Permalänk
Medlem

Gå ner i vikt - tråden

Sökte runt lite och det verkar bara finnas massa trådar om att gå upp i vikt, så jag tänkte helt enkelt att varför inte göra en tråd där folk som strävar efter att gå ner i vikt kan diskutera sina olika metoder.

Jag har alltid varit tjock, och har således haft dåligt självförtroende över det, men sen jag flyttade hemifrån ökade min vikt ganska lavinartat och till slut var jag tvungen att ta tag i mitt liv. Jag kände att jag behövde börja gå ner i vikt i september då vågen visade 116, dvs ett BMI på 33 för en person som jag på 186cm.

Sagt och gjort så började jag dra ner på kalorierna ganska rejält(!), ett dagsintag på ca 1300kcal. Jag anmälde mig dessutom till kickboxning och gav mig ut och sprang 2-3km i en takt som en som promenerar kan gå ikapp.

Allt eftersom så ökade jag på längden och farten på löpningen, till den jag är idag, där jag springer 1 mil på 50-55min, detta tre dagar i veckan.

Jag har dock slutat räkna kalorier, men äter inte mer än vad jag gjorde när jag började.

Resultatet? Idag ligger jag på 86kg, dvs en viktnedgång på 30kg på drygt 6 månader. Dock har jag känt att viktnedgången har avtagit avsevärt och har väl bara tappat 4-5kg sen nyår, vilket känns lite lite.

Hade tänkt skippa kickboxningen framöver då jag tycker den är på allt för obekväma tidpunkter. Och i så fall kanske börja på gymmet som ligger ett stenkast från min lägenhet.

Jag känner mig dock mycket piggare och blir inte helt slut av att gå i trappor som innan. Och jag har precis börjat införskaffa en ny klädkollektion, nu med medium istället för XL.

Tyvärr har ju detta bedfört att jag har en hel del hud som hänger på magen och lår, och jag ser således ganska mycket tjockare ut än vad jag känner mig för tillfället. Dessutom så har ju mina år av dålig behandling mot min kropp medfört att jag har bristningar på magen, vilket jag hoppas kommer gå bort, och att huden snart drar ihop sig.

Men håller fortfarande ett mål om att väga 80kg till juni/juli då badbyxorna åker på. Och om magen fortfarande ser ut som en hudpåse till hösten/vintern blir det förmodligen en bukplastik för att avlägsna överbliven hud.

Så efter min historia so har jag lite funderingar om min kost.

För att få ut mer av min träning, och därav en viktminskning, bör jag gå till en dietist för att lägga om min kost än en gång? Mitt gym erbjuder kostrådgivning, samt en kroppssammansättningskoll för drygt 500kr. Jag hade helst velat göra en kalipermätning, men detta fungerar ju inte direkt på folk som inte är rejält mycket smalare.

Och med detta, finns det någon annan som håller på att försöka gå ner i vikt? Hur har ni valt att gå till väga för att lyckas (misslyckats)? Känner ni er glada efter eran viktminskning? Eller kanske ni har funderat över att börja träna för att förlora de där extra kilorna?

Låt fantasin flöda!

MvH
Chobi

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem

Jag har nog varit förstor större delen av mitt liv (19år nu) och väger säkert en bit över 110kg (några år sedan ja vägde mig) gjorde ett halvseiöstförsök att bättra mig men gick ingen vidare fick svinont i fötterna smalben och vader när jag "sprang" över några kilometer. Har la inte tillräckligt med "moral" för att göra det. Men tänkte göra ett nytt försök med cykel istället då jag inte "kan" springa får se hur det går

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chobi:

TEXT

MvH
Chobi

FANTASTIGT bra jobbat! Du ska vara mer än stolt över dig själv.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

Bra jobbat Chobi! Hur gjorde du för att äta färre kalorier? Var fick du råd om det ifrån?

Permalänk
Medlem

Bra jobbat med viktnedgången Chobi. Själv var jag i samma situation 2009. Struntade i stortsett i vad jag stoppade i mig. En påse godis och snabbmat 2-3 ggr i veckan var inte ovanligt. Hade inte vägt mig på kanske 1½år och sen när jag väl vägde mig hos en polare så drog man inte på ett leende direkt. Chocken över att stå på tresiffrigt fick mig att tänka om.

