MSI orsakar bloggstorm efter bikini-tävling till Dreamhack Winter 2011

Permalänk
Medlem

Diggar att folk använder "Det har ju funnits i alla tider"-argumentet.
Barnaga och judehat har också funnits i alla tider och det är ju ok?

Jag kan hålla med om att det luktar moralkärring över det hela. Och det är väl inte särskilt överraskande att xboxflickan är den som startat hela det här kalaset.
Dock..
Från en PR och marknadsförings-synpunk så är det här ett fiasko för MSI. Det hela känns väldigt rysk bilshow som någon skrev. Och brudarna som var på DH sist var ju allt annat än snygga. Såg ut som de var direktimporterade från en bordell i Litauen.

Personligen tycker jag inte att Boothbabes ska förbjudas. Men ett företag som MSI borde ha mer smak än att göra en tävling utav det hela. De har råd att anställa professionella modeller som inte behöver klä sig i kortkort och urringat för att se snygga ut.
En smakfullt klädd brud som dessutom kan berätta lite om produkterna är värd mer än 20 lättklädda bimbos som gnuggar rumpa mot sexuellt frustrerade 14åringar. För det är väl ändå produkterna som är det viktiga i sammanhanget?

Och ni som kastar ur er glåpord om feminism och kommunism.. Väx upp för fan. Man behöver inte jobba på P3 och ha gula stuprör på sig för att tycka detta är fel. Det handlar om hur man vill att gamerkulturen ska uppfattas av omvärlden! Lite respekt och mognad hade varit nice för en gångs skull! Fast det kanske är mer än vad man kan förvänta sig av Sweclockers forum?

Som sagt, det borde inte förbjudas men det borde och kan göras på ett mer smakfullt sätt!

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo Evolv. MB Gigabyte GA-z97M-D3H. CPU Intel Core i5-4670K@4.3GHz. Kylning Phanteks PH-TC14PE BLUE. SSD OCZ-Agility 3 120GB. GPU Gigabyte GTX 780 GHz @1440MHz. RAM 16GB Kingston HyperX blu 1600mhz. PSU Antec High Current Pro 1200W.
Laptop ASUS K55VM, Intel Core i5-3210M, Nvidia GT630M 2GB. 6GB RAM. Samsung 840 250GB SSD.

Permalänk
Medlem

Sen när har inte vuxna kvinnor någon egen vilja utan måste skyddas från sina egna handlingar med hjälp av förbud?

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Sen när har inte vuxna kvinnor någon egen vilja utan måste skyddas från sina egna handlingar med hjälp av förbud?

Tummen upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av w1ngd3:

Oavsett om det är pk eller inte så känns det bara sunkigt och lite pinsamt... lite "out-of-date". Gäller givetvis för båda könen

En annan tråkig grej är ju att det finns en risk att mindre tjejer blir sugna på att komma till dreamhack...

Booth babes har alltid funnits, om än i begränsad utsträckning i Sverige. Jag håller med om att det absolut inte är nödvändigt att använda sig av halvnakna tjejer för att marknadsföra sig, men ser heller inget problem med det. Tycker dock att det är upp till var och en att göra det, det är ett jobb trots allt.

Mjo, om alla tjejer är som Xboxflickan lär det sänka chanserna att fler tjejer drar till DH.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Låter som vilket jobb som helst tycker jag. Skickar du ansökan till Netto för att sitta i kassan vill dem också ha en bild....

Dock inte då du står och poserar halvnaken.

Permalänk
Medlem

Ska vi köra samma hatkampanj mot HM när de kör sin julreklam? Sex säljer. Vuxna människor ska få välja själva. Detta är slöseri med allas tid. Med andra ord en fullständigt misslyckad kampanj av MSI. Är jag ambivalent?

Visa signatur

NZXT H2, Intel Core i7 2600K, Zalman CNPS-9900 MAX, MSI P67A-C45,
Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB, Sapphire Radeon HD 6950,
Crucial m4 SSD 128GB, Samsung Spinpoint F3 1TB, Corsair HX 650W

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte man ska förbjuda MSI att ha lättklädda damer till sina montrar, för all del. Kul att PR-folk ur den gamla skolan fortfarande kan få jobb någonstans.

MSI lär ju aldrig sälja några grejor till mig om de försöker locka med lättklätt, det betyder ju att innehållet är skit.

