Ska jag köpa Mac eller PC? (enda tråden)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Du skrev: "Byta CPU går superbra i båda förutsatt att den passar moderkortet", passar är precis vad processor och minne sägs göra - inte i teorin, utan i praktiken. Men det går knappast "superbra" eftersom Apple valt att låsa ute dessa av affärsmässiga orsaker. Ville bara sätta dit dit lite No big deal.

Exakt, det skrev jag Alltså "passar" inte den processor eller det minne du vill sätta dit eftersom dom inte stöds av moderkortet. Dom passar kanske rent praktiskt på moderkortet men dom passar inte moderkortet i den mening att det inte kommer fungera. Kanske valde fel ord för att beskriva det jag menar. Det jag menar är att det går utmärkt att byta både CPU och minne så länge du köper sådana som stöds av moderkortet. Egentligen är det väl samma sak för PC, köper du DDR3 minnen till ett moderkort som enbart stödjer DDR2-minnen så fungerar det inte, även om DDR2 minnen rent praktiskt skulle passa på moderkortet - om jag inte är helt ute och cyklar.

Hur som helst så spelar det ingen roll, vi menar båda samma sak så förstår inte varför någon av oss skulle behöva "sätta dit" den andre då vi i stort sett argumenterar för samma sak, inte för olika saker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Exakt, det skrev jag Alltså "passar" inte den processor eller det minne du vill sätta dit eftersom dom inte stöds av moderkortet. Dom passar kanske rent praktiskt på moderkortet men dom passar inte moderkortet i den mening att det inte kommer fungera. Kanske valde fel ord för att beskriva det jag menar. Det jag menar är att det går utmärkt att byta både CPU och minne så länge du köper sådana som stöds av moderkortet. Egentligen är det väl samma sak för PC, köper du DDR3 minnen till ett moderkort som enbart stödjer DDR2-minnen så fungerar det inte, även om DDR2 minnen rent praktiskt skulle passa på moderkortet - om jag inte är helt ute och cyklar.

Hur som helst så spelar det ingen roll, vi menar båda samma sak så förstår inte varför någon av oss skulle behöva "sätta dit" den andre då vi i stort sett argumenterar för samma sak, inte för olika saker

Nej, det är inte vad du skriver. Du skriver att processorn och minnena inte passar på moderkortet, vilket jag försökt förklara för dig att det faktisk gör - utlåsningen är helt och håller på mjukvarunivå. Så ja, du är ute och cyklar med din haltande jämförelse då DDR2 och DDR3 är två olika teknker, till skillnad från mitt exempel som gäller fullt kompatibel hårdvara. Apple har inte bara låst ute möjligehten att använda sex-kärning processor och 1333MHz minnen, de har även låst ute möjligheten till att transportera ljud via displayport. Syftet med mitt inlägg var visst att sätta dit dig för du skrev tidigare (utdrag): "Mac är lika flexibla som PCs motsvariga produkter", vilket jag bara ville visa att så är inte alltid är fallet.

Vad jag "pratar" om ifall du/någon är intresserad: http://arstechnica.com/apple/news/2011/05/firmware-hack-can-t...

Peace

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nej, det är inte vad du skriver. Du skriver att processorn och minnena inte passar på moderkortet, vilket jag försökt förklara för dig att det faktisk gör - utlåsningen är helt och håller på mjukvarunivå. Så ja, du är ute och cyklar med din haltande jämförelse då DDR2 och DDR3 är två olika teknker, till skillnad från mitt exempel som gäller fullt kompatibel hårdvara. Apple har inte bara låst ute möjligehten att använda sex-kärning processor och 1333MHz minnen, de har även låst ute möjligheten till att transportera ljud via displayport. Syftet med mitt inlägg var visst att sätta dit dig för du skrev tidigare (utdrag): "Mac är lika flexibla som PCs motsvariga produkter", vilket jag bara ville visa att så är inte alltid är fallet.

Vad jag "pratar" om ifall du/någon är intresserad: http://arstechnica.com/apple/news/2011/05/firmware-hack-can-t...

