Intel X79 från Asus, Asrock, Gigabyte och MSI

Permalänk
Melding Plague

Intel X79 från Asus, Asrock, Gigabyte och MSI

Fyra moderkort med Intels påkostade styrkrets X79 hamnar under luppen när Jonas och Emil plockar fram videokameran och laddar testbänkarna med Sandy Bridge-E.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Hoppas på en m-ITX recession senare också, så jag har något att fylla ut mitt r2 chassie med!

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk

hehe skall ochså bygga ett matx låda på den så kallade soptunnan ;b. men funderar över att köra socket 2020 6core har man lite tur kanske det senker priset efter lansering av detta.

Permalänk
Master of Overkill

Varför testa ni inte MSI Big bang power X och Asus rampage 4 Extreme och Sniper X79?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd

Vadå, blir det ingen panel ikväll bara för detta?

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Varför testa ni inte MSI Big bang power X och Asus rampage 4 Extreme och Sniper X79?

Big Bang och Rampage skulle vara kul om de kunde lägga till i testet, typ... Samma testrigg, ´samma överklockning osv.

Så, snälla Emil och Jonas! Mest av allt skulle jag vilja se mitt Asus P9x79 WS (workstation) mot Rampage IV Extreme - exakt likadan layout.
Såklart med likadan testmetod som denna!
Pleease!!

Visa signatur

Intel Core i7-3930K | Asus P9X79WS | 8GB DDR3 | GeForce GTX460 | Lian Li PC-A71FB
/se mitt (framtida) galleri: http://
PSU OEM's | DDR3 IC's | Windows 8 ÄR sämre än färdigskivat bröd!

Permalänk
Medlem

Sitter med ett ga-x79-ud5 och kan definitivt hålla med om att 3d uefi är en smärre katastrof´, håller helt klart med om att dom borde omarbeta det från grunden.

Ang OC så har jag inte testat ännu men gissar på att det är lika illa på mitt kort. Dock tror jag det har att göra med den otroligt usla kylningen som sitter på voltregulatorerna på gigabytes x79kort.
Det var ju lite missöden där kortet hade brunnit upp vid överklockning och sen släpte dom en uppdatering till uefi där dom troligen ströp ner överklockningen som då resulterade till den minst sagt avtändande OCknappen.

Får hoppas på att ekwb snart släpper vattenblock till dessa korten så man kan klocka lite snart ^^;

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Låter najs med video, inte tid o se ännu bara. Men undrar jag också om det betyder att fredagspanelen uteblir.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk

Bra jobbat grabbar, jag ser verkligen fram emot Ivy Bridge nästa vecka, även om jag redan har valt moderkort!

Permalänk

Som vanligt är Asrock bra...de gamla myterna med Asrock är nu helt bortglömda...jag gillar Asrock bättre än Asus!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Tack så himla mycket! Det står ett val mellan Sandy Bridge -E och Ivy Bridge för min del.... sa jag Ivy Bridge? jag menar 3:e generationen intel core...
Ser fram emot utslags-revyn nästa vecka för 3:e generationen intel Ivy bridge core ...nästa vecka eller hur?

Permalänk
Skrivet av Fidel Castro:

Som vanligt är Asrock bra...de gamla myterna med Asrock är nu helt bortglömda...jag gillar Asrock bättre än Asus!

Asus rockar...Asrock alla dagar i veckan ;D

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem

Trevligt med en längre videorecension!

Intressant att CDON nu slänger ut msi kortet för 2090kr, det skapar ju en prisskillnad som verkligen kan tas i beaktning om man tänkte slå till nu iallafall.

Permalänk
Medlem

En recension om bulldozer korten vore ju något

Visa signatur

AMD 6100FX 3.8Ghz | Asus Sabertooth 990FX | Corsair Vengeance 8gb 1600MHz | A-data SP900 128GB | Seagate Barracuda 2TB | Samsung spinPoint 500GB | Samsung spinPoint 320GB | Nvidia XFX Geforce GTS 450 1GB | Corsair 550W |

Permalänk
Inaktiv

Tycker ni skulle testat Intels X79-variant för att få se hur de står sig mot konkurrensen. Dock en mycket bra recension! Perfektion!

