AMD släpper Catalyst 11.11a – optimerar för BF3, Skyrim och Rage

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaniSkogen:

Det går alldeles utmärkt bara du inte har kravet att spela på de högre inställningarna.

Men det går ju inte i super-ultra-pls-turbo2-läge med allt på!!! Då är det ju ospelbart...

Sitter själv nöjd med mitt klockade 4830 i BF3 som flyter bra i low. Tror drivrutinerna är ganska optimerade när det gäller prestanda för en så pass gammal serie som4000-serien. Nyare kort har ofta fler fixar som går att tillämpa för att få fram lite fler fps.

Permalänk

UUh.. Av-aktivera CF för 7% prestandaskjuts? Mina kort jobbar ofta båda i 90% och jag har tweakat och moddat mer än vad jag borde gjort. Tror denna patch förstör än hjälper, för min del iaf. (Dubbla 5770)

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Skrivet av RedSparowes:

UUh.. Av-aktivera CF för 7% prestandaskjuts? Mina kort jobbar ofta båda i 90% och jag har tweakat och moddat mer än vad jag borde gjort. Tror denna patch förstör än hjälper, för min del iaf. (Dubbla 5770)

Testa RadeonPRO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedSparowes:

UUh.. Av-aktivera CF för 7% prestandaskjuts? Mina kort jobbar ofta båda i 90% och jag har tweakat och moddat mer än vad jag borde gjort. Tror denna patch förstör än hjälper, för min del iaf. (Dubbla 5770)

Att båda korten jobbar betyder inte att du får mer fps kontra ett väl fungerande kort. Min fps gick upp markant då jag stängde av crossfire (från att ha haft 80-90 % aktivitet på båda korten). Finns en inoficiell fix i form av en .dll fil som gör så att crossfire fungerar i Skyrim... dock orsakar detta grafikproblem då saker och ting brinner (blir stora svarta rutor över elden, men bästa lösningen tills dom släpper vettiga drivrutiner), men det är inget problem om man inte spelar caster.

Edit: eller som Zeuxlarsson skriver, använda sig av RadeonPro

Permalänk
Skrivet av Ripsaw:

Att båda korten jobbar betyder inte att du får mer fps kontra ett väl fungerande kort. Min fps gick upp markant då jag stängde av crossfire (från att ha haft 80-90 % aktivitet på båda korten). Finns en inoficiell fix i form av en .dll fil som gör så att crossfire fungerar i Skyrim... dock orsakar detta grafikproblem då saker och ting brinner (blir stora svarta rutor över elden, men bästa lösningen tills dom släpper vettiga drivrutiner), men det är inget problem om man inte spelar caster.

Läs mina inlägg.

Permalänk
Medlem

bra, för jag måste stänga av CF manuellt när jag ska lira.. får fan typ 30 fps mer bara av att stänga av ena kortet.. helstört!

Visa signatur

Specs: Ryzen 3600XT, 16gb Corsair Vengeance DDR4 3200MHz, GTX 1080 Founders Edition

Permalänk

Inga optimeringar för bf3, tråkigt

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Medlem

varför kommer det inga uppdateringar till MW3??? det är ju nytt

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4,4 Ghz | GTX 780 DirectCU II | H60 V.2| Maximus IV Gene | TJ08-E | Vengeance 16gig 1600MHz | 840 pro 256GB | Corsair HX 1050W

Gratis frakt Inet

Permalänk
Skrivet av Aids130:

varför kommer det inga uppdateringar till MW3??? det är ju nytt

Är det inte redan optimerat då det använder exakt samma grafikmotor som MW2?

Permalänk
Medlem

FÖR ER SOM HAR CROSSFIRE OCH VILL SPELA SKYRIM:

Ladda ner Radeon Pro, lägg in skyrim exe där, öppna tweaks fliken och på aa ställer ni in bioshock, får nu 120 fps i skyrim med ultrahigh.

Det Radeon Pro gör är att ni skapar en egen profil för applicationen i detta fall skyrim, i och med detta ställer man in bioshock profilen som av någon anledning funkar.

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Medlem

Illa... jag har dock inga planer på att köpa skygrim.

Skrivet av Ixos:

Varför hör jag aldrig någon basha Blizzard för att de inte brytt sig om att fixa/optimera SLI/CF till någon av sina titlar trots att de bör ha 30ggr mer resurser till det än vad mindre utvecklare har?