Peace

Ja, för det har ju aldrig hänt på pc-sidan?
Alla s775 moderkort klarade alla s775 cpu's t ex?
(Samma sak gäller för AMD, massa moderkort klarar inte alla cpu'er av olika generationer trots att de fysiskt passar).
Samma sak gäller minnen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ja, för det har ju aldrig hänt på pc-sidan?
Alla s775 moderkort klarade alla s775 cpu's t ex?
(Samma sak gäller för AMD, massa moderkort klarar inte alla cpu'er av olika generationer trots att de fysiskt passar).
Samma sak gäller minnen.

Jag gör skillnad på medveten inlåsning och teknisk inkompatibilitet i mitt inlägg.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nej, det är inte vad du skriver. Du skriver att processorn och minnena inte passar på moderkortet, vilket jag försökt förklara för dig att det faktisk gör - utlåsningen är helt och håller på mjukvarunivå. Så ja, du är ute och cyklar med din haltande jämförelse då DDR2 och DDR3 är två olika teknker, till skillnad från mitt exempel som gäller fullt kompatibel hårdvara. Apple har inte bara låst ute möjligehten att använda sex-kärning processor och 1333MHz minnen, de har även låst ute möjligheten till att transportera ljud via displayport. Syftet med mitt inlägg var visst att sätta dit dig för du skrev tidigare (utdrag): "Mac är lika flexibla som PCs motsvariga produkter", vilket jag bara ville visa att så är inte alltid är fallet.

Vad jag "pratar" om ifall du/någon är intresserad: http://arstechnica.com/apple/news/2011/05/firmware-hack-can-t...

Peace

Haha, så nu försöker du hitta på saker jag skrivit Trevligt, trevligt.
Skrev aldrig att processorn och minnena inte passar moderkortet. Använde ALDRIG ordet "på". Skrev att dom inte passar moderkortet(observera, inget "på") vilket är PRECIS helt korrekt.

Vet inte om du försöker spela dum eller om du faktiskt är dum och inte förstår svenska. Jag skrev att sexkärniga processorn inte passar moderkortet(eftersom Apple låst den möjligheten) ÄVEN ifall den rent praktiskt skulle passa sockeln(i klarsvenska; även ifall den skulle passa PÅ moderkortet). Ser du skillnaden? Förstår du fortfarande inte vad jag menar med det där så föreslår jag att du går tillbaka till skolan.

Vill verkligen inte vara otrevlig men du verkar ju helt blåst när du nu t.om. säger att jag sagt saker jag inte ens sagt.
Och dessutom så skrev jag att Mac Pro ÄR begränsade(och därmed inte lika flexibla) så förstår inte vad du försöker få sagt när jag redan håller med dig.

"Peace".

Permalänk
Medlem

Allt jag vet är detta:
1. När vi sitter ett tiotal människor och pluggar ihop i skolan är det ofta en massa krångel för macägarna med filer som inte öppnas och kod som inte går att köra. Slutar ofta med att de måste byta till en PC. Det omvända händer aldrig.

2. Mac är dyrare för samma prestanda.

3. Min högst personliga åsikt är att de inte alls är snyggare. Högblank vit passar bäst i kök ;).

För någon annan i en annan situation kan säkert mac vara ett mycket bättre alternativ.

Visa signatur

NZXT H2, Intel Core i7 2600K, Zalman CNPS-9900 MAX, MSI P67A-C45,
Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB, Sapphire Radeon HD 6950,
Crucial m4 SSD 128GB, Samsung Spinpoint F3 1TB, Corsair HX 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smack:

Allt jag vet är detta:
1. När vi sitter ett tiotal människor och pluggar ihop i skolan är det ofta en massa krångel för macägarna med filer som inte öppnas och kod som inte går att köra. Slutar ofta med att de måste byta till en PC. Det omvända händer aldrig.

2. Mac är dyrare för samma prestanda.

3. Min högst personliga åsikt är att de inte alls är snyggare. Högblank vit passar bäst i kök ;).

För någon annan i en annan situation kan säkert mac vara ett mycket bättre alternativ.

