Permalänk
Medlem

Du borde testa puppylinux istället för ubuntu

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Skrivet av usilusken:

http://usling.mydns.se/DSC00217.jpg

Försöker installera ubuntu på en gammal 400mhz laptop men den verkar inte ha nån lust.

Xubuntu är en fördel. Men har du under 256 mb ram är det bättre att köra alternate install

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Visa signatur
Permalänk
Medlem

Använde din conkyrc, men jag kan inte göra mig klok på hur fasen jag får bort raden som conky spottar ut i nederkant på skärmen..
Jag får det att funka i systray i wmfs, men en lång vit rad som motsvarar allt i conkyrc printas som sagt även ut, ett par cm från botten på skärmen, left-aligned..

Du verkar inte ha så på din..

EDIT:
Fullöste det med gap_y -100

Nu har jag en annan fråga dock; hur gör man för att systray ska uppdateras när man har ett fönster öppet? den uppdaterar bara när man har allt minimerat.. något du stött på?

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schrimp:

Använde din conkyrc, men jag kan inte göra mig klok på hur fasen jag får bort raden som conky spottar ut i nederkant på skärmen..
Jag får det att funka i systray i wmfs, men en lång vit rad som motsvarar allt i conkyrc printas som sagt även ut, ett par cm från botten på skärmen, left-aligned..

Du verkar inte ha så på din..

EDIT:
Fullöste det med gap_y -100

Nu har jag en annan fråga dock; hur gör man för att systray ska uppdateras när man har ett fönster öppet? den uppdaterar bara när man har allt minimerat.. något du stött på?

Aldrig hört talas om något av dina problem. Jag använder conky-cli (Inga X11 beroenden), vet inte om det kan ha med saken att göra?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i7 3770k | 32GB Ram | Asus Strix 1080 | Sennheiser HD 650 | O2+ODAC

Permalänk
Medlem

Laptopen jag har i skolan för programering och liknande, inget avancerat.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk

Lagt in Ubuntu 11.10 nu!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Den va fruktansvärt snygg.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

herbsluftwm med xterm, pcb och gerbv körandes på arch linux

Visa signatur

I \w+ regular expressions.

Permalänk
Medlem

Xubuntu 11.10 och foobar2000 under wine

Ska väl fixa nån lite bättre iconbar än standard men är rätt nöjd ändå
720p upplösning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

http://usling.mydns.se/screenshot_10222011_thumb.png

Xubuntu 11.10 och foobar2000 under wine

ska väl fixa nån lite bättre icon bar än standard men är rätt nöjd ändå

Trasslade också med foobar i wine ett tag då jag trodde det var den bästa spelaren, men sen bytte jag till mpd+nmpcpp och kan aldrig någonsin tänka mig att byta. Testa det, eller annan frontend om du av någon anledning vill köra grafiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razoz:

Trasslade också med foobar i wine ett tag då jag trodde det var den bästa spelaren, men sen bytte jag till mpd+nmpcpp och kan aldrig någonsin tänka mig att byta. Testa det, eller annan frontend om du av någon anledning vill köra grafiskt.

Tackför tipset! Klart värt att kolla upp.
Jag har haft foobar2000 i flera år med windows så jag är rätt nöjd med den. Fick igång den klockrent i wine nu. Enda som inte funkar är vissa UI-mods.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Varför använder man linux? någon speciell anledning? körde med det lite i skolan men inte mer än så kanske skulle lägga in ubuntu 11.10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drulle:

Varför använder man linux? någon speciell anledning? körde med det lite i skolan men inte mer än så kanske skulle lägga in ubuntu 11.10.

Det finns nog många anledningar, kan lista mina dock:

- gratis
- alla program är gratis och lätta att installera
- lättare att konfigurera lite som man vill (som nackdel kan de dock kräva att du fixar lite saker)
- jag är lite ideologiskt driven och sympatiserar gärna med Open Source-världen som motvikt till Apple/Microsoft/Google. De gör bra grejjer men tar första bästa chans att utnyttja dig som användare. Open source önskar bara att du, om du själv vill, hjälper dem att göra programmen bättre.

För detta är jag beredd att acceptera att vissa saker är sämre eller annorlunda än windows/macOS. Men Ubuntu är bra nog. Man kommer långt med det om man inte vill spela eller använda något speciellt program som inte finns.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av drulle:

Varför använder man linux? någon speciell anledning? körde med det lite i skolan men inte mer än så kanske skulle lägga in ubuntu 11.10.

Sammanfattat med en bild jag såg på reddit; alla varianter i linux-kolumnen stämmer, det går att köra något som ser ut som bild två på datorn i bild ett och med bild tre som en beskrivning av vad du fortfarande kan åstadkomma. Jag lämnar verifieringen av de andra kolumnerna till andra forumiter, men när jag tvingas sitta med windows blir jag snabbt frustrerad av diverse saker jag tycker är "fel", mac har jag inte använt tillräckligt mycket för att kunna skilja på "fel" och personliga kunskapsluckor, men jag har ingen anledning att tro att mitt datoranvändare skulle bli mer effektivt med mac, snarare motsatsen.

