Permalänk
Medlem

BF3 - Värdelös fps på low

Tjena Swec!

Jo det är så att jag idag inhandlade BF3 på PC, men jag finner det ospelbart eftersom jag hela tiden droppar i FPS och ligger på allmänt dålig FPS. Jag har väl en helt okej dator, även om grafikkortet inte är ett värstinggrafikkort precis (se specs i sign)...
Körde nyligen Caspian Border 32-man Conquest. Lirade med inställningarna "Low" med 1440x900 i upplösning, och när jag kom in hade jag ungefär 80fps. Sedan gick jag en bit där det var lite mer action, och då låg jag helt plötsligt på 45-50fps bara. Sedan ibland när det kör lite flygplan här och där och mycket händer kan jag droppa till 16fps, sen upp till 40-50fps igen. Men när jag går lite självt så är jag genast uppe i 80fps igen.

Visst, jag har inget jättebra grafikkort precis. Men BF3 på Low ska det då klara av stabilt tycker jag (och med stabilt menar jag 60fps hela tiden). Folk säger ju att de lirar BF3 på ett HD5770 på Low Settings 1920x1080 @ 60fps stabilt, men jag kan inte ens lira det i 1440x900 stabilt med ett GTX 550Ti som enligt siffrorna ska vara snäppet bättre än 5770.

Har senaste drivers till grafikkort osv.

Så vad kan felet vara? Det ska väl flyta på bättre?!?

Permalänk
Medlem

provat beta drivers?

Visa signatur

Top Gun?

Permalänk
Medlem

Rekommenderat för BF3 är 560ti om jag inte minnst fel, så kan vara att du ligger lite klent till.
ladda ner MSI afterburner eller liknande så kan du se om din GPU / Vram används fullt ut, Kan vara processorn och ditt RAM-minne som flaskar kolla lite när du spelar finns grafer i aktivitetshanteraren.

Visa signatur

Citera gärna

ASRock Fatal1ty Z77 | i5 3570K @ 4,4 Ghz - Phanteks PH-TC14PE | 2-Way Sli GTX 680 | 16 Gb Corsair vengeance 1600 MHz | OCZ ZX Series 1250W | SSD - 1x128 GB - 1x256 | 2,7 TB - HDD | Antec P280 | G500 | Qpad MK-80 | G35

Permalänk

Något verkar ju galet om du inte ens kan få det på LOW en polare sitter med C2D E8400 och 550TI och har bättre FPS än dig eller ja stabilare och han kör medium eller något custom shit, inte är det LOW iaf

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk

har du testat att överklocka ditt 550ti?

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

rensa drivrutiner med driversweeper, alltså ta bort alla rester från ditt gamla grafikkort och installera de senaste

Permalänk
Medlem

550 ti ska klara low galant med 60 fps+, har ett i en kartong atm Det måste vara något annat fel.
tror att det är drivrutinsrelaterat

Permalänk
Medlem

Många som haft problem med den nya patchen, men ett 550ti borde klara det problemfritt, kan vara brist på ram minne med

Permalänk
Medlem

Kanske temperaturproblem på processorn? Kanske blir den så varm att den klockar ner sig? Använd "Hwmonitor" för att kolla temps.

Visa signatur

Processor: Intel Core i5-4690K@3,5ghz
Grafikkort: Sapphire Radeon R9 290 4GB TRI-X OC
PSU: Silver Power SP-SS620M 620W
Moderkort: MSI Z97 Gaming 3 | Ram: 8gb Crucial DDR3 1333MHz
Chassi: Corsair Carbide 500R

Permalänk
Medlem
Skrivet av sneakzie:

Lirade med inställningarna "Low" med 1440x900 i upplösning, och när jag kom in hade jag ungefär 80fps. Sedan gick jag en bit där det var lite mer action, och då låg jag helt plötsligt på 45-50fps bara...

Jag har visserligen en 5870 men noterade att jag faktisk får sämre resultat på LOW än på MEDIUM! Varför inte försöka med MEDIUM? Kunde vara intressant att se om anda upplever samma fenomen...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag har visserligen en 5870 men noterade att jag faktisk får sämre resultat på LOW än på MEDIUM! Varför inte försöka med MEDIUM? Kunde vara intressant att se om anda upplever samma fenomen...

Tyckte med att det flöt bättre, eller i alla fall lika bra i Medium som Low.

Men något är inte helt rätt precis som ni säger. Byggde ihop datorn själv för kanske 2 månader sen, så den är ju ny ändå. Har 4GB RAM, känns som att det borde räcka till fast jag vet inte. Känns faktiskt som jag inte får den fpsen jag borde få i de flesta spel, men BF3 är det absolut värst i.

Har också en 6 år gammal hårddisk på 7200RPM som jag återanvände när jag byggde denna datorn jag sitter på. Den kan inte påverka prestandan eller?

Och jag tror inte att det är min processor som flaskar, den ska vara rätt bra faktiskt. Funderar på att spara ihop till ett HD6950 istället, fast mina föräldrar lär väl inte bli så glada om jag ska byta grafikkort direkt efter nyköp av dator, speciellt när man ska inhandla skärm + hårddisk med x)

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att din cpu även ligger klent till..

Visa signatur

5900x | RTX 3090 @ 2,1GHz | G-Skill 32GB 3866MHz | 2TB 970 EVO | G9 Odyssey

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusNO:

Jag skulle säga att din cpu även ligger klent till..

Ja det kanske den gör. Men den är väl ändå bättre om man jämför med grafikkortet? Att uppgradera grafikkortet skulle väl vara klokare än att uppgradera processorn i mitt läge eller?

Permalänk
Medlem

Med din setup ska du lätt klara medium med den upplösningen tycker jag. Prova dem nya bf3-anpassade beta drivrutinerna, gav mitt kort en bra boost

Permalänk
Medlem
Skrivet av sneakzie:

Ja det kanske den gör. Men den är väl ändå bättre om man jämför med grafikkortet? Att uppgradera grafikkortet skulle väl vara klokare än att uppgradera processorn i mitt läge eller?

Jo det är sant. Som andra säger bör den dock klara av det på low utan problem..

Visa signatur

5900x | RTX 3090 @ 2,1GHz | G-Skill 32GB 3866MHz | 2TB 970 EVO | G9 Odyssey

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusNO:

Jo det är sant. Som andra säger bör den dock klara av det på low utan problem..

Jo det tycker jag med. Men felet ligger i drivrutinerna då va? Borde kanske testa de där beta drivrutinerna.

Permalänk
Medlem

Hejsan sneakzie,

Skrivet av sneakzie:

Tjena Swec!

Jo det är så att jag idag inhandlade BF3 på PC, men jag finner det ospelbart eftersom jag hela tiden droppar i FPS och ligger på allmänt dålig FPS. Jag har väl en helt okej dator, även om grafikkortet inte är ett värstinggrafikkort precis (se specs i sign)...
Körde nyligen Caspian Border 32-man Conquest. Lirade med inställningarna "Low" med 1440x900 i upplösning, och när jag kom in hade jag ungefär 80fps. Sedan gick jag en bit där det var lite mer action, och då låg jag helt plötsligt på 45-50fps bara. Sedan ibland när det kör lite flygplan här och där och mycket händer kan jag droppa till 16fps, sen upp till 40-50fps igen. Men när jag går lite självt så är jag genast uppe i 80fps igen.

Visst, jag har inget jättebra grafikkort precis. Men BF3 på Low ska det då klara av stabilt tycker jag (och med stabilt menar jag 60fps hela tiden). Folk säger ju att de lirar BF3 på ett HD5770 på Low Settings 1920x1080 @ 60fps stabilt, men jag kan inte ens lira det i 1440x900 stabilt med ett GTX 550Ti som enligt siffrorna ska vara snäppet bättre än 5770.

Har senaste drivers till grafikkort osv.

Så vad kan felet vara? Det ska väl flyta på bättre?!?

Hur mår din CPU?
Jag tror att det är den som är boven i dramat.
Jag hade tidigare en E8500 och ett 6950. Den kombon låg oftast runt 30-45, men titt som tätt droppade det ner till under 20.
Det finns ett kommando i Frostbite, "render.performanceoverlayvisible 1" som visar dig grafer över CPU och GPU.
Kör det och se.

Kolla oxå om du har en massa åderförkalkande program och tjänster som ligger i bakgrunden och kör, tex Java updater, search indexer etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hejsan sneakzie,

Hur mår din CPU?
Jag tror att det är den som är boven i dramat.
Jag hade tidigare en E8500 och ett 6950. Den kombon låg oftast runt 30-45, men titt som tätt droppade det ner till under 20.
Det finns ett kommando i Frostbite, "render.performanceoverlayvisible 1" som visar dig grafer över CPU och GPU.
Kör det och se.

Kolla oxå om du har en massa åderförkalkande program och tjänster som ligger i bakgrunden och kör, tex Java updater, search indexer etc

Hejsan! Ledsen för lite sent svar, men vårt internet strulade igår.

Jag är inte helt 100 på vad du menar med hur min CPU mår, men den är ju nästan helt ny osv. Ligger inte på så värst höga temps heller, kärnorna ligger på kanske 45c i load, och "CPU" ligger på ungefär 55c.

Ska testa det kommandot, återkommer senare.

Permalänk
Skrivet av MarcusNO:

Jag skulle säga att din cpu även ligger klent till..