I min skola är det tvärtom Mac ägarna har nästan aldrig problem medan de med pc väldigt ofta har problem med att datorn fryser. Är långsam eller att batteriet bara räcker halva dagen. Dock läser jag sam så det är inga udda program som behöver öppnas.
De vita macarna är fula ja. Men de i aluminium är snygga.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smack:

Allt jag vet är detta:
1. När vi sitter ett tiotal människor och pluggar ihop i skolan är det ofta en massa krångel för macägarna med filer som inte öppnas och kod som inte går att köra. Slutar ofta med att de måste byta till en PC. Det omvända händer aldrig.

2. Mac är dyrare för samma prestanda.

3. Min högst personliga åsikt är att de inte alls är snyggare. Högblank vit passar bäst i kök ;).

För någon annan i en annan situation kan säkert mac vara ett mycket bättre alternativ.

Alla har ju givetvis sin egen åsikt
Men angående #3 så är dom flesta Mac-datorerna av aluminium och därför mera silvriga/gråa ^_^

Permalänk
Medlem

Jag anser mig inte tillhöra någon av de grupper många kategoriserar macanvändare i, det vill säga de som inte kan något och de som bara redigerar i Final cut/PS/Aperture osv. Men konstigt nog använder jag ändå mac.

Jag kan mycket om datorer, har jobbat med IT länge och ägt dussintals och åter dussintals med [random-PC-manufacturer's] datorer och ännu mer som jag byggt själv och min Mac Pro är den bästa dator jag ägt, oavsett om jag sitter i OS X eller Windows 7 med den, men den var dyr.

Så har man pengarna för att köpa en Mac, tycker att de är snygga, är redo att betala extra för sakerna, förstår sig på OS X och dess begränsningar i kompabilitet samt boot camp så är det ett bra val. Vill du ha mest prestanda och spelprestanda, kompabilitet och flexibilitet för pengarna bör du kolla på en "vanlig PC" med Windows. Svårare än så är det inte.

För att ta ett exempel:
Jag använder en Mac Pro som workstation och den är underbar att jobba med, men när det var dags för en HTPC så uteslöt jag mac (mac mini) då jag ville ha prestanda för en billig peng och möjligheten att uppgradera med tiden. Jag sparade 3000kr på detta val och fick då en modulär lösning med något bättre prestanda som jag tycker är perfekt som HTPC.

Visa signatur

Mac Pro - 2x Xeon 5365 Quad, 12GB ram, Corsair F120 SSD mfl.
Macbook Pro 15", Corsair F120 SSD

Fotograf och teknik-nörd - http://www.niklasbergstrand.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag gör skillnad på medveten inlåsning och teknisk inkompatibilitet i mitt inlägg.

I många fall hade det räckt med en bios-uppdatering även för de sakerna jag nämde.
Det gäller förstås i större utsträckning märkes-pc, men även övrigt i vissa fall.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Haha, så nu försöker du hitta på saker jag skrivit Trevligt, trevligt.
Skrev aldrig att processorn och minnena inte passar moderkortet. Använde ALDRIG ordet "på". Skrev att dom inte passar moderkortet(observera, inget "på") vilket är PRECIS helt korrekt.

Vet inte om du försöker spela dum eller om du faktiskt är dum och inte förstår svenska. Jag skrev att sexkärniga processorn inte passar moderkortet(eftersom Apple låst den möjligheten) ÄVEN ifall den rent praktiskt skulle passa sockeln(i klarsvenska; även ifall den skulle passa PÅ moderkortet). Ser du skillnaden? Förstår du fortfarande inte vad jag menar med det där så föreslår jag att du går tillbaka till skolan.

Vill verkligen inte vara otrevlig men du verkar ju helt blåst när du nu t.om. säger att jag sagt saker jag inte ens sagt.
Och dessutom så skrev jag att Mac Pro ÄR begränsade(och därmed inte lika flexibla) så förstår inte vad du försöker få sagt när jag redan håller med dig.

"Peace".