Om spelet i utgångsläge omodifierat inte kan dra nytta av SLI/CF prestanda endå så som Skyrim, varför bry sig om att optimera för det eller stödja det?

Det är det många som gjort. Blizzard har dålig kompetens gällande grafik, de ligger alltid flera generationer efter. SC2 har inte ens kantutjämning!

Men när någon kritiserar blizzard kommer det alltid en mob som hoppar på en med felaktiga argument och en oförmåga att ta sanningen till sig. Dvs att det är möjligt att bygga spel med möjlighet att sätta grafiken på den nivå som man har dator att klara av. Flera spel stödjer dx 9 och dx 10 / 11, det är bevisat att det fungerar. Men 90% av blizzard hopen förstår inte detta. Det är lite som att snacka med apple fanatiker ibland.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Illa... jag har dock inga planer på att köpa skygrim.

Det är det många som gjort. Blizzard har dålig kompetens gällande grafik, de ligger alltid flera generationer efter. SC2 har inte ens kantutjämning!

Men när någon kritiserar blizzard kommer det alltid en mob som hoppar på en med felaktiga argument och en oförmåga att ta sanningen till sig. Dvs att det är möjligt att bygga spel med möjlighet att sätta grafiken på den nivå som man har dator att klara av. Flera spel stödjer dx 9 och dx 10 / 11, det är bevisat att det fungerar. Men 90% av blizzard hopen förstår inte detta. Det är lite som att snacka med apple fanatiker ibland.

Du menar samma reaktion som när man kritiserar AMD /Nvidia?

Permalänk
Avstängd

Spelar bara BF3 av dom spelen

* Löser bildkorruption från specifika kameravinklar

Aldrig märkt av det problemet så jag hoppar över denna patch. Väntar på en patch där dom lägger till ett par gb vram

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kesse2:

Du menar samma reaktion som när man kritiserar AMD /Nvidia?

Ja, eller rättare sagt, samma reaktion som alltid kommer från vissa fanboys..

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt varför SLI/CF inte använder sig utav någon form av abstraction layer så att applikationer tror att det är ett kort de kommunicerar med. Det skulle väl i mångt och mycket lösa sådana här problem. Förmodligen skulle prestandan bli lidande av en sån lösning, men men. Tycker bara att det verkar vara fel från början när de måste skriva profiler och till och med separata drivrutiner för enskilda applikationer, måste ju finnas ett bättre sätt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Ingen märkbar skillnad här, jag behöver crossfire-stöd nu!

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Så detta betyder att man äntligen kan börja spela Skyrim på högsta grafik på sitt 6970? Va ju ett helvete med 6970 crossfire på högsta ...

Visa signatur

Radeon HD 7970 DirectCU II || Corsair HX 850W PSU || Corsair H80 || ASUS Sabertooth Z77 || Corsair Carbide 500R || 2x Western Digital Caviar® Green 2TB || Crucial M4 128GB || Corsair SSD Force Series™ GT 120GB || Intel 3770k 3,5Ghz || Corsair Dominator Platinum 1866MHz 8GB CL9 || BenQ XL2420T 120hz

Permalänk
Medlem

Denna höjde min fps med ca 10 i BF3, så jag är nöjd. Även om det inte står nått om performance i drivers note så fick den sig en bump iaf

Permalänk
Skrivet av Xaluku:

Så detta betyder att man äntligen kan börja spela Skyrim på högsta grafik på sitt 6970? Va ju ett helvete med 6970 crossfire på högsta ...

Du lär få mycket bättre prestanda genom att antingen testa att avaktivera Cross Fire X i Catalyst eller installera 11.11a. Jag har bara testat att stänga av cross fire och fått mycket bättre prestanda med ena mitt r6950.

Kommer nog testa denna den nya uppdateringen av Catalyst då det är jobbigt att stänga av cross fire varje gång jag vill spela Skyrim.

Visa signatur

BenQ XL2420T | NZXT H440W | Corsair AX1200 | Maximus VIII Hero | i7 6700K | FD Kelvin s24 | 32gb DDR4 | R9 390 Nitro | Windows 10 64bit

Permalänk

Känns mycket underligt med den här typen av uppdateringar som passar till flera typer av kort och både 64 och 32bit jämfört med vanliga uppdateringar som enbart passart till ditt kort och ditt OS. Det ger mig känslan av att dem vanliga är bättre på något sätt. (dem som man själv söker efter med sina egna settings)

Visa signatur

BenQ XL2420T | NZXT H440W | Corsair AX1200 | Maximus VIII Hero | i7 6700K | FD Kelvin s24 | 32gb DDR4 | R9 390 Nitro | Windows 10 64bit

Permalänk

Är patchen värd att installera om man spelar bf3 på high och skyrim på ultra / 4x antial. Har 2st 6970 känns konstigt att bara använda ena?