Nog sagt...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Som många sagt, förbjuda: verkligen inte. Sen kanske man kan hoppas att företagen själva inser att det finns bättre sätt att marknadsföra saker på.

Permalänk
Medlem

Boothbabes är så jäkla förlegat. Jag är förvånad över att hela 75% av de som röstat inte tycker att DreamHack borde förbjuda lättklädda damer vid deras event.

Förstår ni inte att boothbabes skadar DreamHack, MSI och vår community? Vi är intresserade av spel och teknik. Det är det som binder oss samman. Om man vill gå och se på lättklädda flickor, gå på strippklubb eller till stranden. Istället för att sälja ut våra hobbies och intressen till något så billigt och sjabbigt som boothbabes.

Men visst, vem bryr sig? Så länge vi killar får se på bröst, vem bryr sig om vad alla teknikintresserade tjejer tycker, vad killarna som inte håller med er tycker, och hur det hela avspeglar mot oss som community.

Välkommen till 2000-talet, grabbar! Här är det jämställdhet och mognadsnivå som gäller. Jag blir generad över att läsa kommentarinlägg som försöker rationalisera det hela. Är det verkligen så viktigt för er att skydda boobthbabe-fenomenet?

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk
Medlem

Som vanligt ska moralkärringarna med gäddhäng och hängtuttar, klaga över att alla snygga tjejer erbjuds arbeten där dom har nytta av sina kroppar. Kvinnor har sån dubbelmoral så det finns inte. En lättklädd kvinna är en slampa och ett objekt i mäns ögon, men en lättklädd man som visar sexpacket är en riktig hunk.

Jag säger bara, bring in the bitches!

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Tror ni modeller skickar in bilder på sitt ansikte när de ska anställas för jobb där de ska visa upp bikinis? Snälla hörrni. Sluta vara så dumma i huvudet. Tänk till lite om varför de skickar in bikinibilder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Booth babes har alltid funnits, om än i begränsad utsträckning i Sverige. Jag håller med om att det absolut inte är nödvändigt att använda sig av halvnakna tjejer för att marknadsföra sig, men ser heller inget problem med det. Tycker dock att det är upp till var och en att göra det, det är ett jobb trots allt.

Mjo, om alla tjejer är som Xboxflickan lär det sänka chanserna att fler tjejer drar till DH.

Visst är det upp till var och en, det håller jag med om. Och visst är vi vuxna och kan ta våra egna beslut. Jag kritiserade mest att det känns lite skevt... sen förstår jag inte alla som som säger att det funnits i alla tider? Vad har det med saken att göra?

Sen tror jag nog att de flesta av de kvinnliga bekanta jag har som spelar tycker att det är osmakligt, har dock inte frågat så helt säker är jag inte

Permalänk

Alla verkar säga här att tjejer inte kan någonting om elektronik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eavo:

Känner ett drös med bögar. Men ville mest bara röra runt lite här då jag tycker detta är så fel. INGEN av er ska säga vad som är rätt eller fel. Jag såg ingen som riktade ett gevär mot tjejerna? Gjorde ni det? Nej tänkte väl det. Tjejer som dessa tycker att detta är något som dem vill göra och/eller är kul. Ni ska ge fan i att säga till någon vad dem ska göra och inte göra.

Som jag sa tidigare så är detta sverige i ett nötskal. Ge fan i att lägga er i vad folk gör med sin tid och låt dem ta konsekvenserna själva därefter.

WORD! Men såhär är det tyvärr på de flesta forumen. Vi har för lite stake i verkligheten så vi brister ut i forum istället med våra moraltjatter och klagande om vad som är rätt och vad som är fel. Låt flickorna göra vad dom vill, ser inget fel med att dom står där. Men klart då är man väl ett pervo? Klart kan förstå en dels tankar till att datorprylar och lättklädda kvinnor inte riktigt hänger ihop, nej snarare till bilindustrin. Dock så säljer sex.....och det tror jag att även elektronikindustrin har insett när dom ska sälja saker till Tommy 15.

Visa signatur

Citera om ni vill något!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eavo:

Grejen är att just nu vill jag bara slå till dig och ja det står jag för.

Ja, det är ju ett känt fenomen att folk tar till våld när argumenten tryter. Jag tolkar det som att du inte är förmögen att bemöta mina argument i sak.

