Dator beter sig konstigt, behöver svar på om det är pga RAM minnerna

Permalänk
Medlem

Dator beter sig konstigt, behöver svar på om det är pga RAM minnerna

När BF3 kom ut nu nyligen såg ja till att lägga in lite mer RAM minnen i datorn som jag hade liggandes, dock var jag osäker på om det skulle va ok eller inte:

Så ser min dator ut just nu. Spelade BF3 i några timmar utan problem tills tredje dagen då jag plötsligt fick en blå skärm. Dock tror jag att det kan ha berott på att jag klantigt nog installerade ett rätt krävande spel på hårddisken med windows och restan av alla program, och den hade bara 20 gig ledigt. Så jag avinstallerade en massa gammalt skrot och tog bort onödiga filer tills jag hade 150 gig ledigt, gjorde en defrag och startade om, dock under omstarten krasha datorn just som den skulle gå igång igen och starta om av sig själv.

Väl inne i BF3 igen efter omstart så krasha spelet efter 5 min, efter det så ville den inte riktigt gå igång igen, spelet kom upp med laddnings rutan men kunde stå på i 20 min tills jag inte orka mer. Höll på och krångla och försökte lista ut vad som kunde orsaka detta då det funkade så bra de första dagarna (har nyaste drivrutinerna för Nvidia). Kom på att det kan vara pga hårddisken, att jag lär installera det på en ny, eller att det är pga RAM minnerna, om det har nå med spänningarna att göra?

Starta om datorn igen efter att det vägrat gå igång, och efter det funka det, och datorn rebootade som den skulle, spelet flöt på bättre än det gjort innan och fick grymt bra scores den rundan, men precis när det var ca: 20 poäng kvar på rundan tills vi vann, dog datorn och bara starta om, och det uten blå skärm. Kollat i loggboken för systemet men inte sett något ovanligt.

Permalänk

Du kan ju testa att enbart köra med 3x2GB. Buggar det fortfarande, kan du ju testa att ladda ned och köra memtest för att se om minnet rapporterar fel.
Om du inte har problem med enbart 3x2GB, kan du ju testa med enbart det andra minnet. Om det fortfarande inte ger fel, så kör med allt minne, men höj spänningen till minnescontrollern.
Kontrollera så att allt minne är inställt på samma hastighet och latencies i BIOS, annars ställ minnet på 1333MHz och 9-9-9-24.

Kör Vantage och kolla temperaturen på grafikkortet, kör Prime95 eller OCCT och kolla temperatur på processorn (enbart för att kolla om någon temperatur blir hög under last). Hög temperatur förklarar inte att datorn inte startar upp som vanligt, men uppstartsproblem kan ju vara en följd av att krascherna ställt till det för din Windowsinstallation (om det nu inte är minnet som spökar).

Visa signatur

~Pelle~