Hur kan jag testa mitt internets stabillitet?

Permalänk

Hur kan jag testa mitt internets stabillitet?

Jag vill testa mitt internets stabillitet.

Som de teknikkunniga säger så behöver jag kolla upp fler saker för att veta om bredbandet fungerar bra nog. Jag planerar att ha, TV, PS3, 2 Laptops plus mobiltelefoner som ska kunna ansluta till detta mobila bredband, inte nödvändigtvis alla samtidigt dock.

Hur vet jag att bredbandet är stabilt och att jag kan spela BF3, MW, BO, NHL och PES på min PS3a utan lagg?
Finns det några bra sidor som kan kontrollera hur pålitligt mitt bredband är och inte bara visar hur snabbt det går just nu?
En kille på Inet snackade om att pinga något i 24h och titta på paketförlust. Men hur gör man det från en Mac? Hur granskar jag testresultatet?

Permalänk
Medlem

Bra fråga som jag också undrar över, känner ju till http://www.bredbandskollen.se/ men den mäter ju som sagt var hastigheten för stunden.

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem

pingtest.net är rätt så bra, det kör jag ofta med

Pinga på lite olika tillfällen på dagen och kika hur stabil linan är, annars vet jag inget bra verktyg för att kika på stabilitet tyvärr

Visa signatur

I was going to make a UDP joke, but I was afraid you wouldn't get it.

Permalänk
Medlem

mtr eller winmtr är rätt bra att se om det är några problem.

Permalänk
Medlem

På bredbandskollen så finns en flik tptest där finns ett program som kan testa mer än bara hastigheten, http://www.bredbandskollen.se/

Permalänk
Medlem

package loss, windows-knappen+r_cmd_ping -t sweclockers.com
på detta sett kan du avgöra hur huruvida din anslutning tappar paket på vägen eller ej, det finns massor av faktorer som kan påverka men håll utkik för hög ping som uppstår var 30:e sekund eller så, hög ping dvs. över 500ms eller dylikt i någon sekund bara, detta medför sk. "lag spikes".

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk
Skrivet av eric2010:

På bredbandskollen så finns en flik tptest där finns ett program som kan testa mer än bara hastigheten, http://www.bredbandskollen.se/

Har du något tips på hur man mäter det jag är ute efter i programmet?
Alltså stabillitet över tiden så tex. pingen alltid ligger på en summa och inte sticker iväg på några enstaka spikar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av partyoverallt2:

Har du något tips på hur man mäter det jag är ute efter i programmet?
Alltså stabillitet över tiden så tex. pingen alltid ligger på en summa och inte sticker iväg på några enstaka spikar?

om du gör på mitt sätt kan du även se hur många % paket du tappar på vägen och inom vilka tidsintervaller dessutom.

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk
Medlem

Om du tänkt spela onlone med ett mobilt bredband så kommer du få räkna med problem oavsett leverantör och hastighet.

Visa signatur

Idag ska jag göra ingenting, Jag gjorde det igår också men blev inte färdig!

Permalänk
Avstängd

Sätt upp en smokeping mot din gateway så får du fina grafer på stabiliteten:

http://oss.oetiker.ch/smokeping/

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Skrivet av mobe:

Om du tänkt spela onlone med ett mobilt bredband så kommer du få räkna med problem oavsett leverantör och hastighet.

Hur kan du veta det? / Vad beror det på?

Permalänk
Skrivet av FaatIII:

om du gör på mitt sätt kan du även se hur många % paket du tappar på vägen och inom vilka tidsintervaller dessutom.

Har tyvärr en mac, vet du hur man gör där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av partyoverallt2:

Hur kan du veta det? / Vad beror det på?

Eftersom mobilt bredband inte kan upprätthålla en konstant ström av data som ett fast nät kan göra, sen kommer du få massiv ping också.
Detta beror i stort på att data inte är prioriterad i telenätet.

Så är tanken att du ska spela utan lagg så är mobilt bredband inte ett alternativ.

Visa signatur

Idag ska jag göra ingenting, Jag gjorde det igår också men blev inte färdig!