Skrivet av Eavo:

Detta är precis som om en vetenskapsman försöker förklara för den troende att gud inte finns. Då kommer dem bara med massa meningslöst babbel.

Rolig liknelse eftersom det är du som representerar den kunskapsföraktande attityden. Som sagt, läs lite sociologi och kom tillbaka sen.

Skrivet av Eavo:

Handen på hjärtat har du aldrig runkat till porr?

Jo det har jag, men det betyder inte att jag tror att anser att porren är nåt som är bra för samhället.

Skrivet av Eavo:

...om en människa dog varje gång jag gjorde det skulle jag vara själv kvar på denna planet.

Hur gammal är du egentligen?

Skrivet av Eavo:

Du vet vart jag står och jag vet vart du står med din lilla skara "Gudruns".

Wow, vad mycket förakt du går omkring och bär på. Det kan inte vara bra för blodtrycket. Dessutom brukar jag argumentera lika flitigt mot Schymans påhitt. Ditt problem är att du ser världen helt i svartvitt, och inte förmår se nyanserna. Eller är det så att du inte förstår dem?

Skrivet av Eavo:

Du kommer aldrig kunna vinna detta och där blev jag nöjd.

Där har du rätt, det är återigen ett känt faktum att man inte kan vinna mot en idiot. Ignorance is bliss!

Permalänk
Medlem

Blir förbannad, så jävla pinsamt att vara entusiast i sådana tillfällen. HÖHÖ, JAG GILLAR SKIT OCH SLISK. Inget man kan ta med småbarnen till.

Permalänk
Testpilot

Förbjöd de inte booth babes på nån stor spelmässa nått år? typ E3? nån som vet hur det gick med det? minskade besökarna och försäljningen eller var det uppskattat av besökarna?

Helt klar förstår jag att snygga tjejer drar blickar från förbipasserande killar, det kan nog nästan varenda killa skriva under på men som många nämnt så känns det lite sunkigt och jag undrar om det verkligen ökar försäljningen. Visst att namnet MSI kanske fastnar i huvudet men jag tror att många gör riktiga jämförelser innan datorinköp och inte köper det första som ploppar upp i huvudet. Om nån skulle skriva i köprådsavdelningen att man ska köpa ett MSI-moderkort på grund av de snygga brudarna tror jag inte den skulle framstå som särskilt smart.

Själv skulle jag föredra att det står riktigt kunnig personal i båsen, nån som verkligen kan produkterna och kan berätta om varenda detalj om man så önskar. Hur de ser ut spelar ingen större roll, klä dem i nördiga labbrockar så blir det bra

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Som vanligt ska moralkärringarna med gäddhäng och hängtuttar, klaga över att alla snygga tjejer erbjuds arbeten där dom har nytta av sina kroppar. Kvinnor har sån dubbelmoral så det finns inte. En lättklädd kvinna är en slampa och ett objekt i mäns ögon, men en lättklädd man som visar sexpacket är en riktig hunk.

Jag säger bara, bring in the bitches!

Du vet vad en gender bender är, va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakalwe:

Boothbabes är så jäkla förlegat. Jag är förvånad över att hela 75% av de som röstat inte tycker att DreamHack borde förbjuda lättklädda damer vid deras event.

Förstår ni inte att boothbabes skadar DreamHack, MSI och vår community? Vi är intresserade av spel och teknik. Det är det som binder oss samman. Om man vill gå och se på lättklädda flickor, gå på strippklubb eller till stranden. Istället för att sälja ut våra hobbies och intressen till något så billigt och sjabbigt som boothbabes.

Men visst, vem bryr sig? Så länge vi killar får se på bröst, vem bryr sig om vad alla teknikintresserade tjejer tycker, vad killarna som inte håller med er tycker, och hur det hela avspeglar mot oss som community.

Välkommen till 2000-talet, grabbar! Här är det jämställdhet och mognadsnivå som gäller. Jag blir generad över att läsa kommentarinlägg som försöker rationalisera det hela. Är det verkligen så viktigt för er att skydda boobthbabe-fenomenet?

Haha, ja, "rationaliseringen" är intressant att läsa... faktumet att något är en "vanlig anställning som alla andra" gör ju inte allt man jobbar med ok. Kommer inte på något yrke just nu men jag kan kan tänka mig att folk har fantasi nog att komma på lite "yrken" som inte känns så ok nuförtiden... trots att det rör sig om en "vanlig anställning"...

