO 250GB,

Permalänk
Medlem

får jag fråga vad tinnitus har med något att göra? har själv tinnitus på ett öra (höger) och det ända som är skillnaden då är att de ljudet dränker lite av ljudet från min dator som står till höger om mig.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

Jag tror att du klarar dig med vilken bärbar som helst då bärbara brukar låta mindre. Hade själv en stationär dator som låt förjävligt dock så var den dammig och hade inga bra fläcktar. En bärbar är lättare att hålla ren och oftast tystare om du inte bygger en dator med tysta dator komponenter men han ville ju ha en bärbar dator tror att en ultrabook skulle passa honom perfekt dom är snabba och tysta ett annat alternativ är ju en macbook air.

http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=8675974&ref=secti...

finns säkert andra bättre ulrabook på någon annan butik.

men vill han inte lägga ut så mycket så kan han få en laptop för 5000 den blir nog inte högljudare men den lär inte vara lika snabb eftersom den inte har ssd.