Permalänk
Skrivet av WetWilly:

Sätt upp en smokeping mot din gateway så får du fina grafer på stabiliteten:

http://oss.oetiker.ch/smokeping/

Härlig sida, dock verkar den vara till för riktiga haXXors, du vet vad jag menar. Unix OS, Perl och massa annat cep behövs för att köra den.

Kan vi vanliga människor använda smokeping på nåt annat sätt eller finns det liknande verktyg?

Permalänk

Jag brukar använda pingplotter som får stå igång något dygn och pinga gateway med ca 5s mellanrum. Man får en graf med
pingtiden och det blir röda spikar om svarstiden är för lång.

http://www.pingplotter.com/freeware.html

Edit: Såg nu att det skulle vara till Mac. Kanske kan låna en PC att testa det med?

Visa signatur

i3 6100 | B150M-A REV. 3.1 | Corsair DDR4 8 GB | Crucial MX200 250GB + 2TB WD Green | Corsair CX430-M | Silverstone Milo ML04 | Windows 10 Pro

Ät mer lök.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem
Skrivet av partyoverallt2:

Härlig sida, dock verkar den vara till för riktiga haXXors, du vet vad jag menar. Unix OS, Perl och massa annat cep behövs för att köra den.

Kan vi vanliga människor använda smokeping på nåt annat sätt eller finns det liknande verktyg?

http://www.wikihow.com/Ping-on-Mac-Os

Antar att du har verktyg för detta redan i.o.m. IOS. Ta unlimited och kör en längre tid som de ovan sagt!

Permalänk
Skrivet av kerbo:

http://www.wikihow.com/Ping-on-Mac-Os

Antar att du har verktyg för detta redan i.o.m. IOS. Ta unlimited och kör en längre tid som de ovan sagt!

Yes, jag ska testa detta, sedan är det bara frågan om att tolka och värdera siffrorna. Vad är bra och dåligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av partyoverallt2:

Yes, jag ska testa detta, sedan är det bara frågan om att tolka och värdera siffrorna. Vad är bra och dåligt?

Spelar inte online längre själv men jag antar att det ser likadant ut nu som i början på 2000 talet med pingen, så jag talar utefter min "tidigare" erfarenhet.

All form av packetloss är kass för spel! Det lär du antagligen få är jag rädd om du kör på mobilt bredband, såvida du inte har fantastiskt bra mottagning där du bor. För spel är det även rätt viktigt att ha låg ping 15ms är mycket bra, men när pingen börjar komma uppåt 70-80 så blir det lite av ett handikapp i FPS-spel. En ping över 100 brukar ger rejäl skillnad i reaktion mot medspelare, men spelet kan fortfarande flyta bra. Får du ping på uppemot 300-500ms emellanåt så kommer spelet hacka rejält för dig vid sådana tillfällen, ger lagg.

Förresten så avbryter du pingandet med Control+C tangenterna om du valt oändlig ping (borde även gälla för Mac antar jag)!

Permalänk
Medlem

Det låter som att du har för höga krav för att bli nöjd med mobilt bredband, är det det enda alternativet du har? Ett vanligt 10mb ADSL brukar utklassa alla former av mobilt bredband i verklig hastighet och stabilitet.

Men det beror ju även på förhållandena där du bor också, ,men tänk på att det kan funka jättebra ett tag för att sen ge en massa problem pga fler användare och omläggningar i näten.

Permalänk
Skrivet av teejee:

Det låter som att du har för höga krav för att bli nöjd med mobilt bredband, är det det enda alternativet du har? Ett vanligt 10mb ADSL brukar utklassa alla former av mobilt bredband i verklig hastighet och stabilitet.

Men det beror ju även på förhållandena där du bor också, ,men tänk på att det kan funka jättebra ett tag för att sen ge en massa problem pga fler användare och omläggningar i näten.