Permalänk
Medlem

Finns säkert tjejer som ser bra ut men bestyckats med en ärthjärna, perfekt jobb för dom ju. Stå o se snygg ut hela dagen och slippa svara på massa svåra frågor. Marknaden är inte statisk och det gäller att hitta jobb för alla i samhället, detta hade passat perfekt för en strippa eller dylikt(som bonus för vi förhoppningsvis in lite skatt också).

Ser inte vad detta har med sexism att göra, finns ju branscher där det motsatta scenariot utspelar sig. Där de vill ha en kvinna som säljer produkten och en snygg man som står som aktersmycke och försöker charma de bleka feta rika damerna. Företaget måste väll själva kunna bestämma vilken image dom vill promota? Vill dom promota en bild av kvinnohud och anspela på det sexuella ska de ju få göra det, inget olagligt i det(ännu iaf). Självklart fungerar det också annars hade inte metoden använts sedan stenåldern.

Permalänk
Medlem

Så bara för att jag gillar tjejer som ser bra ut i bikini så är jag en mansgris och sexistisk?

Vad är det för vänsterpartister som inte kan hålla snattran? Låt folk skicka in bilder om dom vill, ni behöver inte deltaga och ni behöver inte bry er om det.

Så trött man blir..
Jag röstade nej..

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

Vilket skämt, klart kidsen som är på DH måste ha boothbabes. Något fint måste dom få kolla på förutom andra svettiga finniga tonåringar.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk

Riktigt smart marknadsföring!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnLoco:

Blir förbannad, så jävla pinsamt att vara entusiast i sådana tillfällen. HÖHÖ, JAG GILLAR SKIT OCH SLISK. Inget man kan ta med småbarnen till.

Kan du inte ta med småbarnen till Dremhack för att det finns tjejer i bikini där?

Tar du inte med dom till stranden eller badhuset heller??

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gratzner:

Så bara för att jag gillar tjejer som ser bra ut i bikini så är jag en mansgris och sexistisk?

Vad är det för vänsterpartister som inte kan hålla snattran? Låt folk skicka in bilder om dom vill, ni behöver inte deltaga och ni behöver inte bry er om det.

Så trött man blir..
Jag röstade nej..

Varför skulle du vara sexistisk för att du gillar hur tjejer ser ut i bikini? Gör väl jag med... sen att jag inte tycker att är speciellt upphetsande att de står iklädda bikini vid en MSI monter på ett mässgolv är en helt annan femma...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gratzner:

Kan du inte ta med småbarnen till Dremhack för att det finns tjejer i bikini där?

Tar du inte med dom till stranden eller badhuset heller??

------------
Ner i källaren med barnen, lås in dem ^^

Haha, denna kommentar gjorde min dag:p

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

De borde bli mer lättklädda ju!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Läkarn:

Jag sådant har inte gaming att göra.
Det är sådant här som förstör för de kvinnor som vill bli tagna seriöst inom gaming.
Faktum är att e-sport är en av det få sporter där könet inte spelar någon roll i utövarens förutsättningar att kunna vinna, ändå ser vi att e-sporten är klart mansdominerad, varför?
Att man ska använda kvinnor som en slags utsmyckning för marknadsföring inom gaming tycker inte jag är seriöst, det är inte serröst i något sammanhang inom sport anser jag. Det spär bara på illusionen om att kvinnor inte har i gaming communityt att göra mer än som stöd åt det manliga spelarna i egenskap av flickvänner, mammor och lättklädda prydnader.

Uppsatsen ”Jag kanske är lite nörd men jag är ändå ganska snygg… och tjej… och jag bor inte i källaren.” borde alla som läsa.
http://sh.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:15665

exakt vad har det här med e-sport att göra ? absolut ingenting (nästa man till rakning)

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Det är frivilligt att delta eller ens kolla på tävlingen. Dessutom så säljer det. Synd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Ni som har en dotter i den åldern kan väl skicka dit henne då.

Jag har två, dock är dom inte så intresserade, och jag tänker inte tvinga dom, dom är tyvärr utrustad med egen vilja.
(G45, och har ingen riktig åsikt om bootbabes, dom är där och gör inte mycket väsen av sig, antar jag, aldrig varit på DH)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds