Skillnaden mellan Hifi högtalare och studiohögtalare

Permalänk
Entusiast
Skrivet av buddaz:

Alltså för i tiden fick musikerna hitta på sina egna sounds. Det fanns inte samma dator teknik som idag. Såg en dokumentär har för mig det var med Jon Lennon när dem spelade in imagine. En del av det sound som man har använt i låten har man fått trixa sig fram på egen hand. Det jag ville komma till är att idag görs den mesta musiken med alldeles för mycket hjälp av datorn. Du behöver inte ens kunna sjunga och ändå säljer låtarna som smör.

Därför gillar jag inte dagens musik.

Intressant nog håller musikerna inte alls med dig. De ser mer att datorer är ytterligare ett verktyg som ger dem väldigt mycket mer möjligheter att experimentera och uttrycka sig. Du blandar ihop ny musik med massproducerad kommersiell pop.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av buddaz:

Alltså för i tiden fick musikerna hitta på sina egna sounds. Det fanns inte samma dator teknik som idag. Såg en dokumentär har för mig det var med Jon Lennon när dem spelade in imagine. En del av det sound som man har använt i låten har man fått trixa sig fram på egen hand. Det jag ville komma till är att idag görs den mesta musiken med alldeles för mycket hjälp av datorn. Du behöver inte ens kunna sjunga och ändå säljer låtarna som smör.

Har lyssnat på så kallad elektronisk musik. Tyvärr föll det mig inte i smaken. Tycker man den sortens musik är bra får man väl tycka det.

Därför gillar jag inte dagens musik. Ingen elitism här om du nu tror det. Så det kan du glömma. Lyssnar på det mesta för att bilda mig en egen uppfattning om vad som är bra och inte bra.

Jag skulle vilja påstå att du har fel. Det som först och främst avgör är musikernas kvalitet och fantasi. "Verktygen" spelar mindre roll.

Elektronisk musik gör man för att man tycker om dom onaturliga ljuden man kan få på detta sett. Du är i princip obegränsad, speciellt om du börjar omsampla dina egna ljud och leka på så sätt.

Datorn har inget med musiken att göra. Datorn har gjort att det som kostade dig ett antal hundra tusen och tog dig lång tid att göra kan du nu göra på 5 minuter och kostnaden är en laptop med ljudkort och ett program. Det är extremt sällsynt att en dator inte är inblandad i musiken idag på ett eller annat sätt.

Du kan trixa dig fram till betydligt mer komplexa ljud och kompositioner med en dator än vad du någonsin kommer kunna göra utan en dator. Inte ens om du har den bästa hårdvarusequencern som finns att uppbringa kommer du närheten. Likaså för livemusiker.

Mycket musik som göra idag är dålig ja, det hör till. Men mycket är bra också. Och bredden är större än den någonsin har varit, det finns så många olika genrer och så många subkategorier så man nästan blir tokig. Det finns något för alla skulle jag säga. Stort utbud dessutom, och bra kvalitet på produktionerna.

"elektronisk musik" är ingen genre. Det är som att säga att du har sett på "färg-tv" och du tyckte inte om det. Ja i princip.

Mycket av den akustiska musiken som görs idag, görs även den med en dator. Jag tror t o m att allt Hans Zimmer gör är via dator idag, eller om han sequencar sina analoga grejer ibland för skojs skull. Det är nog undantagsfall där.

Jag har också kompisar som bara lyssnar på rock, och jag hatar rock, alla typer, så jag förstår vad du menar. Men jag klassar inte det som den enda "akustiska" (nåja) musiken, för det finns akustisk musik som är bra det med tycker jag. Ganska mycket faktisk.

Sen kan man ju snöa in sig lite på definition av elektronisk musik, elektronisk komponerad och sequencad musik, akustisk musik, allt som än inspelat med micar, samples, loopar och massa mer varianter. Var drar man gränsen för vad som kallas elektronisk musik? Personligen tycker jag elektronisk musik är musik som i majoritet består av (definitionsfråga här med) antingen ljud gjorda med analoga hårdvarusyntar eller mjukvarusyntar, men även om det är samplat och lekt så blir det ju automatiskt elektroniskt. Snårig definition det där.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Skrivet av buddaz:

Alltså för i tiden fick musikerna hitta på sina egna sounds. och massa mer text....