Processorn klarar BF3 på medium utan att flaska, säkert high med om han klockar den lite

Permalänk
Medlem

Med min dator i sign. dock med 1st 5770 (andra sitter i min htpc nu) så kör jag 1920x1080 på medium. ligger aldrig under 50 fps.
Dock efter senaste patchen så får jag starta om spelet till o från. för ibland droppar fps:en ner till 25 o vägrar gå över det oavsett vad jag gör. kan stå o titta rakt ner i marken o fps är fortfarande 25. efter omstart pendlar fps mellan 50 - 70.

senaste patchen är rena skämtet.

Visa signatur

Dator: Chassie: Phanteks Enthoo Evolv X Moderkort: Asus Rog Dark Hero Cpu: AMD Ryzen 5900x Gpu: Rtx 4090 Minne: 32gb Gskill Tridentz NeoKylning:Custom loop, Ekwb med 2x 360 radiator Lagring:För mycket ssd´s PSU: Corsair hx 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gloremir:

Med min dator i sign. dock med 1st 5770 (andra sitter i min htpc nu) så kör jag 1920x1080 på medium. ligger aldrig under 50 fps.
Dock efter senaste patchen så får jag starta om spelet till o från. för ibland droppar fps:en ner till 25 o vägrar gå över det oavsett vad jag gör. kan stå o titta rakt ner i marken o fps är fortfarande 25. efter omstart pendlar fps mellan 50 - 70.

senaste patchen är rena skämtet.

Jag ska väl med kunna köra Medium utan lagg då? Jag kör liksom bara i 1440x900 med, så det är ju inte lika krävande heller. Förresten märker du någon skillnad på banor osv med? Jag kunde köra Operation Metro utan att gå under 50fps allt för ofta på Medium, det var endast när jag var ute vid de sista MCOM stationerna på Rush som jag började lagga lite (gick till och med ner till 40fps då).

Permalänk
Medlem
Skrivet av sneakzie:

Jag ska väl med kunna köra Medium utan lagg då? Jag kör liksom bara i 1440x900 med, så det är ju inte lika krävande heller. Förresten märker du någon skillnad på banor osv med? Jag kunde köra Operation Metro utan att gå under 50fps allt för ofta på Medium, det var endast när jag var ute vid de sista MCOM stationerna på Rush som jag började lagga lite (gick till och med ner till 40fps då).

ja jag tycker helt klart att du bör kunna köra medium i den upplösningen. något är helt klart fel.
jo visst märks det FPS skillnader mellan banorna. Metro vet jag faktiskt vad jag har i fps. inte ofta jag kör den banan.
banan jag lirar mest måste nog vara caspian border, där jag har mätt min fps på en 64 manna karta.

är själv trött på o bara kunna köra medium så har beställt mer minne samt ett radeon 7950 för o kunna dra upp grafiken o ha en bra fps.

det har kanske frågats och nämts tidigare i tråden. men kolla dina temps på både cpu/gpu och kolla också hur din cpu/gpu arbetar. fall gpu ligger på 100% och vad cpu ligger på. om det skulle vara att din cpu flaskar så kanske du skulle vilja clocka den lite.
Min cpu ligger på ca 65-70% och min gpu ligger på 99%.

Visa signatur

Dator: Chassie: Phanteks Enthoo Evolv X Moderkort: Asus Rog Dark Hero Cpu: AMD Ryzen 5900x Gpu: Rtx 4090 Minne: 32gb Gskill Tridentz NeoKylning:Custom loop, Ekwb med 2x 360 radiator Lagring:För mycket ssd´s PSU: Corsair hx 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassefrom:

Processorn klarar BF3 på medium utan att flaska, säkert high med om han klockar den lite

Jo, man tycker ju det. : /

Visa signatur

5900x | RTX 3090 @ 2,1GHz | G-Skill 32GB 3866MHz | 2TB 970 EVO | G9 Odyssey

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassefrom:

Processorn klarar BF3 på medium utan att flaska, säkert high med om han klockar den lite

Den klarar high enkelt utan att klocka

Permalänk
Medlem
Skrivet av sneakzie:

Ja det kanske den gör. Men den är väl ändå bättre om man jämför med grafikkortet? Att uppgradera grafikkortet skulle väl vara klokare än att uppgradera processorn i mitt läge eller?

Nej din processor flaskar verkligen inte. förutsatt att den går i rätt klock, har ju sett exempel på processorer som fastnar i idle klocken
Anyway så bör din dator klara det på low utan problem, jag har 4gb minne en q66:a @ 3,2GHz vilket är sämmre än din, samt ett 6870 som är snäppet bättre än ditt grafikkort. Jag kan spela med de flesta inställningarna på medium och hålla 50+ fps.