Började min resa ~105kg på mina korta 172cm. Jag började att med att lägga om kosten helt och slopa allt vad godis, chips och dricka med socker i. Har en knäskada och problem med foten sen tidigare så jag började med att ta 45min-promenader i en ca månad istället för att jogga. Sedan ökade jag mer och mer tills jag gick 1mil före frukost 6dagar i veckan. Efter ca 3månader efter starten så började jag gymma 3-4ggr i veckan för att komplettera promenaderna.

Blev mer och mer pigg och var allmänt på bättre humör. Vänner och bekanta började kommentera och fråga om jag börjat gå ner i vikt så då fick självförtroendet en liten boost.
Mellan april och nyår 2009 så gick jag ner 28kg.

Drog en vurpa på en båttur med polarna sommaren 2010 och spräckte benet från lilltån upp i foten samt att axeln for ur led. Då kom jag av mig i promenader och gymmandet. Nu sitter jag och grämer mig över att jag trillat in i gamla vanor och gått upp 10kg igen över 2år. Inga regelbunda tider att träna på och bara massa ursäkter. Nu har jag dock tagit mig i kragen igen och investerat i ett motionsband som jag går på regelbundet samt förnyat gymkort. Inga fler ursäkter nu

Angående lös hud så tar det ett tag innan den börjar strama åt. Har hört att ju äldre man blir ju mindre elastisk blir huden så då kan det nog ta ännu längre tid alternativt så får man operera bort huden som sagt.

edit: hittade en gammal bild på före och efter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chobi:

.....
Resultatet? Idag ligger jag på 86kg, dvs en viktnedgång på 30kg på drygt 6 månader. Dock har jag känt att viktnedgången har avtagit avsevärt och har väl bara tappat 4-5kg sen nyår, vilket känns lite lite.

....

För att inte gå ner i vikt när du väger 120 kg så måste du äta mer än när du väger 80 kg, det är därför det går långsammare att gå ner i vikt nu. Du kan behöva begrännsa ditt kalori intag ytterligare.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag har nog varit förstor större delen av mitt liv (19år nu) och väger säkert en bit över 110kg (några år sedan ja vägde mig) gjorde ett halvseiöstförsök att bättra mig men gick ingen vidare fick svinont i fötterna smalben och vader när jag "sprang" över några kilometer. Har la inte tillräckligt med "moral" för att göra det. Men tänkte göra ett nytt försök med cykel istället då jag inte "kan" springa får se hur det går

vikten styr du främst genom vad du äter, det är inte nödvändigt att motioner även om det för med sig andra positiva fördelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phalle:

Bra jobbat Chobi! Hur gjorde du för att äta färre kalorier? Var fick du råd om det ifrån?

Fick väl inte några egentliga råd, utan räknade ut det mesta själv. Räknade ihop alla kalorier från de flesta varorna som gick ner i en sallad/gryta, och se delade det på ett antal portioner för att få runt 300-500kcal, beroende på vilket mål mat det handlade om. Sen så fick man helt enkelt inte äta mer.

Det var nog det jävligaste i början, när man gick hungrig på grund av för stor magsäck. Nu ser portionerna väldigt små ut. Jag klarar typ inte att sätta i mig mer än en halv hämtpizza på en dag, utan blir i så fall måltid för två dagar. Detsamma gäller pastarätter på restauranger som jag alltid skrattat åt att man aldrig kan bli mätt utav, ack så fel jag hade.

Ett tips på en väldigt god och energisnål gryta är ju helt klart Biff Bourginon (stavning), som är något av det godaste jag vet. Ett storkok på 2kg kött och du har både middag och lunch i 10-12 dagar.

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk

Starkt jobbat, önskar att jag hade lika mycket vilja som dig. Har själv varit kraftigt överviktig sen jag var 12 (110kg 181cm då) och förra året nådde jag hela 150kg med samma längd (20år). Som tur är fick jag tag på ett jobb som är väldigt fysiskt ansträngande och ligger nu på 130kg utan att ha ändrat på min kost. Nu har jag ändrat kosten och börjat gymma med 2 vänner som pushar en.

