Permalänk

Problem - Ojordat uttag ???

Hej! Jag bor i studentkorridor med ojordade uttag i mit rum, men har hört att sladden till datorn är jordad. Hur ska jag göra för att minska riskerna för skador vid till exempel strömavbrott?
Har hört att man inte kan koppla UPS till ojordade uttag, men att man kanske kan köra på ett överspänningsskydd. Vad kan hända om jag kör en jordad datorsladd i ett jordat överspänningsskydd in i det ojordade vägguttaget?

Permalänk

Är nog inget du behöver bekymra dig om. Har haft ojordade uttag hemma i 10 år och det har aldrig hänt något när datorn vart igång och strömmen gått ner.

Permalänk
Medlem

Jag har haft datorer inkopplade ojordat i flera år, pratet om att det måste vara jordat är väldigt överdrivet.

Det jag ska säga är att du ska akta dig noga från att dra en metal/kopparkabel mellan chassi och element. Om något skulle bli fel och datorn börjar skicka ut ström så kan du strömföra hela rör/vattensystemet i bostaden.

Permalänk
Medlem

Haha... Blir inga skador på din utrustning bara för att du har ojordade uttag Jordade uttag är till för att leda bort strömmen om det blir nått fel inne i datorn

Visa signatur

MacBook Pro 15" 2016
-
robin.se

Permalänk
Medlem

UPS går att koppla till ojordat.

Permalänk

Så ska jag bara köra på ett överspänningsskydd, och så är det safe?

Permalänk
Skrivet av hejkk:

UPS går att koppla till ojordat.

Är du säker?

Permalänk
Skrivet av exroz:

Jag har haft datorer inkopplade ojordat i flera år, pratet om att det måste vara jordat är väldigt överdrivet.

Det jag ska säga är att du ska akta dig noga från att dra en metal/kopparkabel mellan chassi och element. Om något skulle bli fel och datorn börjar skicka ut ström så kan du strömföra hela rör/vattensystemet i bostaden.

haha, jo det är något man kan märka. Räcker ofta med att lägga handen på chassit och komma åt ett element med armbågen så kan man få en rejäl kyss. Inget livshotande dock, bara lätt obehagligt

Permalänk
Medlem

Händer ingenting om du kopplar in en kabel med jord till ett ojordat uttag förutom att det inte är jordat.
Tror att det finns å köpa små jordfelsbrytare som man bara stoppar in i uttaget som skydd om man måste ha jord vet jag ej.

Visa signatur

2X BenQ 24'' G2420HDBL | Sennheiser pc game 350 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries QcK XXL | Microsoft Sidewinder X4

Permalänk

om du är orolig kan du alltid köpa ett uttag med inbygd jordfelsbrytare blir som samma sak

Permalänk
Medlem

Det är ingen dödssynd att köra ojordat. Jorden är i första hand till för att skydda dig. kikar du på till exempel bärbara datorer så är inte alla jordade, och de som är så är det endast nätdelen som är jordad .

Det du inte ska göra är att blanda jordad och ojordad utrustning. dvs har du ojordat försök inte jorda datorn och sen koppla in en ojordad skärm,stereo tv eller liknande. Allt ska vara jordat eller ingenting.

Skrivet av exroz:

Det jag ska säga är att du ska akta dig noga från att dra en metal/kopparkabel mellan chassi och element. Om något skulle bli fel och datorn börjar skicka ut ström så kan du strömföra hela rör/vattensystemet i bostaden.

Det här är en petitess i det här sammanhanget, men poängen med att koppla till elementen är att vattensystemet är jordat. Du undviker helt enkelt att få saker strömförande.

Permalänk

"En ojordad apparat som blir strömförande i en jordad miljö kan vara livsfarligt. Strömmen söker sig till strömförande material via kroppen." (från http://www.valkyriaelmontage.se/Jordatellerojordat.htm) - Vad betyder detta i praktiken för mig? En dator blir väl inte strömförande, eller?

Förlåt om jag är seg, men jag fattar verkligen inte hur jag ska göra, då jag inte förstår mig på sånt... Ge konkreta tips på hur jag ska göra med datorn är ni snälla.

