Permalänk
Medlem

Corsair 650TX luktar skumt

Igår började plötsligt en konstig lukt komma från datorn. Jag tycker inte det luktar bränd elektronik, det är mer en varm plast-lukt (otroligt svårt att beskriva en okänd doft, haha).

Jag har då en 650TX som i rubriken som driver:

P8P67 mobo
2500K
GTX570
3 SATA-hårddiskar
3 fläktar

Så det verkar ju inte vara en överbelastning. Dock köpte jag nytt moderkort, processor och grafikkort för två veckor sedan, en uppgradering från core2duo och ett 8800GT.

Min teori är att jag aldrig har belastat nätagget mycket förut och nu när det faktiskt blir belastning på det (det blir faktiskt varmt nu jämfört med mina gamla delar) och kanske därför det blir en skum lukt? Dessutom borde väl inte datorn vara stabil för diverse stresstest om nätagget är kaputt eller defekt? Jag har haft nätaggregatet felfritt i snart tre år.

Bör jag skicka in för RMA? För att vara säker borde jag väl det, men eftersom allt är stabilt samt jag har mycket tentor nu i dagarna så hade det varit bra att kunna använda min dator.

edit: lite korrigeringar i texten och jag kan passa på att nämna att inget är överklockat... än!

edit2: Kollade även på lite värden i hardware monitor:

+12V: 12.10V
AVCC: 3.39V
+3.3V: 3.39V
+5V: 5.00V

Dvs ingen fluxuation på det.

Visa signatur

Lian Li 6070B / Asus P8P67 B3 / Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz
Corsair Vengance 8GB 1600MHz / Asus GTX780 / Corsair TX650V2

Permalänk
Medlem

Har du otur så kan det vara en kondensator som har börjat läcka lite men fortfarande fungerar.
Och du är helt säker på att det kommer från nätagget och inte nått annat?
Luktar du med datorn igång så kan det mycket väl vara lukt från moderkort,etc som går ut genom nätagget då luft går den vägen beroende på var nätagget sitter uppe,nere,etc och hur det är vänt.

Jag skulle rycka ur nätagget och lukta på det mer noga i handen och även övriga komponeter med för den delen för att vara hel säker på vad som luktar.
Sen när du har nätagget ute så lys med en bra lampa i det och se om du ser nåt bränt,läckt,damm,etc.

Visst det kanske kan gå att chansa på att det håller i några veckor till (om det är nätagget) men om det går sönder helt så är ALLT i datorn utsatt för en ganska hög risk att gå sönder vid samma tillfälle som nätagget.
Då är det ju inte så kul längre om allt nytt har gett sig!

Om jag hade tagit den chansen så hade jag gjort en del åtgärder fär att minimera riskerna.
1, Om jag hade haft ett annat grafikkort (eller inbyggt) som drar mindre satt i det.
2, Underklockat grafikkortet.
3, Kanske underklockat cpu lite.
4, Get fan i att spela under den tiden.

Nu är det ju inte en sån jätte stor skillnad mellan 8800gt och 570 hur mycket dom drar men visst 570 drar ju lite mer vid 100%.
MEN vid idle så tror jag 570 drar en hel del mindre än vad ett 8800gt gör så frågan är vad som drar minst utan spel och vid en eventuell underklockning och då skulle jag nog tippa att 570 tar hem det.

Det bästa vore ju om du hade nått gammalt lowend grafikkort låg.

RMA och dylikt antar jag att du menar på dom nya grejorna?
Visst det kan ju vara bra att skicka in allt så tidigt som möjligt om det nu skulle visa sig vara fel på några nya saker men samtidigt så tror jag dom vill ha så mycket info innan som det går.
Sen finns ju även chansen att lukten kan ha kommit från lite damm som nu är borta så vad du ska göra är ju inte direkt enkelt:(

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

När en kondensator ger med sig så luktar det lite märkligt, inte bränt men inte jordbuggar heller. Det blir någon lustig doft som man alltid kommer ihåg.

Så se om du kan kika ner i agget utan att öppna.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Jag sitter på mobilen nu. Jag vet inte vad som gick sönder i förrgår men idag brann Nätagget och lämnade efter sig ett fint flam-märke. Mest troligt var det något vid kabelfästet (vilket förklarar varm plast-lukten då kablarna är sleevade från fabrik) jag hade öppnat och kollat allt innan och dessutom undervoltat processorn. Men nu small det. Jag har skickat in en felanmälan, vilket inte är det lättaste med en mobilbrowser :P. Jag har två år kvar på garantin så jag hoppas det löser sig ganska snabbt.

Tack för era svar, jag han dock inte testa de nyare sakerna ni föreslog

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian Li 6070B / Asus P8P67 B3 / Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz
Corsair Vengance 8GB 1600MHz / Asus GTX780 / Corsair TX650V2

Permalänk
Medlem

Synd Doodle
Bra att du var uppmärksam nog att inse att något var fel, men synd att det inte gick att fixa innan!
Kan du satt någon kontakt fel, eller att den kanske helt enkelt satt lite glappigt? Har du kollat hur kontakterna ser ut på nätagget och på moderkort/grafikkort nu i efterhand?

Hoppas resten av komponenterna klarat sig!

Skrivet av grizzly666:

Nu är det ju inte en sån jätte stor skillnad mellan 8800gt och 570 hur mycket dom drar men visst 570 drar ju lite mer vid 100%.

Skojaru? 570 drar nått i stil med dubbelt så mycket som ett 8800GT under tung belastning.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Synd Doodle
Bra att du var uppmärksam nog att inse att något var fel, men synd att det inte gick att fixa innan!
Kan du satt någon kontakt fel, eller att den kanske helt enkelt satt lite glappigt? Har du kollat hur kontakterna ser ut på nätagget och på moderkort/grafikkort nu i efterhand?

Hoppas resten av komponenterna klarat sig!

Jag är väldigt säker att allt satt ordentligt och jag har kollat moderkort och grafikkort och allt ser bra ut kring strömförsörjningarna. Men det vet jag inte förrän jag kopplar in allt igen. Så det är bara hoppats.

Men jäklar vilken flamma det måste ha varit. Det finns karamelliserat damm vid kablarna på nätagget

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian Li 6070B / Asus P8P67 B3 / Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz
Corsair Vengance 8GB 1600MHz / Asus GTX780 / Corsair TX650V2

Permalänk
Medlem

Tänkte bara göra ett avslut på den här tråden.

Jag fick mitt utbytesnätaggregat igår och har stresstestat grafikkort och processor, så allt verkar fungera prima.

Skönt att ha praktisk erfarenhet av att corsair gör ordentliga saker!

Visa signatur

Lian Li 6070B / Asus P8P67 B3 / Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz
Corsair Vengance 8GB 1600MHz / Asus GTX780 / Corsair TX650V2