Så nya målet är under 120kg innan sommaren!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

För att inte gå ner i vikt när du väger 120 kg så måste du äta mer än när du väger 80 kg, det är därför det går långsammare att gå ner i vikt nu. Du kan behöva begrännsa ditt kalori intag ytterligare.

vikten styr du främst genom vad du äter, det är inte nödvändigt att motioner även om det för med sig andra positiva fördelar.

Okej har ärligt talat inte så stor koll på vad jag äter men Planen är la att försöka minska portionerna/ända vad jag äter dra ner/sluta med läsk och godis samtidigt som ja börjar motionera igen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Entusiast

Jag gick också ner en del i vikt för ett par år sedan. När vågen visade 106 kg insåg jag att det var dags att göra något.

Istället för att haka på alla idiotiska dieter så körde jag på en energibalans och såg till att äta mindre. Tidigare åt jag väldigt mycket mat och det blev ofta pizza till lunch i skolan. Till det en del godis och andra dåligheter och så rörde jag mig nästan inte alls. Då ser man ut så här:

Så om man räknar lite på vad man äter och ser till att hålla det en bit under vad man gör sig av med så löser sig resten själv. Det allra viktigaste är dock att hitta en ny livsstil som passar. Det är helt meningslöst att banta ner sig massa kilo genom att svälta sig själv för så fort man hoppar av dieten så kommer man gå upp i vikt igen. Så se till att hitta en ny livsstil. Jag bytte bort pizzorna mot matlådor och såg till att inte fylla dem så mycket. Jag såg också till att inte äta så mycket mat till middag och lunch för att krympa magsäcken. Läsk dricker jag nästan aldrig längre. Det blir ett glas vin eller två till helgen med resten dricker jag vatten. Sockersuget var svårt att bli av med men för mig hjälpte det att dricka te när jag blev godissugen. Efter ett par kämpiga första veckor gick det lättare och lättare och när jag ser tillbaks på det hela var det egentligen inte så svårt. En annan grej som fungerar bra för mig är att alltid börja med grönsakerna när man är hungrig för då är risken att man vräker i sig massa mat. Ser man då till att börja med grönsaker så brukar hungern lägga sig lite och man vräker inte i sig för mycket annan mat sen.

Jag gick i snitt ner 0.7 kg i veckan över ett år och nörd som jag är såg jag till att följa det noga och plotta vikten i Matlab. Jag vägde mig ungefär en gång i veckan och jag tror det gjorde mycket för jag märke inte själv att jag gick ner i vikt så då var det skönt att titta på den där kurvan och se att den pekade stadigt ner.

Lite lustigt det där hur snabbt man själv anpassar sig för jag märkte ärligt talat inte så mycket. Förutom när kläderna helt plötsligt blev för stora. Lite störande när man två somrar i rad var tvungen att köpa helt nya kläder för att inget passade.

Nu, 35 kg senare har jag gått från ett BMI på 33 till 21,5. Alltså från fetma till normalvikt. Nu ser jag ut så här, fortfarande lila skjorta men istället för XXL är det en slimfit storlek S.

Har en obligatorisk efter-bild också:

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Okej har ärligt talat inte så stor koll på vad jag äter men Planen är la att försöka minska portionerna/ända vad jag äter dra ner/sluta med läsk och godis samtidigt som ja börjar motionera igen.

Försök att utesluta halvfabrikat och annat som kan vara svårt att veta vad det innehåller. Om du ska ha krossade tomater/passerade tomater, använd kvisttomater som du steker/kokar till en röra.

Försök även handla högst en gång i veckan, och satsa på mycket frukt och grönt. Gå dessutom hem från affären, får du lite extra träning.

Själv kunde jag köpa chips på vardagar, köpa jordnötssmör och fet ost. Sen körde man ett tjockt lager smör på mackorna.

Kan även slå ett slag för Lokas nya kolsyrade vatten, Persika och hallon. Smakar extremt gott, och har helt ersatt min veckoläsk.

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chobi:

Försök att utesluta halvfabrikat och annat som kan vara svårt att veta vad det innehåller. Om du ska ha krossade tomater/passerade tomater, använd kvisttomater som du steker/kokar till en röra.

Försök även handla högst en gång i veckan, och satsa på mycket frukt och grönt. Gå dessutom hem från affären, får du lite extra träning.