Jag betackar mig dina personliga påhopp. Det är helt onödiga och faktisk otrevliga. Det räcker med de sakliga argumenten för att klargöra din ståndpunkt. Du känner inte mig och kan således inte heller uttala dig om min mentala förmåga, det säger mer om dig än mig. Jag var trött efter ett hårt träningspass i går och svarade på ett inlägg är jag egentligen borde sova. Så jag formulerade mig minst sagt lite tokigt, det erkänner jag. Men det är inget du ska dra för stora växlar på.

Gör ett sista försök att belysa min ståndpunkt:
1 Du säger: "Mac är lika flexibla som PCs motsvariga produkter" och "Byta CPU går superbra i båda förutsatt att den passar moderkortet."
- Jag säger: Nej, det stämmer inte för Apple låser in sina produkter. Jag syftar då naturligtvis inte på reservdelar utan uppgraderingar.
2. Du säger: "De sexkärniga processorerna passar alltså inte moderkortet, även ifall de i teorin skulle passa sockeln."
- Jag säger: Jag menar att processor, minne och utökade funktioner för display port inte beror inte på tekniska eller fysiska hinder utan är en affärsstrategiskt inlåsning av Apple som tydligt bevisar att Mac Pro (som min kommentar handlar om) inte är lika flexibel som motsvarande PC.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

En av de största fördelarna (och för en del, nackdelar) med Mac är att Apple har ett antal förutbestämda hårdavrukonfigurationer som är kända och man kan därför bygga ett riktigt stabilt system. Det är en grym fördel för användare som arbetar på riktigt med datorerna och inte bara spelar och överklockar dagarna i ända.

Svårare än så är det inte. Man måste kunna höja blicken över sin egna horisont och se fördelarna med olika system.

Visa signatur

Dator 1: i7 2600K / Gigabyte GTX 590 / 8 GB minne / 120 GB Intel 510 SSD / 2TB / Corsair 750W / BENQ XL2410T 120 Hz
Dator 2: 27" iMac i5 Router: Apple Airport Extreme
HTPC: i5 2400 / Radeon HD 6450 1GB / 8 GB minne / 2TB / Samsung 50" Plasma
Platta: iPad 3 32GB 3GTelefon: iPhone 4 16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag betackar mig dina personliga påhopp. Det är helt onödiga och faktisk otrevliga. Det räcker med de sakliga argumenten för att klargöra din ståndpunkt. Du känner inte mig och kan således inte heller uttala dig om min mentala förmåga, det säger mer om dig än mig. Jag var trött efter ett hårt träningspass i går och svarade på ett inlägg är jag egentligen borde sova. Så jag formulerade mig minst sagt lite tokigt, det erkänner jag. Men det är inget du ska dra för stora växlar på.

Gör ett sista försök att belysa min ståndpunkt:
1 Du säger: "Mac är lika flexibla som PCs motsvariga produkter" och "Byta CPU går superbra i båda förutsatt att den passar moderkortet."
- Jag säger: Nej, det stämmer inte för Apple låser in sina produkter. Jag syftar då naturligtvis inte på reservdelar utan uppgraderingar.
2. Du säger: "De sexkärniga processorerna passar alltså inte moderkortet, även ifall de i teorin skulle passa sockeln."
- Jag säger: Jag menar att processor, minne och utökade funktioner för display port inte beror inte på tekniska eller fysiska hinder utan är en affärsstrategiskt inlåsning av Apple som tydligt bevisar att Mac Pro (som min kommentar handlar om) inte är lika flexibel som motsvarande PC.

Baserar mina "påhopp" på det du skrivit. När du dessutom hittar på saker jag inte sagt, är det konstigt att jag blir arg på dig?

1. Om du köper en Mac Pro idag med den lägsta konfigurationen, dvs en ensam 2.8 GHz quad core processor så kan du byta ut den mot t.ex. en ensam 3.2 GHz quad core processor. Är det en reservdel då enligt dig och inte en uppgradering? Uppgradera sin(a) CPU(er) på en Mac Pro går utmärkt förutsatt att du köper en sån typ som inte är låst av Apple, t.ex. en ensam 3.2 GHz quad core i det här fallet.