Jag förstår dig, lite, men inte helt

Skrivet av Zotamedu:

Intressant nog håller musikerna inte alls med dig. De ser mer att datorer är ytterligare ett verktyg som ger dem väldigt mycket mer möjligheter att experimentera och uttrycka sig. Du blandar ihop ny musik med massproducerad kommersiell pop.

Håller med. Det är just det jag menar!

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Rekordmedlem

Datorn i sig är bara ett verktyg för att göra musik eller återge den, man kan även använda den till korrigeringar av olika typer, en bra korrigering kan vara att ekvalisera sina högtalare, en dålig kompensering kan vara att göra nån form av autotuning för att maskera att musikerna är usla.
Det finns bra och dåliga musiker inom alla genrer, om man gillar det de gör är nått annat, men visst kan man ändå bli imponerad av en musiker som är duktig även om man inte gillar stilen, och man kan ibland lära sig saker av dem man inte tänkt på själv, men en som sjunger dåligt eller spelar i otakt är usel oavsett hur mycket man pillar med effekter, man kan sminka en gris men det luktar ändå illa när den skiter och det gör den alltid så småningom

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av buddaz:

Alltså för i tiden fick musikerna hitta på sina egna sounds. Det fanns inte samma dator teknik som idag. Såg en dokumentär har för mig det var med Jon Lennon när dem spelade in imagine. En del av det sound som man har använt i låten har man fått trixa sig fram på egen hand.

Detta låter väldigt konstigt, menar du att det inte sker med datorer? Kan du ge några exempel på vad du menar? (borde inte vara svårt om din premiss stämmer)

Skrivet av buddaz:

Det jag ville komma till är att idag görs den mesta musiken med alldeles för mycket hjälp av datorn.

Varför är detta dåligt? är den elektroniska musiken degenerativ?

Skrivet av buddaz:

Du behöver inte ens kunna sjunga och ändå säljer låtarna som smör.

Detta stämmer visserligen, men frågan är huruvida intressant frågan egentligen är att diskutera om man inte vill tala om elitism i något avseende. Jag menar, varför måste jag kunna sjunga för att få uttrycka min musik? För "min" musik är uttryckligen beskriven så väl för att få "låtarna att sälja som smör". Vem bestämmer när musiken ska "säljas som smör"? är det du? jag? eller den fria viljan?

Skrivet av buddaz:

Har lyssnat på så kallad elektronisk musik. Tyvärr föll det mig inte i smaken. Tycker man den sortens musik är bra får man väl tycka det.
Därför gillar jag inte dagens musik. Ingen elitism här om du nu tror det. Så det kan du glömma. Lyssnar på det mesta för att bilda mig en egen uppfattning om vad som är bra och inte bra.

Jo visst är det så, du pratar om att elektronisk musik på ett eller annat sätt inte är ett lika kreativt verk då redskapen inte utgör att produkten blir unik nog. Och du uttalar dig om något som du otvivelaktligen inte tycker om eller förstår dig på alls, varför du väljer att göra detta? Från mitt perspektiv så säger det bara hur elitisktisk och omusikalisk du faktiskt är i dessa sammanhang.

Permalänk
Medlem

Okej, nu har jag kollat igenom hela tråden och jag har blivit lite klokare om vilka kablar man ska använda... Känns lite som det spårade ut på slutet av tråden.

On topic:
Det jag har snappat upp är att hifi är neutralt ljud? och att studiohögtalare är mindre färgat? Ju mer man betalar desto "bättre" ljud får man. Och att högtalare är personligt som klädsmak. Därför går det bara själv att säga vilka högtalare man tycker låter bra.

Grejen med tråden var att jag själv ska köpa nya högtalare och personalen på Hifiklubben säger att sin produkt är HI-FI och att 4sound säger att deras är icke färgat ljud.
Grejen är att jag vill ha högtalare som har bra tryck för jag lyssnar på dubstep till rock och jag vill känna basen.