Själv kunde jag köpa chips på vardagar, köpa jordnötssmör och fet ost. Sen körde man ett tjockt lager smör på mackorna.

Kan även slå ett slag för Lokas nya kolsyrade vatten, Persika och hallon. Smakar extremt gott, och har helt ersatt min veckoläsk.

Jo det är nog en smart sak, inte ovanligt att jag handlar varje/varannan dag och bara tar något enkelt. Ska ta till mig råden man fått här och följa tråden så får vi se om jag misslyckas eller lyckas om några månader:)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Kan säga att jag precis deffat, men var aldrig riktigt "stor" innan. Vägde 86 då och vägde 76.6 i morse.

Då startade jag i slutet av November och är klar nu i veckan när vi övergår till Mars. I mitt fall så ändrade jag min syrketräning som jag redan höll på med till färre reps och seda lade jag till en halvtimmes fettförbränning varje dag för att få ett kaloriunerskott.

För fettförbränningen var det oftast crosstrainern som fick göra arbetet. Men ibland promenader, badminton etc.

En sak som du kan tänka på som kanske redan någon har tagit upp är att nu nr du tappat så mycket så är det klart det blir svårare att tappa ytterligare eller gå ner i samma takt eftersom du också har lagt på dig en del muskelmassa som väger en del.

Återigen, otroligt bra jobbat!

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Text och Bilder

Riktigt snyggt gjort. Jag har ju dock ett tag kvar till platt mage.

Körde en vårstädning idag och slängde två kassar kläder till klädinsamlingen, varav ett par Evisu jeans som vart mina favoritjeans i vårt och torrt. Känns lte ledsamt när man vet att de byxorna ändå kostade 2000kr nya.

Jag glömde faktiskt ta ett före kort, men har några få bilder på facebook där man ser förjävlig ut helt enkelt.

Har också börjat föra lite anteckningar på figuren på sistone, fast mest på midje-, lår- och bröstmått.

Enligt flera sidor på nätet är jag ju normal när inte maghöjden när man ligger ner inte överstiger 22cm, och midjemåttet ligger på 90cm.

Du Ska vara glad i alla fall. Strongt jobbat!

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk

Jag gick för något år sedan ner i vikt, sedan kom en massa strul, plus en fruktansvärt massa förkylningar och därefter så har jag arbetat +100h i veckan året runt, vilket har gjort att jag gick upp i vikt mer än vad jag någonsin har gjort.
Mina dagar har varit jobb 8h, köp något gött som pizza, kinamat och sedan fortsätt arbeta hemma. På helgerna så har dagarna varit exakt likadana, enda skillnaden är att jag ej har åkt till jobbet utan stannat hemma och arbetat.

Nå sedan nyår har jag gått ner 20kg och då hade jag en uppehållsvecka nu då jag kände mig småförkyld, men nästa vecka är det tänkt att fortsätta i samma takt.
Min strategi är kalori in/ut, där jag går på gym minst fem dagar i veckan. (ska dock undvika gymmet nästa vecka, tills jag känner mig helt kry)

Btw jag ligger på ca 100kg nu med mina 1.80. Går jag ner 10kg till så får jag mycket enklare på gruppövningen i gymmet. Just nu så är det spinning som gäller, plus styrketränning såklart.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Chobi:

Riktigt snyggt gjort. Jag har ju dock ett tag kvar till platt mage.

Körde en vårstädning idag och slängde två kassar kläder till klädinsamlingen, varav ett par Evisu jeans som vart mina favoritjeans i vårt och torrt. Känns lte ledsamt när man vet att de byxorna ändå kostade 2000kr nya.

Jag glömde faktiskt ta ett före kort, men har några få bilder på facebook där man ser förjävlig ut helt enkelt.

Har också börjat föra lite anteckningar på figuren på sistone, fast mest på midje-, lår- och bröstmått.

Enligt flera sidor på nätet är jag ju normal när inte maghöjden när man ligger ner inte överstiger 22cm, och midjemåttet ligger på 90cm.

Du Ska vara glad i alla fall. Strongt jobbat!