2. Jag har sagt.. 3 gånger nu tror jag, att Mac Pro är begränsade och låsta av Apple. Vilken anledning Apple gjort det skiter jag fullkomligt i, det spelar ingen roll eftersom jag redan sagt att jag håller med dig på den punkten. Jag sa redan i min första post att Mac Pro är begränsade så förstår inte vad du får ut av att hålla på att lägga ord i munnen på mig.

Mitt utlåtande om att Mac är precis lika flexibel som motsvarande PC-lösningar syftade alltså på iMac och Mac Mini eftersom jag längre ner i den posten kommenterade Mac Pro för sig och sa att dom var begränsade om man jämför med motsvarande PC-lösningar.

Låt mig tala klarspråk: JA, Mac Pro ÄR begränsade. Happy nu? Kan vi släppa det här? Helt meningslöst när vi båda tycker samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

- Jag säger: Jag menar att processor, minne och utökade funktioner för display port inte beror inte på tekniska eller fysiska hinder utan är en affärsstrategiskt inlåsning av Apple som tydligt bevisar att Mac Pro (som min kommentar handlar om) inte är lika flexibel som motsvarande PC.

Hoppas att du jämför med t ex Dell's workstation eller liknande nu och inte ditt hemmabygge från inet/komplett/etc.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Baserar mina "påhopp" på det du skrivit. När du dessutom hittar på saker jag inte sagt, är det konstigt att jag blir arg på dig?

Det rättfärdigar inte ditt beteende.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Detta kanske kan ge lite till ämnet plus hjälpa mig

Jag studerar just nu simulering och dataspelsteknik och kommer därför hålla på med mycket programmering och det mest krävande programmet tror jag är Maya.

Jag älskar att sitta på bärbar så vill helst köpa en laptop som gör att jag kan sitta på laptopen istället för stationära om jag känner för de. Självklart kommer jag säkert stöta på stunder då jag sitter på stationära för att göra tyngre arbeten och så. Men jag vill reducera den tiden så mycket som möjligt.

Kraven var inte så stora i början tills jag blev mer insatt och ville bara ha mer och mer! Så nu är jag fast i träsket och vet inte hur högt i pris jag måste gå. De flesta laptops jag kollat på har varit 10 000:- PC:s.

Mina startkrav var från början:
- 14" (för bärbarhetens skull)
- Intel core i5 2410M 2,3ghz
- 128gb ssd 550MBs/500MBs
- 300gb 7200 RPM hdd (Alltså hybrid, kanske lite lyx)
- minst 8gb i ram
- Geforce gt540M 1gb

Nu har jag däremot börjat snegla på en:
- Macbook Pro 15",
- intel quad core i7 2,2ghz,
- 8gb ram,
- radeon HD 6750M 1gb GDDR5,
- 128 ssd.
http://store.apple.com/se/configure/MC723S/A?select=select&pr...

Saftigt pris! men jag har alltid trivts med OSX och dom är väldigt användarvänliga och enligt mina erfarenheter väldigt problemfria, även jämfört med Windowsbaserade datorer.

Kan någon snälla hjälpa mig hitta en likvärdig Windows-baserad laptop? Vill kunna jämföra priser m.m. och få lite kött på benen. Den jag har hittat är en:
- Fujitsu Celsius H710 15"
- intel quad core i7 2,2ghz
- 8gb ram
- Quadro 1000M 2gb GDDR3
- 128 ssd
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=869628

Vet inte om detta är en helt rättvis jämförelse då jag inte vet allt för mycket om hårdvara i en dator så kommentera gärna eller kom med andra alternativ till macen.

Varför borde jag lägga dom där 4000:- extra på en mac?
Eller varför inte?

Peace!

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

Började precis undra varför det inte finns någon svart Mac?

Nu har ju dock färgen absolut noll betydelse... den får gärna vara illgrön eller riktigt skrikigt rosa... jag bryr mig inte om mer än prestandan egentligen.

Med tanke på vad en Mac kostar så är det ju ganska otroligt att man inte kan välja mellan flera färger också.

Det gick ju att välja på svart förr om jag inte minns fel Tror dock inte den var så populär. Fast sant, om man ändå betalar massa pengar så kan de ju inte vara så svårt för Apple att åtminstone ge alternativet om andra färger och kanske lägga på någon hundring för de. Fast sen handlar väl allt om affärside, image och sånt.