Finns det några högtalare som folk som lyssnar på min musiksmak som de tycker är bra efter att fått lite stöd från mina föräldrar och släktingar så har jag en budget på 3400 kr Vad finns det för alternativ för provlyssning inom den prislimiten?

Behringer säger folk är bra och prisvärt.

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Avstängd

kanske förenklat så kan man säga att det är två saker man vill uppnå
-rak frekvensgång
-ingen distortion

jag tror inte man skall fukusera för mycket på högtalarens frekvensgång då rummet kommer bidra med åtminstone +-5dB, detta innebär att högtalarna kommer låta annorlunda när man provlyssnar jämfört med hemma, sen spelar placeringen av högtalarna stor roll. generellt minimal distortion prioriterat med hifihögtalare och rak frekvensgång viktigare i studiehögtalare.

det är få romskorrektionssystem som verkligen gör skillnad till det bättre(arc är ett av dom), ofta är mikrofoner som följer med ett rent skämt. fler företag borde göra som anthem och skicka med seriöst romskorrektsionssystem från början. vissa påster att audussey pro ger lika bra resusltat som arc men jag har mest läst om arc

pucklen som syns kallas för "room gain" och är något man kan ändra nivån på efter behag, detta sägs vara något hjärnan förväntarsig och man uppfattar då ljudet som naturligt. som default sker ingen korrektsion över 5khz av flera skäl.

Permalänk
Skrivet av anjora:

kanske förenklat så kan man säga att det är två saker man vill uppnå
-rak frekvensgång
-ingen distortion

generellt minimal distortion prioriterat med hifihögtalare och rak frekvensgång viktigare i studiehögtalare.

Detta låter vettigt.

Jag undrar då fortfarande igentligen varför vi får så många olika typer av ljudbild från olika tillverkare.
Har inte fått något riktigt svar på detta utan mest fått tillbaka att "nej du har fel" utan någon vettig motivering. Jag snackar fortfarande om "Hi-Fi" högtalare för ca 15k och uppåt mot 150k. Har inte hört tillräckligt många studiohögtalare för att kunna uttala mig om det.

Som jag sa så har jag svårt att tro att:
alla siktar efter dessa 2 punkter och "eftersom det är svårt att uppnå" så skapas slumpmässiga variationer tillverkarna imellan och dessa "klangskillnader" håller man då kvar vid i årtioenden.

Jag skrev igentligen medans jag själv funderade, något som ofta skapar irritiation från andra, men som sagt jag har inte fått svar på detta och det skulle vara kul med hypoteser och inte bara att folk märker ord, det är trots allt inte så lätt att utrycka vad man menar.

Min hypotes är fortfarande (tills jag hör en bättre) att man har en vision (om välljud) och att den inte alltid är exakt likadan för alla tillverkare. Låg distorsion och någorlunda rak frekvensgång ligger nog i receptet men olika tekniker ger olika "klang" och jag tror man helt enkelt föredrar det ena före det andra och därav har vi variationerna. Går man på en mässa med gear som i snitt kostar över 100k så är det ofta stora variationer.

Motivationen till hypotesen är att eftersom man kan mäta, ochså ganske enkelt, så borde man (som ingengör eller vad dom nu är) veta vilka komponenter som ger mest ofärgat ljud. Speciellt då efter att man gjort högtalare i årtionden och har testlabb osv. Känns som att om alla siktade mot exakt samma sak så borde variationerna bli mindre med åren speciellt nu med Internet där all information finns tillgänglig för alla. Man har ju helt säkert siffor från andra tillverkare när man skapar sina prototyper, och då verkar det märkligt att färdigställa den när man redan vet att den kommer bli mindre neutral. Var på en mässa förra året där det var enorm skillnad på "klang"/"ljudbild" eller vad man nu ska kalla det. Högtalarna spelade helt klart olika genrer olika "bra"/"kul"/"trovärdigt". Alla system var otroligt dyra, dvs hundratals tusen kronor.

