GeForce 260GTX Kan vara sönder, inte helt säker än. Behöver svar!

Permalänk
Medlem

GeForce 260GTX Kan vara sönder, inte helt säker än. Behöver svar!

Ja, för typ ett år sedan var jag och flytta runt, hade datorn i en väska, väskan vippa omkull, jag fick lite panik och blev skitarg på mig själv. Väl hemma så satte jag igång allting för att se om något allvarligt hade hänt.

Datorn gick igång men den gav ett fint litet meddelande att den inte hittade något grafikkort, dock kom jag in i windows men upplösningen 600*800, och då satt HDMI sladden i grafikkortet...som den inte hittade. Fatta inte riktigt hur det gick ihop. Iaf så tog jag ut grafikkortet, gick igenom det noggrant men såg inga yttre skador (gjorde rent det lite), så satte in det i datorn igen och starta den igen. Den hitta nu grafikkortet och allt var som det skulle. Dock nästa dag när jag starta om den igen var det samma sak igen, den hitta inte grafikkortet. Så jag tog ut det igen och satte i det i mitt andra PCI-E uttag. Sen efter det har jag aldrig haft problemet att datorn inte hittar grafikkortet igen under 1 års tid.

Dock så har jag haft ett annat problem. Jag tror att RAM minnet i grafikkortet är sönder, hade ett program jag fick med när jag köpte grafikkortet som visa om CPU och RAM var och på kortet. Men efter "krashen" så just på RAM minne visa den inte nånting nå mer. Och på mitt Logitech G510 tangentbord står det att jag har ca: 70% använt RAM minne använt om jag så bara har Firefox igång, har jag inget program igång så ligger den på 40%. Innan "krashen" låg den på ca: 20% som max om jag körde Crysis, BF2 och WoW samtidigt (bara ett exempel).

Så till min fråga, tror ni att det har blivit så att datorn använder mina 6 gig DDR3 RAM minnen till mitt GeForce 260GTX då dess RAM minne verkar sönder? Är det möjligt att det är vad som har hänt eftersom grafikkortet använde sig av just DDR3 minne, satt det är kompatibelt med mina DDR3 minnen i datorn? Funderar nämligen på detta, om jag raider i WoW så används 85% av mina 6 gig RAM, vilket är rätt sjukt, får även fryslagg på random, men bara i raid, är jag i en stad full med folk ligger FPS på ca: 40. Jag undrar då om jag enkelt kan lösa detta genom att köpa ett nytt grafikkort bara.

Permalänk
Sötast

Hej
Om något av dina minnen hade varit sönder på vare sig grafikkort eller moderkort så hade du ej kunnat använda datorn eller så hade du haft enorma problem med krasher.

Att den ej visar minnet är endast en programbugg eller liknande.

Angående det sista med % så tror jag helt enkelt att du tror du tror dig ha sett något som inte stämmer, har du nyligen bytt från xp till win7?

Själv har jag 4 gig ram och jag "använder" ca 70% av mitt minne när jag surfar. detta är dock en cachefunktion i windows vista och framåt och den visar inte hur mycket ledigt minne du egentligen har.

Exempel:
windows XP idle : 70% minne ledigt dock inget cachat
Windows vista/7 idle : 30% minne ledigt dock flera gb cachat.

Varför? Jo för att nyare windows lär dig vilka program du använder mest och laddar automatiskt in det i minnet om plats finnes för att din mest använda program sen ska stara snabbare när du väl startar dem. Men på samma gång så dumpas allt "onödigt" minne efter behov när du t.ex drar igång ett krävande program som photoshop eller wow.

Ursäktar för ev textbajs så jag skriver från en ouppfostrad surfplatta som skriver vad jag trycker och inte vad jag tänker

Permalänk
Medlem

Ja, kan svara direkt på att jag själv byggde datorn och installerade allt själv. Har Windows Vista Ultimate 64bit.

Saken är den att jag märkte ju själv hur mycket minne som plötsligt togs upp just efter att datorn slog sig. Innan så hade jag ju typ bara 10% använt av RAM minne efter en uppstart av windows. Med spel igång var det högst en sådär 30-40%. De gånger jag kollade det hade jag Skype, Firefox, Left 4 Dead 2, WoW och LoL igång samtidigt, allt flöt på hur bra som helst och nådde knappt 50% använt minne. Och nu är det som sagt ständigt minnst 40-50% på uppstart och vanligast ligger det på 70-80%.

Har använt Autoruns för att stänga av alla onödiga program vid uppstart. Det som tar upp mest minne just då när jag inte har några program igång är explorer som endast ligger på en sådär 37 000 kb i arbetsminne.

Edit: Just ja, kan åxå tillägga att samtidigt som jag byggde min dator byggde jag en identisk dator till en kund på företaget jag jobba på just då som jag pratar med ibland samt att min kompis köpte i princip en exakt likadan dator samma vecka han åxå (enda skillnaden är annat moderkort och ett ATI grafikkort). För båda dem två fungerar datorn så som min gjorde förr, vi har samma sorts minnen och lika högt minne på grafikkorten. Dock har jag lite mer koll på programmen i autoruns.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Ironmad:

Ja, kan svara direkt på att jag själv byggde datorn och installerade allt själv. Har Windows Vista Ultimate 64bit.

Saken är den att jag märkte ju själv hur mycket minne som plötsligt togs upp just efter att datorn slog sig. Innan så hade jag ju typ bara 10% använt av RAM minne efter en uppstart av windows. Med spel igång var det högst en sådär 30-40%. De gånger jag kollade det hade jag Skype, Firefox, Left 4 Dead 2, WoW och LoL igång samtidigt, allt flöt på hur bra som helst och nådde knappt 50% använt minne. Och nu är det som sagt ständigt minnst 40-50% på uppstart och vanligast ligger det på 70-80%.

Har använt Autoruns för att stänga av alla onödiga program vid uppstart. Det som tar upp mest minne just då när jag inte har några program igång är explorer som endast ligger på en sådär 37 000 kb i arbetsminne.

Edit: Just ja, kan åxå tillägga att samtidigt som jag byggde min dator byggde jag en identisk dator till en kund på företaget jag jobba på just då som jag pratar med ibland samt att min kompis köpte i princip en exakt likadan dator samma vecka han åxå (enda skillnaden är annat moderkort och ett ATI grafikkort). För båda dem två fungerar datorn så som min gjorde förr, vi har samma sorts minnen och lika högt minne på grafikkorten. Dock har jag lite mer koll på programmen i autoruns.

Som sagt - Cache.

Den har lärt sig vilka program du använder och laddar dessa i förväg. Du har alltså ingen brist på minne alls utan desto mer minne som används desto bättre, det som är "ivägen" när du startar ett spel rensas ur igen och när spelet stängs så laddas det in igen.

Permalänk
Medlem

Hitta ett litet roligt program som rensa sånt http://www.softpedia.com/get/Tweak/Memory-Tweak/CleanMem.shtm...
Kommer posta här igen om nån dag, får om jag märkt nån skillnad mot för hur det varit.