Det är ju klart det jag är rädd för. Dock känns det som att folk talar från äldre erfarenhet. Jag drog ner ett familly guy med 4mbyte i sekunden och ligger långt över vad kan få i ADSL i mitt hus. Det är via telenor som har egna master och erbjuder 100gb i månaden innan de stryper också. Pingtest ger helt ok resultat och bredbandskollen ping i samma klass som ett vanligt adsl.

Jag bor i centrala Stockholm och har än så länge inga problem med internet, frågan är bara hur man ska testa på ett bra sätt. Alla dessa smokeping mm pingar servrar i USA och ger helt andra resultat än pingtest, speedtest och tptest. Det är högst oklart om det kommer att fungera som jag vill men än sålänge verkar det reko.

Frågan är om jag ska köpa något som jag vet jag kan lita på men som är dyrare och långsammare (ADSL) eller om jag ska chansa på denna nya teknik och hoppas på det bästa. Den är trots allt ganska ny och kan nog inte jämföras i det stora loppet med HSDPA modem.

Permalänk
Skrivet av teejee:

Det låter som att du har för höga krav för att bli nöjd med mobilt bredband, är det det enda alternativet du har? Ett vanligt 10mb ADSL brukar utklassa alla former av mobilt bredband i verklig hastighet och stabilitet.

Men det beror ju även på förhållandena där du bor också, ,men tänk på att det kan funka jättebra ett tag för att sen ge en massa problem pga fler användare och omläggningar i näten.

Känns som gammal data, 4G går ju mycket snabbare än ADSL. 3G är dock långsammare såklart.

Permalänk

Är detta fortfarande aktuellt ? Tror ni 5G kommer att vara betydligt bättre än 4G när det gäller packet loss ?

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk
Skrivet av Problematik:

Är detta fortfarande aktuellt ? Tror ni 5G kommer att vara betydligt bättre än 4G när det gäller packet loss ?

Svårt att säga men 5G sägs ju ha pingtid ner mot 5ms ?
sedan hur stabilt det upplevs är ju en annan femma.
Jag hade radiofiber tidigare och det fungerar ju hyfsat men nu har jag riktig fiber och skulle inte vilja gå tillbaka till radio, stor skillnad i svarstid och respons.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Problematik:

Är detta fortfarande aktuellt ? Tror ni 5G kommer att vara betydligt bättre än 4G när det gäller packet loss ?

Nej. Det är fortfarande luftburet och kommer således dras med samma problem ( tex väggar och/eller saker som rör sig där vågorna går. )
Det är våglängden som avgör dels, bandbredden men också hur störningskänsligt det är. Stora vågor går igenom väggar bra, men mindre bandbredd. Små vågor går inte igenom väggar så bra men hög bandbredd.

Skrivet av BerraJobb:

Svårt att säga men 5G sägs ju ha pingtid ner mot 5ms ?
sedan hur stabilt det upplevs är ju en annan femma.
Jag hade radiofiber tidigare och det fungerar ju hyfsat men nu har jag riktig fiber och skulle inte vilja gå tillbaka till radio, stor skillnad i svarstid och respons.

5 ms är nog en fantasi utanför labmiljöer. 25-80ms i det segmentet är nog realistiskt, vilket inte är fantastiskt bra relativt trådburet.

Permalänk

Ok

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Det låter som att du har för höga krav för att bli nöjd med mobilt bredband, är det det enda alternativet du har? Ett vanligt 10mb ADSL brukar utklassa alla former av mobilt bredband i verklig hastighet och stabilitet.

Men det beror ju även på förhållandena där du bor också, ,men tänk på att det kan funka jättebra ett tag för att sen ge en massa problem pga fler användare och omläggningar i näten.

10Mbit ADSL brukar väldigt sällan utklassa mobilt bredband enligt mina erfarenheter. Det normala för mig är 19ms och minst 130Mbit/s med Telia ute på landet, jag bor 9,5km från masten och använder en riktantenn.

Däremot så vet man ju inte hur framtiden ser ut, men om man gör sin efterforskning ordentligt (tillsammans med lite tur) så är det förhoppningsvis inga större problem. Jag var dock med om överbelastning med Tele2 varje dag, men nu riktar jag in antennen mot en mast där området omkring har fiber, vilket sänker belastningen på just den masten.