Så problemet ligger ju inte i för dålig hårdvara. Svår att säga vad som orsakar detta dock, börja kolla temperaturer, och klockfrekvenser på GPU och CPU under belastning. Kan ju även kolla hur mycket de belastas när du spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Nej din processor flaskar verkligen inte. förutsatt att den går i rätt klock, har ju sett exempel på processorer som fastnar i idle klocken
Anyway så bör din dator klara det på low utan problem, jag har 4gb minne en q66:a @ 3,2GHz vilket är sämmre än din, samt ett 6870 som är snäppet bättre än ditt grafikkort. Jag kan spela med de flesta inställningarna på medium och hålla 50+ fps.

Så problemet ligger ju inte i för dålig hårdvara. Svår att säga vad som orsakar detta dock, börja kolla temperaturer, och klockfrekvenser på GPU och CPU under belastning. Kan ju även kolla hur mycket de belastas när du spelar.

Från CPU-Z med BF3 igång:

Core Speed: 3010.1MHz
Multiplier: x15.0
Bus Speed: 200.7MHz
HT Link: 2006.7MHz

Temps:
CPU-kärnor: 45c
CPU: 55c

GPU: 68-69c

Testade också render.perfoverlayvisible 1, och det kom upp grafer fast fattade inte sådär mycket av det

Jag testade spela en Caspian Border med endast 16man på banan. Kan säga att average FPSen var kanske 45fps, körde på Medium. Det var inte ofta jag kom över 60fps, men ibland kom jag över 60fps när jag sprang helt själv utan att något hände. När jag spelat kanske 10 minuter började jag fps droppa som fan med. Drops till 12fps och 20fps osv. Det var helt ospelbart eftersom det kom drops var 30:e sekund eller något. Sen låg jag på 30-35fps vid flera tillfällen när det var eld omkring mig osv....

Körde som sagt på Medium @ 1440x900, fattar inte vad problemet är alltså...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sneakzie:

Från CPU-Z med BF3 igång:

Core Speed: 3010.1MHz
Multiplier: x15.0
Bus Speed: 200.7MHz
HT Link: 2006.7MHz

Temps:
CPU-kärnor: 45c
CPU: 55c

GPU: 68-69c

Testade också render.perfoverlayvisible 1, och det kom upp grafer fast fattade inte sådär mycket av det

Jag testade spela en Caspian Border med endast 16man på banan. Kan säga att average FPSen var kanske 45fps, körde på Medium. Det var inte ofta jag kom över 60fps, men ibland kom jag över 60fps när jag sprang helt själv utan att något hände. När jag spelat kanske 10 minuter började jag fps droppa som fan med. Drops till 12fps och 20fps osv. Det var helt ospelbart eftersom det kom drops var 30:e sekund eller något. Sen låg jag på 30-35fps vid flera tillfällen när det var eld omkring mig osv....

Körde som sagt på Medium @ 1440x900, fattar inte vad problemet är alltså...

Hm.. allting ser ju bra ut där, kolla din GPU klock med tex afterburner. Annars kan du testa stänga av antialiasing etc. Mitt grafikkort klarar inte av BF3 med allt på medium utan dropps till 30 fps lr lägre så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Hm.. allting ser ju bra ut där, kolla din GPU klock med tex afterburner. Annars kan du testa stänga av antialiasing etc. Mitt grafikkort klarar inte av BF3 med allt på medium utan dropps till 30 fps lr lägre så.

Okej, menar du detta med klocken i MSI Afterburner?

Core Clock: 900MHz
Shader Clock: 1800MHz
Memory Clock: 2052MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av sneakzie:

Okej, menar du detta med klocken i MSI Afterburner?

Core Clock: 900MHz
Shader Clock: 1800MHz
Memory Clock: 2052MHz

Det ser ju bra ut, jag vet tyvär inte vad det kan vara för fel då. Sålänge det inte är drivrutiner eller själva spelet som ställer till det vilket inte är omöjligt. Presterar den lika dåligt i andra spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Det ser ju bra ut, jag vet tyvär inte vad det kan vara för fel då. Sålänge det inte är drivrutiner eller själva spelet som ställer till det vilket inte är omöjligt. Presterar den lika dåligt i andra spel?

Ja jag har faktiskt märkt att jag inte får den fpsen jag borde få i andra spel heller. Men absolut värst i BF3. Det kan inte vara att jag har återanvänt en 6 år gammal hårddisk väl? Den var dammig som satan när jag tog ur den ur min gamla dator, och borde ha slitits lite på 6 år.

Sen har jag också tänkt att det kan kanske vara minnet som inte räcket till när jag spelar BF3 med. Har ju bara 4GB så. Ska kolla hur mycket som används nästa gång jag kör.