Permalänk
Skrivet av dylexi:

Trevligt med en längre videorecension!

Intressant att CDON nu slänger ut msi kortet för 2090kr, det skapar ju en prisskillnad som verkligen kan tas i beaktning om man tänkte slå till nu iallafall.

Ska man ändå köpa 7970 så kan detta vara ett alternativ...glöm då inte att använda Sweclockersrabatten;)
http://cdon.se/hemelektronik/msi_big_bang-xpower_ii_limited_e...

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Teknikporr på väldigt hög nivå! Och väldigt trevlig videotest. Tackar så mycket.

Sitter säkert med min Sandy Baby och har inga planer på att bygga nytt på ett tag.

Men s*tan vad jag retar mig på att ASRock som valt att sätta på den lilla äckliga fläkten!! Och den finns på hela X79 familjen

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Både Jonas och Emil nämnde AHCI. Vad innebär AHCI?

Det går givetvis att google/kolla på wikipedia, men här får man oftast en mer rimlig nivå på förklaringen

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Teknikporr på väldigt hög nivå! Och väldigt trevlig videotest. Tackar så mycket.

Sitter säkert med min Sandy Baby och har inga planer på att bygga nytt på ett tag.

Men s*tan vad jag retar mig på att ASRock som valt att sätta på den lilla äckliga fläkten!! Och den finns på hela X79 familjen

går att använda silent mode.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av tussilago:

Både Jonas och Emil nämnde AHCI. Vad innebär AHCI?

Det går givetvis att google/kolla på wikipedia, men här får man oftast en mer rimlig nivå på förklaringen

Det har att göra med hur SATA-kontrollern ska arbeta!

Inne i vissa BIOS finns val att göra för hur SATAkontrollern ska hantera diskarna som är i datorn. I vanliga fall är detta val inställt på "IDE". T.ex. Intels diskar (g1, g2) får bättre prestanda med valet "AHCI". AHCI medför en del fuktioner som SSDs drar nytta av olika bra. NCQ är en funktion som ger intels SSDs en prestandavinst.
Med AHCI får man tillgång till NCQ som ger disken möjlighet att lägga inkommande läs/skriv förfrångningar i den ordning som är bäst vilket gör ssd/hdd bättre på att hantera flera parallella instruktioner samtidigt. Även en vanlig hårddisk tjänar alltså på det, man upplever det mest som att datorn blir aningen mer responsiv när man gör mycket samtidigt.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

går att använda silent mode.

Jo men kollade du på videon, fläkten kickade igång fast Jonas o Emil bara var inne i UEFI, jag tror att "silent mode" kommer att medföra problem då kylaren är så liten, och vid överklockning så är definitivt helt kört! Och är det kört då, så finns det ingen mening alls. För det är överklocka vi vill göra! Eller hur! jag skulle aldrig köpt det!
Möjligen att man kan modda ditt en passiv kylare med "kylpastaklister" på den som redan sitter där, och sen rikta en 120mm fläkt på det, men jag tror inte det hade blivit snyggt.

Och dom sa att när fläkten kickar in, så går den i 5000-6000Rpm i början. Och det är ren katastof ljudmässigt!!

jag vet inte hur många sådana fläktar jag har bytat till folk på äldre moderkort. Men jag tror det är mellan 10-15 st. Och det kommer att bli exakt likadant på ASRocks kort med "helvetesfläckten"

Nä!! Kraftigt misstag av ASRock att ta till den lösningen!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Hedersmedlem

Funderar över varför ni inte lägger mer vikt vid den extra strömförsörjningen som vissa kort har. Dessa kort är ju ändå till för entusiaster, och möjligheten att köra flera grafikkort satte ni ju ändå i visst fokus. För att kunna överklocka dessa samtidigt som processorn kommer ju extra ström att krävas, speciellt om man har tre kort. Då kommer till exempel ASUS-kortet inte att duga för fem öre, medan Gigabyte-kortet och Asrock-kortet kommer att briljera.

Tycker ni borde lägga mer vikt på det, och iallafall nämna hur viktigt det är med extra strömförsörjning vid överklockning av flera grafikkort.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk

ersätter detta fredagspanelen idag?