Permalänk
Rekordmedlem

Alla siktar inte efter neutralt ljud, det är väl det här forumet ett bra exempel på, hur många är det inte som tror att mycket bas är samma sak som bra ljud? Folk köper div saker som har oerhört överdriven bas, picolaflöjten ska dunka i bröstet
De flesta har inte ens hört ett neutralt uppspelningsystem och första gången de gör det brukar de först klaga på att det är baslöst, sedan efter ett tag så brukar de istället börja med "det där har jag aldrig hört förut på den här låten" och det är inte heller ovanligt att de totalt missbedömmer ljudtrycket om systemet är lågdistorderande, man tycker helt enkelt att det inte spelar starkt men så försöker de prata och det funkar inte, man får skrika för att överrösta musiken.
Även chocken att höra distfri djupbas kan vara rolig för en del, det "baslösa systemet" som egentligen bara är tyst för att det inte finns bas på skivan och då inte ger en massa buller kanske kan spela 120dB vid 15hz och finns det nått på skivan så kan det skaka om den som lyssnar rejält, sånt är lika roligt varje gång.
Den här http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic... tråden var rätt rolig att läsa igår.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Kul.

Jag tror att folk missbedömer lite vad som är vilken typ av bas. Mycket av den basen vi hör i musik kan man återge med normala element. Har själv blitt förvånad ett par gånger av detta när man spelar samma skiva i bilen.

Känner också mycket väl till fenomenet att man tror att musiken är lägre än den egentligen är om ljudet är rent. Personligen har jag en skada i ena örat som gör att det "distar" väldigt lätt om högtalarna inte spelar rent. Fungerar faktiskt ganska bra för att avslöja dåligt ljud/orent ljud.

Distfri ljupbas, menar du som Velodynes serverbasar? Där hör man inte basen, man bara känner den.

Permalänk
Rekordmedlem

Velodyne DD är bra, bland det bästa man kan köpa färdigt, Men de är oerhört dyra i förhållande till prestandan 1812 är ju inte direkt prisvärd även om namnet är vitsigt, men jag är skeptisk till att den kan spela 1812 på rätt nivå ändå, och ska det bli riktigt bra måste man ha flera basmoduler, gärna minst 4 st
http://www.hometheatershack.com/forums/subwoofer-tests-archiv... är ett bra ställe om du vill läsa relativt seriösa tester av basmoduler.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag vet dom är dyra......men coola

Bra sida...lite få testade subbs bara, hade varit kul att se sin egen (höhö) eller typ sub utopia.

Men LOL se på denna http://www.hometheatershack.com/forums/subwoofer-tests-archiv...

HAHA så jävla bra.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kriistoffer:

Jag vet dom är dyra......men coola

Bra sida...lite få testade subbs bara, hade varit kul att se sin egen (höhö) eller typ sub utopia.

Men LOL se på denna http://www.hometheatershack.com/forums/subwoofer-tests-archiv...

HAHA så jävla bra.

Det är en bas, men köper man den som subbas lär man bli besviken, man bör ha rätt sak till rätt ändamål.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Velodyne DD är bra, bland det bästa man kan köpa färdigt, Men de är oerhört dyra i förhållande till prestandan 1812 är ju inte direkt prisvärd även om namnet är vitsigt, men jag är skeptisk till att den kan spela 1812 på rätt nivå ändå, och ska det bli riktigt bra måste man ha flera basmoduler, gärna minst 4 st
http://www.hometheatershack.com/forums/subwoofer-tests-archiv... är ett bra ställe om du vill läsa relativt seriösa tester av basmoduler.

det är synd att han slutate testa 2007, den sidan har jag haft en del nytta av. dock är det väldigt tydligt att man får väldigt mycket mer för pengarna om man bygger skälv. för ett seriöst basbygga så skulle jag just nu sattsa på några lms 5400 ultra. 32 mm lineärt x-max(38 enligt tillverkaren) och 45 mm innan konen bottnar och kan gå sönder. notnyt på avsforum köpte 8 stycken http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1314884 jag hade nog använd större lådvolym för att minimera disten pga luftens olinjärhet.