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

Hos DELL så kan man ju välja färg... på vissa modeller iallafall.

Och Apple har ju olika färgalternativ på några av sina produkter iallafall, som t.ex. iPod och iPhone.

Okej fast är rätt säker på att den tidigare versionen av Macbook fanns i svart och vitt. Men inte helt hundra :P.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slweedlen:

Okej fast är rätt säker på att den tidigare versionen av Macbook fanns i svart och vitt. Men inte helt hundra :P.

Vet inte om det var allra första generationen, men ja, någon/några av dem har funnits i svart.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Folk säger att man ska köpa en mac om man har pengarna, men hur mycket pengar du än har. 5000, 10 000 eller 100 000, så får du fortfarande en bättre datorn om du köper en PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Folk säger att man ska köpa en mac om man har pengarna, men hur mycket pengar du än har. 5000, 10 000 eller 100 000, så får du fortfarande en bättre datorn om du köper en PC.

Bättre specifikationer != bättre dator.

Permalänk
Medlem

Plockade ihop en liten billig spel/videoredigerings dator på mac store.......... jag blev dock lite förvånad, man hade 3 processorer att välja mellan, jag valde den billigaste för 3.33GHz pumpade upp priset med 12000:- nämligen, sen kunde man välja ända upp till 64GB internminne inte illa ... vidare kunde man välja mellan 2st grafikkort 5770 & 5870 dock kunde man bara välja 5770 om man ville köra crossfire?? ... vidare var man tvungen att lägga till ett raidkort för 7500:- om man vill köra raid verkade det som?

Uploaded with ImageShack.us

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av skruvis:

Plockade ihop en liten billig spel/videoredigerings dator på mac store.

Felet du gör är att missförstå vem de där datorerna är menade för; motsvarande pc-varianter är inte billigare (eller i alla fall inte mycket). Se här: http://www.sweclockers.com/forum/100-apple-mac/1029681-jisses...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Felet du gör är att missförstå vem de där datorerna är menade för; motsvarande pc-varianter är inte billigare (eller i alla fall inte mycket). Se här: http://www.sweclockers.com/forum/100-apple-mac/1029681-jisses...

Ok, men jag hittade inte de vanliga stationära mac för oss svensson... har du en länk?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av skruvis:

Ok, men jag hittade inte de vanliga stationära mac för oss svensson... har du en länk?

Då är det nog imac eller mac mini som gäller. Kanske inget för den med tyngre behov av grafikprestanda, men då är man nog tyvärr utanför apples målgrupp.

Permalänk
Medlem

iMacen har ju rätt bra grafik annars. 2gb 6970 - visserligen mobila versionen men i alla fall.
Men ja, det är synd att Apple inte satsar mera på grafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Då är det nog imac eller mac mini som gäller. Kanske inget för den med tyngre behov av grafikprestanda, men då är man nog tyvärr utanför apples målgrupp.

Japp, du har rätt, jag svänger 360 grader i frågan & anser härmed att jämföra MAC med PC är som att jämföra äpplen & päron..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

@swe06 Mycket bra svar!

Visa signatur

Dator: MB: MSI Z77 MPOWER, CPU: i7 3770K kyls av Antec Kühler H2O 620, GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC, HD: Plextor 256gb M5P samt Plextor 128gb M3P, RAM: Corsair 16gb cl8 1600Mhz Vengeance, Nätagg: be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär

NAS: Qnap TS-469L

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

iMacen har ju rätt bra grafik annars. 2gb 6970 - visserligen mobila versionen men i alla fall.

Sådär, en 6970M är dock (något) långsammare än en GTX460; vilket är lite 'low end' för en mer 3D-grafik baserad dator.

Det är egentligen något för klen för en dator med 2560*1440 upplösning.

Permalänk
Skrivet av Centura:

Bättre specifikationer != bättre dator.

Är du seriös eller ironisk? Hur som helst - ja. bättre specs = bättre dator.
Man skulle kunna säga att det handlar om kvalité osv också, men pratar man om kvalité så kan man knappt nämna mac.