Vilket av dessa 2 paket passar mig bäst?

Permalänk
Medlem

Vilket av dessa 2 paket passar mig bäst?

Hej alla!

Har radat upp två preliminära datorpaket men kan inte riktigt bestämma mig för vilken av dem som är mer värt att köpa. Vilket av dem tror ni?

Dessa två är det:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1743618/2012-04-29
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1751585/2012-05-02

Användningsområdet är främst musikproduktion. Ej gaming.

Är 3930k påtagligt kraftfullare än 3770k? Har inte sett några bra jämförelser. Det kanske är onödigt att punga ut de extra tusenlapparna på 3930k om 3770k presterar klart tillräckligt? Fler kärnor hör man ju mycket om när det gäller bild/video-rendering, men vet inte hur mycket skillnad det gör i musikproduktion.

Och i övrigt får ni gärna hinta om ni ser något onödigt/konstigt i mina listor som jag kan spara in lite stålar på

(Tillägg: Om jag nu skulle välja 2011-systemet, har jag valt rätt sorts RAM?)

Permalänk

Jag har kollat på båda systemen och jag förvånades över att du inte lagt till ett externt ljudkort. Det är trots allt den mest centrala komponenten om du ska använda den till musikproduktion. Jag tror också att du har missförstått prestandakraven för musikproducering. Du behöver inte en sexkärnig CPU för det, jag tror till och med 2 kärnor räcker men kör på fyra ändå. Sedan behöver du inte 16gb minne heller. Det räcker med 8gb. Jag tror du har blandat ihop kraven för videoredigering och musikredigering som är två helt olika saker. Här har du bygget som jag byggde utifrån dina system så det handlar inte om stora ändringar:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1758968/2012-05-04

Visa signatur

Dator:
Antec P280 | I7 6700K | GTX 980 Ti | 16 GB 2133Mhz DDR4
Skärm: LG UM95 34UM95
Ljud: Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_PC_Gamer:

Jag har kollat på båda systemen och jag förvånades över att du inte lagt till ett externt ljudkort. Det är trots allt den mest centrala komponenten om du ska använda den till musikproduktion. Jag tror också att du har missförstått prestandakraven för musikproducering. Du behöver inte en sexkärnig CPU för det, jag tror till och med 2 kärnor räcker men kör på fyra ändå. Sedan behöver du inte 16gb minne heller. Det räcker med 8gb. Jag tror du har blandat ihop kraven för videoredigering och musikredigering som är två helt olika saker. Här har du bygget som jag byggde utifrån dina system så det handlar inte om stora ändringar:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1758968/2012-05-04

Tack för svaret! Precis, är osäker vad gäller hur många kärnor som egentligen behövs så uppskattar de råden av dig mkt!

Eller jag vet ju att multicore är bra vid rendering (dvs video främst) men har egentligen aldrig sett några tester ang hur musiksequencers drar nytta av flera kärnor. De kanske är dåliga på det, eller?

Vad gäller ljudkort så köper jag inte det via inet, därför det inte står med i listan.

Tillägg: Blir nog en besällning på 1155-systemet nu i helgen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av virion:

Tack för svaret! Precis, är osäker vad gäller hur många kärnor som egentligen behövs så uppskattar de råden av dig mkt!

Eller jag vet ju att multicore är bra vid rendering (dvs video främst) men har egentligen aldrig sett några tester ang hur musiksequencers drar nytta av flera kärnor. De kanske är dåliga på det, eller?

Vad gäller ljudkort så köper jag inte det via inet, därför det inte står med i listan.

Tillägg: Blir nog en besällning på 1155-systemet nu i helgen

Skickades från m.sweclockers.com

Anledningen att det inte finns några tester är för att musikproducering inte använder sig särskilt bra av flera kärnor och faktum är att det mesta i dagsläget från spel till applikationer inte använder mer än 2 kärnor. Kul att jag kunde hjälpa

Visa signatur

Dator:
Antec P280 | I7 6700K | GTX 980 Ti | 16 GB 2133Mhz DDR4
Skärm: LG UM95 34UM95
Ljud: Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_PC_Gamer:

Anledningen att det inte finns några tester är för att musikproducering inte använder sig särskilt bra av flera kärnor och faktum är att det mesta i dagsläget från spel till applikationer inte använder mer än 2 kärnor. Kul att jag kunde hjälpa

Nej, förstår. Finns i flera sequencers (t ex Cubase och Live) en inställning där man kan aktivera multi core support. Men kan tänka mig att den inte är så optimerad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

håller med med The PC Gamer, alltså för 9000kr kan du få samma dator med nästan samma prestanda för musikredigering, om du inte är så kräsen på en snygg dator räcker 8000kr