EDIT: jag ändrar mig såg http://www.hometheatershack.com/forums/subwoofer-tests-archiv...

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är en bas, men köper man den som subbas lär man bli besviken, man bör ha rätt sak till rätt ändamål.

Ja absolut, tyckte mest bilderna var kul

Permalänk
Skrivet av dwain:

Där har du fel. Tyvärr. Har redan genomfört blindtest och det var inga problem att höra skillnad. Men den diskussionen hoppas jag verkligen inte ska behövas dras här då det bara slutar på ett enda vis. Man blir ovänner.

Mvh

http://forums.audioholics.com/forums/15412-post28.html

Sorry, men tyckte det var lite kul att posta just denna då det säger annat om saken.
Själv håller jag med om att man hör skillnader mellan olika kablar. Om något är bättre än det andra tror och tycker jag är smaksak.

Permalänk

Sitter själv på ett system bestående av en Pioneer PDX-Z9 förstärkare, och ett par B&W CM5 Högtalare samt en B&W ASW 10CM Subbas. Har även kablar som matchar systemet så att man inte tappar något från ljudbilden.

Med det så menar jag att "Inget system är bättre än dess svagaste länk".

Tycker personligen att ett ljudsystem man själv sätter ihop låter mycket bättre än något "kompakt" system man köper dvs. färdigt typ: Logitech Z5500 som alla tycks sitta med som jag tycker låter instängt och tråkigt i jämförelse.

Kan dock tillägga att jag skriver musik och således har lite mer krav på ljudet, men den totala upplevelsen är det stor skillnad på även i spel och film.

Visa signatur

CPU: i7-2600K.
GPU: EVGA GTX 980 SC.
MINNE: 8GB 1600MHz DDR3.

Permalänk

Kan tala om att den där Subwoofern låter mycket bra, har en god vän som köpt en sådan, har själv en B&W ASW 10CM Subbas, men funderar på att byta upp mig till en sådan.

Visa signatur

CPU: i7-2600K.
GPU: EVGA GTX 980 SC.
MINNE: 8GB 1600MHz DDR3.

Permalänk
Skrivet av Kriistoffer:

Det är faktiskt ingen som sagt att det sker automatisk, bara du men poängen med vad han menar får han väl bara svara på själv då, då jag bara chansade efter den listan han postade.

Ja givetvis har inte mediet någon betydning så länge det klarar av att få med allting. Tror helt säkert att dagens musikprogram är riktigt avancerade, kommer ihåg att redan FastTracker 2 var ganska bra när det kom och det var ett gratis program, kan inte ens föreställa mig vad som finns idag

Har skrivit en otroligt massa musik med FT2 (FastTracker 2) Sitter idag med FL Studio och en sju helsike massa VST plugins.
Skriver mest VGMs och det folk vill att jag skriver åt dem.

Men det är roligt att se att folk kommer ihåg gamla reliker

Visa signatur

CPU: i7-2600K.
GPU: EVGA GTX 980 SC.
MINNE: 8GB 1600MHz DDR3.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MusicWizard:

Kan tala om att den där Subwoofern låter mycket bra, har en god vän som köpt en sådan, har själv en B&W ASW 10CM Subbas, men funderar på att byta upp mig till en sådan.

B&Wn kan nog ge en snygg respons i ett rum när man adderar rumsstödet som det blir i verkligheten.
Den orkar inte med det allra djupaste, men den lär inte heller ge en överdriven nivå i ett normalt rum så man behöver antagligen inte använda eq för att dämpa det övre området, men man kan inte heller använda en eq för att lyfta det djupaste eftersom den är för liten för det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av MusicWizard:

Har skrivit en otroligt massa musik med FT2 (FastTracker 2) Sitter idag med FL Studio och en sju helsike massa VST plugins.
Skriver mest VGMs och det folk vill att jag skriver åt dem.