Jag hade en lång beskrivning av varför jag tycker att linux är bättre, men det är i stort sett irrelevant eftersom jag inte vet vad du vill ha din dator till, och tolkningen av bild tre i linuxkolumnen är högst personlig.

innehåll
Visa signatur

I \w+ regular expressions.

Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Tackför tipset! Klart värt att kolla upp.
Jag har haft foobar2000 i flera år med windows så jag är rätt nöjd med den. Fick igång den klockrent i wine nu. Enda som inte funkar är vissa UI-mods.

Som sagt, orkar du köra CLI så finns det i min mening ingen spelare som ens kommer nära ncmpcpp!

Permalänk

Xubuntu 11.10 med Android bakgrundsbild!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razoz:

Som sagt, orkar du köra CLI så finns det i min mening ingen spelare som ens kommer nära ncmpcpp!

Fan ta dig
Jag tänkte bara avfärda detta som ett bra tips och sen fortsätta att lira foobar. Men i ett svagt ögonblick med lite att göra gled jag ändå in på ncmpcpp:s hemsida för att "bara kolla lite".

Ska testa den och se hur det blir. Har inget emot CLI.

Finns det nån CLI filmspelare också?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Fan ta dig
Jag tänkte bara avfärda detta som ett bra tips och sen fortsätta att lira foobar. Men i ett svagt ögonblick med lite att göra gled jag ändå in på ncmpcpp:s hemsida för att "bara kolla lite".

Ska testa den och se hur det blir. Har inget emot CLI.

Finns det nån CLI filmspelare också?

mplayer.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Ska väl fixa nån lite bättre iconbar än standard men är rätt nöjd ändå

sagt å gjort

Xubuntu 11.10 och foobar2000 under wine. Iconbaren heter Cairo-dock och är flera år modernare än standard XFCE. Man kan konfigurera både utseende och beteende rätt mycket, men just nu ser den ut och fungerar som mac osx. Borde va standard i ubuntu enligt mig.

720p upplösning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

sagt å gjort

http://usling.mydns.se/screenshot_10302011_thumb.png

Xubuntu 11.10 och foobar2000 under wine. Iconbaren heter Cairo-dock och är flera år modernare än standard XFCE. Man kan konfigurera både utseende och beteende rätt mycket, men just nu ser den ut och fungerar som mac osx. Borde va standard i ubuntu enligt mig.

720p upplösning.

Xfce har ingen docka.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Fan ta dig
Jag tänkte bara avfärda detta som ett bra tips och sen fortsätta att lira foobar. Men i ett svagt ögonblick med lite att göra gled jag ändå in på ncmpcpp:s hemsida för att "bara kolla lite".

Ska testa den och se hur det blir. Har inget emot CLI.

Finns det nån CLI filmspelare också?

Det är lite klur att få till upplägget när man inte är van, men kolla på min github den design jag kört i flera års tid nu. Ibland blir jag förändringsglad och pillar lite, men slutar med att jag alltid går tillbaka till den där. https://github.com/m0ar/dotfiles

Vill också rekommendera att du kikar på arch-wikins inlägg om mpd, fantastisk informationskälla! Det bästa att göra imo är att konfigurera och köra mpd som local user, alltid tyckt det varit smidigast. https://wiki.archlinux.org/index.php/Mpd#Local_Configuration_...

Vad det gäller filmspelare så är det mplayer som regerar, oavsett operativsystem. Precis allt är hotkeybindat, ett helvete att lära sig men när det väl sitter så är det fantastico!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razoz:

Det är lite klur att få till upplägget när man inte är van, men kolla på min github den design jag kört i flera års tid nu. Ibland blir jag förändringsglad och pillar lite, men slutar med att jag alltid går tillbaka till den där. https://github.com/m0ar/dotfiles

Vill också rekommendera att du kikar på arch-wikins inlägg om mpd, fantastisk informationskälla! Det bästa att göra imo är att konfigurera och köra mpd som local user, alltid tyckt det varit smidigast. https://wiki.archlinux.org/index.php/Mpd#Local_Configuration_...

Vad det gäller filmspelare så är det mplayer som regerar, oavsett operativsystem. Precis allt är hotkeybindat, ett helvete att lära sig men när det väl sitter så är det fantastico!

Tack för tipsen. Måste dock erkänna att jag är skitkass på att lära mig kortkommandon annat än när jag måste ha dem. Tror faktiskt inte jag orkar lära mig mplayer för ett hobbyprojekt

Men mpd ska jag kolla upp!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av HypeX:

Det där var sjujävla sexigt du, hur får jag min archlaptop att bli lika stilig?

Permalänk
Avstängd

Slackware 1377 med Fluxbox 1.3.2.

Länk: http://customize.org/download/screenshots/86426/95323/Tron-li...

Länk: http://customize.org/download/screenshots/86426/95359/Tron-li...

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem

Seriöst? Använder du dessa färger? Mina ögon blöder när jag kikar på bilderna.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hund:

Seriöst? Använder du dessa färger? Mina ögon blöder när jag kikar på bilderna.

Seriöst, ja. För mina ögon är det sköna färger

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2