Någon platt mage har jag inte. Rätt mycket hud kvar som hänger och det skulle krävas bra mycket gym för att fylla ut det tyvärr. Fast det är ju självförvållat och jag har hellre lite för mycket hur än för mycket fett.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Det finns bara ett sätt att gå ner i vikt. Få i dig färre kalorier än vad du gör av med. Du kan gå ner i vikt utan att börja springa och så vidare. Det går fortare att gå ner då du gör av med mer energi om du springer eller rör på dig mer samt att du kommer i en bättre fysisk form. Det är dock inte ett krav för att gå ner i vikt.

Ett tips för dem som i det närmaste svälter ner vikten är att få i sig de vitaminer och så som kroppen behöver. Äter man lite mat så kan det bli så att man får brist på vissa saker så ett multivitamin är inte så dumt för er som bantar.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

--

Permalänk
Medlem

Jag gick ner 10-15kg för 5 år sedan håller samma vikt än. Jag kör med en riktig supermetod, den är helt otrolig och troligtvis den enda som funkar i verkligheten. Jag ser till att inte äta mer än jag gör av med. Är jag slö och inte orkar motionera så kan jag helt enkelt inte äta lika mycket/lika onyttigt som om jag motionerar.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Avstängd

Är det sant att kroppen ställer in sig på svält om man äter för lite och tar av musklerna eller är det en myt från folk som drar ner på proteiner?

Är på 86kg nu och ska försöka tappa lite mer fett men samtidigt behålla musklerna, tränar gym 5-6ggr i veckan nu och har börjat gå mer än ta bilen och snart kan man dra ut och springa utomhus

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Är det sant att kroppen ställer in sig på svält om man äter för lite och tar av musklerna eller är det en myt från folk som drar ner på proteiner?

Är på 86kg nu och ska försöka tappa lite mer fett men samtidigt behålla musklerna, tränar gym 5-6ggr i veckan nu och har börjat gå mer än ta bilen och snart kan man dra ut och springa utomhus

Det är nog lite både och. Muskler är lättare för kroppen att bryta ner än fett, men om du utför fysisk aktivitet så kommer kroppen ta av fettet, då den känner av de processer som kräver hög muskelstyrka.

Dock så ska man ju inte äta allt för lite kalorier heller, för då kan kroppen börja bryta ner organ, och organsvikt som följd. Så man ska ju inte leva på en diet på typ 1000kcal under en längre tidsspann.

Skrivet av MakubeX:

Man ser ju dock en ordentlig skillnad! Snyggt jobbat

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem

En sak som man inte skall glömma är att det inte är nyttigt att tappa för mycket i vikt. Tappade 25 kg på 2 månader, även om det känns bra att tappa fort så är det bättre att gå lite långsammare. Lätt att man tappar bort sig själv annars och att man skulle vara en bättre person när man är smal och slutar i anorexia eller något annat hemsk (fick hot om tvångsmatning när jag låg på 65 kg).

Tyvärr så måste jag nog säga att jag har en 10-15 kg extra idag, men men ibland får magen vara glad också.

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chobi:

Fick väl inte några egentliga råd, utan räknade ut det mesta själv. Räknade ihop alla kalorier från de flesta varorna som gick ner i en sallad/gryta, och se delade det på ett antal portioner för att få runt 300-500kcal, beroende på vilket mål mat det handlade om. Sen så fick man helt enkelt inte äta mer.

Det var nog det jävligaste i början, när man gick hungrig på grund av för stor magsäck. Nu ser portionerna väldigt små ut. Jag klarar typ inte att sätta i mig mer än en halv hämtpizza på en dag, utan blir i så fall måltid för två dagar. Detsamma gäller pastarätter på restauranger som jag alltid skrattat åt att man aldrig kan bli mätt utav, ack så fel jag hade.

Ett tips på en väldigt god och energisnål gryta är ju helt klart Biff Bourginon (stavning), som är något av det godaste jag vet. Ett storkok på 2kg kött och du har både middag och lunch i 10-12 dagar.

Bouef Bourgignon är underbart gott.