Men det är roligt att se att folk kommer ihåg gamla reliker

haha ja men man har ju lagt ner en hel del timmar i det programmet. Gjorde en engelska läxa i det en gång. Uppgiften var lite lös så vi gjorde en låt med några "coola" engelska samplingar av oss själva.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Muddy Waters Folk singer har ofta rankats som en av världens mest välljudande skivor
http://open.spotify.com/track/5lU1lpz1To8aFnJFb0Cch8

Menade du att det var en av dom mest välljudande skivorna ifråga om närvaro upplevelse?

Har den iaf här nu irl på vinyl, ska lyssna på den imrogon (lite sent för att lyssna nu)
Vet du hur man kan se om det är originalpressningen? Denna står det "Chess" på och skivan är underbart svart och blänkande, ser fan helt ny ut.

(fick även en 1967 Stones på Decca sammtidigt)

Permalänk
Rekordmedlem

Chess är originalbolaget, om det är originalpressningen eller en senare utgåva vet jag inte, men Mobile Fidelity kan nog låta lite bättre rent ljudkvalitetsmässigt.
Det är Deccas klassiska skivor som har bra ljudkvalitet, Stones har väl aldrig varit några som haft bra ljudkvalitet, de har gjort en del bra låtar men det är inte samma sak, men jämfört med mycket av det som släpps idag så låter det ju väldigt bra, Kents nya sätter ju faktiskt nästan en ny standard för usel ljudkvalitet, den är i princip helt olyssningsbar pga den extremt usla tekniska kvaliten, oerhört odynamiskt och påträngande jobbigt ljud, fattar inte varför man gör en skiva som har bra låtar men så fruktansvärd ljudkvalitet att den inte går att lyssna på, jag trodde inte det var sant när jag lyssnade på den, den hamnar inte i min musiksamling, den kan man ha som referens för hur man inte ska göra.
Jag är inte rädd för mörkret (men jag skäms för den som bestämde att den skulle låta så här) vore en bättre titel på den

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Ja Stones-plattan var riktigt burrig och instängd. Jag vet at det var klassiskt som vi pratade om förr, och har en del bra där, men jag fick denna gratis sammtidigt som Muddy waters, så bara en parentes.

Ja den Muddy Waters skivan är fin. Detaljerad och crisp.
Tror dock inte jag hade tänkt på det så otroligt mycket om den inte hade varit så hypad. Jag hör ju att den är fin, men jag har mycket annat som är ganska bra också utan att det finns på några top-10 listor.
Antar att jag inte har den upplösningen i mitt system som gör att den kommer helt till sin rätt.

Men som sagt, BRA LJUD som man säger, och framförallt lite ovanligt med denna typ av musik som är så detaljerad och öppen, så det var ju kul. Tackför tipset.

Har inte hört den Kent men känner till besvikelsen. Kommer ihåg när jag köpte Bo kaspers "Kaos" och det brusar så mycket så man inte kan koncentrera sig på musiken och man bara undrar om ingen ens har lyssna på skivan när man upptäcker brutala fel efter 5 sekunder. Framförallt öppningspåret där som är riktigt illa, synd för jag gillar låtarna och inspelningen har potential att kunnat ha blivigt ganska bra.

Permalänk
Rekordmedlem

Quad har gjort en bok som tar upp kvaliten och rekommenderar de bästa inspelningarna av olika klassiska skivor, boken i sig är sällsynt numera, närmast samlarobjekt, men nått antikvariat kanske har den. Jag har inte sett den på nätet nånstans.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Kents nya sätter ju faktiskt nästan en ny standard för usel ljudkvalitet, den är i princip helt olyssningsbar pga den extremt usla tekniska kvaliten, oerhört odynamiskt och påträngande jobbigt ljud, fattar inte varför man gör en skiva som har bra låtar men så fruktansvärd ljudkvalitet att den inte går att lyssna på)

"professionellt mastrad"......, squasha skiten till 3db dynamik sen blir allt bra. På en radio med 2 tumslement. Det sjuka är att det deras label som bestämt detta.
Tro fan att folk inte betalar för den skiten sen. Vad ologiskt, folk gör skitmusik eller en skitprodukt, semn gnäller dom om att ingen köper skit.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.