Permalänk
Skrivet av dmr:

Ingen märkbar skillnad här, jag behöver crossfire-stöd nu!

Skrivet av Xaluku:

Så detta betyder att man äntligen kan börja spela Skyrim på högsta grafik på sitt 6970? Va ju ett helvete med 6970 crossfire på högsta ...

Skrivet av Sötgroda:

Är patchen värd att installera om man spelar bf3 på high och skyrim på ultra / 4x antial. Har 2st 6970 känns konstigt att bara använda ena?

Som sagt tusen gånger, installera RadeonPRO och lägg till tes.exe i programet så fungerar CF (nästan) felfritt. Dubblar nästan din FPS. SÅ CF fugnerar visst, med 3:e parts program.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset om RadeonPro. Ska testa det när jag kommer hem.

Visa signatur

| Intel Core i7 2600k |Asus P8P67 PRO | Corsair16GB 1600MHz XMS3 | ATi HD6970 CF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Förstår inte riktigt varför SLI/CF inte använder sig utav någon form av abstraction layer så att applikationer tror att det är ett kort de kommunicerar med.

Det är ju precis så det är. Korten syns som ett enda grafikkort från spelets sida. Jag skulle tro att det skulle lösa sig om man gjorde tvärtom istället, lät spelet se båda GPUerna och kontrollera det manuellt. Då skulle alla former av problem upptäckas på ett tidigt stadium. Nu famlar man lite i mörkret som
utvecklare och kan bara hålla sig till diverse rekommendationer för att vara AFR-vänliga. Gör man fel så funkar det ofta ändå, fast bara med sämre prestanda. Skulle man lägga ansvaret på utvecklarna så skulle det sluta funka istället, och då har chans att upptäcka problemet och fixa det. Nackdelen är förstås att det är stor risk att många spel skulle skippa CF/SLI-stöd helt och hållet eftersom det är en sån minimal marknad.

Permalänk
Skrivet av IDX:

Denna höjde min fps med ca 10 i BF3, så jag är nöjd. Även om det inte står nått om performance i drivers note så fick den sig en bump iaf

Vad hade du för drivisar innan — och — vad har du för grafikkort nu? xD

Permalänk
Medlem

Bildkorruptionen i BF3; kan det vara de ljusgröna "skärmflasharna" som många (inkl. mig själv) fått stå ut med och betyder detta isf att de är ett minne blott?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DragonRapide:

Jävla skit amd dem bryr sig inte ett dugg om sina gamla grafikkort, dem har ju inte släppt en uppdatering som hjälper kort i 4000 serien i Battlefeild 3 ännu. ska alldrig mer köpa ett kort från amd, SKIT FÖRETAG!!!!!!!!!!

Kortet är över 2 år gammalt, inse att det inte är rimligt att ödsla resurser på att krama ur det sista ur frameraten på ett kort som inte längre genererar några pengar.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Som sagt tusen gånger, installera RadeonPRO och lägg till tes.exe i programet så fungerar CF (nästan) felfritt. Dubblar nästan din FPS. SÅ CF fugnerar visst, med 3:e parts program.

Inte med mina 5770s iaf.

Visst den visar att bägge korten jobbar, men jag får ändå 15-20 fps mer om jag avaktiverar CF i CCC

Eller gör jag fel?

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Efter den uppdateringen kan jag inte ens starta skyrim. Rullade dock tillbaka drivrutinerna och provade igen, men hjälpte inte. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grusburk:

FÖR ER SOM HAR CROSSFIRE OCH VILL SPELA SKYRIM:

Ladda ner Radeon Pro, lägg in skyrim exe där, öppna tweaks fliken och på aa ställer ni in bioshock, får nu 120 fps i skyrim med ultrahigh.

what? vad är radeon pro? får ta och googla på detta efter jobbet tror jag! för spelet flyter på high med ena 5770't jag har men kör jag cf så laggar det på low

Visa signatur

Specs: Ryzen 3600XT, 16gb Corsair Vengeance DDR4 3200MHz, GTX 1080 Founders Edition