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk
Skrivet av DragonRapide:

ersätter detta fredagspanelen idag?

Den, fråga, kan vara dagens bästa :$

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Skrivet av Leifson:

Funderar över varför ni inte lägger mer vikt vid den extra strömförsörjningen som vissa kort har. Dessa kort är ju ändå till för entusiaster, och möjligheten att köra flera grafikkort satte ni ju ändå i visst fokus. För att kunna överklocka dessa samtidigt som processorn kommer ju extra ström att krävas, speciellt om man har tre kort. Då kommer till exempel ASUS-kortet inte att duga för fem öre, medan Gigabyte-kortet och Asrock-kortet kommer att briljera.

Tycker ni borde lägga mer vikt på det, och iallafall nämna hur viktigt det är med extra strömförsörjning vid överklockning av flera grafikkort.

Beror väl på vad man har för nätagg.

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bazooka_tim:

Beror väl på vad man har för nätagg.

Nej. Oavsett nätagg så ska ju strömmen till moderkortet också, och grafikkort drar en viss procent av sin ström från PCI-express-platserna. För att det ska räcka till dessa behövs det extra strömförsörjning till moderkortet.

http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/975571-grafikkor...
Bra tråd som förklarar mer vad det handlar om.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Skrivet av Leifson:

Nej. Oavsett nätagg så ska ju strömmen till moderkortet också, och grafikkort drar en viss procent av sin ström från PCI-express-platserna. För att det ska räcka till dessa behövs det extra strömförsörjning till moderkortet.

http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/975571-grafikkor...
Bra tråd som förklarar mer vad det handlar om.

ja just det dom där 75W per kort. Du har en poäng där. Men exakt vad är det du tänker på? Dom extra molex hon kontakterna eller 8-pins. Alltså vad skulle förbättra?

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bazooka_tim:

ja just det dom där 75W per kort. Du har en poäng där. Men exakt vad är det du tänker på? Dom extra molex hon kontakterna eller 8-pins. Alltså vad skulle förbättra?

De inte mer än nämner att vissa kort har dessa funktioner, som alltså blir livsviktiga vid överklockning av flera grafikkort. De borde berätta mer vad det innebär med extra försörjning, och verkligen trycka på hur viktigt det är med den om man ska överklocka med flera grafikkort.

Tänk dig själv om du köpt, efter Sweclockers recension, till exempel ASUS-kortet, och tillsammans med det har du köpt två GTX 680 eller liknande, och dessa ska då överklockas. Då kommer det visa sig att du inte kommer kunna överklocka alls högt innan det blir instabilt. Hade du vetat om detta, och på grund av det kanske istället valt Asruock-kortet, hade du kunnat överklocka betydligt längre.

De borde alltså ta upp det för att entusiaster inte ska välja fel till sina multi-GPU-riggar.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Tackar för en utmärkt video. Måste bara kommentera Jonas som kommer in i målbrottet 59:08/59:09.

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Skrivet av Leifson:

De inte mer än nämner att vissa kort har dessa funktioner, som alltså blir livsviktiga vid överklockning av flera grafikkort. De borde berätta mer vad det innebär med extra försörjning, och verkligen trycka på hur viktigt det är med den om man ska överklocka med flera grafikkort.

Tänk dig själv om du köpt, efter Sweclockers recension, till exempel ASUS-kortet, och tillsammans med det har du köpt två GTX 680 eller liknande, och dessa ska då överklockas. Då kommer det visa sig att du inte kommer kunna överklocka alls högt innan det blir instabilt. Hade du vetat om detta, och på grund av det kanske istället valt Asruock-kortet, hade du kunnat överklocka betydligt längre.

De borde alltså ta upp det för att entusiaster inte ska välja fel till sina multi-GPU-riggar.

Jo det är ju klart. att det är viktigt och jag tycker som du att det borde testas. Ex köra GTX680 3-Way SLI på dessa modeller och skruva upp frekvenserna på både cpu och gpuer och kolla om det händer nått med CPU stabilitet osv. Det är själva fördelningen av ström du tänker på alltså?

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.