Starkt jobbat! Själv har jag alltid varit smal, upp till 90kg och 2 meter lång, såg ut som ett benrangel. Sen när man närmade sig 25 blev det så mycket öl att man gått upp en bit. Hade varit intressant att äta lite mindre och kanske träna. Men.. intresset saknas. Ser mig inte som tjock med mina 2 meter 120kg.. lite bredare än förut, men har ordentligt med benmuskler efter att ha psykklat många kilometer om dagen sedan jag var åtta. Drivker inte läsk speciellt mycket sedan jag såg supersize me. Och godis äter jag inte heller för tändernas skull.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Entusiast
Skrivet av dagle:

En sak som man inte skall glömma är att det inte är nyttigt att tappa för mycket i vikt. Tappade 25 kg på 2 månader, även om det känns bra att tappa fort så är det bättre att gå lite långsammare. Lätt att man tappar bort sig själv annars och att man skulle vara en bättre person när man är smal och slutar i anorexia eller något annat hemsk (fick hot om tvångsmatning när jag låg på 65 kg).

Tyvärr så måste jag nog säga att jag har en 10-15 kg extra idag, men men ibland får magen vara glad också.

Jag har läst att 0.5-1 kg i veckan är ett bra riktmärke.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag kör lchf, funkar asbra. Är sjukt enkelt också, man kan fortfarande käka skräpmat/snabbmat, bara man är lite försiktig. En korv på pressbyrån fast man struntar i att äta brödet, eller en kebab i pita, fast man äter inte pitan.

Enkelt och extremt effektivt.

Permalänk

Har kört LCHF i två veckor, tänkte gå ner 10kg. Första veckan gick jag ner 4kg, andra 0.

Anledningen är att jag ligger lite högt i BMI och har hjärtsjukdomar i släkten. Ang. träning så kör jag 3-4h intensiv cykling i veckan men vikten har inte påverkats av det tidigare.

Ganska soft "diet" faktiskt, man kan fortfarande äta god mat och behöver inte vara hungrig. Speciellt det senare är riktigt trevligt, förut när jag åt som vanligt så blev jag alltid väldigt hungrig mellan målen och behövde äta en massa mellanmål. Nu är jag nästan aldrig hungrig, äter mest för att man är van att äta vid speciella tider. Mellanmålen med mackor och juice är borta.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av fastforward:

Har kört LCHF i två veckor, tänkte gå ner 10kg. Första veckan gick jag ner 4kg, andra 0.

Anledningen är att jag ligger lite högt i BMI och har hjärtsjukdomar i släkten. Ang. träning så kör jag 3-4h intensiv cykling i veckan men vikten har inte påverkats av det tidigare.

Ganska soft "diet" faktiskt, man kan fortfarande äta god mat och behöver inte vara hungrig. Speciellt det senare är riktigt trevligt, förut när jag åt som vanligt så blev jag alltid väldigt hungrig mellan målen och behövde äta en massa mellanmål. Nu är jag nästan aldrig hungrig, äter mest för att man är van att äta vid speciella tider. Mellanmålen med mackor och juice är borta.

Ja, att hungern försvinner är väldigt trevligt. Man äter ett mål, sen är man mätt i timmar.

Permalänk
Medlem

Jag funderade först på LCHF, men valde bort den då jag tycke att om jag skulle kört den skulle jag kört den fullt ut med väldigt få kolhydrater, och detta tycker jag inte funkar om man vill dricka vin och öl på helgerna.

Men är man en sådan som klarar av nykterheten är det ju självfallet en metod att testa, vad än folk säger om den!

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chobi:

Jag funderade först på LCHF, men valde bort den då jag tycke att om jag skulle kört den skulle jag kört den fullt ut med väldigt få kolhydrater, och detta tycker jag inte funkar om man vill dricka vin och öl på helgerna.

Men är man en sådan som klarar av nykterheten är det ju självfallet en metod att testa, vad än folk säger om den!

Vin är faktiskt helt okej att dricka på LCHF.
Sen fungerar det också så att du faktiskt kan vara lite slarvig ibland, utan att helt fucka upp resultatet. Du kan till exempel unna dig 1-2 öl/helg och sen dricka vin eller sprit om du vill bli fullare.

Permalänk
Skrivet av hapone:

Vin är faktiskt helt okej att dricka på LCHF.
Sen fungerar det också så att du faktiskt kan vara lite slarvig ibland, utan att helt fucka upp resultatet. Du kan till exempel unna dig 1-2 öl/helg och sen dricka vin eller sprit om du vill bli fullare.

Rödvin är det som gäller tydligen. Whisky och vodka funkar också (finns dock inte så mycket att blanda vodkan med). Men visst, jag saknar också öl.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~