Permalänk
Medlem

Om något gick mycket fel skulle en dator kunna bli strömförande. Typ om en sladd lossnar inne i nätagget och lägger sig mot chassit. I ett sådant fall skulle skyddsjorden (som är kopplad till chassit) skapa en kortslutning vilket i sin tur skulle leda till att säkringen gick och strömmen bröts. Detta är som du kanske förstår ett mycket osannolikt scenario. Vill du ändå öka din elsäkerhet kan du som någon föreslog koppla in en jordfelsbrytare. Denna jobbar på ett annat (på många sätt bättre) sätt och kan även den rädda dig från en stöt. Även jag hävdar att det går bra att koppla UPS i ojordade uttag. Skyddsjorden används ju bara då det blir något fel i utrustningen. I normalfallet går ingen ström genom denna ledare.

Visa signatur

NZXT H2, Intel Core i7 2600K, Zalman CNPS-9900 MAX, MSI P67A-C45,
Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB, Sapphire Radeon HD 6950,
Crucial m4 SSD 128GB, Samsung Spinpoint F3 1TB, Corsair HX 650W

Permalänk
Skrivet av Smack:

Om något gick mycket fel skulle en dator kunna bli strömförande. Typ om en sladd lossnar inne i nätagget och lägger sig mot chassit. I ett sådant fall skulle skyddsjorden (som är kopplad till chassit) skapa en kortslutning vilket i sin tur skulle leda till att säkringen gick och strömmen bröts. Detta är som du kanske förstår ett mycket osannolikt scenario. Vill du ändå öka din elsäkerhet kan du som någon föreslog koppla in en jordfelsbrytare. Denna jobbar på ett annat (på många sätt bättre) sätt och kan även den rädda dig från en stöt. Även jag hävdar att det går bra att koppla UPS i ojordade uttag. Skyddsjorden används ju bara då det blir något fel i utrustningen. I normalfallet går ingen ström genom denna ledare.

OK, tack så mycket för svaret!

Permalänk

Jag är i samma situation som TS, har inte heller jordade uttag i min lägenhet... Är lite fundersam till hur jag ska göra.
Vad jag har hört så finns det nåt sorts filter inbyggt i många moderna elektriska apparater, t.ex. stationära datorer, som måste ha tillgång till jord för att fungera optimalt.
Jag vet inte riktigt vad som "filtreras" men det har nog nånting med störningar i elnätet som alltid finns där.
Finns det någon el-expert här på sweclockers? Hur viktigt är det där "filtret"?

Permalänk
Medlem

Jag tror detta med att skyddsjorden används till filter är en skröna. Kollar man inne i nätagget så är jorden säkert direkt kopplad till täckplåten utan andra omvägar. Den är med andra ord inte aktiv i utrustningen i normalfallet. Säkerligen hindrar den uppladdning av chassit men tvivlar starkt på att en sådan uppladdning skulle kunna göra annat än ge en liten stöt vid beröring. Faktumet är ju att jorden och nollan har "samma" funktion i det avseendet att de båda är sammankopplade i elskåpet. Allt man skulle vilja ha en jord till kan man använda nollan till.

Med detta sagt har jag själv varit med om bärbara datorer som ger 50Hz brus i ljudsignalen då de ÄR kopplade till jordat uttag men inte annars. Detta problem kan sannolikt tillskrivas dåligt isolerade nätdelar.

Visa signatur

NZXT H2, Intel Core i7 2600K, Zalman CNPS-9900 MAX, MSI P67A-C45,
Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB, Sapphire Radeon HD 6950,
Crucial m4 SSD 128GB, Samsung Spinpoint F3 1TB, Corsair HX 650W

Permalänk
Skrivet av Smack:

Jag tror detta med att skyddsjorden används till filter är en skröna. Kollar man inne i nätagget så är jorden säkert direkt kopplad till täckplåten utan andra omvägar. Den är med andra ord inte aktiv i utrustningen i normalfallet. Säkerligen hindrar den uppladdning av chassit men tvivlar starkt på att en sådan uppladdning skulle kunna göra annat än ge en liten stöt vid beröring. Faktumet är ju att jorden och nollan har "samma" funktion i det avseendet att de båda är sammankopplade i elskåpet. Allt man skulle vilja ha en jord till kan man använda nollan till.

Med detta sagt har jag själv varit med om bärbara datorer som ger 50Hz brus i ljudsignalen då de ÄR kopplade till jordat uttag men inte annars. Detta problem kan sannolikt tillskrivas dåligt isolerade nätdelar.

Tack för svar! Det är svårt att veta vad som är sant eller inte... Det är så komplicerat med elektricitet.
Du råkar inte ha nån källa som kan bekräfta det där med filter?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag gick in på http://www.elsakerhetsverket.se/ samt ringde till dem (overkill, jag vet) och de sa att jag bara skulle koppla in datorn och köra. Tror dock att jag ändå kör på högspänningsskydd.