Många klagar på mobilt bredband, men dom flesta har nog inte ens använt det själv.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

10Mbit ADSL brukar väldigt sällan utklassa mobilt bredband enligt mina erfarenheter. Det normala för mig är 19ms och minst 130Mbit/s med Telia ute på landet, jag bor 9,5km från masten och använder en riktantenn.

Du säger emot dig själv lite här tycker jag;
* du använder en riktantenn, som förstärker rätt bra.
* du bor ohyggligt nära en mast.
Det är väldigt få som ens vill bo så nära en 4G-mast...

ADSL brukar oftast vara överlägset ett mobilt bredband, på flera punkter.
Den viktigaste för spel, låg latens. 19 ping är "ok" men inte mer, inget som inte ett xDSL fixar.

Har man inget val, så har man inte.

Nu är ovan, givetvis fiber och lite annat.
Men jag har haft både ADSL24 från Glocalnet och BBBs xDSL med bortåt 70mbit, aldrig sett någon av anslutningarna under 10 ping.

Så att säga att ADSL sällan utklassar ett mobilt bredband är att ta i så man spricker, riktigt ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Du säger emot dig själv lite här tycker jag;
* du använder en riktantenn, som förstärker rätt bra.
* du bor ohyggligt nära en mast.
Det är väldigt få som ens vill bo så nära en 4G-mast...

ADSL brukar oftast vara överlägset ett mobilt bredband, på flera punkter.
Den viktigaste för spel, låg latens. 19 ping är "ok" men inte mer, inget som inte ett xDSL fixar.

Har man inget val, så har man inte.

https://www.speedtest.net/result/8998555042.png

Nu är ovan, givetvis fiber och lite annat.
Men jag har haft både ADSL24 från Glocalnet och BBBs xDSL med bortåt 70mbit, aldrig sett någon av anslutningarna under 10 ping.

Så att säga att ADSL sällan utklassar ett mobilt bredband är att ta i så man spricker, riktigt ordentligt.

Vet inte om jag skulle påstå att en mil är "ohyggligt nära en mast" eller att få "ens vill bo så nära en mast". Master finns överallt så med undantagsfall så bor nog dom allra flesta i Sverige inom en mil till en mast eller sändare.

Precis som du skriver så länkade du ett test med fiber, vilket är irrelevant i sammanhanget och vi är alla väl medvetna om att det är överlägset.

Jag har haft Telia ADSL i många år tills dom stängde ner kopparnätet här, vilket resulterade i mobilt bredband. Det fungerar alldeles utmärkt att spela precis vad som helst med 19ms, utan några som helst problem, oavsett vad det är.

Trådstartaren i det här fallet skulle garanterat inte ha några som helst problem att spela sina konsolspel via mobilt bredband så länge man hör sig för lite gällande master, operatörer och liknande. Precis som man gör (eller bör göra) oavsett vad man köper/tecknar för avtal.

Edit: Under alla mina år med ADSL i olika städer och på landet runt om i Sverige så har jag nog aldrig haft DSL med under 10ms i ping, så varken dina och mina anekdoter är förstås något vi kan tillämpa på allt. Uppenbarligen går det att få både bra och dåligt med både ADSL och mobilt bredband.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Trådstartaren i det här fallet skulle garanterat inte ha några som helst problem att spela sina konsolspel via mobilt bredband så länge man hör sig för lite gällande master, operatörer och liknande. Precis som man gör (eller bör göra) oavsett vad man köper/tecknar för avtal.

Det skulle han nog ha haft, stora problem dessutom.
Men trådstarten var 2012...
Lite har allt hänt på den mobila fronten sedan dess, absolut, säger inget annat.

Kan du spela med 19 ping så varsågod.
Men det är inte och det kommer dröja länge innan något mobilt bredband kan mäta sig med ADSL, vad gäller latenser.

Det enda jag reagerade på var att du sågade xdsl med fotknölarna utan att inse vikten av vad låg latens innebär.